Coronavirus COVID-19 alle pijlers

6 april weer naar school

24-03-2020 21:40 729 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tweede week van onze thuis school en ondanks dat zoon het allemaal wel best vind bekruipt me het gevoel dat 6 april die scholen niet opengegaan denk zelfs dat het pas na de meivakantie gaat worden.
Wat denken jullie, zijn 6 April de scholen open ?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-03-2020 13:17
de afvlakking van de besmetting, als het aantal besmettingen vlak blijft, krijgen we er alsnog ruim 800 bij elke dag
Ik begrijp niet zo goed waarom ze dit nieuws dan brengen met grote krantenkoppen

GOED NIEUWS .............
Dan denk ik wees dan terughoudender want je maakt mensen blij met een dode mus.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-03-2020 13:27
Ik begrijp niet zo goed waarom ze dit nieuws dan brengen met grote krantenkoppen

GOED NIEUWS .............
Dan denk ik wees dan terughoudender want je maakt mensen blij met een dode mus.
er staat (en jij schrijft) toch echt: afvlakking van de besmettingen

en natuurlijk is dat goed nieuws
maar dat wil niet zeggen, dat het nu allemaal goed gaat
Alle reacties Link kopieren
Eerlijkgezegd heb ik er echt veel moeite mee. Ik ben gescheiden, alleenstaande moeder. Vader heeft al het contact met de kids verbroken en een nieuw gezin gesticht. Kids zijn 10 en 7. Ik heb een goede baan, werk fulltime. Maar ik vind t enorm zwaar om thuis onderwijs te combineren met thuiswerken, videocalls etc. Kids krijgen serieus elke dag voor 5 uur aan schoolwerk te doen. Ze moeten constant door mij aangespoord worden terwijl ik ondertussen ook werk. Mijn huis voelt net een gevangenis. Als ik ouders uit de klas spreek krijg ik alleen te horen dat het appeltje eitje is, ze zijn zo blij met hun kids 24 uur per dag bij zich, het is lekker gezellig thuis etc etc. Maar ik hoop enorm dat de school alsnog opengaat 6 april.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
25-03-2020 12:57
Mijn dochter zit ook in groep 6 en heeft na maandagochtend haar weektaak af op snappet. Ik denk dat mijn dochter minder krijgt aangeboden
Eh okee.. dus ze heeft het op maandag klaar voor de rest van de week??

Wij hebben hier elke dag :

Spelling (met instructie filmpjes) indien er een dictee bij zit dan moet dat verwerkt worden op Gynzy
Daarna eigen taken op Gynzy, daarna dictee op Gynzy en nog oefenen op spelling oefenen.

Rekenen elke dag 1 les. Introductie / basistaken / eigen taken.
(ook weer met uitleg filmpjes)

Begrijpend Lezen. Ene dag wordt iets uitgelegd en moet je de opgaven maken, de andere dag wordt de les besproken en krijg je dus de antwoorden van de vorige dag

10 vragen op redactiesommen.nl

werken aan een kopieer pakket. (daar zitten dus extra oefeningen in)
tussendoor mogen ze squla doen, gym oefeningen etc.

We zijn hier toch wel een paar uren per dag mee bezig.
fanatic schreef:
25-03-2020 13:31
Eh okee.. dus ze heeft het op maandag klaar voor de rest van de week??
Dat vind ik ook wel erg vlot.

Hier ook gr 6. En elke dag taken. Vandaag was het dit.

30 minuten werkpakket spelling (snappet)

1 les taal (snappet) + instructievideo via schooltv
werkpakket taal doelen (snappet) (had ie al bereikt) normaal denk ik 20/30 minuten werk ligt aan hoeveel % je hebt

10 minuten taalzee : werkwoorden

2 lessen rekenen vandaag ( extra oefenen voor toets) (snappet)
naar keuze extra rekentuin/werkpakket rekenen, heb hem 20 minuten breuken laten doen (in snappet) en zo weer een doel weggewerkt.

Was begonnen om 8:30 en om 10:45 klaar met kleine pauze van 10 min.
Alle reacties Link kopieren
Joelle1980 schreef:
25-03-2020 13:30
Eerlijkgezegd heb ik er echt veel moeite mee. Ik ben gescheiden, alleenstaande moeder. Vader heeft al het contact met de kids verbroken en een nieuw gezin gesticht. Kids zijn 10 en 7. Ik heb een goede baan, werk fulltime. Maar ik vind t enorm zwaar om thuis onderwijs te combineren met thuiswerken, videocalls etc. Kids krijgen serieus elke dag voor 5 uur aan schoolwerk te doen. Ze moeten constant door mij aangespoord worden terwijl ik ondertussen ook werk. Mijn huis voelt net een gevangenis. Als ik ouders uit de klas spreek krijg ik alleen te horen dat het appeltje eitje is, ze zijn zo blij met hun kids 24 uur per dag bij zich, het is lekker gezellig thuis etc etc. Maar ik hoop enorm dat de school alsnog opengaat 6 april.
Trap daar aub niet in, dat het bij anderen gezellig is etc.
Moeten je kinderen die uren ook vol maken of kun je sellecteren?
Neem eens contact op met school en leg je situatie uit.

Succes/sterkte
Frankly my dear, I don"t give a damn
Charlotte2020 schreef:
25-03-2020 12:53
Weektaken zijn berekent op een volle week les en activiteiten in een drukke klas.
De les, activiteiten en de drukke klas zijn weggevallen. Logisch dat de weektaak dan sneller klaar is. Leerkrachten moeten daar ook aan wennen, net zoals de kinderen en de ouders.
Als je als ouder vindt dat je kind te weinig oefening krijgt kun je ook online oefeningen zoeken.
Go with the flow en geen stress.
Stress (gelukkig) hier niet. Ik zoek zelf ook wel extra werk, maar ik wil hem ook weer niet te ver voor laten lopen in de cognitieve vakken. Hij heeft best veel te leren op school, maar dan op hele andere gebieden.
Ik zoek nu maar een middenweg: hij werkt een half uurtje per dag aan schooltaken en voor de rest doen we andere dingen (en moet hij ook een deel van de dag zichzelf vermaken).
Joelle1980 schreef:
25-03-2020 13:30
Eerlijkgezegd heb ik er echt veel moeite mee. Ik ben gescheiden, alleenstaande moeder. Vader heeft al het contact met de kids verbroken en een nieuw gezin gesticht. Kids zijn 10 en 7. Ik heb een goede baan, werk fulltime. Maar ik vind t enorm zwaar om thuis onderwijs te combineren met thuiswerken, videocalls etc. Kids krijgen serieus elke dag voor 5 uur aan schoolwerk te doen. Ze moeten constant door mij aangespoord worden terwijl ik ondertussen ook werk. Mijn huis voelt net een gevangenis. Als ik ouders uit de klas spreek krijg ik alleen te horen dat het appeltje eitje is, ze zijn zo blij met hun kids 24 uur per dag bij zich, het is lekker gezellig thuis etc etc. Maar ik hoop enorm dat de school alsnog opengaat 6 april.
Joelle, ik snap je. Hier een alleenstaande ouder van twee kinderen. Verander je mindset. Dit is een uitzonderlijke situatie en iedereen zit in min of meer hetzelfde schuitje. Dat schept mogelijkheden en ruimte

Niet stressen, echt, je doet wat je kunt en dat is goed genoeg. Je bent geen juf, je bent een moeder die er het beste van maakt. Probeer er een beetje relaxed mee om te gaan. De hele dag onwillige kinderen aansporen én proberen te werken is toch geen doen ?
Wees een beetje mild voor jezelf. Het is het mij echt niet waard om iedere dag ruzie te maken met de kinderen en ze achter de broek aan te zitten. Dat wil niet zeggen dat ze van mij niets hoeven te doen. Ze moeten echt wel aan het werk maar ik ga niet continu aan ze trekken. Ik maak duidelijke afspraken maar eis niet dat alles af is of dat ze uren aan hun schoolwerk moeten zitten. Ze zitten immers niet op school nu. Ik ga ervan uit dat de scholen wanneer ze weer open gaan een deel van de stof zullen herhalen en een deel zullen laten vallen. De eisen zullen naar beneden worden bijgesteld en wat er dan aan eventuele achterstand is zal het volgend schooljaar tussen de bedrijven door worden ingelopen. Het is niet zo dat de ontwikkeling van je kinderen enorme schade zal oplopen als je de touwtjes niet te strak aantrekt in deze tijd.
Het is het toch niet waard om half overspannen van te raken ?
Neem een bak thee en een groot stuk chocolade en ga lekker een kwartiertje in de zon zitten. :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof al die moeders niet die zogenaamd blij hardwerkende kinderen hebben, waar het huis netjes opgeruimd is en mams werkt ook nog tussendoor.
dat is het internet plaatje, het profiel dat ze willen schetsen.

Ondertussen zit moeders met haar haren in de klit, joggingbroek aan, stapels was, een ontploft huis, klierende kinderen en kan ze wel janken.

Probeer het zo te bekijken. Dat helpt.
je kan mensen zoveel wijsmaken op social media (en whatsapp)
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
25-03-2020 15:59
Ik geloof al die moeders niet die zogenaamd blij hardwerkende kinderen hebben, waar het huis netjes opgeruimd is en mams werkt ook nog tussendoor.
dat is het internet plaatje, het profiel dat ze willen schetsen.

Ondertussen zit moeders met haar haren in de klit, joggingbroek aan, stapels was, een ontploft huis, klierende kinderen en kan ze wel janken.

Probeer het zo te bekijken. Dat helpt.
je kan mensen zoveel wijsmaken op social media (en whatsapp)
En het gezellig heeft met haar ook thuiswerkende partner :roll:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
25-03-2020 13:49
Dat vind ik ook wel erg vlot.

Hier ook gr 6. En elke dag taken. Vandaag was het dit.

30 minuten werkpakket spelling (snappet)

1 les taal (snappet) + instructievideo via schooltv
werkpakket taal doelen (snappet) (had ie al bereikt) normaal denk ik 20/30 minuten werk ligt aan hoeveel % je hebt

10 minuten taalzee : werkwoorden

2 lessen rekenen vandaag ( extra oefenen voor toets) (snappet)
naar keuze extra rekentuin/werkpakket rekenen, heb hem 20 minuten breuken laten doen (in snappet) en zo weer een doel weggewerkt.

Was begonnen om 8:30 en om 10:45 klaar met kleine pauze van 10 min.
Hier ook elke dag taken en vandaag was dat;

Rekenen op Snappet; 1 les met instructieopgave, opdracht 2 van die les. Bij 3 fouten of meer, opdracht 3. Verder nog 20-plusjes + 10-shuffle
Spelling op Snappet; 1 les met instructieopgave, opdracht 2 van die les. Bij 3 fouten of meer, opdracht 3. Verder 10-plusjes
Nieuwsbegrip; Tekst lezen, moeilijke woorden opzoeken, vragen beantwoorden

Verder stond vandaag videobellen met de juf op het schema. Was het vandaag vooral sociaal. Voor morgen heeft ze een verplichte instructie via videobellen op de planning staan.

Daarnaast hebben ze nog weektaken die vrijdag af moeten zijn;
2 lessen automatiseren, tekening/knutsel over een gegeven onderwerp, Nieuwsbegrip XL en Schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-03-2020 13:27
Ik begrijp niet zo goed waarom ze dit nieuws dan brengen met grote krantenkoppen

GOED NIEUWS .............
Dan denk ik wees dan terughoudender want je maakt mensen blij met een dode mus.

Omdat het goed nieuws is.
Misschien begrijp je de term niet?

Als je de grafieken ziet zijn er drie opties
1. De lijn blijft even sterk of sterker stijgen > slecht nieuws, er komen exponentieel meer besmettingen bij
2. De lijn vlakt af, oftewel, gaat 'rechtdoor' > prima nieuws, maar er komen nog steeds besmettingen bij
3. De lijn daalt, gaat omlaag > nog beter nieuws, maar er komen nog steeds besmettingen bij
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat de scholen van mijn kinderen (eentje in groep 7, speciaal onderwijs, de ander in groep 4, regulier) het perfect doen.

De meester van groep 7 belt 2x per week om even te horen hoe het gaat (van mij en van kind), is per mail tussen 9.00 en 15.00 uur bereikbaar en antwoordt dan ook altijd snel. Geeft een weektaak maar helaas werkte squla vorige week niet goed, dus bedacht de meester allemaal andere websites om dingen op te doen. Morgen mogen we werkboeken op school gaan halen. Kind heeft voor ongeveer 2 uur werk per dag.

De juffen van groep 4 maken elke week een ‘krant’ waar foto’s en filmpjes instaan van de juffen en de kinderen. Leuk om zo met elkaar mee te leven. Weektaak is duidelijk, met instructiefilmpjes. Per dag zo’n 2 tot 2,5 uur werk (40 sommen, en werkblad spelling, een dictee en een les begrijpend lezen of technisch lezen met een stuk of 30 vragen).

Beide kinderen zitten op school in plusklasjes en doen allerlei extra dingen, maar ik krijg ze thuis niet zo ver om dat hier ook te doen. Ze zijn allebei echt van slag door de situatie en het werk wat perse moet is nu even genoeg voor ze. Van beide scholen zijn de leerkrachten heel relaxt; doe wat je kan en als het niet lukt, geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
25-03-2020 16:14
En het gezellig heeft met haar ook thuiswerkende partner :roll:
Ook dat inderdaad. En ik vergat dat ze ook elke middag een super verantwoorde lunch neerzet en weinig schermtijd.

Ipv brood zonder beleg want alles is op en er is niet goed ingekocht. En de kinderen kijken heel de dag tv en ipad
Alle reacties Link kopieren
Nou ik snap heel goed dat het zwaar is hoor als alleenstaande (thuiswerkende) ouder cq thuisjuf van 2 kinderen.
Hier maar 1 kind en met zn 2en thuis aan het werk. Geen thuisjuf want kind is pas 1. Wel continu toezicht en vermaak nodig dus we werken in shifts en ook savonds en weekends om de uren te maken. Dat is te doen maar ook dat vind ik pittig. Veel respect voor alle alleenstaande ouders die er het beste van maken. ♡
MrsDuck schreef:
25-03-2020 16:16
Hier ook elke dag taken en vandaag was dat;

Rekenen op Snappet; 1 les met instructieopgave, opdracht 2 van die les. Bij 3 fouten of meer, opdracht 3. Verder nog 20-plusjes + 10-shuffle
Spelling op Snappet; 1 les met instructieopgave, opdracht 2 van die les. Bij 3 fouten of meer, opdracht 3. Verder 10-plusjes
Nieuwsbegrip; Tekst lezen, moeilijke woorden opzoeken, vragen beantwoorden

Verder stond vandaag videobellen met de juf op het schema. Was het vandaag vooral sociaal. Voor morgen heeft ze een verplichte instructie via videobellen op de planning staan.

Daarnaast hebben ze nog weektaken die vrijdag af moeten zijn;
2 lessen automatiseren, tekening/knutsel over een gegeven onderwerp, Nieuwsbegrip XL en Schrijven.
Ok dus wel iets anders. Die tekening/knutsel mist ie hier niet dat vind ie vreselijk ;)
Ze hebben hier dus helemaal geen weektaken.

Videobellen doen ze hier niet maar de juf is echt heel goed bereikbaar via de mail.
Ze is erg betrokken en dat vind ik fijn. Heb niet het idee dat ze ons laten slingeren.

Ook hebben ze hier nu bij snappet het pakket automatiseren er bij gekregen daar hebben ze nog niets uit gedaan.
Hij leest uit zichzelf als ie op bed gaat nog een half uurtje. Dat is de standaard.
Ik heb hem van de week ook begrijpend lezen laten oefenen op squla (geloof ik).
Daar zit ik niet echt over in, hij had een 2 score met begrijpend lezen op de afgelopen cito.

Ik heb hem gisteren ook zelf nog laten schrijven want zijn motoriek laat iets te wensen over :peace:
En dat word niet als huiswerk mee gegeven. Dan schrijft ie straks helemaal niet meer.
ZijZei schreef:
25-03-2020 18:50

Ik heb hem gisteren ook zelf nog laten schrijven want zijn motoriek laat iets te wensen over :peace:
En dat word niet als huiswerk mee gegeven. Dan schrijft ie straks helemaal niet meer.
Waarom zou ie nog moeten schrijven als blijkbaar werkelijk alles per computer gaat?

Dan kan je hem beter een cursus dactylo (typen) geven :-D.
Marnamai schreef:
25-03-2020 18:52
Waarom zou ie nog moeten schrijven als blijkbaar werkelijk alles per computer gaat?

Dan kan je hem beter een cursus dactylo (typen) geven :-D.
Heb je mijn stukje gelezen of niet?
ZijZei schreef:
25-03-2020 18:55
Heb je mijn stukje gelezen of niet?
Ja.

Hij lees, hij oefent op pc, maar hij schrijft dus niet.
Omdat niemand - de juf ook niet - het nodig acht.

Het is dus helemaal niet nodig dat hij oefent op schrijven, want hij gebruikt het toch niet.
Behalve later om een boodschappenlijstje te maken en zelfs dat kan op een telefoon.
Marnamai schreef:
25-03-2020 18:58
Ja.

Hij lees, hij oefent op pc, maar hij schrijft dus niet.
Omdat niemand - de juf ook niet - het nodig acht.

Het is dus helemaal niet nodig dat hij oefent op schrijven, want hij gebruikt het toch niet.
Behalve later om een boodschappenlijstje te maken en zelfs dat kan op een telefoon.
Ik zal het even aanvullen.
Hij is voor DCD getest maar was daar net aan te goed voor daardoor krijgt ie geen extra hulp .
Hij heeft maanden fysiotherapie gehad voor zijn fijne motoriek.
Zijn schrijfwerk laat echt te wensen over. Als wij daar niets mee doen word het onvoldoende en dat is echt niet de bedoeling. Het is bijna onleesbaar.

Dus misschien snap je dan nu mijn zorgen? Hij kan niet eens recht op de lijntjes schrijven :)
Alle reacties Link kopieren
[quote=fanatic post_id=31152096 time=1585139461 user_id=77654]
Eh okee.. dus ze heeft het op maandag klaar voor de rest van de week??

Wij hebben hier elke dag :

Spelling (met instructie filmpjes) indien er een dictee bij zit dan moet dat verwerkt worden op Gynzy
Daarna eigen taken op Gynzy, daarna dictee op Gynzy en nog oefenen op spelling oefenen.

Rekenen elke dag 1 les. Introductie / basistaken / eigen taken.
(ook weer met uitleg filmpjes)

Begrijpend Lezen. Ene dag wordt iets uitgelegd en moet je de opgaven maken, de andere dag wordt de les besproken en krijg je dus de antwoorden van de vorige dag

10 vragen op redactiesommen.nl

werken aan een kopieer pakket. (daar zitten dus extra oefeningen in)
tussendoor mogen ze squla doen, gym oefeningen etc.

We zijn hier toch wel een paar uren per dag mee bezig.
[/
Rekenen: week 27 lessen en werkpakketten
Spelling: week 27 lessen en werkpakketten (geen dictee)

Begrijpend lezen: nieuwsbegrip basis, andere tekst en woordenschat (vanaf dinsdag beschikbaar)
Woordenschat: Les 4,5,6
Taal: blok 7, week 1 les 1a, 1b en 3

Letterlijk gekopieerd.
Een stuk minder dus.
Schrijven blijft belangrijk. Ik dacht eerst ook zo dat alles digitaal wordt. Maar dat is niet zo. Mijn zoon heeft jaren geleden nog even bij de fysiotherapeut gelopen om beter te schrijven. Dit op aanraden van de juf. Want ze zei straks op de middelbare school moet je ook weleens bij toetsen of dergelijke zelf schrijven. En het zou zonde zijn als iets fout wordt gerekend, terwijl hij het goed op schreef. Nu zit hij inmiddels op de middelbare school en vaak moet hij echt nog schrijven. Gelukkig kan hij nu netjes en leesbaar schrijven.
Dubbel
anoniem_64d63a32ba724 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 20:01
Reden: Dubbel
98.56% gewijzigd
Deze week wordt het nog niet duidelijk of basis- en middelbare en mbo-scholen tot 1 juni dicht blijven.

Minister Slob van Onderwijs hintte er gisteravond in het tv-programma Op1 al op dat de scholen waarschijnlijk langer gesloten zouden blijven. Premier Rutte zei dat ook dat nog niet vaststaat. "Er is besloten de scholen tot 6 april te sluiten omdat er onrust was bij ouders en leraren. Het RIVM heeft meer tijd nodig voor zijn onderzoek, maar dat betekent niet dat de scholen tot na 6 april dicht blijven."
(uit NOS)

Waarom zegt de premier dit?
fientje1982 schreef:
25-03-2020 19:59
Deze week wordt het nog niet duidelijk of basis- en middelbare en mbo-scholen tot 1 juni dicht blijven.

Minister Slob van Onderwijs hintte er gisteravond in het tv-programma Op1 al op dat de scholen waarschijnlijk langer gesloten zouden blijven. Premier Rutte zei dat ook dat nog niet vaststaat. "Er is besloten de scholen tot 6 april te sluiten omdat er onrust was bij ouders en leraren. Het RIVM heeft meer tijd nodig voor zijn onderzoek, maar dat betekent niet dat de scholen tot na 6 april dicht blijven."
(uit NOS)

Waarom zegt de premier dit?
Omdat de vergadering "iedereen met de neus in dezelfde richting en hetzelfde verkondigen als ministers" duidelijk niet was doorgegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven