Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Solomio schreef:
09-04-2021 09:19
Maar die 'opoffering' bestaat uit een vaccin waar ze vrijwel zeker niet ziek van worden.

De kans op trombose bij covid-19 is er namelijk ook nog steeds en het zou mij niet verbazen als ooit blijkt dat degenen die dit ontwikkelen na vaccinatie exact dezelfden zijn als degenen die dit ontwikkelen bij een daadwerkelijke infectie.
Dat er een bepaalde aanleg meespeelt.
Ja, dat snap ik wel. Maar als je nog geen covid hebt gehad (ik bijvoorbeeld), dan zoek je voor je gevoel iets actief op, dat anders makkelijk te ontwijken lijkt.

Maar goed, voor mij persoonlijk; AZ of wat dan ook, mij maakt het niet uit.

Heb wel enorm te doen met de laboranten die er aan hebben gewerkt, dit zal een zeer stressvolle periode zijn nu.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-04-2021 09:19
Maar die 'opoffering' bestaat uit een vaccin waar ze vrijwel zeker niet ziek van worden.

De kans op trombose bij covid-19 is er namelijk ook nog steeds en het zou mij niet verbazen als ooit blijkt dat degenen die dit ontwikkelen na vaccinatie exact dezelfden zijn als degenen die dit ontwikkelen bij een daadwerkelijke infectie.
Dat er een bepaalde aanleg meespeelt.
Dat lijkt me niet, want bij AZ gaat het niet om gewone trombose, het ontstaat op een hele andere manier. Uit een eerder gequote artikel:
"People should appreciate that not all blood clots are created the same," he said. "This is a very specific and particular method of blood clotting that likely has an association with the vaccine."
https://www.cbc.ca/news/health/canada-s ... -1.5968657
impala wijzigde dit bericht op 09-04-2021 09:34
22.48% gewijzigd
.
Solomio schreef:
09-04-2021 09:29
Ik noemde expres die doden niet. Ik wilde het niet overdramatiseren.
Ik gisteren ook niet maar nu slaat het natuurlijk de andere kant op. De EMA zegt niet voor niets: doorgaan met prikken.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
09-04-2021 09:32
Dat lijkt me niet, want bij AZ gaat het niet om gewone trombose, het ontstaat op een hele andere manier.
Het gaat, voor zover ik kan volgen, om een zeer zeldzame aandoening als gevolg van een overreactie van het immuunsysteem.
Exact wat ook kan gebeuren bij een infectie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
novaviva schreef:
09-04-2021 09:32
Ja, dat snap ik wel. Maar als je nog geen covid hebt gehad (ik bijvoorbeeld), dan zoek je voor je gevoel iets actief op, dat anders makkelijk te ontwijken lijkt.
Zolang we de komende jaren in lockdown blijven wel ja. :mrgreen:


Mijn gevoel is juist andersom: COVID kan ik niet ontwijken, vroeg of laat nemen de kinderen het mee van school, of hoest er iemand dwars door zijn mondkapje in mijn gezicht. Dus kom maar op met die prik.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
09-04-2021 09:35
Zolang we de komende jaren in lockdown blijven wel ja. :mrgreen:
Ja precies. Ik snap de mensen niet die nu staan te juichen dat AstraZeneca in de ban is gedaan. Temeer daar het deels ook de mensen zijn die fel tegen de maatregelen gekant zijn.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
09-04-2021 09:35
Zolang we de komende jaren in lockdown blijven wel ja. :mrgreen:
Precies.

Ik heb ook nog geen corona gehad en denk dat dat ook gewoon mazzel is. Want ik geloof nooit dat al die besmette mensen zich niet aan de maatregelen hebben gehouden.

En die maatregelen vind ik prima, voor nu, maar moeten wat mij betreft zo snel mogelijk opgeheven worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
09-04-2021 09:37
Ja precies. Ik snap de mensen niet die nu staan te juichen dat AstraZeneca in de ban is gedaan. Temeer daar het deels ook de mensen zijn die fel tegen de maatregelen gekant zijn.
Dit vind ik ook heel bijzonder. Zo lang niet een groot deel van de bevolking is gevaccineerd zullen we te maken hebben met ingrijpende maatregelen. Of wellicht houden die mensen van rellen. Maar goed, dan nog... er is altijd wel iets om tegen aan te schoppen.

Ik baal ervan dat we geen keuze hebben. Ik zou wel voor AZ gaan als het betekent dat ik snel gevaccineerd kan worden.
Als je met het vliegtuig vliegt loop je meer risico op embolieën. Er zullen weinigen zijn die er daarom vanaf zien.

Ik snap niet waarom men de keuze niet aan mensen zelf overlaat. Dit zwalkbeleid geeft ook alleen maar meer redenen voor de zogenaamde 'kritische mensen' het nut en de veiligheid van alle vaccins te twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord, helemaal mee eens. Bovendien zijn er ook gevallen van een buitengewone autoimmuunresponses na vaccineren met Pfizer. Ook maar mee stoppen dan? En Janssen... gebruikt volgens mij hetzelfde principe als AZ. Ook maar niet aan beginnen? Mijn god, zo zitten we nog jaren in deze ellende.
impala schreef:
09-04-2021 09:32
Dat lijkt me niet, want bij AZ gaat het niet om gewone trombose, het ontstaat op een hele andere manier. Uit een eerder gequote artikel:
"People should appreciate that not all blood clots are created the same," he said. "This is a very specific and particular method of blood clotting that likely has an association with the vaccine."
https://www.cbc.ca/news/health/canada-s ... -1.5968657

Er onstaat een extreme reactie van het immuunsysteem waardoor antistoffen worden aangemaakt tegen de eigen bloedplaatjes. De antistoffen binden aan de bloedplaatjes, en na contact met cellen van de vaatwand dragen ze vervolgens bij aan de vorming van bloedstolsels. Zo ontstaat een uitzonderlijke combinatie van te weinig bloedplaatjes (waardoor bloedingen ontstaan) en trombose (waardoor de bloedbaan verstopt kan raken) .
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
09-04-2021 09:37
Ja precies. Ik snap de mensen niet die nu staan te juichen dat AstraZeneca in de ban is gedaan. Temeer daar het deels ook de mensen zijn die fel tegen de maatregelen gekant zijn.
Ja, vooral veel NIET willen en overal tegen zijn.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
09-04-2021 09:35
Zolang we de komende jaren in lockdown blijven wel ja. :mrgreen:


Mijn gevoel is juist andersom: COVID kan ik niet ontwijken, vroeg of laat nemen de kinderen het mee van school, of hoest er iemand dwars door zijn mondkapje in mijn gezicht. Dus kom maar op met die prik.

Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
09-04-2021 09:46
Als je met het vliegtuig vliegt loop je meer risico op embolieën. Er zullen weinigen zijn die er daarom vanaf zien.

Ik snap niet waarom men de keuze niet aan mensen zelf overlaat. Dit zwalkbeleid geeft ook alleen maar meer redenen voor de zogenaamde 'kritische mensen' het nut en de veiligheid van alle vaccins te twijfelen.
Het is wetenschappelijk wel een verschil. Zoals ik het begrepen heb, als leek, veroorzaakt bij sommige mensen het vaccin een autoimuun reactie waardoor het aantal witte bloedcellen wordt verlaagd. Hierdoor gaat het bloed klonteren en krijg je bloedpropjes. Is het in de longen dan heet het embolie, is het in de hersenen dan heet het tia en voor de rest is het trombose. De oorzaak is dus anders dan in het vliegtuig en de behandeling ook. Maar nu je weet dat het tot twee, laten we het veilig houden drie weken na vaccinatie optreed, kun je het prima behandelen als je er op tijd bij bent. Is het dan net zo risicovol als een coronabesmetting? En blijkbaar is het risico voor vrouwen groter als ze nog niet of niet volledig door de overgang zijn. Zijn er nog meer risicofactoren voor deze zeldzame reactie? Waarom worden mannen dan er niet mee doorgeprikt? Of hoopt men dat de maatschappelijke druk om door te prikken het nu gaat winnen van de angst?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-04-2021 09:34
Het gaat, voor zover ik kan volgen, om een zeer zeldzame aandoening als gevolg van een overreactie van het immuunsysteem.
Exact wat ook kan gebeuren bij een infectie.
Nee dit ontstaat niet zomaar bij een infectie. Het lijkt op HIT (Heparin-induced thrombocytopenia ), is iets dat sowieso zelden voorkomt en vrijwel alleen in reactie op een behandeling met heparine, een bloedverdunner. Alleen, bij de AZ gevallen is het 'spontaan' ontstaan, zonder dat dit medicijn is gebruikt.
impala wijzigde dit bericht op 09-04-2021 10:12
5.89% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
09-04-2021 09:35
Zolang we de komende jaren in lockdown blijven wel ja. :mrgreen:


Mijn gevoel is juist andersom: COVID kan ik niet ontwijken, vroeg of laat nemen de kinderen het mee van school, of hoest er iemand dwars door zijn mondkapje in mijn gezicht. Dus kom maar op met die prik.
Dit ook. Gisteren hoorde ik weer vanuit verschillende kanten hoe naar COVID kan zijn. Je kan mazzel hebben - ik ken genoeg mensen die het zonder problemen hebben doorlopen. Maar je kan ook ongelofelijke pech hebben.

Bij mijn zoontje op school (SO, 20 klassen) zijn er 19 leerkrachten ziek geweest door COVID. 9 daarvan zijn (nog steeds) langdurig ziek en 5 ernstig ziek. Deze mensen hebben het niet opgezocht maar deden gewoon hun werk :cry:
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
kadanz schreef:
09-04-2021 09:35
Zolang we de komende jaren in lockdown blijven wel ja. :mrgreen:


Mijn gevoel is juist andersom: COVID kan ik niet ontwijken, vroeg of laat nemen de kinderen het mee van school, of hoest er iemand dwars door zijn mondkapje in mijn gezicht. Dus kom maar op met die prik.
Ja, COVID ontwijk je misschien niet, maar velen zullen redeneren dat ze daar dan wel weer doorheen komen.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
09-04-2021 10:32
Ja, COVID ontwijk je misschien niet, maar velen zullen redeneren dat ze daar dan wel weer doorheen komen.
Maar dat is dus een drogredenering. Want de vaccinatie komen nog veel meer mensen ongeschonden door.
Lady_Day schreef:
09-04-2021 09:43
Dit vind ik ook heel bijzonder. Zo lang niet een groot deel van de bevolking is gevaccineerd zullen we te maken hebben met ingrijpende maatregelen. Of wellicht houden die mensen van rellen. Maar goed, dan nog... er is altijd wel iets om tegen aan te schoppen.

Ik baal ervan dat we geen keuze hebben. Ik zou wel voor AZ gaan als het betekent dat ik snel gevaccineerd kan worden.
Ik zou AZ ook wel aandurven. Ik ben boven de 30 en heb het idee dat die trombose vooral bij hele jonge vrouwen optrad, terwijl voor mij de COVID risico’s al weer een stuk hoger zijn dan voor die jonge vrouwen. En het is ook goed als we sneller uit de maatregelen kunnen komen, met dit ge-emmer wordt het een gebed zonder eind.
baukelien schreef:
09-04-2021 11:04
Ik zou AZ ook wel aandurven. Ik ben boven de 30 en heb het idee dat die trombose vooral bij hele jonge vrouwen optrad
De 8 meldingen ( tot nu toe ) bij het Lareb bijwerkingencentrum waren vrouwen tussen de 23 - 65 jaar .
Maar ze zijn nog maar net begonnen met de groep 60-65 en ik hoop niet dat er nog meer " lijken uit de kast " komen rollen nu .
wild-flower2 schreef:
09-04-2021 11:30
De 8 meldingen ( tot nu toe ) bij het Lareb bijwerkingencentrum waren vrouwen tussen de 23 - 65 jaar .
Maar ze zijn nog maar net begonnen met de groep 60-65 en ik hoop niet dat er nog meer " lijken uit de kast " komen rollen nu .
In de UK hebben ze al miljoenen AstraZeneca prikken gezet. De IC's stromen leeg, het land gaat weer open. Geen lijken in kasten. Is dat wat waard?
Alle reacties Link kopieren
Straks worden 60 minners helemaal niet meer gevaccineerd want ook bij Janssen is er een kans op trombose... dus als daar een heleboel meer mensen van gevaccineerd gaan worden komen er ook meer gevallen dus wat dan?


https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/07/oo ... n-a4038845
wild-flower2 schreef:
09-04-2021 11:30
De 8 meldingen ( tot nu toe ) bij het Lareb bijwerkingencentrum waren vrouwen tussen de 23 - 65 jaar .
Maar ze zijn nog maar net begonnen met de groep 60-65 en ik hoop niet dat er nog meer " lijken uit de kast " komen rollen nu .
Dat hoop ik ook, en nu de groep 66 t/m 69 jaar voor een deel ook geprikt wordt met AZ..... Volgens mij is er niet getest met het geven van AZ, aan deze leeftijdsgroep?
Tęssa44- schreef:
09-04-2021 12:30
Straks worden 60 minners helemaal niet meer gevaccineerd want ook bij Janssen is er een kans op trombose... dus als daar een heleboel meer mensen van gevaccineerd gaan worden komen er ook meer gevallen dus wat dan?


https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/07/oo ... n-a4038845
Het verbaast me niet aangezien het Janssen vaccin op hetzelfde principe gebaseerd is als AZ (adenovirus).
Griebus67 schreef:
09-04-2021 10:53
Maar dat is dus een drogredenering. Want de vaccinatie komen nog veel meer mensen ongeschonden door.
Ja, maar dat is hoe mensen denken.

Ik pak wat ik krijg in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven