Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.

Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:

[su_quote]Lieve Dolores,

Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.

Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.

Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.

Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.

Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.

young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.

Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.

Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.

http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644

quote:Star schreef op 17 september 2016 @ 12:53:

Banketstaaf.

Jaaaa, heerlijk en dan verwarmen op de verwarming.

Daar gaan er elke winter wel een paar doorheen.
quote:Star schreef op 17 september 2016 @ 12:54:

[...]

Zijn dat die hondenbrokvormachtigedingen?Ja, die zijn alleen lekker als ze van de bakker komen.
quote:Star schreef op 17 september 2016 @ 12:54:

[...]

Zijn dat die hondenbrokvormachtigedingen? Yep!
quote:Cateautje schreef op 17 september 2016 @ 12:53:

[...]

Nee, suikerbeesten zijn groot, in de vorm van een paard of een koe of zoiets en die zijn niet verpakt, maar zo te koop bij de bakker.Oh die dingen. Ja, die zie ik wel altijd bij de bakker liggen hier.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Oh en t maakt niet uit of en wat voor piet er op de verpakking staat: blijf fan van bolletje voor de kruidnoten.
Oh echt balen, geen kruidnoten,taai taai etc.voor mij dit jaar :(
quote:-Kia-Ora- schreef op 17 september 2016 @ 12:54:

[...]

Ik lust beiden niet .

Genoeg ander lekkers en we hebben ook nog kerst, met lekkere kransjes.

Er moet toch iets voor je zijn waar je blij van wordt.
quote:Cateautje schreef op 17 september 2016 @ 12:53:

[...]

Nee, suikerbeesten zijn groot, in de vorm van een paard of een koe of zoiets en die zijn niet verpakt, maar zo te koop bij de bakker.Ooh ja! Ik was het bestaan daarvan echt helemaal vergeten
*schrijft boodschappenlijstje*
quote:Cateautje schreef op 17 september 2016 @ 12:57:

[...]

Er moet toch iets voor je zijn waar je blij van wordt.Jaaaaa schuimkransjes
quote:jasminn schreef op 17 september 2016 @ 12:57:

Oh echt balen, geen kruidnoten,taai taai etc.voor mij dit jaar :(Waarom niet?
Pepernoteeeeeen!!!

Ik moet zo nog naar de supermarkt, dit topic lezen is niet handig
quote:Star schreef op 17 september 2016 @ 12:58:

[...]

Jaaaaa schuimkransjes

Die choco met die kleine witte bolletjes erop. Ook zo lekker.

Die twee zijn niet veilig in de boom.
quote:Cateautje schreef op 17 september 2016 @ 12:57:

[...]

Er moet toch iets voor je zijn waar je blij van wordt.Ja! Marsepein! En een chocosint oh nee een chocopiet vind ik ook lekker. De rest van de snaai die bij Sinterklaas hoort vind ik niet lekker.
quote:-Kia-Ora- schreef op 17 september 2016 @ 13:00:

[...]

Ja! Marsepein! En een chocosint oh nee een chocopiet vind ik ook lekker. De rest van de snaai die bij Sinterklaas hoort vind ik niet lekker.Geen chocoladeletter?
quote:sprietgras schreef op 17 september 2016 @ 12:59:

Ik moet zo nog naar de supermarkt, dit topic lezen is niet handig

Jawel joh, nu weet je dat je sint snaai moet halen . Anders had je straks terug gemoeten.
quote:-Kia-Ora- schreef op 17 september 2016 @ 13:00:

[...]

Ja! Marsepein! En een chocosint oh nee een chocopiet vind ik ook lekker. De rest van de snaai die bij Sinterklaas hoort vind ik niet lekker.

Alles met en van chocolade is altijd welkom natuurlijk.

Na de sint ga ik letters kopen.
quote:jippie55 schreef op 17 september 2016 @ 12:29:

Moet dit echt ieder jaar?

Tegenwoordig niet alleen in Sinterklaastijd, maar het hele jaar door.

Zwarte Piet vervangen door een ander hulpje en we zijn ervan af. Simpel.

En de liedjesschrijvers hebben dan ook gelijk wat te doen. Want Piet moet dan ook uit alle liedjes geschreven worden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
De NL geschiedenis is meer dan alleen WOII, de slavernij was meer dan alleen plantages. Hoe het er echt aan toeging is iets wat niet uitgebreidt in de NL geschiedenisboeken wordt onderwezen…een teken dat NL niet trots is op elk aspect v d slavernij. Ik moedig jullie aan wat te verdiepen in ‘onze’ en ook in de “echte Nederlandse” geschiedenis om het standpunt te begrijpen. Wat als er een jaarlijks nationale feest zou zijn waarbij het vergassen van ‘anders uitziende mensen’ en er een karikatuur van wordt gemaakt, jaarlijks zou worden gevierd…ik denk niet dat dat gewaardeerd zal worden, tot aan de politiek en waarschijnlijk internationaal aan toe. En een klein incident waarbij een trambestuurder zich ‘kwetsend’ heeft uitgelaten over joden en het anne frank huis…heel NL was in rep in roer! Dat zelfs leden van de tweede kamer zich er mee bemoeiden en dat de GVb zijn excuses heeft aangeboden. En dit is een jaarlijks terugkerend thema… Dus waarom zouden wij onze geschiedenis moeten vergeten…al zouden we het willen, we worden jaarlijks geconfronteerd met een stukje geschiedenis wat dieper gaat dan alleen het zwart smincken. Het klouteren door een schoorsteen veroorzaakt dan wel een zwart gezicht maar geen afro en dikke rode lippen!.Kortom verdiep je in NL’s “volledige” geschiedenis en niet alleen wat ze ons en onze kinderen willen leren op school. Leer verder te kijken dan je neus lang is…educate yourself! Zij die het begrijpen zijn degene die dat hebben gedaan!
quote:Cateautje schreef op 17 september 2016 @ 13:00:

[...]

Die choco met die kleine witte bolletjes erop. Ook zo lekker.

Die twee zijn niet veilig in de boom.Ja die musketkransjes blijven ook nooit lang veilig nee
quote:sprietgras schreef op 17 september 2016 @ 13:01:

[...]

Geen chocoladeletter?Oh ja, die hebben we ook nog. Chocolade vind ik ook lekker.
quote:tonkje schreef op 17 september 2016 @ 13:03:

[...]

Tegenwoordig niet alleen in Sinterklaastijd, maar het hele jaar door.

Zwarte Piet vervangen door een ander hulpje en we zijn ervan af. Simpel.

En de liedjesschrijvers hebben dan ook gelijk wat te doen. Want Piet moet dan ook uit alle liedjes geschreven worden.Wat vind jij het lekkerste sinterklaassnoep?
NEEEEEEEEEEEE!!! Ik denk dat ik ook een club ga maken. De weg-met-de-discussie-over-zwarte-piet. Ons standpunt: het is VERBODEN te praten over sinterklaas en zwarte piet. Zeg maar tegen je kinderen dat die ouwe sok overleden is, aaaah, ja eh.. ouwe mensen gaan een keer dood he. En zwarte piet, niemand weet waar die is. Nee, echt niet. Hebben overal gezocht. Nu gaan we leuk kerst vieren, de kerstman is ook leuk he? Lijkt ook op sinterklaas! Nou ga maar leuk je kerstsok ophangen, ook bij de kachel. OPGELOST!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven