Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
08-04-2021 18:27
https://nos.nl/artikel/2375908-advies-g ... nners.html

De mensen die al een eerste inenting hebben gehad met het AstraZeneca-vaccin krijgen de mogelijkheid om nog een tweede prik te halen.

:cheer2:
Ik hoop het echt! Begin juni zou ik mijn tweede vaccinatie AZ krijgen. Kom maar op, ik wil dat (kleine) risico wel nemen.
Als ze dit niet gaan doen ben ik benieuwd hoe ze het dan gaan oplossen.....
kadanz schreef:
09-04-2021 01:08
Het draait niet om het vaccin maar om de kans op complicaties bij COVID boven een bepaalde leeftijd.
Jawel maar is dat niet ook al zo bij 40 en 50? Er wordt gerept over vaccin complicaties bij jonge vrouwen maar 40 is niet jong. Dus waarom wordt nu de grens bij 60 getrokken en niet al bij 40? Dus dat veertigers wél Astrazenica blijven krijgen.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
09-04-2021 08:11
Jawel maar is dat niet ook al zo bij 40 en 50? Er wordt gerept over vaccin complicaties bij jonge vrouwen maar 40 is niet jong. Dus waarom wordt nu de grens bij 60 getrokken en niet al bij 40? Dus dat veertigers wél Astrazenica blijven krijgen.

Hallo, 40 is nog redelijk jong hoor. En er is een verpleegster van 38 aan dood gegaan. Ze zullen er toch wat speling op nemen waarschijnlijk.
impala schreef:
08-04-2021 20:32
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat ook mannen onder de 60 geen AZ meer krijgen. De complicatiegevallen zijn vrijwel alleen vrouwen. Of zouden er nog te weinig mannen geprikt zijn om te concluderen dat die nauwelijks risico lopen?
Zeker in Nederland is dat zo. Onder de 65 worden hier immers vrijwel alleen zorgmedewerkers geprikt. En dat zijn in overgrote meerderheid vrouwen.
baukelien schreef:
09-04-2021 08:11
Jawel maar is dat niet ook al zo bij 40 en 50? Er wordt gerept over vaccin complicaties bij jonge vrouwen maar 40 is niet jong. Dus waarom wordt nu de grens bij 60 getrokken en niet al bij 40? Dus dat veertigers wél Astrazenica blijven krijgen.
De Engelsen hebben de grens op 30 gezet. Pas onder de 30 is het vaccineren met Astra het (kleine) risico niet meer waard...op dit moment.

Gevoelsmatig lijkt me dat ook redelijker, maar your guess is as good as mine.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook wel opmerkelijk vind aan het advies, is dat nergens het groepsbelang lijkt te zijn meegewogen.

De kans dat een jonge vrouw aan Corona overlijdt, is minimaal. De kans dat ze complicaties krijgt van AZ is nog kleiner. Maar door ons te laten vaccineren helpen we óók anderen, en dat lijkt wel helemaal weg uit deze discussie.
Alle reacties Link kopieren
Ik meen te hebben gelezen dat jong vs oud meer geinterpreteerd moet worden als voor en na de overgang. Nu zit daarin ook variatie, maar over t algemeen zijn 60 jarigen al in de overgang geweest.
Alle reacties Link kopieren
Maar als het om de overgang en dus oestrogeen hormonen gaat, waarom prikken ze mannen onder de 60 dan niet meer met AstraZenica?
Echt een raar besluit.
Als iemand over twee maanden 60 is mag die er wel mee geprikt worden.
En nu niet.
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd hoeveel 60 plussers het vaccin niet meer willen, of er veel afspraken worden afgezegd.
MrsDuck schreef:
09-04-2021 08:45
Maar als het om de overgang en dus oestrogeen hormonen gaat, waarom prikken ze mannen onder de 60 dan niet meer met AstraZenica?
Inderdaad mannen kunnen ook gewoon door worden geprikt.
Sjulia schreef:
09-04-2021 08:46
Ben wel benieuwd hoeveel 60 plussers het vaccin niet meer willen, of er veel afspraken worden afgezegd.
en ik wil best wel op zo'n wachtlijst komen te staan als mensen afzeggen.
Maar dan ben ik iets te jong.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
09-04-2021 08:47
en ik wil best wel op zo'n wachtlijst komen te staan als mensen afzeggen.
Maar dan ben ik iets te jong.
Toen mijn moeder afbelde zei de assistent wel: dan gaan we iemand anders gelukkig maken.
Sjulia schreef:
09-04-2021 08:48
Toen mijn moeder afbelde zei de assistent wel: dan gaan we iemand anders gelukkig maken.
Ja dat doen ze hier niet heb al gebeld. En over 3 maanden je raad het al ben ik wel 60
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het handig zou zijn om mensen die het wél willen halen die mogelijkheid te geven. Een telefoonnummer dat je zou kunnen bellen. Was ook wel benieuwd wat de assistent bedoelde met; iemand anders gelukkig maken. Hoe dan? Uit de persoonlijke omgeving? Maar die moet dan niet onder de 60 zijn en die krijgt hem toch sowieso?
Griebus67 schreef:
09-04-2021 08:41
Wat ik ook wel opmerkelijk vind aan het advies, is dat nergens het groepsbelang lijkt te zijn meegewogen.

De kans dat een jonge vrouw aan Corona overlijdt, is minimaal. De kans dat ze complicaties krijgt van AZ is nog kleiner. Maar door ons te laten vaccineren helpen we óók anderen, en dat lijkt wel helemaal weg uit deze discussie.
Wat bedoel je precies, ze krijgen toch een ander vaccin?
Denk zelfs dat er per saldo meer gevaccineerd zullen worden omdat heel veel jonge vrouwen het AZ vaccin al niet meer wilden, wel een ander vaccin.
ievie schreef:
09-04-2021 08:57
Wat bedoel je precies, ze krijgen toch een ander vaccin?
Denk zelfs dat er per saldo meer gevaccineerd zullen worden omdat heel veel jonge vrouwen het AZ vaccin al niet meer wilden, wel een ander vaccin.
Exact. Ik ben heel blij met het besluit. Ik ben benieuwd waar het kabinet mee komt, welk vaccin zorgmedewerkers gaan krijgen ter vervanging van AZ.

En dan nog heb ik een soort van keuze, want naast zorgmedewerker val ik ook in de risico groep. Dus ik verwacht ook een uitnodiging van mijn huisarts.
Alle reacties Link kopieren
ievie schreef:
09-04-2021 08:57
Wat bedoel je precies, ze krijgen toch een ander vaccin?
Denk zelfs dat er per saldo meer gevaccineerd zullen worden omdat heel veel jonge vrouwen het AZ vaccin al niet meer wilden, wel een ander vaccin.
In theorie wel ja, maar dan moet dat andere vaccin er wel zijn. Nu gaat de vaart er wéér uit omdat het vaccineren bij de huisarts vrijwel stil is komen te liggen.
Sjulia schreef:
09-04-2021 08:46
Ben wel benieuwd hoeveel 60 plussers het vaccin niet meer willen, of er veel afspraken worden afgezegd.
Ik had mijn zus gisteren aan de telefoon , haar beste vriendin is assistente in onze huisartsenpraktijk en zij vertelde dat onze praktijk in elk geval al wordt platgebeld door verontrustte 60plussers , waarvan dus een heel groot deel zegt deze prik even over te slaan .
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
09-04-2021 08:49
Ja dat doen ze hier niet heb al gebeld. En over 3 maanden je raad het al ben ik wel 60
Maar is dat niet gewoon omdat je niet in het cohort zit dat nu gevaccineerd wordt? Want dat gaat op geboortejaar, van 56-60. Jij komt dan toch uit 61? Of is het omdat je in een risicogroep zit?
wild-flower2 schreef:
09-04-2021 09:02
Ik had mijn zus gisteren aan de telefoon , haar beste vriendin is assistente in onze huisartsenpraktijk en zij vertelde dat onze praktijk in elk geval al wordt platgebeld door verontrustte 60plussers , waarvan dus een heel groot deel zegt deze prik even over te slaan .
De praktijk waar ik voor werk idem dito. Heel veel vragen komen er binnen, de assistentes hebben het nog veel drukker dan anders.
Als er een hoop afzeggen dan schuif je toch meteen door via een wachtlijst?
__appelbloesem__ schreef:
09-04-2021 09:02
Maar is dat niet gewoon omdat je niet in het cohort zit dat nu gevaccineerd wordt? Want dat gaat op geboortejaar, van 56-60. Jij komt dan toch uit 61? Of is het omdat je in een risicogroep zit?
Ik behoor tot beide maar volgens de lijst niet,
Chronisch zieken.
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 09:06
1.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
09-04-2021 09:04
Als er een hoop afzeggen dan schuif je toch meteen door via een wachtlijst?
Maar die moeten dan niet onder de 60 zijn en die mensen mochten sowieso deze prik al halen. Dus wie kan je dan op die lijst zetten?
Griebus67 schreef:
09-04-2021 08:41
Wat ik ook wel opmerkelijk vind aan het advies, is dat nergens het groepsbelang lijkt te zijn meegewogen.

De kans dat een jonge vrouw aan Corona overlijdt, is minimaal. De kans dat ze complicaties krijgt van AZ is nog kleiner. Maar door ons te laten vaccineren helpen we óók anderen, en dat lijkt wel helemaal weg uit deze discussie.
Het groepsbelang vind ik prima met afstand houden, kapjes en weinig bezoek. Maar ik kan me best voorstellen dat mensen die gewoon gezond door het leven gaan zich niet willen opofferen voor iets waar ze misschien niet eens ziek van zouden zijn geworden. Hele vreemde redenatie dat een gezond mens een kans op trombose moet nemen voor ander. Voor mij heffen de twee elkaar namelijk op.

Ik zou AZ wel genomen hebben, maar ik vind dat er erg luchtig wordt gedacht over de doden die zijn gevallen, ook al is de kans minimaal. Dit waren gezonde mensen die er gewoon nog hadden kunnen zijn, al thuiswerkend*, met mondkapje en zonder grote feesten.

*verpleegkundige natuurlijk niet
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 09:11
1.63% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven