Zieke leerkrachten niet vervangen

04-02-2019 21:55 480 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in het nieuws. Basisscholen worden opgeroepen zieke leerkrachten niet te vervangen en de kinderen naar huis te sturen. Zo dat het probleem nog meer aan het licht wordt gebracht. Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het persoonlijk van de zotte dat ouders nu weer de pineut gaan worden en voor de problemen op mogen draaien.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:20
Leuk hoor, voor die ouders, maar zo help je natuurlijk wel de kwaliteit van je onderwijs naar de klote.
Ja, maar naar huis sturen betekent helemaal geen onderwijs. Maar eens, het heeft regelrecht effect op de kwaliteit van onderwijsaanbod. Zie overigens niet hoe het anders zou kunnen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook een afgehaakte invaller. De combinatie van niet betaald worden in de vele vakanties en periodes dat er even niemand ziek was/ je een parttimer 1 dag per week kon vervangen + de kosten van de kinderopvang van mijn eigen kroost (die gewoon doorloopt als je niet kunt werken) was voor mij niet te doen.
Toen ik dit probleem voorlegde was de enige reactie; dan breng je ze toch naar je moeder? Mijn moeder was toen net overleden, dus dat was vrij pijnlijk.
Ik ben verder gaan studeren en heb nu een leuke vaste baan.
Van de 12 mensen met wie ik afstudeerde aan de pabo werkt er voor zover ik weet niemand in het basisonderwijs. Allemaal omgeschoold of doorgestudeerd.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-02-2019 22:18
Dat vind ik een vrij normale tijd van naar huis gaan.
En dan 's avonds nog dingen nakijken.
In de vakanties lessen voorbereiden enz, enz.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-02-2019 22:18
Dat vind ik een vrij normale tijd van naar huis gaan.
Jij vind van 8 tot 5 normaal? En zonder pauze hè, want die hebben ze niet. Ik dacht dat ze de 9 uurige dag ondertussen vaarwel hadden gezegd bij de normale banen.
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
04-02-2019 22:22
Maar daarmee nog wel een probleem. Er zijn echt heel veel deeltijdbanen in het onderwijs.
In alle beroepsgroepen zijn die er en ja, ook in het onderwijs. Overigens je spreekt met een fulltimer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
04-02-2019 22:22
Maar daarmee nog wel een probleem. Er zijn echt heel veel deeltijdbanen in het onderwijs.
Mijn ervaring: Je wordt vaak niet voor fulltime aangenomen, omdat ze anders bang zijn dat je burn-out gaat...
Blijkbaar is 3-4 dagen de max, zodat je de andere doordeweekse dagen nog tijd overhoudt voor je voorbereiding enz. enz. enz.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
04-02-2019 22:23
Jij vind van 8 tot 5 normaal? En zonder pauze hè, want die hebben ze niet. Ik dacht dat ze de 9 uurige dag ondertussen vaarwel hadden gezegd bij de normale banen.
Nja... ik lees net dat ik blijbaar niet normaal ben. :biggrin:

Voel me overigens best senang.
Ja 17.00 uur betekent voor mij vroeg naar huis.
enn wijzigde dit bericht op 04-02-2019 22:26
3.04% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Eerst wordt er bezuinigd en de klassen dus stukken groter. En nu vinden ze het vreemd dat de klas van de zieke docent niet "ff" over de andere klassen verdeeld kan worden. Tja. Vol is vol.
Het is gewoon onverantwoord om van die grote klassen te hebben. En het probleem van opvang is NIET het probleem van de school hè TO! Dat is aan de ouders. School is géén veredelde opvang.
nina1966 schreef:
04-02-2019 22:23
Jij vind van 8 tot 5 normaal? En zonder pauze hè, want die hebben ze niet. Ik dacht dat ze de 9 uurige dag ondertussen vaarwel hadden gezegd bij de normale banen.
Ze hebben wel pauze. Hoe kom je daar nou hij? Is gewoon een wettelijk recht.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend nog met een juf gesproken die mijn zoon in groep 1/2 gehad heeft.
Deze juf vertelde dat ze er helemaal mee opgehouden is omdat de werkdruk haar te veel werd.
Ze is ook een poos overspannen geweest.
Daarna kinderen gekregen, ze zag het gewoon niet meer zitten om in het onderwijs te werken.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
04-02-2019 22:23
Jij vind van 8 tot 5 normaal? En zonder pauze hè, want die hebben ze niet. Ik dacht dat ze de 9 uurige dag ondertussen vaarwel hadden gezegd bij de normale banen.
Ik kom oorspronkelijk uit de zorg, dus misschien de verkeerde bril.
Ik zou er direct voor tekenen als ik om 5 uur ook écht vrij ben.
Werk nu ook in het onderwijs, meestal van half 8 tot 5 uur. Maar een stuk beter salaris en veel vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
04-02-2019 22:25
Mijn ervaring: Je wordt vaak niet voor fulltime aangenomen, omdat ze anders bang zijn dat je burn-out gaat...
Blijkbaar is 3-4 dagen de max, zodat je de andere doordeweekse dagen nog tijd overhoudt voor je voorbereiding enz. enz. enz.
:O

En ik studeer ook nog naast.

Ik ben inmiddels niet normaal en burnouterig.
Het is me wat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:26
Ze hebben wel pauze. Hoe kom je daar nou hij? Is gewoon een wettelijk recht.
half uurtje
En als ze pech hebben en er is geen vrijwilligster om de kinderen in de pauze in de gaten te houden.
Dan moeten ze zelf het plein op en hebben ze dus geen pauze.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Jempo schreef:
04-02-2019 22:25
Mijn ervaring: Je wordt vaak niet voor fulltime aangenomen, omdat ze anders bang zijn dat je burn-out gaat...
Blijkbaar is 3-4 dagen de max, zodat je de andere doordeweekse dagen nog tijd overhoudt voor je voorbereiding enz. enz. enz.
Ik vind dat er in het onderwijs vaak gedacht wordt dat juist zij hard werken. Dat is in heel veel beroepen normaal.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:26
Ze hebben wel pauze. Hoe kom je daar nou hij? Is gewoon een wettelijk recht.
Ja klopt. Dat wil niet zeggen dat elke leerkracht het ook neemt... maargoed dat ligt bij jezelf.
mama-inge schreef:
04-02-2019 22:28
half uurtje
En als ze pech hebben en er is geen vrijwilligster om de kinderen in de pauze in de gaten te houden.
Dan moeten ze zelf het plein op en hebben ze dus geen pauze.
De meeste scholen hebben gewoon een tso. En wat is er mis met een half uur? Is gewoon wettelijk gezien je pauze. En zodra de kinders weg zijn is het echt wel even koffie/thee en wat ouwehoeren.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:26
Ze hebben wel pauze. Hoe kom je daar nou hij? Is gewoon een wettelijk recht.
Nee, heel vaak niet. Ik zie heel veel scholen en door Continu roosters en daarnaast een flinke werkdruk zie ik ook heel vaak dat er geen pauzes zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Jempo schreef:
04-02-2019 22:27
Ik kom oorspronkelijk uit de zorg, dus misschien de verkeerde bril.
Ik zou er direct voor tekenen als ik om 5 uur ook écht vrij ben.
Werk nu ook in het onderwijs, meestal van half 8 tot 5 uur. Maar een stuk beter salaris en veel vakantie.
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
04-02-2019 22:22
Huh 5 uur is toch een prima tijd om naar huis te gaan?
Lijkt me heerlijk. Vanmorgen om 7 uur begonnen en om 18.30 uur zat ik pas in de auto naar huis. Werk in de zorg.
Jempo schreef:
04-02-2019 22:29
Ja klopt. Dat wil niet zeggen dat elke leerkracht het ook neemt... maargoed dat ligt bij jezelf.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
04-02-2019 22:22
Huh 5 uur is toch een prima tijd om naar huis te gaan?

Het nadeel is vooral al het werk dat je 's avonds nog hebt.
Ik ga ook om 5 uur naar huis, maar begin wel om half 8, en ik werk niet eens in het bo. Wat ik op mijn vrije dag doe tel ik niet en ik ben maar een matig docent die werk afraffelt.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-02-2019 22:27
:O

En ik studeer ook nog naast.

Ik ben inmiddels niet normaal en burnouterig.
Het is me wat.
Ik snap het ook niet.
Werk nu dus 3 dagen in het onderwijs en 2 dagen in de zorg... en ook nog een studie er naast. En ik leef ook gewoon en functioneer prima :)
Maar 5 dagen bij één baas, nee da's veel te pittig, stel je voor zeg
Enn schreef:
04-02-2019 22:29
Nee, heel vaak niet. Ik zie heel veel scholen en door Continu roosters en daarnaast een flinke werkdruk zie ik ook heel vaak dat er geen pauzes zijn.
Ik heb de afgelopen jaren in een aantal basisscholen gewerkt en daar had echt iedereen een half uur pauze.
Alle reacties Link kopieren
steenuil schreef:
04-02-2019 22:29
Lijkt me heerlijk. Vanmorgen om 7 uur begonnen en om 18.30 uur zat ik pas in de auto naar huis. Werk in de zorg.
Dat bedoel ik... vandaar dat ik 17.00 uur lekker vroeg vind.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:30
Ik heb de afgelopen jaren in een aantal basisscholen gewerkt en daar had echt iedereen een half uur pauze.
Mijn ervaring is echt anders.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven