Woke, een bedreiging voor onze vrijheid?

09-03-2021 21:16 3008 berichten
Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?
Steeds vaker merk ik dat mensen hun taal corrigeren om maar niemand voor het hoofd te stoten, steeds vaker merk ik dat mensen hun gebruiken aanpassen aan de behoeften van een kleine minderheid.
Hoe nuttig is dit?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_97745711

De link zit achter een betaalmuur, dus hier een fragment:

1. Als ik me gekwetst voel, dan heeft iemand iets fout gedaan

Het klinkt onschuldig, maar het is een steeds ­gevaarlijker uitgangspunt aan het worden in het woke-debat. Je mag hopen dat de meeste mensen door het leven gaan met de ambitie om anderen niet nodeloos te kwetsen. En wie zich gekwetst voelt, moet dat mogen zeggen. Maar dat is nog niet hetzelfde als in elk gekwetst gevoel meegaan. Menselijke interactie schuurt, wringt en trekt tegen. Meningen botsen, gevoeligheden verschillen. Dat kan lastig zijn en vermoeiend en frustrerend. Maar frictieloze communicatie, die bestaat simpelweg niet. Het ontspoort trouwens snel. Steeds vaker ­eisen woke-woordvoerders dat in interviews alleen de “juiste” vragen gesteld mogen worden, steeds vaker zijn er incidenten omdat er een beetje tegenwind komt. Als je dit principe extreem doordenkt, mag enkel de meest lichtgeraakte nog iets zeggen en moet de rest uit voorzorg zwijgen, tenzij om zich af en toe nog eens te excuseren.

Ander voorbeeld:

https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html

Voor mij is heel dat woke-gebeuren een volgende stap in de slachtoffercultuur die we daarvoor hadden. Je mag vooral niets doen wat één van de teergevoelige zieltjes kan kwetsen.
Wat denken jullie?

Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?

Totaal aantal stemmen: 542

Ja (22%)
Nee (73%)
Geen mening (6%)
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
04-07-2021 22:31
De persoon die het oorspronkelijk tweette niet nee (voor zover mij bekend), maar dat woord is hier wel degelijk ook gebruikt op het forum.
Ja, in diezelfde discussie als dat uit het water schieten. Weet nog precies wie het schreef.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
04-07-2021 22:13
Bij deze opmerking frons ik even mijn wenkbrauwen.
Je kunt hier helemaal niet vrijuit spreken, want al snel wordt je de mond gesnoerd omdat je opmerking racistisch of provocerend zou zijn; elke echte discussie wordt hier vermeden door de manier van modereren.
Ik snap dat jij dat vindt, het is ook heel flauw dat je het n-woord niet mag gebruiken :there:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
04-07-2021 22:31
De persoon die het oorspronkelijk tweette niet nee (voor zover mij bekend), maar dat woord is hier wel degelijk ook gebruikt op het forum.
En niet 1 keer. En daar is dus op geband. Terecht.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
04-07-2021 22:31
Wat een eerlijke en zinnige post.
Denk ook dat er hier vaak gestaft wordt door meelezers die zelf niets bijdragen aan een topic.
Ik heb die indruk juist helemaal niet. Dat echte meelezers zich zo druk over iemand maken dat ze gaan staffen. Ik verdenk eerder de lui die met oneliners een topic komen binnenvallen. Dat zijn vaste schrijvers, die alleen zelden een inhoudelijke bijdrage hebben maar alleen hun afkeuring even willen spuien. (ik geloof het trouwens wel als iemand zoals FV zegt dat zij het niet was). En als het eenmaal 'bon ton' is om iemand uit te kotsen, dan wordt staffen een soort pavlov reactie.
Maar we zullen het nooit weten, wie de veelstaffers zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
De mods lezen ook verschillende topics mee...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
05-07-2021 11:06
De mods lezen ook verschillende topics mee...
Ja. En dan is het wel weer zo dat zij af gaan op wat bijvoorbeeld FV zegt. Als zij roept : racisme, hoeft ze al niet meer te staffen. Dat vatten de mods al op als een staf.
Ik zei al eerder: ik vraag me af of zij wel zelf nadenken en een mening hebben of dat zij zich gewoon laten intimideren en voor het karretje spannen van een aantal moord en brand schreeuwende oude forummers waar ze tegenop zien.
.
rosanna08 schreef:
04-07-2021 21:28
:there:
:biggrin:

Maar op zich overbodig hoor; at the end of the day is het dit forum dat verdwijnt, in tegenstelling tot andere fora waar die moderatie niet zo vooringenomen loopt...
impala schreef:
04-07-2021 21:53
Ik vraag het me nog af ook, of het idd hun mening is. Of ze überhaupt wel een mening hebben.
Of dat ze zich gewoon laten intimideren door heel hard moord en brand schreeuwende en dwingend staffende leden van de harde kern. Waar ze als jonkies tegenop zien.
Beide opties kunnen, uiteraard, maar maken uiteindelijk niet uit. 't Zijn beiden onderdelen van een uitstervend ras; dergelijke moderatie heeft geen toekomst en de dwingend staffende leden, verdwijnen vanzelf wel als ze teveel tegengeluid te horen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
05-07-2021 12:00
Ja. En dan is het wel weer zo dat zij af gaan op wat bijvoorbeeld FV zegt. Als zij roept : racisme, hoeft ze al niet meer te staffen. Dat vatten de mods al op als een staf.
Ik zei al eerder: ik vraag me af of zij wel zelf nadenken en een mening hebben of dat zij zich gewoon laten intimideren en voor het karretje spannen van een aantal moord en brand schreeuwende oude forummers waar ze tegenop zien.
Dit denk ik ook om van maar van het gegil af te zijn anders zit hun mailbox weer vol met mails van de usual suspects met dreigementen om de adverteerders aan te schrijven als ze hun zin niet krijgen.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
https://ayaanhirsiali.com/podcasts/ruud-koopmans

Mooie podcast van Ayaan Hirsi Ali en Ruud Koopmans. O.a. over woke, waar ze ook mee afsluiten.

Woke mensen hebben last van het Jezussyndroom/Savioursyndroom.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 05-07-2021 19:08
1.60% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
04-07-2021 21:18
Met de grond gelijk gemaakt niet echt; daar missen ze domweg echt wel de skills voor :).
Maar ze hebben inderdaad wel zeer lange tenen tegenover alles wat niet in hun visie/kraam past, en ze worden daarin gebacked door een moderatie die op basis van voorkeur en diezelfde allergie modereren. Dat klopt.
Zo in de nadagen van viva lezen dat er meer gelijkdenkenden zijn…
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
04-07-2021 22:13
Bij deze opmerking frons ik even mijn wenkbrauwen.
Je kunt hier helemaal niet vrijuit spreken, want al snel wordt je de mond gesnoerd omdat je opmerking racistisch of provocerend zou zijn; elke echte discussie wordt hier vermeden door de manier van modereren.
👍
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-07-2021 22:16
Ik heb altijd de indruk gehad dat staffers nu juist degenen waren die zelf niet meeschreven. Zo lees ik de laatste tijd vaak allerlei nicknames waar ik nog nooit van heb gehoord die dan ineens schrijven dat ik ze steeds zou staffen, terwijl ik echt zo goed als nooit staf. De laatste keer dat ik iemand gestaft heb is echt al maanden, misschien zelfs wel al een jaar geleden.

Maar zelf werd en word ik ook echt buitenproportioneel vaak gestaft, zo vaak dat ik zelfs wel eens geband ben voor een post die ik zelf binnen een minuut alweer verwijderd had wegens "och nee, laat maar want dan word ik weer gestaft" en zelfs in die ene minuut was ik al gestaft. Er lezen hier gewoon lafbekjes mee die te schijterig zijn om mee te forummen maar wel graag staffen.
Nou ik kan twee forumwaarschuwingen delen die echt bij jou begonnen…. Kwam ze in de berichtenbox tegen
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
Verontruste-NL’er schreef:
05-07-2021 16:07
Nou ik kan twee forumwaarschuwingen delen die echt bij jou begonnen…. Kwam ze in de berichtenbox tegen
Maar dat wil niet zeggen dat FV zelf gestaft heeft natuurlijk er lopen hier ook een hoop helperwokies rond.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
05-07-2021 16:12
Maar dat wil niet zeggen dat FV zelf gestaft heeft natuurlijk er lopen hier ook een hoop helperwokies rond.
Dat zou zo maar kunnen, ze werd in het bericht natuurlijk wel met name genoemd. Mijn sarcasme van “toen” werd afgestraft. Ach ja, mensen maken het vaak direct persoonlijk, terwijl het mij meestal enkel om feiten cq geplaatste opmerkingen gaat.
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
05-07-2021 16:12
Maar dat wil niet zeggen dat FV zelf gestaft heeft natuurlijk er lopen hier ook een hoop helperwokies rond.
Dat gedrag zien we ook bij antifa, wat een iets zwaardere vorm van woke is. Allemaal zwarte kleren, gezichtsbedekking en dan met 64 tegen 1 want dat is democratisch.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Verontruste-NL’er schreef:
05-07-2021 16:59
Dat zou zo maar kunnen, ze werd in het bericht natuurlijk wel met name genoemd. Mijn sarcasme van “toen” werd afgestraft. Ach ja, mensen maken het vaak direct persoonlijk, terwijl het mij meestal enkel om feiten cq geplaatste opmerkingen gaat.
Ze werd in een bericht van de mods genoemd? Normaal krijg je alleen te zien voor welke post je geband werd of een waarschuwing voor krijgt een post dus die je zelf geschreven hebt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik kon lezen wie mij gestaft heeft.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
05-07-2021 17:03
Dat gedrag zien we ook bij antifa, wat een iets zwaardere vorm van woke is. Allemaal zwarte kleren, gezichtsbedekking en dan met 64 tegen 1 want dat is democratisch.
Ja klopt maar woke is al heel lang niet meer beperkt tot alleen Antifa. Helaas...
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
05-07-2021 17:42
Ze werd in een bericht van de mods genoemd? Normaal krijg je alleen te zien voor welke post je geband werd of een waarschuwing voor krijgt een post dus die je zelf geschreven hebt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik kon lezen wie mij gestaft heeft.
Wel goed mijn post lezen: bij jou begonnen. NIET jij hebt mij gestaft

Waren er trouwens nog meer maar dan kreeg ik een reactie van alle aanhangers of haarzelf. Vlak daarna een forumwaarschuwing omdat ik op de man zou spelen.

De kern van veel van die wokers is namelijk, wel verbaal meppen maar niet kunnen ontvangen. Ik zal niet letterlijk die waarschuwingen uit 2018/2020 hier overnemen. Maar ik kan nog steeds grinniken over het feit dat “dat” al gestaft werd. Als ze hadden geschreven “doe niet zo flauw”, dan had ik een ieder nog gelijk gegeven. Dan type flauw sarcasme…..
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
05-07-2021 17:42
Ze werd in een bericht van de mods genoemd? Normaal krijg je alleen te zien voor welke post je geband werd of een waarschuwing voor krijgt een post dus die je zelf geschreven hebt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik kon lezen wie mij gestaft heeft.
Ik heb ook nog nooit gezien door wie ik gestaft ben.
Zou wel leuk zijn als je het wist, dan kon je diegene blokkeren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het probleem ligt nooit bij de staffers, het ligt bij de moderatie.

Hier kun je al een ban krijgen voor het quoten van de op. Nog afgezien van dat ik het doel daarvan niet snap: maak dat dan gewoon onmogelijk.

Zelfs als je per ongeluk de op quote en dat snel herstelt kun je gewoon een ban krijgen.

Dat geeft een beetje het niveau van pietluttigheid aan.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
05-07-2021 17:43
Ja klopt maar woke is al heel lang niet meer beperkt tot alleen Antifa. Helaas...
Dat is inderdaad helaas.

Maar gelukkig zien we het tij keren en zijn antifa en woke op hun retour. De media in Nederland heeft sporadisch aandacht besteed aan het terrorisme van antifa en blm in de afgelopen maanden voornamelijk in Amerika. Doorspekt van controverse met als hoofddoel persoonlijk financiëel gewin stort het fenomeen langzaam maar zeker in. En de beelden van George Floyd doen mij als mens nog steeds pijn. Maar de manier waarop ze dat hebben uitgebuit doet nog meer pijn.
Let’s Go Brandon!
Graag on-topic blijven mensen, ander ga ik jullie allemaal staffen!
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
05-07-2021 19:26
Het probleem ligt nooit bij de staffers, het ligt bij de moderatie.

Hier kun je al een ban krijgen voor het quoten van de op. Nog afgezien van dat ik het doel daarvan niet snap: maak dat dan gewoon onmogelijk.

Het idee was: dan kan de TO de OP nog wissen als ze spijt krijgt zonder dat het hele verhaal al gequoot was.
Maar vervolgens werd het verboden om je eigen OP te wissen. Dus sloeg regel 1 nergens meer op. Maar dat was te ingewikkeld voor de mods om te volgen. Dus is regel 1 nooit afgeschaft.
.
vork-lepel schreef:
05-07-2021 23:34
Graag on-topic blijven mensen, ander ga ik jullie allemaal staffen!
https://www.youtube.com/watch?v=v7QCndx ... ebelorObey

Geen staffers aub.
Alle reacties Link kopieren
Stafferdshire :biggrin:
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven