Wie is medeverantwoordelijk voor de aanslagen in Noorwegen?

26-07-2011 07:41 1531 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het manifest dat dit weekend opdook op het internet en dat wordt toegeschreven aan de man die verdacht wordt van de aanslagen in Noorwegen, wordt meerdere malen gerefereerd aan Nederland. De auteur, met het pseudoniem Andrew Berwick, wijdt uit over de gevaren van islamisering in Europa en noemt Nederland als een van de landen die slachtoffer zijn van de 'Islamitische kolonisatie van Europa door demografische oorlogsvoering'

Verder kon Breivik zich vinden in Wilders betogen, uitspraken en ideeën,
quote:Dhelia schreef op 26 juli 2011 @ 11:58:

Wij zijn democraten in hart en nieren. Ja, die kon ik ook niet onderdrukken.
Am Yisrael Chai!
Het is geworden: Wie is medeverantwoordelijk voor de aanslagen in Noorwegen?

Bedankt voor de input!

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:waranaka schreef op 26 juli 2011 @ 11:59:

[...]

Die oorlogsretoriek die in de samenleving en in de politiek zo veelvuldig wordt ingezet is heel zorgelijk in mijn ogen. Omdat het tegenstellingen creëert en verscherpt, angst vergroot, de stemming opfokt en speelt op het gevoel in plaats van op argumenten en feiten.

Met jouw bericht illustreer je dat precies! (Wat je volgens mij doelbewust doet. Goed gedaan.)

Nee, niet zo goed gedaan. Wilders heeft er nooit voor gepleit om moslims een knieschot te geven. Dat ging specifiek over Marokkaanse hooligans. Dan nog is het een idiote en onverantwoorde uitspraak, maar de discussie wordt nou niet bepaald helderder door dit soort scheve vergelijkingen.

Oorlogsretoriek moet je niet bestrijden met nog meer oorlogsretoriek. Vind ik.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Damaris schreef op 26 juli 2011 @ 11:57:

Volgens Wilders is het een slag in het gezicht voor de wereldwijde anti-islambeweging dat de strijd tegen de islamisering door een psychopaat op gewelddadige wijze wordt misbruik

De verklaring van Wilders is een gotspe.

Hij weet zelf dondersgoed dat de blogs waar hij, en met bane Bosma, zijn ideeën vandaan haalt dik bevolkt worden door psychopaten, complotdenkers en andere randfiguren. Breivik was daar eentje van.

Islamkritiek op zich is niet erg, sterker nog: Ik denk dat islamkritiek noodzakelijk is. Maar de blogosfeer waar Wilders uit put gaat veel en veel verder dan islamkritiek. In die blogosfeer wordt onomwonden gestreefd naar een totale oorlog, een totale oorlog die volgens Wilders al aan de gang is overigens.
quote:fashionvictim schreef op 26 juli 2011 @ 11:41:

Als we de retoriek van de heer Wilders zelf aanhouden, die niet schroomt om de huis-tuin-en-keuken-moslim in Lutjebroek verantwoordelijk te houden voor zo'n beetje alle ellende in de wereld, en om die reden oa de Koran wil verbieden, dan kan het antwoord op deze vraag natuurlijk niets anders dan een volmondig JA zijn.

Als mijn moslimbuurvrouw verantwoordelijk is voor 9/11, dan is Wilders helemaal verantwoordelijk voor Oslo 2011.

Gefeliciteerd, meneer Wilders. Uw oorlog is kennelijk begonnen. En wij hebben eindelijk, volgens uzelf, een legitieme reden om uw giftige gedachtegoed te verbieden, uw aanhangers een knieschot te geven, en zelfs massaal te deporteren uit Europa.

Eensch!

Wilders is uiteraard niet de direct verantwoordelijke. Hij dekt zich in, probeert er goed vanaf te komen, tot dusver.

Overigens m.i. is ieder weldenkend mens in meer of mindere mate direct of indirect verantwoordelijk voor alle ellende in de wereld.
Dus de focus blijft gericht op Wilders en niet op anderen? Zoals onder andere de Noorse veiligheidsdienst die afgelopen maart geen aanleiding zag om verder onderzoek te verrichten.
Zoals ik al zei: ik ben voor een breed onderzoek naar de oorzaken, niet naar een schuldige die we op zijn kop kunnen slaan. Dat lost namelijk weinig op.

"het is de schuld van Wilders" brengt ons niet verder dan "het is de schuld van de moslims" of "het is de schuld van Cohen".

of van Wouter Bos, natuurlijk ...

Maar Wilders zal wel heel duidelijk moeten maken waar hij voor staat en hoe hij zijn doelen wil bereiken.
Bravo FV, het is ook zo. Mijn islamitische buurvrouw is medeverantwoordelijk voor de aanslagen in o.a. Amerika en Londen. Ze is tevens verantwoordelijk voor de dood van o.a. Theo. Lijkt mij logisch dat Wilders ook verantwoordelijk is voor de aanslagen in Oslo. Het is allemaal overduidelijk wie de inspiratiebron was voor de dader in Noorwegen. Niemand is verantwoordelijk voor een gek. Toen Pim werd vermoord waren veel moslim en niet-Nederlanders opgelucht, omdat de dader een autochtoon bleek te zijn. Wie zijn wij om een voorkeur te hebben voor het profiel van een gek? Een moordenaar? Laten we vooral eerlijk blijven. Ik ben geen Wilders aanhanger, maar hij heeft hier niets mee te maken, net zo min dat mijn islamitische buurvrouw te maken heeft met andere aanslagen.
quote:Donkeyshot schreef op 26 juli 2011 @ 12:02:

[...]

Nee, niet zo goed gedaan.[...]

Oorlogsretoriek moet je niet bestrijden met nog meer oorlogsretoriek. Vind ik.Wel als je daarmee een voorbeeld laat zien van hoe dat eruit ziet. Zodat je als lezer kunt begrijpen welke impact dat heeft.
quote:hollebollegijs schreef op 26 juli 2011 @ 11:50:

Nee natuurlijk niet, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Als morgen een geloofswaanzinnige met de bijbel in de hand een abortuskliniek

opblaast is de dominee bij mij in het dorp ook niet verantwoordelijk.

Reken maar dat de dominee er dan op afgerekend wordt, vooral als hij al gehaat wordt.

Dat wordt dan aangegrepen.

Mensen zijn zo simpel.
Voorbeelden van de retoriek die Wilders bezigt in zijn toespraak in Nashville, Tenessee van een paar maanden geleden. De hele toespraak is hier op de PVV site te lezen.

Quotes:

"I am here with a warning. I am here with a battle cry: “Wake up. Islam is at your gate.”

Islam is dangerous. Islam wants to establish a state on earth, ruled by islamic sharia law. Islam aims for the submission of all non-Muslims.

Islam is an ideology of conquest. It uses two methods to achieve this goal: the first method is the sword. The second method is immigration. This phenomenon of conquest through immigration is called al-Hijra.

Islam is spreading like wildfire everywhere in the West where political, academic, cultural and media elites lack the guts to proudly proclaim, as I believe we all should proclaim: Our Judeo-Christian Western culture is far better and far superior to the islamic culture

A moderate islam doen not exist and will never exist.

And now, Europe is beginning to look like Arabia.

What is needed, my friends, is a spirit of resistance. Why? Because resistance to evil is our moral duty.

The jihad against Israel is a jihad against all of us. If Israel falls, we, too, will feel the consequences. If Jerusalem falls, Athens, Rome, Amsterdam and Nashville will fall. Therefore, we all are Israel.

Dear friends, here is my warning. Make no mistake: Islam is also coming for America.

My friends, we will stand together.

We will stand firm.

We will not submit. Never. Not in Israel, not in Europe, not in America. Nowhere.

We will survive.

We will stop islam."
quote:yasuko schreef op 26 juli 2011 @ 12:08:

[...]

Reken maar dat de dominee er dan op afgerekend wordt, vooral als hij al gehaat wordt.

Dat wordt dan aangegrepen.

Mensen zijn zo simpel.

Och, jazeker. Wilders maakt daar overigens gretig gebruik van, de psyche van de mens.

Ik zie hem echter niet als 'direct' verantwoordelijke. De politiek(e leiders) van ieder land, alsook de gewone burger, daar ligt een gedeelde verantwoordelijkheid voor waar het heen gaat met deze wereld. Wat betreft de gruweldaad in Noorwegen is er natuurlijk ook sprake van een voorgeschiedenis, met meerdere zgn. schuldigen. De eindverantwoordelijke voor het tot uitvoer brengen van de daad is AB zelf.
En waar in die toespraak van Wilders in Nashville staat dan precies dat mensen een geweer op moeten pakken om de islam te bestrijden?

Een 'battle' hoeft geen gewapende strijd te betekenen. Denk maar eens aan de 'Dance battles' die zo populair zijn op tv.
quote:Aubrey schreef op 26 juli 2011 @ 12:24:

Een 'battle' hoeft geen gewapende strijd te betekenen. Net zomin als jihad gewapende strijd moet betekenen. Maar dat vergeet Wilders c.s. nog wel eens...
Ik vind deze topictitel overigens ook suggestief. Als in dat er medeverantwoordelijke zouden zijn. Kan je beter de vraag stellen: "Zijn er medeverantwoordelijken voor de aanslagen in Noorwegen?"
quote:Aruuba schreef op 26 juli 2011 @ 12:28:

Ik vind deze topictitel overigens ook suggestief. Als in dat er medeverantwoordelijke zouden zijn. Kan je beter de vraag stellen: "Zijn er medeverantwoordelijken voor de aanslagen in Noorwegen?"Eens. Voorlopig opereerde Breivik alleen. Hij is de enige die deze gruwelijke massamoord op zijn geweten heeft. O nee, hij heeft geen geweten.
quote:Aubrey schreef op 26 juli 2011 @ 12:24:

En waar in die toespraak van Wilders in Nashville staat dan precies dat mensen een geweer op moeten pakken om de islam te bestrijden?

Een 'battle' hoeft geen gewapende strijd te betekenen. Denk maar eens aan de 'Dance battles' die zo populair zijn op tv.Het gaat om de oorlogsretoriek. Als je die stijl gebruikt, hoef je niet te zeggen dat mensen de wapens op moeten pakken. Dan kun je ook de combinatie van woorden gebruiken zoals Wilders doet.
quote:waranaka schreef op 26 juli 2011 @ 12:08:

[...]

Wel als je daarmee een voorbeeld laat zien van hoe dat eruit ziet. Zodat je als lezer kunt begrijpen welke impact dat heeft.

Dan moet je het wel goed doen.

Moslims staat tot Marokkaanse voetbalhooligans

zoals

PVV-stemmers staat tot rampokkende kaalkopjes.

Dus als Wilders roept dat Marokkaanse voetbalhooligans een knieschot dienen te krijgen, is het nogal krom om nu te gaan roepen dat PVV-stemmers een knieschot dienen te krijgen.

Met scheve vergelijkingen maak je de boel niet duidelijker maar alleen maar nog verwarrender.
quote:waranaka schreef op 26 juli 2011 @ 12:31:

[...]

Het gaat om de oorlogsretoriek. Als je die stijl gebruikt, hoef je niet te zeggen dat mensen de wapens op moeten pakken. Dan kun je ook de combinatie van woorden gebruiken zoals Wilders doet.Eens. Vandaar ook dat vele mensen die op Wilders stemmen, het uiteraard wél letterlijk opvatten als zijnde een roep tot grijpen der wapens.
quote:Donkeyshot schreef op 26 juli 2011 @ 12:33:

[...]

Dan moet je het wel goed doen.

Moslims staat tot Marokkaanse voetbalhooligans

zoals

PVV-stemmers staat tot rampokkende kaalkopjes.

Dus als Wilders roept dat Marokkaanse voetbalhooligans een knieschot dienen te krijgen, is het nogal krom om nu te gaan roepen dat PVV-stemmers een knieschot dienen te krijgen.

Met scheve vergelijkingen maak je de boel niet duidelijker maar alleen maar nog verwarrender.

Voorbeelden van de retoriek die Wilders bezigt in zijn toespraak in Nashville, Tenessee van een paar maanden geleden. De hele toespraak is hier op de PVV site te lezen.

Quotes:

"I am here with a warning. I am here with a battle cry: “Wake up. Islam is at your gate.”

Islam is dangerous. Islam wants to establish a state on earth, ruled by islamic sharia law. Islam aims for the submission of all non-Muslims.

Islam is an ideology of conquest. It uses two methods to achieve this goal: the first method is the sword. The second method is immigration. This phenomenon of conquest through immigration is called al-Hijra.

Islam is spreading like wildfire everywhere in the West where political, academic, cultural and media elites lack the guts to proudly proclaim, as I believe we all should proclaim: Our Judeo-Christian Western culture is far better and far superior to the islamic culture

A moderate islam doen not exist and will never exist.

And now, Europe is beginning to look like Arabia.

What is needed, my friends, is a spirit of resistance. Why? Because resistance to evil is our moral duty.

The jihad against Israel is a jihad against all of us. If Israel falls, we, too, will feel the consequences. If Jerusalem falls, Athens, Rome, Amsterdam and Nashville will fall. Therefore, we all are Israel.

Dear friends, here is my warning. Make no mistake: Islam is also coming for America.

My friends, we will stand together.

We will stand firm.

We will not submit. Never. Not in Israel, not in Europe, not in America. Nowhere.

We will survive.

We will stop islam."
Als dat uit de boodschap van Wilders wordt gehaald ligt het imho toch echt aan de ontvangers van de boodschap.
@ Waranka: En met dit antwoord maak je het nog verwarrender.
quote:Aubrey schreef op 26 juli 2011 @ 12:34:

Als dat uit de boodschap van Wilders wordt gehaald ligt het imho toch echt aan de ontvangers van de boodschap.Je kunt ook van Wilders, die politicus van beroep is en dus weet dat er aandacht uitgaat naar zijn woorden en ideeën, vragen om zijn taal te ontdoen van die oorlogsretoriek. Omdat het misverstanden oproept. Bijvoorbeeld of geweld geoorloofd is, omdat dit een oorlog zou betreffen.
quote:Donkeyshot schreef op 26 juli 2011 @ 12:35:

@ Waranka: En met dit antwoord maak je het nog verwarrender.Omdat jij maar focust op vergelijkingen, waar ik het heb over retoriek. Je hebt het over iets heel anders.
Zonder die oorlogsretoriek heeft hij minder aanhang, dus die zal hij niet zomaar laten varen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven