Wie gaat er nog naar de HEMA?

15-01-2015 13:12 1062 berichten
Naar aanleiding van dit bericht: Omzet HEMA verder teruggelopen



Ik vind het geen verrassing. Ik merk dat ik zelf weinig meer kom omdat de kwaliteit van de producten achteruit lijkt te hollen. In elk geval van die producten die ik daar vaak kocht. Ondergoed en sokken bijvoorbeeld. Maar gisteren ook weer fotolijsten. Ik heb een fotolijst nodig en wilde daar best iets meer aan uitgeven voor een degelijk, deugdelijk product. Dan ging ik altijd naar de HEMA. Maar in de hele stapel fotolijsten vond ik er geen één die niet beschadigd was of niet goed in elkaar was gezet. En dat voor 8 euro. Voor de helft van dat geld heb ik bij de Action een lijst die wél intact is.



Voor mij was de HEMA altijd een winkel waar je voor iets meer geld dan Action, Xenos een goed product kreeg, waar ik dan dus ook graag meer voor betaalde. Nu lijkt het net of de kwaliteit hetzelfde/slechter is als/dan die van de Action, terwijl de prijs niet navenant is.



De HEMA wijt het omzetverlies aan allerlei bedrijfsmatige oorzaken, maar ik vraag me af of het ook niet aan klantenverlies ligt (in mijn geval door kwaliteitsverlies).

Is dat alleen mijn ervaring of zijn er meer mensen die niet meer (vaak) bij de HEMA komen?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
01-04-2020 10:48
Ik zou m ook gaan missen!
Even een broodje eten, babykleding, kadootjes, maar echt tassen vol haal ik er inderdaad niet vandaan nee.
Komt dat niet omdat 'we' dat massaal doen bij de Action?

Ik vind het best wel lastig om daar een goede balans in de vinden. HEMA is best wel duur geworden en bij de Action liggen heel veel dingen ook, voor een fractie van de HEMA prijs. Maarja, ik steun weer liever de HEMA dan de Action. Balans, balans.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
01-04-2020 10:54
Komt dat niet omdat 'we' dat massaal doen bij de Action?

Ik vind het best wel lastig om daar een goede balans in de vinden. HEMA is best wel duur geworden en bij de Action liggen heel veel dingen ook, voor een fractie van de HEMA prijs. Maarja, ik steun weer liever de HEMA dan de Action. Balans, balans.
Hema is ook niet echt hip meer, als ik erover nadenk.

Leuke kaarsen zijn bij de Hema bijvoorbeeld per zak te verkrijgbaar, terwijl je in andere winkels losse kaarsen in allerlei kleuren kan uitzoeken en stukken goedkoper zijn.

Action kom ik zelden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de Hema wel missen.
Ik koop er allerhande spullen. Niet dat ik daar wekelijks sta, maar ik heb er wel van alles gehaald in de loop der tijd: schoencrème, fietstassen, opbergpotten, make-up, agenda's, haaraccessoires, manden... Heb er ook heel mooie gordijnen laten maken.

Nee, de panty's en het ondergoed zijn niet zo goed, maar heel veel andere spullen vind ik er van prima kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
01-04-2020 09:23
https://fd.nl/ondernemen/1340076/hema-v ... ronacrisis

Rentelasten
Voor zover bekend heeft Hema alleen van zijn obligatiehouders nog geen offer gevraagd. Dat is opvallend omdat het bedrijf jaarlijks meer dan €50 mln aan rente betaalt.

Wel heeft ceo Tjeerd Jegen onlangs de publicatie van de jaarcijfers uitgesteld van april naar eind mei. Obligatiehouders is toen te verstaan gegeven dat Hema even geen tijd voor ze heeft. Het beantwoorden van vragen van geldschieters ‘heeft op dit moment niet onze prioriteit’.

De eerstvolgende betaling op de Hema-obligaties staat gepland voor 15 april. Over twee weken moet het bedrijf bijna €9 mln aan rente betalen.
Ik heb de hele neergang door die zogenaamde "investeerders" wel gelezen afgelopen jaren. Vind het bizar hoe Hema door rentelasten is uitgewrongen en corona is waarschijnlijk het laatste zetje.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
01-04-2020 10:54
Komt dat niet omdat 'we' dat massaal doen bij de Action?

Ik vind het best wel lastig om daar een goede balans in de vinden. HEMA is best wel duur geworden en bij de Action liggen heel veel dingen ook, voor een fractie van de HEMA prijs. Maarja, ik steun weer liever de HEMA dan de Action. Balans, balans.
Ik niet (meer).
Ben gaan consuminderen en kom bijna nooit meer bij de Action.
Wat je zegt qua prijzen is wel waar.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
01-04-2020 11:17
Ik niet (meer).
Ben gaan consuminderen en kom bijna nooit meer bij de Action.
Wat je zegt qua prijzen is wel waar.
Snap het ook niet goed, want het was juist dé reden om naar de Hema te gaan. Prijs en kwaliteit was goed.

Ik denk trouwens dat we over een aantal jaren vrijwel geen fysieke winkels meer hebben. Alleen nog een paar online en thats it.
Alle reacties Link kopieren
lindaatje1900 schreef:
01-04-2020 11:22
Snap het ook niet goed, want het was juist dé reden om naar de Hema te gaan. Prijs en kwaliteit was goed.

Ik denk trouwens dat we over een aantal jaren vrijwel geen fysieke winkels meer hebben. Alleen nog een paar online en thats it.
Dat zou ik wel echt heel erg jammer vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook nog maar weinig in beide winkels, maar zo koop ik altijd papieren gebaksbordjes bij de HEMA. €1,50 of €2 voor 10 stuks, afhankelijk van het printje. Nou was mijn HEMA dicht en haalde ik die bij de Action. Nog geen eens 50 cent voor 10 stuks.
En toen heb ik meteen maar composteerbare zakjes meegenomen voor in het GFT bakje, die heeft HEMA helemaal niet en als ik dan toch voor dat schap sta, neem ik ook een bio keukenspray mee die HEMA niet heeft.
En inpakpapier (van Disney ook nog) scheelde meer dan €1 per rol ten opzichte van inpakpapier met een leuk printje van HEMA.

Dus ik snap wel dat mensen niet meer met volle tassen uit de HEMA komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind met name de kwaliteit van de dameskleding wel echt een stuk slechter dan een paar jaar geleden. Dus ik snap het wel.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas geleden nog voor 75 euro aan ondergoed gekocht (eindelijk goede BH's!), dus aan mij lag het niet ;-D
Ik zou het héél erg jammer vinden, ik koop er regelmatig; make-up, babykleding (voor babies van vriendinnen), meidenkleding voor mijn eigen dochters, cadeautjes, inpakpapier, ondergoed, verjaardagstaarten, traktaties, knutselspullen. Bij de Action wil ik niet dood gevonden worden, dat is hier zo'n viezige drukke winkel.
Alle reacties Link kopieren
In mijn woonplaats is de Action een paar jaar geleden naar een nieuwe locatie verhuisd en dat is een wereld van verschil. Een paar dingen die ik er koop zijn standaard aanwezig maar het wisselende aanbod is voor- en nadeel tegelijk.

De Hema is hier niet eens groter maar wel wat netter ingericht.
Alle reacties Link kopieren
Hema is nou typisch zo'n winkel die is blijven hangen in het verleden.

De Action is volgens mij niet zoveel goedkoper dan de Hema, en vaak zijn de Action winkels kwa oppervlakte een stuk kleiner dan de Hema. Toch is hun assortiment op de een of ander manier meer divers en kun je veel leukere spullen vinden.

Ik denk dat winkels als Blokker en Marskramer wél heel erg benadeeld zijn door de Action. Mijn mening is dat de Hema door gebrek aan creativiteit en goede management/marketing een behoorlijke marktaandeel hebben verloren.

Ze hadden hun assortiment moeten vergroten met spullen als panini makers, blenders, combimagnetron en weet ik veel wat voor spul consumenten liever naar een fysieke winkel gaan. Het had niet persé hun core business moeten zijn of een vast assortiment artikel, maar af en toe wat lokkertjes zoals wat de Aldi en de Lidl doen, had zeker wel geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom eigenlijk ook nooit meer bij de Hema. Als ik er kom hebben ze eigenlijk nooit wat ik zoek en wat ze tot een aantal jaar terug nog wel hadden. Zoals horloge bandjes en portemonnees .
Babykleding vind ik vaak een beetje ouderwets en vaak erg vormloos. Helaas! Wel hebben ze leuk houten speelgoed.
Laatst wilde ik er taart halen voor mijn verjaardag en ze hadden keuze uit 2 verschillende taarten. En ik was er rond een uur of 10.

zou het toch jammer vinden als ze weg zouden gaan
Alle reacties Link kopieren
Waar zouden we dan behoefte aan hebben als we het mochten zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Baby- en peuterkleding (en hydrofielen, slaapzakjes, dat soort dingen). Dat koop ik echt altijd bij de Hema. Ik zou niet weten waar ik dat anders laagdrempelig moest halen. Rompers te klein? Hup even naar de Hema en dan hebben ze vaak nog hele leuke ook.

Anders zou ik naar modeketens moeten maar daar vind ik de kwaliteit baby-peuterkleding altijd slechter dan van de Hema.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten wat ik bij de Action zou halen (afschuwelijke winkel), dat ze bij de Hema ook hebben.

De action heeft volgens mij geen rompertjes en babyspul, geen kussenhoezen. Nou ja, dat is eigenlijk wat ik bij de Hema koop.

De action ben ik 1 x geweest, wat een verschrikkelijke armoei.
Alle reacties Link kopieren
Hema is steeds duurder geworden en is qua kwaliteit niet veel beter meer dan de Action. Alleen is de presentatie bij Hema veel beter en zijn de winkels ruimer en luxer. Als je na aankoop buiten staat en je kijkt wat je nu hebt gekocht dan zie je niet zoveel verschil meer tussen Acton en Hema terwijl Hema wel veel duurder is. Laatst bijv. een plastic gieter gekocht. Bij de Hema voor 6 euro en bij de Action voor 1 euro ... . Op 1 gieter bespaar je zo 5 euro.

Ook de ronde prijzen van Hema zorgen ervoor dat produkten veel duurder zijn en harder in prijs stijgen. Een Hema fietszadel dat eerst nog 10 euro kostte steeg ineens - waar ik bij was - naar de eerstvolgende ronde prijs e. 12,50. Ofwel een prijsstijging van 25 % in een keer ... .

Toch is er wel toekomst voor Hema maar dan vooral voor 'kantine horeca', beddengoed en kleding.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Hema voor baby- en kinder kleding. Zou de winkel daarvoor wel gaan missen als die zou verdwijnen. Ik denk dat ze zich moeten richten op een aantal afdelingen die goed lopen, maar ze zullen wellicht vast zitten aan de dure grote panden. Hier is het overigens altijd druk bij de hema, vooral voor ouderen en jonge gezinnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de kranten vol staan van problemen bij de HEMA, maar als ik iets wil bestellen, dan moet ik langer dan normaal wachten voordat het bezorgd kan worden, omdat het zo druk is. Daar mist de HEMA echt een kans.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik kom nog bij de Hema. Vind het altijd leuk om even rond te snuffelen daar
Alle reacties Link kopieren
Hema ik kom er bijna nooit. Ik vind dat ze leuke babykleding hebben. Lekker gebak is er elders ook. Kleding altijd kleine maten, geen paskamers. Nee mis je niks aan als de hema failliet gaat
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat ze geen paskamers hebben, heeft me ook altijd gestoord. Hoe vaak ik niet toch de verkeerde maat had...en dan geen zin/tijd om het terug te brengen. Best een goed verdienmodel eigenlijk, zou ik zeggen.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
02-04-2020 13:51
Ja, dat ze geen paskamers hebben, heeft me ook altijd gestoord. Hoe vaak ik niet toch de verkeerde maat had...en dan geen zin/tijd om het terug te brengen. Best een goed verdienmodel eigenlijk, zou ik zeggen.
Ik kocht daarom nooit geen kleding voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
02-04-2020 13:51
Ja, dat ze geen paskamers hebben, heeft me ook altijd gestoord. Hoe vaak ik niet toch de verkeerde maat had...en dan geen zin/tijd om het terug te brengen. Best een goed verdienmodel eigenlijk, zou ik zeggen.
Hier wel hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik kom bij de Hema eigenlijk alleen voor het ontbijt in het weekend.
Maar volgens mij maken ze geen winst op die 2 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven