Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Eurus schreef:
08-04-2021 18:55
O daar ben ik het helemaal mee eens.
Was alleen even bang dat ze ook de mogelijkheid tot het nemen van de tweede zouden schrappen, vandaar de :cheer2:
Ja, gelukkig dat nog wel!
Dahlia74 schreef:
08-04-2021 18:54
Vind ik ook, veel mensen willen gewoon nog AZ. De vraag is of dat logistiek haalbaar is. Het kan zomaar tot meer verspilling leiden.

Beter doet huisarts nu ook 65+.
Je zou daar gewoon een afspraak voor kunnen maken toch? Bel 0800-ASTRA (bij wijze van spreken) en bij genoeg aanmeldingen ontdooien we een batch Astra en mag u langs komen. Ik ben benieuwd wat we gaan horen!
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
08-04-2021 18:54
Vind ik ook, veel mensen willen gewoon nog AZ. De vraag is of dat logistiek haalbaar is. Het kan zomaar tot meer verspilling leiden.

Beter doet huisarts nu ook 65+.
Of de ggd’s gaan 65+ ook met AZ vaccineren. Kunnen ze gelijk die mensen die hem nog wel willen erbij doen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-04-2021 17:57
Laat het er honderden zijn zoals je schrijft. Dan nog is het zeer onwaarschijnlijk dat je meerdere mensen kent die herbesmet zijn. Er van uitgaande dat 1.3 miljoen Nederlanders de ziekte gehad heeft praten we nog steeds over 0,01% van de gemelde besmettingen, 0,006% van de bevolking!

Statistisch gezien is het dus zeer onwaarschijnlijk dat iemand ‘meerdere mensen kent’ die zijn herbesmet met het coronavirus. Waarschijnlijk kunnen ze geen twee positieve PCR-tests laten zien.
Kan allemaal zo zijn dat statistisch de kans klein is, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.
Ik ken er ook twee. Een leraar en haar man hebben 2 keer een positieve per test gehad, ong 3 maanden zat daar tussen. Waarvan de leraar tussen die positieve testen een negatieve had zitten.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-04-2021 17:57
Laat het er honderden zijn zoals je schrijft. Dan nog is het zeer onwaarschijnlijk dat je meerdere mensen kent die herbesmet zijn. Er van uitgaande dat 1.3 miljoen Nederlanders de ziekte gehad heeft praten we nog steeds over 0,01% van de gemelde besmettingen, 0,006% van de bevolking!

Statistisch gezien is het dus zeer onwaarschijnlijk dat iemand ‘meerdere mensen kent’ die zijn herbesmet met het coronavirus. Waarschijnlijk kunnen ze geen twee positieve PCR-tests laten zien.
Kan allemaal zo zijn dat statistisch de kans klein is, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.
Ik ken er ook twee. Een leraar en haar man hebben 2 keer een positieve per test gehad, ong 3 maanden zat daar tussen. Waarvan de leraar tussen die positieve testen een negatieve had zitten.
Handbal schreef:
08-04-2021 19:22
Kan allemaal zo zijn dat statistisch de kans klein is, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.
Ik ken er ook twee. Een leraar en haar man hebben 2 keer een positieve per test gehad, ong 3 maanden zat daar tussen. Waarvan de leraar tussen die positieve testen een negatieve had zitten.
Ik schrijf toch niet dat het niet kan? Maar je begrijpt mijn scepsis hopelijk. De GGD’s weten precies wie wanneer en hoevaak positief test. Het RIVM doet hier onderzoek naar maar laat al doorschemeren dat het geen grote getallen zijn. Tien in november!

Hoe moet ik dan dat lerarenechtpaar duiden dat tegelijkertijd twee keer besmet raakt? De logische conclusie is dan toch dat er wellicht wat anders aan de hand is?

RIVM komt deze maand met nieuwe cijfers over herbesmetting. Ik verwacht geen grote openbaringen..
Alle reacties Link kopieren
__appelbloesem__ schreef:
08-04-2021 19:10
Of de ggd’s gaan 65+ ook met AZ vaccineren. Kunnen ze gelijk die mensen die hem nog wel willen erbij doen.
Laat ze die nu via de huisarts doen, veel makkelijker. Doen ze nu immers ook voor 60-65.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat ook mannen onder de 60 geen AZ meer krijgen. De complicatiegevallen zijn vrijwel alleen vrouwen. Of zouden er nog te weinig mannen geprikt zijn om te concluderen dat die nauwelijks risico lopen?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 20:32
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat ook mannen onder de 60 geen AZ meer krijgen. De complicatiegevallen zijn vrijwel alleen vrouwen. Of zouden er nog te weinig mannen geprikt zijn om te concluderen dat die nauwelijks risico lopen?
Dat en die complicatiegevallen zijn sowieso meer voorkomend bij jongere vrouwen, ook zonder vaccinatie.

Dus als het door de vaccinatie zou komen, dan is het verhoogd risico op die complicatie misschien eigenlijk even hoog voor mannen als vrouwen onder de 60.

Door de extreem lage aantallen waarover we spreken kan men dat nog niet met zekerheid weten.
kadanz schreef:
08-04-2021 18:51
Tsja.. ik mis hier de flexibiliteit. Laat mensen die wél willen zich gewoon inenten met Astra. Neem alleen al de mensen die al maanden op een operatie of medische behandeling wachten en pas geholpen worden wanneer ze gevaccineerd zijn. Laat aan hen de keus of ze zich nu laten inenten met Astra. Laat aan eenieder de keus.
Waar wordt je dan pas geholpen als je gevaccineerd bent?
Ik ken geen enkel ziekenhuis waarvoor dit geldt.
Wel veel.ziekenhuizen waar het grootste deel van het personeel nog niet gevaccineerd is.
Onbegrijpelijk blijf ik dat vinden.
Titatoverbal schreef:
08-04-2021 21:08
Waar wordt je dan pas geholpen als je gevaccineerd bent?
Ik ken geen enkel ziekenhuis waarvoor dit geldt.
Wel veel.ziekenhuizen waar het grootste deel van het personeel nog niet gevaccineerd is.
Onbegrijpelijk blijf ik dat vinden.
Zo bedoel ik het niet. Voor sommige mensen is het veiliger om eerst ingeënt te worden voordat ze een bepaalde medische ingreep ondergaan omdat ze na die ingreep kwetsbaar zijn. Die mensen stellen de ingreep dus al een tijd uit omdat ze het vaccin verwachtten. Of dachten dat ze voorrang zouden krijgen.

Ik denk dat sommige van die mensen graag per direct een Astraprikje nemen.

https://www.umcg.nl/w/covid-19-vaccinat ... n-operatie
Ik hoor bij Beau dat ze in Duitsland ook gestopt zijn onder de 60, maar dat mensen onder de 60 die het echt willen wel zelf mogen kiezen voor AZ. Zij tekenen dan een informed consent.
Alle reacties Link kopieren
Voor de jongere groep vrouwen is het risico van overlijden aan corona ongeveer gelijk aan kans van overlijden van vaccin: https://www.nu.nl/coronavirus/6126663/a ... elijk.html

Vind het prima dat ze de keuze hebben gemaakt om het nu bij ouderen toe te dienen, omdat die grotere kans hebben om te overlijden aan corona.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-04-2021 16:23
Schiet het al een beetje op met dat autisme?
Wat een k*topmerking is dit.
Alle reacties Link kopieren
bluekiss00 schreef:
08-04-2021 23:32
Wat een k*topmerking is dit.
Want? Eurus en ik kennen elkaar al jaren en weten exact welke van onze kinderen autisme hebben.

Het is dus een grapje.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Voornu schreef:
08-04-2021 22:23
Ik hoor bij Beau dat ze in Duitsland ook gestopt zijn onder de 60, maar dat mensen onder de 60 die het echt willen wel zelf mogen kiezen voor AZ. Zij tekenen dan een informed consent.
En alle Belgen kunnen zich per app aanmelden om aan het eind van de dag gevaccineerd te worden met de ‘ontdooide’ vaccins. Wij? Ruzie over de positie Omtzigt.
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
08-04-2021 23:17
Voor de jongere groep vrouwen is het risico van overlijden aan corona ongeveer gelijk aan kans van overlijden van vaccin: https://www.nu.nl/coronavirus/6126663/a ... elijk.html

Vind het prima dat ze de keuze hebben gemaakt om het nu bij ouderen toe te dienen, omdat die grotere kans hebben om te overlijden aan corona.
Bof, sowieso moeten de ouderen eerst gevaccineerd worden. Dat is steeds het meest effectieve plan geweest om zo snel mogelijk uit deze crisis te geraken, maar als je het virus door zou laten razen door de bevolking, dan verhoogt het risico ook op overlijden bij die jonge vrouwen ook weer.

Hoe meer vaccins hoe minder virus er rond kan gaan en ook hoe minder doden, ook bij jonge vrouwen.
TinyTiny schreef:
08-04-2021 23:17
Voor de jongere groep vrouwen is het risico van overlijden aan corona ongeveer gelijk aan kans van overlijden van vaccin: https://www.nu.nl/coronavirus/6126663/a ... elijk.html

Vind het prima dat ze de keuze hebben gemaakt om het nu bij ouderen toe te dienen, omdat die grotere kans hebben om te overlijden aan corona.
Ik begrijp dit bericht niet. Wat zijn jongere vrouwen? Want de grens wordt nu bij 60 getrokken. Hoe liggen de kansen dan voor vrouwen van 40, en 50?
zurimat schreef:
09-04-2021 00:49
Bof, sowieso moeten de ouderen eerst gevaccineerd worden. Dat is steeds het meest effectieve plan geweest om zo snel mogelijk uit deze crisis te geraken, maar als je het virus door zou laten razen door de bevolking, dan verhoogt het risico ook op overlijden bij die jonge vrouwen ook weer.
Klopt. Vandaar dus dat de Engelsen stellen: op dit moment vaccineren we niet onder de 30 met AstraZeneca. Dat is een duidelijkere boodschap.
baukelien schreef:
09-04-2021 00:54
Ik begrijp dit bericht niet. Wat zijn jongere vrouwen? Want de grens wordt nu bij 60 getrokken. Hoe liggen de kansen dan voor vrouwen van 40, en 50?
Het draait niet om het vaccin maar om de kans op complicaties bij COVID boven een bepaalde leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Komt er op neer dat je onder de 60 grotere kans hebt op overlijden door vaccinatie (kans is nog steeds minimaal) dan corona, boven de 60 is de kans dat je overlijdt door corona juist weer groter dan door de vaccinatie.
TinyTiny schreef:
09-04-2021 01:14
Komt er op neer dat je onder de 60 grotere kans hebt op overlijden door vaccinatie (kans is nog steeds minimaal) dan corona, boven de 60 is de kans dat je overlijdt door corona juist weer groter dan door de vaccinatie.
Niet helemaal waar. .Onder de 60 heb je nog steeds een 20x hogere kans om aan covid te overlijden dan aan het vaccin. Uit de Volkskrant:

Uyl berekende hoe de verhoudingen ongeveer liggen: in ons land is de kans om als vrouw van onder de zestig te overlijden aan de gevolgen van corona momenteel ongeveer twintig keer groter dan te maken te krijgen met de zeldzame trombose die inmiddels wordt erkend als bijwerking. ‘Maar het vervelende is dat als er iets misgaat, het meteen een gezicht heeft’, zegt Uyl. ‘Terwijl je de mensen die je redt als je doorgaat met vaccineren, niet ziet.’

De prikstop druist bovendien in tegen de aanbeveling van de Europese geneesmiddelenautoriteit EMA, die donderdag eveneens benadrukte dat de voordelen van vaccineren met AstraZeneca veel groter zijn dan de nadelen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3e510fd/
Solomio schreef:
08-04-2021 17:02
Maar het blijft tot nu toe redelijk zeldzaam, dus als iemand meerdere mensen kent die meerdere keren covid-19 hebben gehad is dat op z'n minst opmerkelijk.
Het is misschien zeldzaam omdat er weinig harde cijfers van zijn, maar ik ken ook mensen, onder wie ikzelf, die het twee keer hebben gehad (hoogstwaarschijnlijk). In mei had ik iets raars onder de leden dat ik niet direct met Corona associeerde, namelijk moe, moe en moe (en hoofdpijn). De huisarts stelde me gerust: zolang ik geen koorts had, niet verkouden en/of benauwd was, liep het wel los. Vervolgens had ik in september weer precies datzelfde onder de leden, ik zei ook steeds: “Oh god, het is terug, ik heb dat rare vermoeidheidssyndroom weer!”, en als mijn zoon niet positief was getest, had ik me waarschijnlijk nooit laten testen maar jawel, het was Corona. De ervaring was 100% identiek aan die in mei, maar tóen waren er nog nul meervoudige Corona-besmettingen bekend, en dus werd ik steeds uitgelachen als ik zei dat ik het twee keer had gehad.

Dit komt ongetwijfeld heel veel voor, maar wie weet ervan? Mijn huisarts weet het niet eens. Dus de officiële cijfers zijn gebaseerd op toevalstreffers die in een ziekenhuis terecht kwamen of die om een andere reden ergens melding hebben gedaan.

Vorige week was een vriend van mijn dochter voor de 2e keer positief na een test. Verbaasde mij niks.
kadanz schreef:
08-04-2021 19:55
Ik schrijf toch niet dat het niet kan? Maar je begrijpt mijn scepsis hopelijk. De GGD’s weten precies wie wanneer en hoevaak positief test. Het RIVM doet hier onderzoek naar maar laat al doorschemeren dat het geen grote getallen zijn. Tien in november!

Hoe moet ik dan dat lerarenechtpaar duiden dat tegelijkertijd twee keer besmet raakt? De logische conclusie is dan toch dat er wellicht wat anders aan de hand is?

RIVM komt deze maand met nieuwe cijfers over herbesmetting. Ik verwacht geen grote openbaringen..
Dan ga je ervan uit dat mensen zich massaal meermaals laten testen, ook nadat ze al Corona hebben gehad, en dat is niet wat ik om me heen zie. Zeker omdat er zo vaak wordt benadrukt dat je Corona niet vaker kunt krijgen, voelen mensen die al eerder positief zijn getest zich niet geroepen om nóg eens langs een testlocatie te gaan. Logisch ook, ware het niet dat je het wél vaker kunt krijgen.

Dus nee, ik verwacht ook geen grote openbaringen op korte termijn. Op lange termijn zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
09-04-2021 00:54
Ik begrijp dit bericht niet. Wat zijn jongere vrouwen? Want de grens wordt nu bij 60 getrokken. Hoe liggen de kansen dan voor vrouwen van 40, en 50?
En waarom mag de tweede prik wel bij mensen onder de 60. Omdat er nul gevallen bekend zijn van trombose. Dat wordt ook wat lastig als de tweede prik nog niet is toegediend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven