Wij willen regen ! Deel 2

07-08-2018 17:36 2331 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw topic omdat het oude voorbij de 3000 posts was.
Nog steeds is het droog, en hoewel het vanavond, of morgen, of volgende week gaat regenen is er heel wat nodig voor de dorst naar regen bevredigd is.
Hopelijk heeft het vaak en met mooie milde buien geregend voor dit topic 'vol' is.
Dit topic is een vervolg hierop actueel/ik-wil-regen/list_messages/4160 ... start=3080

Afbeelding
zazamaenade wijzigde dit bericht op 07-08-2018 17:42
13.52% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wie had er hier regen besteld?

Per zwembad af te halen in Belgisch Limburg, Luik, Namen, Luxemburg, ...

Hier en daar zal er wel een tent in drijven.


Kom wel met een 4 x 4, want in een smartje mag je onder water zwemmen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
14-07-2021 19:57
Wie had er hier regen besteld?

Per zwembad af te halen in Belgisch Limburg, Luik, Namen, Luxemburg, ...

Hier en daar zal er wel een tent in drijven.


Kom wel met een 4 x 4, want in een smartje mag je onder water zwemmen.
gewoon de jetski pakken. Gaat het snelst. ;)
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
14-07-2021 19:56
Ach nee he. Wat erg. Ik las het van dat oude echtpaar in de oliemolen. Ik kwam net langs de Dem, veel wandelaars opeens daar. Maar las net dat ze hopen dat die niet doorbreekt. Het houdt ook maar niet op met regenen. De gemeente deelt trouwens zandzakken uit. Mocht je daar nog iets aan hebben.
Over De Dem heb ik ook gehoord. En nu regent het weer. Wij hebven geen zandzakken nodig godzijdank want we wonen gunstig maar kennissen van ons hebben de halve middag staan scheppen. Zij wonen in de lagere gebieden. Maar zo'n beetje alle wegen zijn dicht nu.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand nog een tent of luifel nodig heeft: de camping wordt geëvacueerd en de helft kan niet mee.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Die beelden uit Theux, en dat hert dat in de ondergelopen, verlaten straten van het stadje rond banjert.
https://twitter.com/vrtnws/status/1415301229148786688
nounou
Alle reacties Link kopieren
Thing1 schreef:
14-07-2021 20:03
Over De Dem heb ik ook gehoord. En nu regent het weer. Wij hebven geen zandzakken nodig godzijdank want we wonen gunstig maar kennissen van ons hebben de halve middag staan scheppen. Zij wonen in de lagere gebieden. Maar zo'n beetje alle wegen zijn dicht nu.
De situatie kan nog tot 72 uur kritiek blijven werd net gezegd bij Nieuwsuur. Ik houd mijn hart vast.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
14-07-2021 21:35
De situatie kan nog tot 72 uur kritiek blijven werd net gezegd bij Nieuwsuur. Ik houd mijn hart vast.

Dat is een waterreservoir dat overvol is, begreep ik. Staat het op overstromen of breken? Dat laatste lijkt me veel ernstiger want dan krijg je toch een vloedgolf?

Sterkte allemaal daar in Limburg.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
14-07-2021 21:43
Dat is een waterreservoir dat overvol is, begreep ik. Staat het op overstromen of breken? Dat laatste lijkt me veel ernstiger want dan krijg je toch een vloedgolf?

Sterkte allemaal daar in Limburg.
Ze spreken van een doorbraak. Ze hebben geprobeerd het te stutten, maar dat blijkt niet mogelijk. Het is een natuurlijk waterreservoir. Normaal kun je daar heerlijk wandelen. Omwonenden moeten uit de buurt blijven en rekening houden met een fikse waterstijging , was het laatste nieuws van de gemeente.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
14-07-2021 21:57
Ze spreken van een doorbraak. Ze hebben geprobeerd het te stutten, maar dat blijkt niet mogelijk. Het is een natuurlijk waterreservoir. Normaal kun je daar heerlijk wandelen. Omwonenden moeten uit de buurt blijven en rekening houden met een fikse waterstijging , was het laatste nieuws van de gemeente.

Oei, dat lijkt me erg akelig, zeker in het donker :(
Zit jij nog droog, en denk je dat dat zo blijft?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nog droog gelukkig. Mocht het doorbreken zit ik hopelijk ook nog goed.
...
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
14-07-2021 20:33
Die beelden uit Theux, en dat hert dat in de ondergelopen, verlaten straten van het stadje rond banjert.
https://twitter.com/vrtnws/status/1415301229148786688
Die dieren allemaal. :'(
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Hert is iig gered.

Afbeelding
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dit is dan wel weer positief. Grondwaterstand nog maar op een paar plaatsten te laag.

Afbeelding
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dat is mooi. Mag ook wel ondertussen :lol:
Zijn het heel hoge gronden, waar nog steeds een zeer lage grondwaterstand is?

Op deze kaart van de grondwatertoestand op de hogere gronden van oostelijk en zuidelijk Nederland is te zien dat er in Oost-Brabant en in Limburg toch nog wat tekorten zijn.
https://droogteportaal.nl/

Dat geredde hert, ik had die foto nog niet gezien.
Beestje ziet er niet heel gerust uit, zittend in de gang van een huis. Zal allemaal vrij beangstigend geweest zijn.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het zijn gebieden waar de grondwaterstand niet snel reageert op neerslag. Dat lees ik vaak, maar ik heb geen idee waardoor dat dat zo is.

Ah, daar zijn ook nog tekorten. Hogere gronden dan mss idd.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het weer drama. De grondwaterstand was redelijk normaal na de zomer en herfst, maar er is nauwelijks regen gevallen de afgelopen 3 maanden en geen druppel (serieus) de afgelopen maand hier. Het is zo stoffig, alles is geel van het stuifmeel en ik ben het moe. ;-D

Het is opnieuw véél te droog. En hoewel de grondwaterstanden na de natte zomer van 2021 weer richting een normaal peil gingen, heeft het neerslagtekort van de voorbije twee maanden onze reserves opnieuw flink aangetast. Water wordt steeds schaarser. Er zuinig mee omspringen, is dan ook de boodschap. We moeten ons gedrag aanpassen aan die waterschaarste.

Bron: Belang van Limburg
Life is short. Eat dessert first.
In een ander topic schreef ik toevallig vorige week dat ik niet hoop op weer een droge zomer. Ik zit hier nu bijna 2 maanden met een luchtbevochtiger omdat de LV binnen rond de 40% is
Er gaat ruim 5 liter per 24 uur doorheen. Normaal gesproken gebruik ik het in de winter als het vriest en weinig regent dus, de CV aan staat en ook nog met de zon erbij die in de middag hier naar binnen schijnt.

Ik heb altijd bakjes water in de tuin voor de egels en de vogels, paartje Turkse tortels die het hele jaar elke dag komen voor voer en water maar het valt me op dat er nu van alles aan komt vliegen hier. Mussen, spreeuwen en spechten allemaal komen ze in de tuin voor water. Ene kant mooi om te zien maar veel dieren zullen geen water kunnen vinden.

Dus mochten jullie een tuin hebben of een terras, zet alsjeblieft bakjes water neer.
Ik heb van die plastic schotels voor de vogels op de tafels in de tuin die je onder plastic bloempotten zet, bij Action nog geen euro per stuk. Voor de egels plastic bakjes water.

https://www.google.com/search?q=action+ ... SdMLXZGGfM
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grote vijver met moerasgedeelte, dat laatste is in gebruik als vogelbadkamer 😊
Alle reacties Link kopieren
Denk ook eens aan bakjes zand, vinden vogels ook leuk.

Ik heb genoeg water in de tuin voor. De vogels en een grote moestuin dus ruimte genoeg van een zand bad voor vogels. De vogelhuisjes zijn ook bezet.

Maar regen is zo hard nodig, de akkerbouwers komen echt in de problemen.
Ik heb ook een vijver maar daar zit een net overheen..

Fijn dat er meer mensen zijn die aan de dieren denken.

Bakje zand ga ik ook neerzetten. Hoe cru, het is wel gezellig in mijn tuin nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens in de winter ook water staan, vinden vogels ook heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb stenen bakjes voor de vogels in de tuin, die plastic kommetjes vallen zo snel om als ze per ongeluk op de rand staan. En idd, de vogels komen vaak drinken en badderen nu.
Life is short. Eat dessert first.
Dahlia74 schreef:
04-05-2022 21:31
Ik heb overigens in de winter ook water staan, vinden vogels ook heel fijn.


Ja ik ook. De Turkse tortels komen vlakbij mijn deur smorgens vroeg om te kijken of ik al beneden ben. Sta ik koffie te zetten, zie je ze naar binnen gluren 😁.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is de tuin aan het werk, het is zo gort droog. De minimale hoeveelheid regen die voor deze ochtend voorspeld was, was al verdampt voordat het de grond raakte.

Inmiddels zitten wij op de lijn van het droogste jaar ooit, 1976.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Hier werd ook regen voorspeld, dus nog even wat water uit de regenton in gieters zodat er meer verzameld kan worden. Dat was heel nuttig (not) geen drup gezien, jammer want het is wel nodig. In en bij ons vijvertje veel vogels, in de rand wat grote keien het is soms een gevecht om water te drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven