Zonnestormen verwacht

30-11-2023 17:02 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vroeg me af of dit een beetje leeft onder de Viva-dames, of dat jullie denken dat het allemaal wel meevalt. Of heb je uberhaupt geen flauw benul waar ik het over heb?

Einde van dit jaar worden er zonnestormen verwacht, met stroomuitval, en volgens De Telegraaf zelfs mogelijk weken geen internet.

Even hier de zoekfunctie gebruikt en er is in 2012 al wel eens eerder over geschreven, maar kan me niet herinneren dat er toen iets serieus plaatsvond in die richting.

Moest toen ik het las wel gelijk denken aan de Ten Days of Darkness van 2020 waar in bepaalde complotkringen over werd gesproken. Die dagen kwamen er natuurlijk niet (en de datum werd ook steeds verschoven), maar toentertijd zou ook alles 10 dagen plat gaan (om daarna een betere wereld op te bouwen).

Ik denk dat het zelf allemaal wel mee zou vallen, maar ik ken dus wel iemand die best wat bang is voor een serieuze stroomuitval van meerdere dagen en totaal geen mogelijkheid tot communicatie. Ik probeer haar maar een beetje gerust te stellen. Hoe leeft dit bij jullie?
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe het leeft? Bij mij niet.
Ik kende zonnestormen alleen van Star trek of zo.

Moet ik me inlezen en voor een maand proviand in huis halen?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoopte dat dit over het mooie noorderlicht ging maar nee.
Hoe het leeft? Niet.

Sommige mensen zouden beter af zijn zonder internet denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oeh ik ken dit niet, is dit echt serieus? Dan wil ik me wel even voorbereiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leeft bij mij echt niet. Ik ken het alleen van het poollicht. Zonnestorm = noorderlicht 😄
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er nog nooit van gehoord. Dus even gezocht op Google en lees dit: https://www.nationalgeographic.nl/zonne ... s-van-2024
Lijkt me dus niet bepaald spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zal wel loslopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nationalgeographic.nl/zonne ... s-van-2024

"Wat kan een zonnestorm aanrichten op aarde?

Enorme stroomstoringen, kapotte satellieten en piloten zonder navigatiesysteem: als je de berichtgeving moet geloven, kan een zonnestorm voor ons op aarde catastrofale gevolgen hebben. En dat klopt ook, aldus De Kort. Maar de kans dat dat gebeurt is aanzienlijk kleiner dan veel media doen vermoeden.

Dat komt in de eerste plaats omdat verreweg de meeste zonnestormen de aarde helemaal niet bereiken, legt De Kort uit. ‘De aarde moet maar net in het verlengde liggen van waar de storm precies is losgebarsten. Een enorme toevalstreffer dus.’

Daarnaast zullen de deeltjes die wél koers voor planeet aarde hebben gezet een satelliet of elektriciteitsdraad moeten raken. ‘Als dat gebeurt, kan het inderdaad flink misgaan,’ zegt De Kort. ‘Maar inmiddels zijn we daar als samenleving goed op voorbereid. Zo stoppen satellietbouwers de gevoelige elektronica in een speciaal, beschermend kastje en leren piloten hoe ze moeten navigeren zónder gps systeem. Bovendien is zo’n uitval altijd tijdelijk. Na een paar uur is het weer opgelost.’

Wat een zonnestorm dan wél veroorzaakt? ‘Een verschijnsel dat we het poollicht noemen,’ aldus De Kort. ‘Terwijl de zonnedeeltjes langs de magnetische veldlijnen van de aarde naar de magnetische polen bewegen, botsen ze met luchtmoleculen hoog in de atmosfeer. Daar raken ze hun energie kwijt en dat zien wij als licht, dat bij uitzondering ook weleens vanuit Nederland te zien is. Een prachtig verschijnsel – en volstrekt ongevaarlijk.’ "

Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnestormen zijn een bekend verschijnsel en ze kunnen electronische apparatuur behoorlijk beïnvloeden danwel beschadigen.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Grobbekuiken_ schreef:
30-11-2023 17:13
https://www.nationalgeographic.nl/zonne ... s-van-2024

"Wat kan een zonnestorm aanrichten op aarde?

Enorme stroomstoringen, kapotte satellieten en piloten zonder navigatiesysteem: als je de berichtgeving moet geloven, kan een zonnestorm voor ons op aarde catastrofale gevolgen hebben. En dat klopt ook, aldus De Kort. Maar de kans dat dat gebeurt is aanzienlijk kleiner dan veel media doen vermoeden.

Dat komt in de eerste plaats omdat verreweg de meeste zonnestormen de aarde helemaal niet bereiken, legt De Kort uit. ‘De aarde moet maar net in het verlengde liggen van waar de storm precies is losgebarsten. Een enorme toevalstreffer dus.’

Daarnaast zullen de deeltjes die wél koers voor planeet aarde hebben gezet een satelliet of elektriciteitsdraad moeten raken. ‘Als dat gebeurt, kan het inderdaad flink misgaan,’ zegt De Kort. ‘Maar inmiddels zijn we daar als samenleving goed op voorbereid. Zo stoppen satellietbouwers de gevoelige elektronica in een speciaal, beschermend kastje en leren piloten hoe ze moeten navigeren zónder gps systeem. Bovendien is zo’n uitval altijd tijdelijk. Na een paar uur is het weer opgelost.’

Wat een zonnestorm dan wél veroorzaakt? ‘Een verschijnsel dat we het poollicht noemen,’ aldus De Kort. ‘Terwijl de zonnedeeltjes langs de magnetische veldlijnen van de aarde naar de magnetische polen bewegen, botsen ze met luchtmoleculen hoog in de atmosfeer. Daar raken ze hun energie kwijt en dat zien wij als licht, dat bij uitzondering ook weleens vanuit Nederland te zien is. Een prachtig verschijnsel – en volstrekt ongevaarlijk.’ "
Dus de verslaggever van de Telegraaf was zelfs te lui om te googelen.
Ik ben niet zozeer bang voor de zonnestorm. Ik ben wel bang dat we om wat voor reden dan ook ooit een lange periode zonder stroom komen te zitten.
Dan hebben we allemaal een groot probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
watdachtjehiervan1 schreef:
30-11-2023 17:23
Ik ben niet zozeer bang voor de zonnestorm. Ik ben wel bang dat we om wat voor reden dan ook ooit een lange periode zonder stroom komen te zitten.
Dan hebben we allemaal een groot probleem.
Dat zal niet zo snel gebeuren in Nederland.
En als dat gebeurt zal er alles aan gedaan worden om dat op te lossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me momenteel meer zorgen om de PVV.
Abby schreef:
30-11-2023 17:25
Dat zal niet zo snel gebeuren in Nederland.
En als dat gebeurt zal er alles aan gedaan worden om dat op te lossen.
Ik hoop het.
Het blijft techniek......
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh jee, zonnestorm, zonnevlecht.. ik voel een trend!
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Net zoiets dat alle computers op tilt zouden slaan bij de overgang naar het jaar 2000.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog een hoop boeken die ik moet lezen. Dan maak ik met een vuurtje wel water heet voor koffie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er wel eens over gelezen maar ik denk ook eerst zien dan geloven. Ik heb er wel eens aan gedacht om een noodpakket te maken voor het geval dat er iets gebeurd maar het is er nooit van gekomen en dat moet je ook weer bijhouden natuurlijk.

Ik kan me nog wel heel die heisa herinneren bij de jaarwisseling 1999/2000. Iedereen van ojee wat nu?! Systemen zouden niet meer werken en blablabla. En er gebeurde werkelijk helemaal niks en alles werkte gewoon nog steeds. Wat een anti climax.
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
30-11-2023 17:08
Ik hoopte dat dit over het mooie noorderlicht ging maar nee.
Haha, ja, dat. Ik zit inderdaad met smart op de zonnestormen te wachten (er is inderdaad veel activiteit en er wordt nog meer verwacht), maar dan vooral omdat ik hoop het Noorderlicht in Nederland te kunnen fotograferen (zoals afgelopen maand al een paar keer kon, maar toen was het in mijn buurt helaas bewolkt).

Gelukkig werkt mijn camera op batterijen. ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schiet nu al van angst uit mijn verschoning.
Alles komt goed, de rest niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daveotion schreef:
30-11-2023 17:20
Dus de verslaggever van de Telegraaf was zelfs te lui om te googelen.
Kennelijk ja.
Maar vast paniek (proberen te) zaaien verkoopt lekkerder natuurlijk.

Alle reacties Link kopieren Quote
Dan heb ik dus nog een paar weken om een lekker warme harige kerel te zoeken om mee te gaan winterslapen. Tot april of zo.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
30-11-2023 17:41
Ik schiet nu al van angst uit mijn verschoning.
:cheer:
Goed dat je dat zegt.
Even een pallet tena's aanschaffen.
Daar kun je ook goed je ramen mee afdekken. Goed isolatiemateriaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabeltandcavia schreef:
30-11-2023 17:48
Dan heb ik dus nog een paar weken om een lekker warme harige kerel te zoeken om mee te gaan winterslapen. Tot april of zo.
Uit de kluit gewassen cavia zou leuk zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Campinglamp/radio/telefoonoplader op zonnecellen en op handkracht

*Waterzuiveringsfilters

*Melkpoeder

*Survivalbrood

*Voedselvoorraad

*Campingkooktoestel

*Skottelbraai

*Aansteker

*Slaapzakken

*Thermodekens

*Tenten

*Katoenen maandverband en zo'n gek plopgeval.

We komen een heel eind.

Het grootste probleem wordt dat we snel de diepvries leeg moeten krijgen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven