Wel of geen excuses

24-10-2018 22:46 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week bood de Noorse premier Solberg excuses aan voor het kaalscheren en mishandelen van "moffenmeiden" in Noorwegen in 1945.

De Nederlandse regering moet excuses aanbieden voor de vernederende behandeling van meisjes en vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een verhouding hadden met Duitse bezetters. Dat schrijft Stichting Werkgroep Herkenning woensdag in een brief aan premier Mark Rutte (VVD). Deze ‘moffenmeiden’ werden kaalgeschoren, verkracht en mishandeld.

Afbeelding

Persoonlijk ben ik van mening dat het wel netjes zou zijn maar het is allemaal erg lang geleden.

Tijd voor een poll

Ik vind excuses aan moffenmeiden

Totaal aantal stemmen: 118

Op zijn plaats (43%)
Onzin (55%)
Anders ik ligt het toe in de topic (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
26-10-2018 16:08
Daar is een hele goede en logische verklaring voor.
Je hebt verstand van zaken schreef je dus zal het een kleine moeite voor je zijn deze verklaring
met ons te delen.

Ik wacht tot 22:00 en dan zal ik het hier uitleggen.

Gratis tips : bestuur
zo simpel is het niet, er zijn verschillende verklaringen voor. feit is dat 75% van de Joden werd gedeporteerd terwijl dat in andere europese landen veel lager lag. met uitzondering van duitsland zelf en tsjechie
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 26-10-2018 16:44
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen enkele Nederlander gaat natuurlijk ooit toegeven dat hij/zij voor een paar centen Joden heeft verraden.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2018 16:18
zo simpel is het niet, er zijn verschillende verklaringen voor. feit is dat 75% van de Joden werd gedeporteerd terwijl dat in andere europese landen veel lager lag. met uitzondering van duitsland zelf en tsjechie
Neem de tijd.
Je hebt tot 22:00
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2018 15:19
naar rato werden uit nl. de meeste Joden gedeporteerd. Met medewerking van de nederlanders
We hebben het de Duitsers heel makkelijk gemaakt om ze te vinden door een hele goede registratie van alle Nederlanders.
Verder zijn er ook heel veel Joden gered door en met de hulp van Nederlanders
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
26-10-2018 14:13
Ook al onwaar. De joodse huizen werden leeggehaald door een verhuis- en opslagbedrijf van een beruchte NSB’er. De inboedels gingen naar Duitsland.
Mijn familie bracht een deel voor deportatie naar buren en bekenden.
En er lag géén rode loper toen een heel klein deel van de familie terugkwam.

Maar dat staat wat mij betreft helemaal los van het feit dat de wraakzuchtige menigte die zich vermaakte met jonge meisjes gewoon fout was, ook met de normen van toen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
rosanna08 schreef:
26-10-2018 17:08
We hebben het de Duitsers heel makkelijk gemaakt om ze te vinden door een hele goede registratie van alle Nederlanders.
Verder zijn er ook heel veel Joden gered door en met de hulp van Nederlanders
Onze gezagsdragers vluchtten naar het buitenland. de koningin heeft niks gedaan. het verzet heeft ook niks gedaan om de deportatie tegen te gaan. goede registratie is niet de enige verklaring. Het gebrek aan weerstand is er ook onderdeel van. Dat veel Nederlanders de yad vashem hebben komt omdat het verzet en de hulp aan joden individueel was en niet georganiseerd.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-10-2018 17:08
We hebben het de Duitsers heel makkelijk gemaakt om ze te vinden door een hele goede registratie van alle Nederlanders.
Verder zijn er ook heel veel Joden gered door en met de hulp van Nederlanders
https://theses.ubn.ru.nl/bitstream/hand ... sequence=1
Pagina 11 tm 15.

Mijn mening:
Niet alle Nederlanders waren goed, niet alle Nederlanders waren fout.
Er is wel een mythe van verzet.
En een -nog steeds- grove overschatting van het welkom wat Joden kregen bij terugkomst, en een enorme versimplificatie van wie de Joden slecht behandeld hebben.

En nogmaals mijn mening:
Dit alles heeft helemaal niets te maken met wat er na de oorlog gebeurd is met meisjes en vrouwen die iets met een Duitser hadden tijdens de oorlog. Dat was gewoon massaal fout. Dat wisten ze toen al, en weten we nu nog steeds.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2018 17:17
Onze gezagsdragers vluchtten naar het buitenland. de koningin heeft niks gedaan. het verzet heeft ook niks gedaan om de deportatie tegen te gaan. goede registratie is niet de enige verklaring. Het gebrek aan weerstand is er ook onderdeel van. Dat veel Nederlanders de yad vashem hebben komt omdat het verzet en de hulp aan joden individueel was en niet georganiseerd.
Alleen de Polen hadden een tak van het verzet dat Joden hielp, de Raad voor hulp aan Joden („Żegota”)
https://www.polen.travel/nl/historia/de ... reldschaal

In andere landen was het ongeveer zoals in Nederland
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik zie niet in wat er fout is aan excuses, zelfs al zijn ze 75 jaar te laat. Mijn eigen grootouders hadden een verboden relatie in de oorlog. Mijn oma’s eerste kind is zelfs van haar afgenomen omdat ze met een Nederlander ging. En de eerste jaren in Nederland, na de oorlog dus, werd ze door buurtgenoten gemeden omdat ze een Duitse was.
hollebollegijs schreef:
26-10-2018 17:43
Alleen de Polen hadden een tak van het verzet dat Joden hielp, de Raad voor hulp aan Joden („Żegota”)
https://www.polen.travel/nl/historia/de ... reldschaal

In andere landen was het ongeveer zoals in Nederland
nee hoor, in bulgarije werd geen jood gedeporteerd. in frankrijk en belgie was georganiseerd verzet tegen deportatie.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2018 17:17
Onze gezagsdragers vluchtten naar het buitenland. de koningin heeft niks gedaan. het verzet heeft ook niks gedaan om de deportatie tegen te gaan. goede registratie is niet de enige verklaring. Het gebrek aan weerstand is er ook onderdeel van. Dat veel Nederlanders de yad vashem hebben komt omdat het verzet en de hulp aan joden individueel was en niet georganiseerd.
Er waren wel degelijk hele verzetsgroepen georganiseerd rondom Joodse onderduikers (met name rondom de 3500 Joodse kinderen die voor deportatie zijn gered: Kinderwerk door Utrechts Kindercomité, Amsterdamse Studentengroep, Trouwgroep, De Naamloze Vennootschap en anderen).

Goede registratie is ook niet de enige verklaring. Nederland heeft daarnaast ook geen gebieden waar je grote groepen mensen kunt verstoppen èn in leven kunt houden i.t.t. Frankrijk of Italië.
In Nederland ging het om 140.000 mensen waar de Denen 99% van de Joodse bevolking wist te redden maar daar ging het om slechts 7000 personen die ze in één nacht met bootjes en boten naar Zweden brachten.
Nederland had een burgerlijk gezag i.p.v. een militair gezag en was niet zo gek veel anders qua bureaucratiecultuur (het Nederlandse identiteitsbewijs en bonnenkaartsysteem was nog moeilijker te vervalsen dan de Duitse versies). Die bureaucratiecultuur zorgde er wel voor dat archieven te laat of niet zijn vernietigd.
En natuurlijk een roerloos bestuur. Onderling verdeeld, al in ‘43 bezig met interne vetes over hoe het na de oorlog moest worden en de nieuwe vijand (communisme). Met Willemien veilig in Londen die af en toe wat loze kreten de ether ingooide. Mensen die naar eigen eer en geweten handelden vanaf belangrijke posities werden zelfs vanuit Londen gekapitteld (want geen toestemming).
Als volk hadden Nederlanders hadden geen ‘ervaring’ met Duitse bezetting of oorlog. Waar mijn moeders familie vanaf dag 1 als een gek aan het hamsteren sloeg en gelijk in survivalmode schoten (zie niets, vraag niets en vooral je mond dichthouden) kreeg mijn Nederlandse oma pas in ‘43 uit de mond van een Duitser te horen dat er in die werkkampen ‘Schreckliche dinge passieren’.

Procentueel gezien heeft Nederland niet meer verraders gehad dan landen als België, Frankrijk, Denemarken of Noorwegen. Natuurlijk is iedere verrader er één teveel als dat een ander zijn of haar leven heeft gekost. Als je dat boek van Ad van Liempt leest (Kopgeld) word je fysiek onpasselijk als je de motieven leest van mensen waarom ze voor tien gulden zelfs hun eigen zus en haar gezin hebben verraden (ruzie om een geërfde kapotte koekoeksklok).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Los van het feit dat wat er gebeurde verschrikkelijk en vernederend tot op het bot was en de mening die ik heb over de “meiden” in kwestie vind ik dat de excuses die tegenwoordig gemaakt worden zijn doel voorbij gaan. Er worden zoveel zaken afgedaan met excuses dat heel die excuses niets meer waard zijn.

We zeggen sorry want dan is het afgedaan ofzo. Bah..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2018 17:17
Onze gezagsdragers vluchtten naar het buitenland. de koningin heeft niks gedaan. het verzet heeft ook niks gedaan om de deportatie tegen te gaan. goede registratie is niet de enige verklaring. Het gebrek aan weerstand is er ook onderdeel van. Dat veel Nederlanders de yad vashem hebben komt omdat het verzet en de hulp aan joden individueel was en niet georganiseerd.
Koningin Wilhelmina is in Engeland erg actief geweest, dus dit klopt niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2018 17:48
nee hoor, in bulgarije werd geen jood gedeporteerd. in frankrijk en belgie was georganiseerd verzet tegen deportatie.
Nee niet uit Bulgarije zelf maar wel uit de Griekse en Macedonische gebieden onder Bulgaars bestuur. Dat was de deal. De Bulgaarse Joden waren zogenaamd nodig voor de eigen Arbeidseinsatz maar de bezetter mocht wel de Joden afvoeren uit de Macedonische en Griekse gedeeltes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
26-10-2018 18:51
Koningin Wilhelmina is in Engeland erg actief geweest, dus dit klopt niet helemaal.
Waarmee dan? Behalve proberen de eigen politieke macht na de oorlog te vergroten?
Nee heb je, ja kun je krijgen
koko67 schreef:
26-10-2018 18:51
Koningin Wilhelmina is in Engeland erg actief geweest, dus dit klopt niet helemaal.
Ze was erg radio-actief, maar verder..?
Alle reacties Link kopieren
Voor radio - oranje hield zij een wekelijks praatje. Voor ons misschien moeilijk te begrijpen, maar voor het Nederlandse volk in die tijd heel belangrijk.
Churchill noemde haar " de enige kerel in het Nederlandse kabinet".
Ze ontving de Engelandvaarders.
Was ze in Nederland gebleven had ze minder kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
26-10-2018 19:08

Was ze in Nederland gebleven had ze minder kunnen doen.
Hoezo dan?
Alle reacties Link kopieren
Daarbij wilde ze niet vertrekken uit Nederland, maar is ze o.a. door generaal Winkelman gedwongen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
26-10-2018 16:08
Daar is een hele goede en logische verklaring voor.
Je hebt verstand van zaken schreef je dus zal het een kleine moeite voor je zijn deze verklaring
met ons te delen.

Ik wacht tot 22:00 en dan zal ik het hier uitleggen.

Gratis tips : bestuur

Wat een bizarre manier van discussiëren heb jij.
Bovendien heb je je feiten volgens mij niet helemaal op orde. Daarom vind ik het nogal vreemd hoe je anderen loopt uit te dagen met feiten te komen.
Hitler heeft in 1933 (februari) een keer 37 % van de stemmen gehad.
(25-10 12:44)
Dat was in juli 1932. In november 1932 had de NSDAP zelfs stemmen verloren en was het 33 %.
In maart 1933 was het bijna 44 %. Toen was Hitler al Rijkskanselier. Vrije verkiezingen waren dat niet te noemen, nadat het communistische en sociaal-democratische verzet was 'opgeruimd', na de Rijksdagbrand.

En ik vermoed dat er niet veel actieve communisten waren die in de Wehrmacht hebben gevochten. Communisten en sociaaldemocraten werden namelijk naar concentratiekamp Dachau gestuurd. Dat was vanaf maart 1933 in gebruik.
Uiteraard waren vele jongens en mannen die in de Wehrmacht dienst deden geen nazi's.
De vader van een Duitse man die ik ken kwam van sociaal-democratische huize maar had het gevoel geen keus te hebben en werd naar het front gestuurd (en heeft het overleefd).

Het is allemaal wat off-topic, maar je meet jezelf in mijn ogen een wel erg grote, historisch geïnformeerde broek aan.

Over de excuses heb ik geen uitgesproken mening.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 26-10-2018 20:00
0.53% gewijzigd
nounou
lemoos2 schreef:
26-10-2018 18:56
Waarmee dan? Behalve proberen de eigen politieke macht na de oorlog te vergroten?
haar (passieve) rol is enorm betwist.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
26-10-2018 19:11
Daarbij wilde ze niet vertrekken uit Nederland, maar is ze o.a. door generaal Winkelman gedwongen te gaan.
Tuurlijk joh, geef een ander maar de schuld.
Als ze gewild had, was ze gewoon gebleven.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
26-10-2018 18:29
Los van het feit dat wat er gebeurde verschrikkelijk en vernederend tot op het bot was en de mening die ik heb over de “meiden” in kwestie vind ik dat de excuses die tegenwoordig gemaakt worden zijn doel voorbij gaan. Er worden zoveel zaken afgedaan met excuses dat heel die excuses niets meer waard zijn.

We zeggen sorry want dan is het afgedaan ofzo. Bah..
Naar mijn idee biedt de regering juist zelden officiële excuses aan. Ik ken in ieder geval wel een paar andere zaken die in mijn ogen veel belangrijker zijn om excuses voor aan te bieden.
karin6789 schreef:
26-10-2018 19:20
Tuurlijk joh, geef een ander maar de schuld.
Als ze gewild had, was ze gewoon gebleven.
natuurlijk ze was de queen
hoe laat is dat college van gijs?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven