Coronavirus COVID-19 alle pijlers

6 april weer naar school

24-03-2020 21:40 729 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tweede week van onze thuis school en ondanks dat zoon het allemaal wel best vind bekruipt me het gevoel dat 6 april die scholen niet opengegaan denk zelfs dat het pas na de meivakantie gaat worden.
Wat denken jullie, zijn 6 April de scholen open ?
Ik ben erg tevreden met wat de basisschool van mijn kinderen doet. Wat kunnen ze ook doen behalve taken meegeven, filmpjes laten zien, moed inspreken en regelmatig extra opdrachten geven?

Maar goed, ik was altijd al tevreden met de school. Ik herken me ook niet in het dramatische beeld dat andere mensen hebben.

Hoe ouders over mijn aanpak denken, weet ik niet. In ieder geval heb ik vorige week van elke leerlingen een leuke samenvatting van een documentaire gekregen en stromen nu schitterende briefopdrachten binnen. Naast de gewone weektaak en de presentaties die ik online gezet heb.

Ik had gehoopt dat er een soort waardering voor het werk van leerkrachten zou komen door deze situatie, een soort van "zie je wel, het is gewoon een echt vak." Maar over alles klagen is ook gewoon een stuk makkelijker.
Betty_Slocombe schreef:
25-03-2020 09:54
Ik ben erg tevreden met wat de basisschool van mijn kinderen doet. Wat kunnen ze ook doen behalve taken meegeven, filmpjes laten zien, moed inspreken en regelmatig extra opdrachten geven?

Maar goed, ik was altijd al tevreden met de school. Ik herken me ook niet in het dramatische beeld dat andere mensen hebben.

Hoe ouders over mijn aanpak denken, weet ik niet. In ieder geval heb ik vorige week van elke leerlingen een leuke samenvatting van een documentaire gekregen en stromen nu schitterende briefopdrachten binnen. Naast de gewone weektaak en de presentaties die ik online gezet heb.

Ik had gehoopt dat er een soort waardering voor het werk van leerkrachten zou komen door deze situatie, een soort van "zie je wel, het is gewoon een echt vak." Maar over alles klagen is ook gewoon een stuk makkelijker.
Ik ben het zo met je eens!
Ik had al waardering voor leerkrachten en ik vind het dan ook top hoe de school alles opvangt.
Voor iedereen is dit nieuw en dus ook voor leerkrachten. En zij doen hun best. Vaak ook naast het runnen van hun gezin en kinderen die ze thuis les moeten geven.
Steun elkaar is wat meer ipv het geven van commentaar.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
25-03-2020 09:54
Ik ben erg tevreden met wat de basisschool van mijn kinderen doet. Wat kunnen ze ook doen behalve taken meegeven, filmpjes laten zien, moed inspreken en regelmatig extra opdrachten geven?

Maar goed, ik was altijd al tevreden met de school. Ik herken me ook niet in het dramatische beeld dat andere mensen hebben.

Hoe ouders over mijn aanpak denken, weet ik niet. In ieder geval heb ik vorige week van elke leerlingen een leuke samenvatting van een documentaire gekregen en stromen nu schitterende briefopdrachten binnen. Naast de gewone weektaak en de presentaties die ik online gezet heb.

Ik had gehoopt dat er een soort waardering voor het werk van leerkrachten zou komen door deze situatie, een soort van "zie je wel, het is gewoon een echt vak." Maar over alles klagen is ook gewoon een stuk makkelijker.
Ik zou ook tevreden zijn als bij alle linkjes aangegeven was wat de bedoeling is. Moet t elke dag? Minimaal 1x per week of is het extra stof? Ik weet gewoon niet waar ik aan toe ben.
Zo kregen we eerst een link naar gynzy met maken tm blok 6. Week later kregen we een mail dat kinderen 1 les moeten maken per dag en beginnen in blok 5. Ja dat zijn opstartproblemen, binnen een week een duidelijkere uitleg met 3 fulltime leerkrachten (waarvan maar 1 met 1 kind en de rest geen of volwassen kinderen) zou toch moeten kunnen. Maarja bij ons ook geen filmpjes etc.

Collega krijgt keurig van school een pakketje voor elke dag. Dat mis ik gewoon. Nichtje (groep 6 zelfde school) was met haar werk vorige week elke dag binnen 10 minuten klaar (foutloos en netjes). Dat kan bijna niet de bedoeling zijn.
Heb je al contact opgenomen met de school hierover?
Wat ik zelf lastig vind is de dunne lijn tussen juf en moeder.
Mijn oudste kind maakt alles vlot en foutloos. Mijn jongste kind is een perfectionistische dyslect: erg slim, maar slordig, bang om fouten te maken en het kost haar allemaal moeite om dingen goed op te schrijven. Feedback geven op haar huiswerk is een mijnenveld waarbij ik nog niet goed (en man ook niet, al lukt het hem iets beter) weet hoe ik haar op zo'n manier kan helpen dat ze niet met potloden gaat gooien.
Wederom: zo blij dat ik geen basisschooljuf ben. Al gooit ze daar natuurlijk nooit met potloden.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
25-03-2020 10:06
Heb je al contact opgenomen met de school hierover?
Ja heb de juf gemaild na een paar dagen aanploeteren. Maar die was deel van de week vrij wegens verhuizing en heb dus niks gehoord.
100% eens met Geronimo2.

Zullen we er met z’n allen werk van maken om in deze rare tijd geduldiger en meer vergevingsgezind met elkaar om te gaan ? Vergeet niet dat dit voor iedereen een volledig nieuwe situatie is. Al die oordelen en klachten over en weer, bah. Volkomen onnodig. Dwing jezelf om er wat meer ontspannen in te staan. De situatie is zoals hij is. Wereldwijd. Het komt allemaal gewoon weer goed met onze kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Charlotte2020 schreef:
25-03-2020 10:19
100% eens met Geronimo2.

Zullen we er met z’n allen werk van maken om in deze rare tijd geduldiger en meer vergevingsgezind met elkaar om te gaan ? Vergeet niet dat dit voor iedereen een volledig nieuwe situatie is. Al die oordelen en klachten over en weer, bah. Volkomen onnodig. Dwing jezelf om er wat meer ontspannen in te staan. De situatie is zoals hij is. Wereldwijd. Het komt allemaal gewoon weer goed met onze kinderen.
Graag ja. ♡
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
25-03-2020 09:18
Middelbare school neem ik aan?
Vanuit de basisscholen hier hoor ik alleen maar goede verhalen, behalve van kleuterouders. Maar wat die precies van school verwachten is mij onduidelijk.

Nee basisschool. En de kleuterjuffen van mijn jongste steken hier juist met kop en schouders boven de juffen van mijn andere kinderen uit (midden- en bovenbouw). Echt, we krijgen een schema met wat er deze week aan taken gedaan moet worden, maar de instructie mist dus volledig. Voor middelste geen drama, want het is een slimmerd en hij werkt thuis ten minste door omdat hij als het af is iets leuks mag doen (van de plusklas kregen we inlog voor online schaken). Op school heeft hij zijn werk uit verveling vaak niet af. Spelling vindt hij wel wat lastiger en ik kan hem dat niet goed uitleggen gezien de ingewikkelde methode die ze gebruiken met allerlei indelingen van woorden in groepen en andere vage hulpmiddeltjes. School heeft eerder zelf aangegeven dat oefenen met spelling thuis eigenlijk niet kan, dus die instructie is eigenlijk gewoon nodig.

Mijn oudste heeft echt instructie nodig voor rekenen en spelling en nou ja, voor spelling geldt hetzelfde verhaal als voor middelste en rekenen gaat anders dan hoe wij het vroeger leerden (bijvoorbeeld geen staartdelingen meer), dus het kost echt veel tijd en frustratie.

De juffen van de middelste geven wel aan dat ze weten dat we doen wat we kunnen en dat er door ouders ook gewerkt moet worden. Juf van oudste heeft echter zeer flinke verwachtingen en geeft ook echt veel werk op. Als iets niet af is krijgen we daar ook nog een belerend berichtje over. En dat vind ik geloof ik nog het meest frustrerend van alles. Ze doen vast hun best op school, maar wij thuis net zo goed.
sprietgras schreef:
25-03-2020 10:17
Ja heb de juf gemaild na een paar dagen aanploeteren. Maar die was deel van de week vrij wegens verhuizing en heb dus niks gehoord.
Dan mail je de schoolleiding. Als de juf verhuisverlof heeft is er vast iemand anders aan te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Hier werkten ze al veel digitaal met Snappet en Chromebooks (die van school mocht mee naar huis). De dagtaken komen nu in Google Classroom en maken ze via Snappet, Squla, Office-programma's en ze moeten een foto mailen van hun crea-opdracht. De juf modereert de chats en beantwoord vragen via Google Classroom. Vandaag hebben ze geëxperimenteerd met een videoconferentie met de hele klas om uit te leggen hoe dat videoconferentie werkt en vooral even sociaal met elkaar. Dat laatste missen ze nog het meest. Ik ben tevreden, wat kunnen ze anders en nog meer? Het loopt en natuurlijk zitten er kinderziektes en verbeterpunten in, maar als ik zie hoe het hier nu draait dan geef ik de school een groot applaus.
Betty_Slocombe schreef:
25-03-2020 09:54
Ik had gehoopt dat er een soort waardering voor het werk van leerkrachten zou komen door deze situatie, een soort van "zie je wel, het is gewoon een echt vak." Maar over alles klagen is ook gewoon een stuk makkelijker.

Ik had die waardering en dat respect al, maar inmiddels is dat nog gegroeid. School is hier keihard aan het werk en vangt ook nog eens een groep kinderen op van ouders met vitale beroepen. Ja, soms is de communicatie wat chaotisch, maar dat geldt momenteel bijvoorbeeld ook voor mijn eigen werk.

Wel snap ik de frustraties van ouders die te weinig handvatten aangereikt krijgen. Wij werden eind vorige week overspoeld vanuit school met allerlei online hulpmiddelen. Dat was best overweldigend, maar wij hadden ook de mogelijkheid om alles op papier te doen. In het weekend zijn mijn man en ik ervoor gaan zitten en nu hebben we de dingen wat meer op een rijtje (groep 7 en groep 8 hier).
Tmaar schreef:
24-03-2020 23:45
No offence, maar kijkend naar de school van mijn kinderen en van wat ik hoor van andere ouders; Er is een berg werk over de schutting geflikkerd en that’s it. Geen instructie, geen nakijkwerk (dat mag ik lekker zelf doen zonder antwoordmodellen) en nauwelijks contact. De docenten zijn tussen 09:00 en 11:00 beschikbaar voor vragen. Dus nee, ik denk niet dat zij nou zo vreselijk over hun contracturen heen gaan.

En ik heb ook verhalen gehoord van scholen met les via Skype hoor (fantastisch natuurlijk), maar echt veel meer verhalen zoals bovenstaand.
Hier op de basisschool ook hetzelfde. School is al een week gesloten en meer contact dan een toegestuurd weekschema is er niet. Zoon zou wel wat extra schrijfoefening kunnen gebruiken, maar werkboekjes ophalen kan dus ook niet, omdat de school meteen al dicht ging.
Alle reacties Link kopieren
Er zit zo te lezen veel verschil tussen basisscholen en de aanpak. Denk dat het voor scholen en leerkrachten ook niet makkelijk is om ineens om te moeten schakelen. Deze situatie hebben we natuurlijk nog nooit eerder gehad, dus het is logisch dat het opstart problemen kent.

Maar vraag me wel af of dat alle kinderen van hetzelfde leerjaar dezelfde leerstof voor hun kiezen krijgen. En vooral ook hoeveel uren ze er mee bezig zijn.

Mijn dochter (groep 6) is elke dag met uitzondering van de woensdag wel bezig van 9 tot 14 (inclusief pauze)
Betty_Slocombe schreef:
25-03-2020 09:54
Ik ben erg tevreden met wat de basisschool van mijn kinderen doet. Wat kunnen ze ook doen behalve taken meegeven, filmpjes laten zien, moed inspreken en regelmatig extra opdrachten geven?

Maar goed, ik was altijd al tevreden met de school. Ik herken me ook niet in het dramatische beeld dat andere mensen hebben.

Hoe ouders over mijn aanpak denken, weet ik niet. In ieder geval heb ik vorige week van elke leerlingen een leuke samenvatting van een documentaire gekregen en stromen nu schitterende briefopdrachten binnen. Naast de gewone weektaak en de presentaties die ik online gezet heb.

Ik had gehoopt dat er een soort waardering voor het werk van leerkrachten zou komen door deze situatie, een soort van "zie je wel, het is gewoon een echt vak." Maar over alles klagen is ook gewoon een stuk makkelijker.
Wat kunnen ze meer doen? In het geval van de school van mijn jongste: enige vorm van contact zou al heel fijn zijn. De leerkrachten zijn hier elke dag bereikbaar voor vragen volgens de directie, maar antwoord komt pas na een paar dagen (in een mijn geval ging het om een hele simpele vraag, waarop het antwoord zo te geven was).
Op de VOSchool van mijn andere kinderen zijn die contacten er wel gewoon, ik vind het verschil enorm groot.
sprietgras schreef:
25-03-2020 10:17
Ja heb de juf gemaild na een paar dagen aanploeteren. Maar die was deel van de week vrij wegens verhuizing en heb dus niks gehoord.
Hier hetzelfde: de weektaak rekenen was hier binnen 10 min gemaakt. Contact kan hier via email en dat is prima, maar doordat er elke keer een vertraging van een paar dagen op zit, is het lastig om te overleggen merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Arme ouders die nu zelf voor leerkracht moeten spelen.
Ik hoop na de meivakantie maar ga uit van pas na de zomervakantie.
Ik maak geen zorgen over wel of niet overgaan.
Ze stonden er op het 1e rapport goed voor dus blijven zitten is voor mij niet eens een optie.

Ik ben zelf blij met onze school.
Duidelijke opdrachten taalzee, rekentuin, zoom allemaal 20 minuten.
Dan veilig leren lezen kernen + opdrachten + voor/koor/door.
Nog 20 minuten stil lezen en dan nog op een bladzijde rekenen zo.
Dochter is 6 en zit in gr 3 en dit is goed behapbaar. Ze is wel de hele ochtend onder de pannen.

Zoon zit in gr 6. Die gaat thuis als een speer.
Ze doen alles via squla, taalzee en rekentuin. Hij krijg overhoringen via de mail en moet dat met antwoorden weer terug sturen. De juffen zijn erg goed bereikbaar.
Hij werkt thuis harder dan op school geen afleiding. Hij kon zo mooi zijn snappet scores ophalen.

Ik vind het idd soms weinig, maar dat ligt niet aan de hoeveelheid opdrachten hij is een snelle/nauwkeurige werker. Voor andere kinderen is het blijkbaar veel. Die halen hun doelen niet en dan staan ze er vaak nog 2 dagen in terwijl hij binnen 15 min/30 min dat doel al heeft behaald.
Ik help waar nodig en verder zeg ik alleen welke opdrachten moeten gebeuren.
IK vind het wel leuk, ben betrokken maar goed ik heb het ook aan tijd. In de ochtend zijn ze hier beide max. rond 11 uur klaar en ze beginnen half 9.

Ik denk dat de juffen en meesters doen wat ze kunnen. De oudere kinderen hebben zelf ook een verantwoordelijkheid die kunnen echt zelf wel lezen wat ze moeten doen. De jongere hebben natuurlijk meer steun nodig maar ook dit volgt zijn weg wel.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
25-03-2020 09:07
Er is een verschil tussen iets sneu vinden voor je kinderen en er een drama van maken. Ik zal niet zeggen dat kinderen ongelukkig moeten zijn maar er ligt een grote taak bij de ouders om kinderen om te leren gaan met die teleurstelling. We zijn in een samenleving terecht gekomen waarin ouders veel te veel bezig zijn om kinderen tegen gevoelens te beschermen of af te houden. Teleurstelling, verveling, verdriet, emoties waar je gewoon mee moet leren omgaan.
Wij maken er zéker geen drama van, maar dat neemt niet weg dat ze de structuur missen van school en die kunnen wij hier thuis niet bieden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alecta schreef:
25-03-2020 12:02
Hier hetzelfde: de weektaak rekenen was hier binnen 10 min gemaakt. Contact kan hier via email en dat is prima, maar doordat er elke keer een vertraging van een paar dagen op zit, is het lastig om te overleggen merk ik.
Weektaken zijn berekent op een volle week les en activiteiten in een drukke klas.
De les, activiteiten en de drukke klas zijn weggevallen. Logisch dat de weektaak dan sneller klaar is. Leerkrachten moeten daar ook aan wennen, net zoals de kinderen en de ouders.
Als je als ouder vindt dat je kind te weinig oefening krijgt kun je ook online oefeningen zoeken.
Go with the flow en geen stress.
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
25-03-2020 11:56
Er zit zo te lezen veel verschil tussen basisscholen en de aanpak. Denk dat het voor scholen en leerkrachten ook niet makkelijk is om ineens om te moeten schakelen. Deze situatie hebben we natuurlijk nog nooit eerder gehad, dus het is logisch dat het opstart problemen kent.

Maar vraag me wel af of dat alle kinderen van hetzelfde leerjaar dezelfde leerstof voor hun kiezen krijgen. En vooral ook hoeveel uren ze er mee bezig zijn.

Mijn dochter (groep 6) is elke dag met uitzondering van de woensdag wel bezig van 9 tot 14 (inclusief pauze)
Mijn dochter zit ook in groep 6 en heeft na maandagochtend haar weektaak af op snappet. Ik denk dat mijn dochter minder krijgt aangeboden
calvijn1 schreef:
25-03-2020 12:40
Wij maken er zéker geen drama van, maar dat neemt niet weg dat ze de structuur missen van school en die kunnen wij hier thuis niet bieden

Ik snap dat best hoor.
Wij maken er hier zeker geen drama van, maar ik zeg wel tegen mijn kinderen dat ze best eens mogen balen en dat het niet vreemd is als ze meer negatieve gevoelens ervaren dan normaal. Zeker mijn groep 8’er heeft al een hoop teleurstellingen te verstouwen gehad. Ze hoeft wat mij betreft ook niet álles weg te relativeren. Dat kon ik op haar leeftijd ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik lees nu in de kranten dat er een afvlakking is van het aantal besmettingen, dit vertaal ik naar : We hebben het ( een soort van) onder controle .

En 6 april is pas over 2 weken dus wie weet mensen .
Maarre waar blijven die vaccins dan ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
25-03-2020 13:10

Maarre waar blijven die vaccins dan ?
Dat duurt zeker een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-03-2020 13:10
Maar ik lees nu in de kranten dat er een afvlakking is van het aantal besmettingen, dit vertaal ik naar : We hebben het ( een soort van) onder controle .

de afvlakking van de besmetting, als het aantal besmettingen vlak blijft, krijgen we er alsnog ruim 800 bij elke dag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven