Westerse moslims steeds beter geïntegreerd
zondag 27 augustus 2017 om 08:16
Ondanks sociale spanningen vertoont de integratie van moslims in West-Europa een stijgende lijn. Dat is de conclusie van de Bertelsmann Stiftung in hun Religie Monitor 2017.
ACTUEEL –
Tegenwoordig maken moslims in de meeste westerse landen meer dan 5 procent van de volledige populatie uit. De integratie van moslimimmigranten in West-Europa vertoont volgens het rapport van Bertelsmann Stiftung duidelijk vooruitgang.
Betrokken
Vanaf de tweede generatie is de meerderheid van de immigranten betrokken bij de maatschappij waarin ze leven. Om tot deze bevindingen te komen, werden de taalbekwaamheid, onderwijs, werkleven en interreligieuze contacten van moslims in Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland onderzocht. Ondanks de verschillen in de landen van herkomst, verschillende geloofsovertuigingen en verschillende redenen om te migreren, ondervinden de 14 miljoen moslims in deze vijf landen dezelfde problemen bij het integreren. Kansen op deelname aan de maatschappij worden door hen gegrepen, maar tegelijk willen ze hun religie blijven belijden, ook al ondervinden ze daarvoor soms afkeuring in de nieuwe maatschappij waarin ze leven.
De islam is geen belemmering voor integratie
Volgens de onderzoekers belemmert dit laatste de integratie echter niet. "De islam is geen belemmering voor integratie", zegt Stephan Vopel, expert op het gebied van sociale cohesie bij een Bertelsmann Stiftung. "Zelfs zeer religieuze moslims leren de nieuwe taal en streven naar goede opleidingen, net zoals andere immigranten. Als integratie stagneert, zijn daar vaak andere redenen voor te vinden."
Kinderen langer op school
Volgens het rapport stijgt het onderwijsniveau in moslimfamilies in alle landen per generatie. Van de kinderen van tweede generatie-moslims zit 67 procent nog op school na hun zeventiende verjaardag. Wel zijn de gemiddelde schoolresultaten nog niet gelijk aan die van niet-moslim leeftijdsgenoten. Frankrijk scoort het beste van de vijf onderzochte landen. Hier verlaat 'slechts' 11 procent van de moslimkinderen de school voor hun achttiende verjaardag.
Immigranten profiteren in Duitsland en Zwitserland mee van de hoge vraag naar arbeid
De resultaten zijn minder goed voor Duitsland en Zwitserland, waar het schoolsysteem kinderen al op vroege leeftijd scheidt op basis van prestaties. Deze twee landen scoren daarentegen het best op het gebied van arbeidsintegratie voor moslims. In beide landen vinden moslims en de rest van de bevolking even snel een baan. Immigranten profiteren in deze landen aanzienlijk mee van de hoge vraag naar arbeid.
Andere factoren die het vinden van een baan vergemakkelijken zijn de versnelde werkvergunningen, gerichte initiatieven en taalcursussen. Frankrijk heeft een relatief ondoordringbare arbeidsmarkt. Dat vertaalt zich volgens het rapport in het feit dat we hier grote groepen afgestudeerden zien met een islamitische achtergrond en goede kwalificaties, die toch werkloos zijn en minder kans hebben om een voltijdse baan te vinden.
Franse immigrantenkinderen
Over het algemeen leerde bijna de helft (49 procent) van de moslims in deze vijf landen de nationale taal als hun eerste taal. Hier zien de onderzoekers een duidelijke toename van de eerste naar de tweede generatie, namelijk van 27 naar 76 procent. Frankrijk leidt hier: 93 procent van de in het land geboren immigrantenkinderen groeit op met de Franse taal.
Een andere aanduiding van succesvolle integratie is dat 75 procent van de moslims regelmatig hun vrije tijd doorbrengt met niet-moslims. Dit interreligieuze contact neemt ook toe bij elke generatie, net als de identificatie met het land waar moslims verblijven. Bijna alle ondervraagden (94 procent) voelen zich verbonden met het land waar ze wonen.
Een moslim als buur
Het niveau van integratie dat nu bereikt is, wordt volgens de onderzoekers echter niet altijd gewaardeerd door de volledige bevolking: 20 procent van de ondervraagde burgers zegt dat ze geen moslims willen als buur. Het wantrouwen tegen de islam is het laagst in Frankrijk (14 procent) en het hoogst in Oostenrijk (28 procent).
Gelovige moslims die hun religie praktiseren, ervaren vaak discriminatie op de arbeidsmarkt. Van de onderzochte landen kunnen streng religieuze moslims (41 procent kan als zodanig worden omschreven) enkel in Groot-Brittannië even snel een baan vinden als meer gematigde moslims.
Samenleven
"Tot nu toe heeft geen enkel land in West-Europa een evenwicht gevonden tussen gelijke kansen en respect voor religieuze diversiteit", zegt Yasemin El-Menouar, islamexpert aan de Bertelsmann Stiftung. In Frankrijk voelen veel moslims zich gefrustreerd door de discriminatie op de arbeidsmarkt vanwege hun religie. Het resultaat: Frankrijk is het enige land waar de betrokkenheid van moslims bij hun nieuwe thuisland afneemt. In Groot-Brittannië kunnen moslims net als andere geloofsgroepen hun religie belijden zonder daarvan nadelen te ondervinden voor hun loopbaan. Er is daarentegen nog steeds relatief weinig contact tussen moslims en mensen met andere religies. Het dagelijks leven verloopt eerder naast elkaar dan samen in een gemeenschap, concluderen de onderzoekers.
Tot nu toe heeft geen enkel land in West-Europa een evenwicht gevonden tussen gelijke kansen en respect voor religieuze diversiteit
In de Religie Monitor 2017 worden drie kernstrategieën aangereikt voor de bevordering van integratie en cohesie in de West-Europese samenlevingen: verbeter de mogelijkheden voor deelname op de werkvloer en in het onderwijs. Geef de islam dezelfde juridische status als andere institutionele religieuze groepen en erken de religieuze diversiteit. Ten slotte: bevorder interculturele contacten en interreligieuze discussie onder meer in scholen, in woonwijken en in de media.
https://www.oneworld.nl/westerse-moslim ... integreerd
ACTUEEL –
Tegenwoordig maken moslims in de meeste westerse landen meer dan 5 procent van de volledige populatie uit. De integratie van moslimimmigranten in West-Europa vertoont volgens het rapport van Bertelsmann Stiftung duidelijk vooruitgang.
Betrokken
Vanaf de tweede generatie is de meerderheid van de immigranten betrokken bij de maatschappij waarin ze leven. Om tot deze bevindingen te komen, werden de taalbekwaamheid, onderwijs, werkleven en interreligieuze contacten van moslims in Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland onderzocht. Ondanks de verschillen in de landen van herkomst, verschillende geloofsovertuigingen en verschillende redenen om te migreren, ondervinden de 14 miljoen moslims in deze vijf landen dezelfde problemen bij het integreren. Kansen op deelname aan de maatschappij worden door hen gegrepen, maar tegelijk willen ze hun religie blijven belijden, ook al ondervinden ze daarvoor soms afkeuring in de nieuwe maatschappij waarin ze leven.
De islam is geen belemmering voor integratie
Volgens de onderzoekers belemmert dit laatste de integratie echter niet. "De islam is geen belemmering voor integratie", zegt Stephan Vopel, expert op het gebied van sociale cohesie bij een Bertelsmann Stiftung. "Zelfs zeer religieuze moslims leren de nieuwe taal en streven naar goede opleidingen, net zoals andere immigranten. Als integratie stagneert, zijn daar vaak andere redenen voor te vinden."
Kinderen langer op school
Volgens het rapport stijgt het onderwijsniveau in moslimfamilies in alle landen per generatie. Van de kinderen van tweede generatie-moslims zit 67 procent nog op school na hun zeventiende verjaardag. Wel zijn de gemiddelde schoolresultaten nog niet gelijk aan die van niet-moslim leeftijdsgenoten. Frankrijk scoort het beste van de vijf onderzochte landen. Hier verlaat 'slechts' 11 procent van de moslimkinderen de school voor hun achttiende verjaardag.
Immigranten profiteren in Duitsland en Zwitserland mee van de hoge vraag naar arbeid
De resultaten zijn minder goed voor Duitsland en Zwitserland, waar het schoolsysteem kinderen al op vroege leeftijd scheidt op basis van prestaties. Deze twee landen scoren daarentegen het best op het gebied van arbeidsintegratie voor moslims. In beide landen vinden moslims en de rest van de bevolking even snel een baan. Immigranten profiteren in deze landen aanzienlijk mee van de hoge vraag naar arbeid.
Andere factoren die het vinden van een baan vergemakkelijken zijn de versnelde werkvergunningen, gerichte initiatieven en taalcursussen. Frankrijk heeft een relatief ondoordringbare arbeidsmarkt. Dat vertaalt zich volgens het rapport in het feit dat we hier grote groepen afgestudeerden zien met een islamitische achtergrond en goede kwalificaties, die toch werkloos zijn en minder kans hebben om een voltijdse baan te vinden.
Franse immigrantenkinderen
Over het algemeen leerde bijna de helft (49 procent) van de moslims in deze vijf landen de nationale taal als hun eerste taal. Hier zien de onderzoekers een duidelijke toename van de eerste naar de tweede generatie, namelijk van 27 naar 76 procent. Frankrijk leidt hier: 93 procent van de in het land geboren immigrantenkinderen groeit op met de Franse taal.
Een andere aanduiding van succesvolle integratie is dat 75 procent van de moslims regelmatig hun vrije tijd doorbrengt met niet-moslims. Dit interreligieuze contact neemt ook toe bij elke generatie, net als de identificatie met het land waar moslims verblijven. Bijna alle ondervraagden (94 procent) voelen zich verbonden met het land waar ze wonen.
Een moslim als buur
Het niveau van integratie dat nu bereikt is, wordt volgens de onderzoekers echter niet altijd gewaardeerd door de volledige bevolking: 20 procent van de ondervraagde burgers zegt dat ze geen moslims willen als buur. Het wantrouwen tegen de islam is het laagst in Frankrijk (14 procent) en het hoogst in Oostenrijk (28 procent).
Gelovige moslims die hun religie praktiseren, ervaren vaak discriminatie op de arbeidsmarkt. Van de onderzochte landen kunnen streng religieuze moslims (41 procent kan als zodanig worden omschreven) enkel in Groot-Brittannië even snel een baan vinden als meer gematigde moslims.
Samenleven
"Tot nu toe heeft geen enkel land in West-Europa een evenwicht gevonden tussen gelijke kansen en respect voor religieuze diversiteit", zegt Yasemin El-Menouar, islamexpert aan de Bertelsmann Stiftung. In Frankrijk voelen veel moslims zich gefrustreerd door de discriminatie op de arbeidsmarkt vanwege hun religie. Het resultaat: Frankrijk is het enige land waar de betrokkenheid van moslims bij hun nieuwe thuisland afneemt. In Groot-Brittannië kunnen moslims net als andere geloofsgroepen hun religie belijden zonder daarvan nadelen te ondervinden voor hun loopbaan. Er is daarentegen nog steeds relatief weinig contact tussen moslims en mensen met andere religies. Het dagelijks leven verloopt eerder naast elkaar dan samen in een gemeenschap, concluderen de onderzoekers.
Tot nu toe heeft geen enkel land in West-Europa een evenwicht gevonden tussen gelijke kansen en respect voor religieuze diversiteit
In de Religie Monitor 2017 worden drie kernstrategieën aangereikt voor de bevordering van integratie en cohesie in de West-Europese samenlevingen: verbeter de mogelijkheden voor deelname op de werkvloer en in het onderwijs. Geef de islam dezelfde juridische status als andere institutionele religieuze groepen en erken de religieuze diversiteit. Ten slotte: bevorder interculturele contacten en interreligieuze discussie onder meer in scholen, in woonwijken en in de media.
https://www.oneworld.nl/westerse-moslim ... integreerd
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:33
Als jij buiten Nederland of het westen was geboren, dan had je ook een afwijking gevonden. Het overgrote deel van de wereld moet niets hebben van LGBT of de vergoelijking en propaganda ervan.Mejuffrouwmuis schreef: ↑29-08-2017 16:18Wie wil wie nou weer gedeporteerd hebben?
Je opmerking over zwervers en verslaafden snap ik wel als je denkt dat homofilie een afwijking is. Ik ben het er alleen niet mee eens, omdat ik homofilie niet als afwijking zie, maar als iets waar je mee geboren bent en wie jou jou maakt. Religie en politieke overtuiging/visie zijn niet aangeboren, maar aangeleerd. Als jij een eskimo was geweest was je hoogstwaarschijnlijk geen moslim.
Zoals mijn pa altijd zei: "Waarom ben ik een Nederlander? Omdat ik in Nederland geboren ben. Waarom ben ik een jood? Omdat mijn ouders joods zijn." En groot gelijk had ie.
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:35
[...]Hetvrijewoord schreef: ↑29-08-2017 16:18.
.
Niet zo hysterisch.
Wat is 'aanhangen'? Er zijn altijd mensen die zich blijven voortplanten. Het zou juist goed zijn voor de wereld als mensen wat minder nakomelingen krijgen. Wat bedoel je in vredesnaam met 'het einde van ons nageslacht'? Wij hebben de planeet allang naar de klote geholpen voordat het menselijk ras uitsterft als gevolg van massale homoseksualiteit.![]()
Ten koste van hetero's? Bijzondere uitspraak, verklaar je nader. Het promoten heb je ook nog steeds niet beargumenteerd trouwens.
Je kunt niet lezen. Ik heb het over het ontstaan van aids ik heb daarin gelijk. De verspreiding gebeurt door seksueel contact (kan dus bij hetero's en homo's) gebeuren, vieze naalden etc. Sterker nog: men vermoed dat een belangrijk aandeel w.b. verspreiding in Afrika is gekomen door inentingsprogramma's waarbij niet schoon genoeg gewerkt werd.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-08-2017 16:42
Reden: ongepast
Reden: ongepast
7.31% gewijzigd
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:36
Seks tussen hetero's is niet zondig wanneer het binnen een huwelijk gebeurt.Mejuffrouwmuis schreef: ↑29-08-2017 16:19Wat maakt seks tussen hetero's niet zondig en seks met mensen van hetzelfde geslacht wel? Ook als het twee mannen zijn die met elkaar getrouwd zijn?
Mijn religie schrijft voor dat de helft van je religie compleet is bij het voltrekken van een huwelijk. Je begrijpt daarom dat het nogal een ding is wanneer hier aan word getornd. Het huwelijksconcept is niet ontstaan en bedacht voor homoseksuelen.
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:37
Lak hebben aan de dood en het Hiernamaals doet veel meer.
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:39
Angst om zichzelf niet te kunnen beheersen als ze teveel met homoseksualiteit geconfronteerd worden. Ze denken tenslotte dat het besmettelijk is. Hetzelfde met de gesluierde vrouwen. Dat is omdat die mannen zich niet kunnen beheersen. Dus hop, doek erover. En dus ook met homo's, hup terug de kast in.Mejuffrouwmuis schreef: ↑29-08-2017 16:30HVW, dat is ook mijn ervaring. Ik vraag me af waar die angst vandaan komt.
Het zijn gewoon hele bange mensen. Bang voor de hel, bang voor een god, bang voor hun eigen seksualiteit, bang voor hun driften, bang voor homoseksuelen.
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:41
Maar we wonen in Nederland, in het westen. Accepteer het dus maar (of vertrek), want ik ga niet accepteren dat homo's terug het verdomhoekje in moeten omdat een oud, achterhaald boek dat zegt.MarokkaanseVent schreef: ↑29-08-2017 16:33Als jij buiten Nederland of het westen was geboren, dan had je ook een afwijking gevonden. Het overgrote deel van de wereld moet niets hebben van LGBT of de vergoelijking en propaganda ervan.
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:41
MarokkaanseVent schreef: ↑29-08-2017 09:52. Eeuwen geleden was de Arabische wereld ver vooruit op Europa als het ging om wetenschap en cultuur.
Tja, helaas wordt bij deze statement even voor het gemak vergeten wat de rede hiervoor was.
Kort samengevat voor hen die dat niet weten.
De Kennis van de Griekse en Romeinse beschavingen was ver verspreid door hun invloedssfeer, dus die was ook te vinden in wat nu Marokko is en zelfs verspreid tot op het Arabische schiereiland en Perzië.
Met de opkomst van het Christendom volgde de val van het Romeinse rijk en de komst van de donkere middeleeuwen. Die kennis is toen door deze religie in Europa onderdrukt en vernietigd.
Intussen kwam langzaam kwam de Islam op in die andere gebieden waardoor ook daar verdere ontwikkeling gestremd werd, alleen werd het niet vernietigd.
Pas na de verlichting werd deze oude Griekse en Romeinse kennis weer terug naar Europa gehaald waarna de ontwikkeling in Europa in een sneltreinvaart verder ging, van Da Vinci tot aan de boekdrukkunst moest dat nog de strijd aan gaan tegen de religieuze onderdrukking door het Christenfundamentalisme terwijl de Kennis uit de Islam gebieden niet meer was dan oude informatie aangevuld met wat men via handelsroutes uit China had meegenomen.
Toen Kennis eenmaal voor de gewone man beschikbaar kwam, ging het helemaal snel en verloren de georganiseerde religies hun macht, want iemand die zelf kan nadenken heeft geen geestelijke met een verzonnen onzichtbaar vriendje die dreigt met straf meer nodig.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:42
Het huwelijksconcept heeft van oorsprong niets met liefde te maken, maar met het veilig stellen van het bezit en zo mogelijk nog meer vergaren. Dat wij daar tegenwoordig het etiket "liefde" op hebben geplakt is vanuit romantische overwegingen. Ook nu is het huwelijk een zakelijke verbintenis.MarokkaanseVent schreef: ↑29-08-2017 16:36Seks tussen hetero's is niet zondig wanneer het binnen een huwelijk gebeurt.
Mijn religie schrijft voor dat de helft van je religie compleet is bij het voltrekken van een huwelijk. Je begrijpt daarom dat het nogal een ding is wanneer hier aan word getornd. Het huwelijksconcept is niet ontstaan en bedacht voor homoseksuelen.
En ja. Ik ben getrouwd. Uit liefde. Omdat ik in mijn man de vader van mijn kinderen zag en hij met kop en schouders boven mijn ex-vriendjes uitstak. Dan nog is ons huwelijk vooral een economische verbintenis.
dinsdag 29 augustus 2017 om 16:43
Lak hebben aan de dood? Serieus?MarokkaanseVent schreef: ↑29-08-2017 16:37Lak hebben aan de dood en het Hiernamaals doet veel meer.
dinsdag 29 augustus 2017 om 17:38
Daarbij is het huwelijk ook niets natuurlijks. Ook ooit weer door mensen bedacht dat je alleen kinderen mag krijgen wanneer je getrouwd bent. Ik heb overigens helemaal niets tegen het huwelijk, maar het is ook gewoon een keuze en niemand heeft er last van als een stel niet getrouwd is en wel seks heeft of kinderen heeft. Het is TO gewoon ingeprent dat het slecht is en hij heeft daar vast geen goed argument voor, behalve dat de sprookjesboeken uit het jaar 0 het voorschrijven.Mejuffrouwmuis schreef: ↑29-08-2017 16:42Het huwelijksconcept heeft van oorsprong niets met liefde te maken, maar met het veilig stellen van het bezit en zo mogelijk nog meer vergaren. Dat wij daar tegenwoordig het etiket "liefde" op hebben geplakt is vanuit romantische overwegingen. Ook nu is het huwelijk een zakelijke verbintenis.
En ja. Ik ben getrouwd. Uit liefde. Omdat ik in mijn man de vader van mijn kinderen zag en hij met kop en schouders boven mijn ex-vriendjes uitstak. Dan nog is ons huwelijk vooral een economische verbintenis.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 29-08-2017 17:50
0.09% gewijzigd
dinsdag 29 augustus 2017 om 17:39
En jij weet zo zeker dat er een hiernamaals is, want???MarokkaanseVent schreef: ↑29-08-2017 16:37Lak hebben aan de dood en het Hiernamaals doet veel meer.
dinsdag 29 augustus 2017 om 17:42
Waarom breng je die lijfspreuk dan niet ten uitvoer en discrimineer je o.a., terwijl je zegt dat de islam een religie is van nuance en verdraagzaamheid? Je verwacht dat ik de islam en Moslims respecteer (wat ik ook doe), maar jij mag omgekeerd als Moslim mij als atheïst wel discrimineren en je intolerant opstellen. wat maakt het verschil? Oprechte vraag dit. Ik gaf je een stuk feedback, waar je totaal niet op reageert, maar dus bovenstaande vraag omvat.MarokkaanseVent schreef: ↑29-08-2017 09:55Citaat ''een ander te behandelen, zoals je zelf ook behandeld zou willen worden'' is een islamitische lijfspreuk.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 29-08-2017 17:58
28.49% gewijzigd
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:06
Nou ja, hij heeft zijn 24-uursban wél uitgezeten hè.Hetvrijewoord schreef: ↑29-08-2017 17:53Niet dat het mij veel kan schelen maar toch bijzonder dat dit soort gebande forummers wel mogen blijven spuwen, waar een ander gelijk de toorn der moderators kan ontvangen.
Gezien de titel zal er heus wel worden meegelezen.
2de kans enzo.....
En gebrek aan elementaire vormen van logica of redeneren is natuurlijk niet banwaardig, ondanks een hoog IQ.
Verder ben ik het nog steeds eens met je: kostelijk dit.
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:12
Ik ben het met je eens. In de bijbel staat volgens mij ook zo'n spreuk en ik kan die boeken dan ook alleen maar zien als een leidraad voor de mensen van vroeger,Tijdschriftenverslindster schreef: ↑29-08-2017 17:42Waarom breng je die lijfspreuk dan niet ten uitvoer en discrimineer je o.a., terwijl je zegt dat de islam een religie is van nuance en verdraagzaamheid? Je verwacht dat ik de islam en Moslims respecteer (wat ik ook doe), maar jij mag omgekeerd als Moslim mij als atheïst wel discrimineren en je intolerant opstellen. wat maakt het verschil? Oprechte vraag dit. Ik gaf je een stuk feedback, waar je totaal niet op reageert, maar dus bovenstaande vraag omvat.
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:16
.ThunderassMan schreef: ↑29-08-2017 18:06Nou ja, hij heeft zijn 24-uursban wél uitgezeten hè.
2de kans enzo.....
En gebrek aan elementaire vormen van logica of redeneren is natuurlijk niet banwaardig, ondanks een hoog IQ.![]()
Verder ben ik het nog steeds eens met je: kostelijk dit.
.
Die ban is al van eerder, betrof een permaban. TO had toen ook een andere forumnaam, kom er alleen niet meer op.
Verder eens!
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:19
Oh, van eerdere bannen en nicks weet ik in deze niets.Hetvrijewoord schreef: ↑29-08-2017 18:16.
.
Die ban is al van eerder, betrof een permaban. TO had toen ook een andere forumnaam, kom er alleen niet meer op.
Verder eens!![]()
Ik vind het wel een interessante kijk in de belevingswereld van deze desbetreffende forummer. Voor zover het echt is, natuurlijk.
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:23
Nou TAM, ik ben bang dat het echt is. Ik ken (helaas) meerdere gelovigen die zo star en rigide denken en niet verder komen dan het argument "Omdat de bijbel/koran/god/allah dat zegt".
Gelukkig ken ik er ook een aantal die wat verlichter zijn en stukken losser denken, maar wel blijven geloven omdat het houvast geeft en troost biedt. Zoals de gedachte dat een overledene nu bij god is, zeg maar.
Net aan tafel hadden we het over de Dolle Mina's en de rituele bh-verbrandingen. Ik hoop dat er ooit een groep moslima's opstaat die de hoofddoek afgooit en zoiets schreeuwt als "Vrouwen mogen ook een korte rok aan!" ofzo.
Gelukkig ken ik er ook een aantal die wat verlichter zijn en stukken losser denken, maar wel blijven geloven omdat het houvast geeft en troost biedt. Zoals de gedachte dat een overledene nu bij god is, zeg maar.
Net aan tafel hadden we het over de Dolle Mina's en de rituele bh-verbrandingen. Ik hoop dat er ooit een groep moslima's opstaat die de hoofddoek afgooit en zoiets schreeuwt als "Vrouwen mogen ook een korte rok aan!" ofzo.
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:36
Helemaal niet. Joods. Maar dat krijg je als je de Thorah overschrijft in zeg eens...een jaartje of 700 na Christus?MarokkaanseVent schreef: ↑29-08-2017 09:55Citaat ''een ander te behandelen, zoals je zelf ook behandeld zou willen worden'' is een islamitische lijfspreuk.
Dikke plagiaat van mohammed en co.
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:41
Daar hoef je niet op te hopen, die groep vrouwen is er al. Heel Izmir, waar mijn man vandaan komt, loopt er vol mee.Mejuffrouwmuis schreef: ↑29-08-2017 18:23Nou TAM, ik ben bang dat het echt is. Ik ken (helaas) meerdere gelovigen die zo star en rigide denken en niet verder komen dan het argument "Omdat de bijbel/koran/god/allah dat zegt".
Deze vrouwen, maar ook hun zeer moderne mannen, worden vaak niet als moslim gezien terwijl ze zich (nog) wel zo identificeren.
Dat is ook het probleem met de hele discussie, zodra mensen echt aangepast zijn, vallen ze niet meer op als moslim/allochtoon. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord: ohhhhhhhhhhhhhhhhh is jouw man Turks? Dat had ik niet gedacht, want blablabla. Terwijl hij toch een naam heeft vergelijkbaar met Ali Erturk ofzoiets
if we all light up, we can scare away the dark...
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:44
Eens.ThunderassMan schreef: ↑29-08-2017 18:19Oh, van eerdere bannen en nicks weet ik in deze niets.
Ik vind het wel een interessante kijk in de belevingswereld van deze desbetreffende forummer. Voor zover het echt is, natuurlijk.
Verder is het volgens mij hartstikke nepperdepep.