Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
Muis12345 schreef:
20-04-2021 01:16
Dankje! Ik heb het op een andere plek dan de prikplek. Even kijken hoe de plek morgenochtend is en anders toch bellen.
Sorry! Verkeerd gelezen. Ik dacht dat het om de prikplek ging.
Alle reacties Link kopieren
Muis12345 schreef:
19-04-2021 23:36
Ik heb ongeveer 17 dagen geleden AZ gehad. Ik ben extra alert op verdachte plekjes vanwege trombose, maar probeer er niet in door te slaan vanwege de angst. Ik zie nu op mijn arm een rood vlekje, verder nergens. Doet niet echt pijn, maar als ik er op druk blijft hij rood. Heeft een van jullie ervaring met deze bijwerking? Ik lees bij bijwerkingen ''meerdere blauwe, of rode plekjes..''. Ik zie 1 klein plekje, maar kan natuurlijk wat anders zijn. Gezien het tijdstip en verder geen klachten, denk ik laten tot morgenochtend en dan naar de huisarts bellen. Maar vanwege alle nieuwsberichten ben ik wat angstig en vraag ik me af of ik nu al geen actie moet ondernemen. Maar kan ook overdrijven :)
Ik zou even bellen. Vooral ook om jezelf even gerust te stellen. Ik ben de twee weken na het vaccin wel 3x naar de huisarts geweest, maar ik ben dan ook wel een apart geval :P

Maar daar zijn ze voor he, gewoon even doorgeven en anders na laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Heb inderdaad maar gebeld voor de zekerheid. Mocht langskomen van de huisarts en ze dacht niet dat het wat is aan het plekje te zien. Kon wel bloedprikken voor de zekerheid. Dus dat ga ik doen.
Muis12345 schreef:
20-04-2021 17:26
Heb inderdaad maar gebeld voor de zekerheid. Mocht langskomen van de huisarts en ze dacht niet dat het wat is aan het plekje te zien. Kon wel bloedprikken voor de zekerheid. Dus dat ga ik doen.
Fijn, dan weet je het maar.
Alle reacties Link kopieren
Heb de uitslag, alles oké! :)
Alle reacties Link kopieren
Fijn Muis! Toch weer een geruststelling. Nu kun je blij zijn met je vaccinatie. Zo voelt het voor mij tenminste. Ik voel me veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Voor diegenen die liever geen AZ willen.

AD:

RIVM-vaccinatiebaas: ‘Miljoenen doses AstraZeneca die na half mei komen, zijn niet meer nodig’
De miljoenen doses van het AstraZeneca-vaccin die Nederland na half mei geleverd krijgt, worden grotendeels niet meer gebruikt. Dat stelt Jaap van Delden, de vaccinatiebaas van het RIVM, in een interview met deze site.
Mensen die de AstraZeneca-prik nu niet nemen, komen later dit jaar mogelijk in aanmerking voor een ander vaccin.
Alle reacties Link kopieren
Om moedeloos van te worden van dit soort uitspraken!
Nu willen nog minder zestigers zich met AZ laten vaccineren en al die tijd lopen ze risico’s op ernstige Covid met ziekenhuisopname.
Vooralsnog is elke prik hard nodig om uit deze ernstige situatie te komen en daar is haast mee!
Alle reacties Link kopieren
Is er iemand die weet of de tweede vaccinatie AstraZeneca dezelfde samenstelling heeft als de eerste?
Mijn vraag is namelijk als volgt: toen de vaccins nog zeer schaars waren, heeft men voornamelijk (dacht ik?) uit zuinigheidsoverwegingen de termijn tussen de 1e en de 2e vaccinatie op 12 weken gezet.
Doel was om op die manier zoveel mogelijk mensen alvast een eerste vaccinatie te kunnen geven.

Maar nu men zoveel AstraZeneca dreigt 'over te houden' omdat zoveel mensen AZ weigeren, zou de termijn van 12 weken toch ook ingekort kunnen worden?

Dan kan men ook de wachttijd (totdat er voldoende andere vaccins zijn) nuttig overbruggen door aan de slag te blijven met prikken. Al die 60-plussers moeten immers nog een 2e AstraZeneca vaccinatie krijgen dus dat kunnen ze beter nu alvast doen zodat e straks genoeg tijd is om alle anderen met Pfizer/Jansen te vaccineren. Of zie ik iets over het hoofd en is dit geen logische gedachte?
Alle reacties Link kopieren
Die Van Delden maakt geen vrienden nee. Nu gaan nog meer 60+ wachten op andere vaccins. Wat zal het soms donderen daar aan die vergadertafels bij het OMT/NHG/LHV en andere belangenbehartigers.

Gebruna: geen idee, misschien dat er wel veel mensen zijn die geen tweede AZ prik willen nu ennhopen dat ze een ander vaccin mogen? Of begrijp ik je vraag niet?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Emma95 schreef:
24-04-2021 14:46
Voor diegenen die liever geen AZ willen.

AD:

RIVM-vaccinatiebaas: ‘Miljoenen doses AstraZeneca die na half mei komen, zijn niet meer nodig’
De miljoenen doses van het AstraZeneca-vaccin die Nederland na half mei geleverd krijgt, worden grotendeels niet meer gebruikt. Dat stelt Jaap van Delden, de vaccinatiebaas van het RIVM, in een interview met deze site.
Mensen die de AstraZeneca-prik nu niet nemen, komen later dit jaar mogelijk in aanmerking voor een ander vaccin.
Die van Delden is zo dom door deze uitspraak te doen.
Slag in het gezicht van alle huisartsen.
Alle reacties Link kopieren
chantalb1979 wijzigde dit bericht op 25-04-2021 08:03
Reden: Van
97.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
24-04-2021 22:13
Is er iemand die weet of de tweede vaccinatie AstraZeneca dezelfde samenstelling heeft als de eerste?
Mijn vraag is namelijk als volgt: toen de vaccins nog zeer schaars waren, heeft men voornamelijk (dacht ik?) uit zuinigheidsoverwegingen de termijn tussen de 1e en de 2e vaccinatie op 12 weken gezet.
Doel was om op die manier zoveel mogelijk mensen alvast een eerste vaccinatie te kunnen geven.

Maar nu men zoveel AstraZeneca dreigt 'over te houden' omdat zoveel mensen AZ weigeren, zou de termijn van 12 weken toch ook ingekort kunnen worden?

Dan kan men ook de wachttijd (totdat er voldoende andere vaccins zijn) nuttig overbruggen door aan de slag te blijven met prikken. Al die 60-plussers moeten immers nog een 2e AstraZeneca vaccinatie krijgen dus dat kunnen ze beter nu alvast doen zodat e straks genoeg tijd is om alle anderen met Pfizer/Jansen te vaccineren. Of zie ik iets over het hoofd en is dit geen logische gedachte?
De samenstelling is hetzelfde, maar mis de link met de rest van je vraag.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin, twintiger, in de gehandicaptenzorg. Zij heeft eerder Astrazenica gekregen en vraagt zich af, nu het naar de 60+ers gaat, of ze nog een tweede mag halen. Ik heb gezegd dat ik geloof dat dat gewoon kan. Weet iemand dit zeker?
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
25-04-2021 09:02
Ik heb een vriendin, twintiger, in de gehandicaptenzorg. Zij heeft eerder Astrazenica gekregen en vraagt zich af, nu het naar de 60+ers gaat, of ze nog een tweede mag halen. Ik heb gezegd dat ik geloof dat dat gewoon kan. Weet iemand dit zeker?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eca-vaccin
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dank voor de link. Ik heb mijn eerste vaccinatie al ontvangen en gelukkig gaat mijn tweede shot ook gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
24-04-2021 22:13
Is er iemand die weet of de tweede vaccinatie AstraZeneca dezelfde samenstelling heeft als de eerste?
Mijn vraag is namelijk als volgt: toen de vaccins nog zeer schaars waren, heeft men voornamelijk (dacht ik?) uit zuinigheidsoverwegingen de termijn tussen de 1e en de 2e vaccinatie op 12 weken gezet.
Doel was om op die manier zoveel mogelijk mensen alvast een eerste vaccinatie te kunnen geven.

Maar nu men zoveel AstraZeneca dreigt 'over te houden' omdat zoveel mensen AZ weigeren, zou de termijn van 12 weken toch ook ingekort kunnen worden?

Dan kan men ook de wachttijd (totdat er voldoende andere vaccins zijn) nuttig overbruggen door aan de slag te blijven met prikken. Al die 60-plussers moeten immers nog een 2e AstraZeneca vaccinatie krijgen dus dat kunnen ze beter nu alvast doen zodat e straks genoeg tijd is om alle anderen met Pfizer/Jansen te vaccineren. Of zie ik iets over het hoofd en is dit geen logische gedachte?
Er worden nog steeds te weinig AZ vaccins geleverd. Deze en komende week zijn en wordt maar weer een derde geleverd van wat is afgesproken. Daardoor kan komende week Gelderland niet beleverd worden voor de groep 60-61-62. Utrecht krijgt daarom eerst omdat die provincie kleiner is.
Het probleem is vooral de spillage die optreedt als teveel mensen niet komen opdagen bij een vaccinatieronde. De spuiten liggen dan al opgetrokken klaar en moeten binnen enkele uren worden weggespoten. Als dat niet lukt om daar andere mensen voor te vinden moeten die spuiten worden weggegooid.
De periode van 12 weken bij AstraZeneca is ook omdat de werking beter is als de tweede spuit na een langere interval wordt gegeven.
Daarnaast is het vaccin op dit moment dus nog steeds schaars en wordt er zo slecht geleverd dat het net genoeg is voor de groep 60-65 en de tweede rondes van mensen die de eerste spuit al gehad hebben.
Waarom Van Delden die vreemde uitspraak doet, is mij een raadsel want tot juni moeten er nog heel wat tweede spuiten worden gezet en vooralsnog blijft AstraZeneca bar slecht leveren. Behalve dat het vertrouwen van de zestigers nog harder onderuit wordt geschopt terwijl die groep gebaat is bij zo snel mogelijk vaccineren.
Als hij nou gezegd had dat hij na juni blij is niet meer van AstraZeneca afhankelijk te zijn omdat er dan genoeg andere vaccins geleverd worden kan ik het nog begrijpen. Maar zoals hij het nu heeft gezegd vind ik het oliedom. Bovendien zou ik er niet raar van opkijken als Janssen straks net zo min goed gaat leveren en dan kan het AstraZeneca nog wel eens een welkome aanvulling zijn om het doel van 1 juli te halen. Knap lastig dan als je het vertrouwen in AstraZeneca dan helemaal onderuit hebt gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties op mijn vraag.
Net zoals veel anderen heb ik de eerste AZ gehad en moet nu (nog 9 weken) wachten op de 2e.

Op zich geen probleem, maar ik had de indruk gekregen dat men nu AZ vaccins ging 'overhouden' en dat men min of meer 'wacht' op de levering van andere merken. Vandaar dat ik dacht dat men die wachttijd dan zou kunnen benutten door alvast met de 60-plussers aan de slag te gaan met de 2e prik.

Maar ik lees nu ook dat de termijn van 12 weken beter is dan de prikken korter op elkaar te geven, terwijl ik in de veronderstelling was dat die 12 weken waren bedacht vanuit schaarste zodat men zoveel mogelijk mensen alvast een eerste vaccinatie kon geven.

Overigens vind ik die paar weken wachten zelf geen probleem. Het vervroegen van de 2e vaccinatie leek mij handig vanuit de gedachte dat er nu wellicht meer 'prikcapaciteit' beschikbaar is dan wanneer de andere merken straks ook geleverd zijn.
Alle reacties Link kopieren
De Jonge overweegt de leeftijd van astra zenica te verlagen, heb totaal geen vertrouwen meer in dat vaccin. Laten ze dat zo houden als het nu is en de rest met pfizer vaccineren . Zeker als er straks genoeg van pfizer is.En minder bijwerkingen en betere bescherming.
Zeneca.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
27-04-2021 10:23
Zeneca.
Echt hoor, de volgende ga ik staffen :hihi:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
26-04-2021 23:29
De Jonge overweegt de leeftijd van astra zenica te verlagen, heb totaal geen vertrouwen meer in dat vaccin. Laten ze dat zo houden als het nu is en de rest met pfizer vaccineren . Zeker als er straks genoeg van pfizer is.En minder bijwerkingen en betere bescherming.
Geef mij dat vaccin maar, AZ werkt gewoon prima. De bescherming tussen Pfizer en AZ is net zo goed, blijkt bijvoorbeeld uit Brits onderzoek.
Superhuisvrouw schreef:
26-04-2021 23:29
De Jonge overweegt de leeftijd van astra zenica te verlagen, heb totaal geen vertrouwen meer in dat vaccin. Laten ze dat zo houden als het nu is en de rest met pfizer vaccineren . Zeker als er straks genoeg van pfizer is.En minder bijwerkingen en betere bescherming.
In de UK is de leeftijdsgrens 30 en niemand die daar over moppert. Het is daar veel beter gecommuniceerd.
..
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 27-04-2021 12:42
99.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
27-04-2021 10:34
In de UK is de leeftijdsgrens 30 en niemand die daar over moppert. Het is daar veel beter gecommuniceerd.
Precies.
Gewoon doorprikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven