Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona-app

22-04-2020 19:16 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een complete nitwit op het gebied van smartphones e.d., heb zelfs geen eigen mobiele telefoon omdat ik die niet nodig heb, dus als ik vragen stel die héél dom zijn: vergeef me.

Maar wat ik me dus afvroeg:

Die app moet aangeven of jij al dan niet in de buurt bent geweest van iemand die besmet is. Maar hoe weet de mobiele telefoon van die persoon dan dat zijn eigenaar besmet is? Stel dat je herpes hebt, of hiv, of chlamydia, dan weet jouw telefoon dat toch niet? Dus hoe kan die dan een "besmet" signaal uitzenden?

En stel dat dat wél kan en dat je in de supermarkt zomaar iemand bent gepasseerd die besmet is (of, wat ook mogelijk is, die persoon liep door een heel ander gangpad dan jij en je bent nooit echt in de buurt van die persoon zelf geweest), hoezo zou jij dan opeens een risico zijn?

En nog wat van die dingen. Hoe wéét zo'n app dat nou?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
het werkt alleen als een merendeel van de mensen meedoet en je ze proberen je straks keihard te manipuleren om dat voor elkaar te krijgen. Het is een flagrante inbreuk op je privacy en je bent niet wijs als je daaraan meedoet.
Gewoon niezen op je telefoon en dan weet ie het!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je hebt er voor jezelf sowieso niks aan. Je krijgt pas een melding als de persoon waar je volgens je telefoon te dicht in de buurt bent geweest zich ziek genoeg voelt om zich te laten testen. Je bent in dat geval zelf al in de incubatietijd mocht diegene jou besmet hebben. En dan nog doen veel mensen niet mee met die app, dus heb je 'm voor de kat z'n kut.
Volgens mij geef je zelf aan je app door als je corona hebt gekregen
Dmv bluetooth weet jouw tel welke andere tels in de buurt zijn geweest
Die maken soort van contact
Ik weet niet of dat verder dan 1 gangpad communiceren kan
Murrmurr schreef:
22-04-2020 19:17
het werkt alleen als een merendeel van de mensen meedoet en je ze proberen je straks keihard te manipuleren om dat voor elkaar te krijgen.
Het is een flagrante inbreuk op je privacy en je bent niet wijs als je daaraan meedoet.
Dit.
Ik doe er in ieder geval niet aan mee.
een app weet niets, die heeft informatie nodig, door:
1) informatie die jij zelf opgeeft. Koorts, niezen, moe, hoofdpijn, etc
2) signalen met informatie van andere apps in de omgeving.

Alleen de app installeren en de telefoon op vliegtuigstand, dan weet de app niet of dat je een risico loopt om besmet te zijn of te worden.

Het probleem alleen is, wie gaat wat doen met de data. En welke data wordt er verzameld. Wil jij een deel van je privacy gaan opofferen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vraag me af" welke privacy

Waar ben je bang voor?
Dat men weet waar jij geweest bent?

Ik denk zelf meer aan de bluetooth
Dat mensrn daardoor bv bij gegevens kunnen in je tel zoals de bankieren app
hamerhaai schreef:
22-04-2020 19:26
een app weet niets, die heeft informatie nodig, door:
1) informatie die jij zelf opgeeft. Koorts, niezen, moe, hoofdpijn, etc
2) signalen met informatie van andere apps in de omgeving.

Alleen de app installeren en de telefoon op vliegtuigstand, dan weet de app niet of dat je een risico loopt om besmet te zijn of te worden.

Het probleem alleen is, wie gaat wat doen met de data. En welke data wordt er verzameld. Wil jij een deel van je privacy gaan opofferen?
Er is niets op te offeren voor mij. Ik heb geen mobiele telefoon, nooit nodig gehad. Ben ik dan straks strafbaar, of een staatsvijand, omdat ik me onttrek aan het systeem?
Je telefoon geeft coördinaten door, net als anderen. Dat wordt gekoppeld aan een bestand, waarin coördinaten staan van mensen die besmet zijn. Actieradius van ???? meter. Dan weet jij dus op basis van een bericht, dat je alert moet zijn.

Zolang jijzelf geen persoonlijke gegevens aan die app hoeft te verstrekken, is het niet tot jou persoonlijke te herleiden. Nooit.

(dit is overigens ook in alle 1000.000 berichten mbt dit onderwerp terug te lezen hoor).

Waarbij de definitieve vorm van de app nog lang niet vaststaat. En je ook de app niet HOEFT te installeren he.
anoniem_63d9239218f04 wijzigde dit bericht op 22-04-2020 19:32
21.65% gewijzigd
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
22-04-2020 19:31
Je telefoon geeft coördinaten door, net als anderen. Dat wordt gekoppeld aan een bestand, waarin coördinaten staan van mensen die besmet zijn. Actieradius van ???? meter. Dan weet jij dus op basis van een bericht, dat je alert moet zijn.

Zolang jijzelf geen persoonlijke gegevens aan die app hoeft te verstrekken, is het niet tot jou persoonlijke te herleiden. Nooit.

(dit is overigens ook in alle 1000.000 berichten mbt dit onderwerp terug te lezen hoor)
Maar hoe weet jouw telefoon dan dat je besmet bent of niet? Bij het doorgeven van die informatie?
vivajaline schreef:
22-04-2020 19:28
Ik vraag me af" welke privacy

Waar ben je bang voor?
Dat men weet waar jij geweest bent?
Bijvoorbeeld dat je de trein niet in mag omdat je op 75 cm afstand van een patiënt bent geweest. Dat daar een raam tussen zat weet de app niet, maar jij hebt wel een rode markering in je app.
pejeka schreef:
22-04-2020 19:32
Maar hoe weet jouw telefoon dan dat je besmet bent of niet? Bij het doorgeven van die informatie?
Dat weet die app natuurlijk niet. Maar de app weet WEL of je in de buurt bent geweest van iemand die mogelijk wel besmet is, gebaseerd op de coordinaten. Ook van de mogelijk besmette persoon zijn geen persoonlijke gegevens bekend, alleen de coordinaten.

Tenminste, dat is NU het idee achter de app, die ar nog helemaal niet is!

Dus beter niet zo paranoide te doen, en gewoon af te wachten wat de app wel of niet doet/gaat doen.
Fluithaas schreef:
Bijvoorbeeld dat je de trein niet in mag omdat je op 75 cm afstand van een patiënt bent geweest. Dat daar een raam tussen zat weet de app niet, maar jij hebt wel een rode markering in je app.
Bovendien vind ik het helemaal niet nodig dat de overheid of een andere instantie weet waar ik geweest ben. Klinkt nou allemaal heel nobel met het corona-idee in het hoofd, maar je kan er donder op zeggen dat hetzij de overheid, hetzij andere instanties wel weer andere "nuttige" doelen verzinnen om na de coronacrisis reden te hebben waarom het volgen van de gangen van burgers voordelen heeft, en tuurlijk, dat zal dan altijd zo gepresenteerd worden alsof het in ons eigen belang is, maar ondertussen weet men precies bij welke vriendin op welk adres je bent geweest, hoe veel tijd je daar hebt doorgebracht, en waarheen je daarna bent geweest, enz. En ik vind gewoon dat de overheid niet hoeft te weten waar ik ben, met wie en hoe lang.
pejeka schreef:
Die telefoon weet dat als je zelf netjes hebt doorgegeven aan die app dat je besmet bent. En hij weet het met terugwerkende kracht, dus je staat tot ver in het verleden bekend als besmet.

Ik begin er trouwens niet aan hoor, aan die malle app. En ik ken werkelijk helemaal niemand die die app wil, zelfs de mensen niet die normaliter elke app meteen downloaden omdat het nou eenmaal kan. Er wordt namelijk GPS-tracking voor gebruikt, en ik ben er heilig van overtuigd dat ze na de coronacrisis wel weer een andere handige toepassing weten te vinden van het feit dat je gangen overal kunnen worden nagegaan. Eenmaal ingeleverde vrijheden worden nooit meer teruggegeven, en zo.
Lady*Voldemort schreef:
22-04-2020 19:38
Die telefoon weet dat als je zelf netjes hebt doorgegeven aan die app dat je besmet bent.
Hoeveel procent van de besmette mensen weet dit met 100% zekerheid?
Zo lang ze niet iedereen, iedere week testen heeft zo'n app helemaal geen zin.

Behalve dan inderdaad het in de gaten houden van de bevolking
granny71 schreef:
22-04-2020 19:52
Hoeveel procent van de besmette mensen weet dit met 100% zekerheid?
Zo lang ze niet iedereen, iedere week testen heeft zo'n app helemaal geen zin.

Behalve dan inderdaad het in de gaten houden van de bevolking
Daarom. Gewoon niet aan beginnen, aan die app.
Lady*Voldemort schreef:
22-04-2020 19:38
Die telefoon weet dat als je zelf netjes hebt doorgegeven aan die app dat je besmet bent. En hij weet het met terugwerkende kracht, dus je staat tot ver in het verleden bekend als besmet.

Ik begin er trouwens niet aan hoor, aan die malle app. En ik ken werkelijk helemaal niemand die die app wil, zelfs de mensen niet die normaliter elke app meteen downloaden omdat het nou eenmaal kan. Er wordt namelijk GPS-tracking voor gebruikt, en ik ben er heilig van overtuigd dat ze na de coronacrisis wel weer een andere handige toepassing weten te vinden van het feit dat je gangen overal kunnen worden nagegaan. Eenmaal ingeleverde vrijheden worden nooit meer teruggegeven, en zo.

Zoals ik het begrijp wordt er geen GPS-tracking gebruikt maar Bluetooth. De app onthoudt welke telefoons in de buurt van jouw telefoon waren. Op het moment dat de eigenaar van één van die telefoons dan via de app aangeeft (mogelijk) besmet te zijn, krijg jij een melding dat je een risico hebt gelopen.
RikM schreef:
22-04-2020 20:00
Zoals ik het begrijp wordt er geen GPS-tracking gebruikt maar Bluetooth. De app onthoudt welke telefoons in de buurt van jouw telefoon waren. Op het moment dat de eigenaar van één van die telefoons dan via de app aangeeft (mogelijk) besmet te zijn, krijg jij een melding dat je een risico hebt gelopen.
Klinkt niet veel beter eigenlijk.
Lady*Voldemort schreef:
22-04-2020 20:02
Klinkt niet veel beter eigenlijk.

Het is iets minder eng in die zin dat de app niet weet WAAR je was maar alleen bij WIE je in de buurt was.

Overigens moet je dan wel je Bluetooth aan hebben staan; iets wat ik altijd standaard uit zet. Ik ben gekke Henkie niet.
RikM schreef:
22-04-2020 20:00
Wat heb je nu aan mogelijk?
Loop al dagen te hoesten en dochter te niezen.
Volgens de symptomen zou ik het kunnen hebben maar het is waarschijnlijker dat het bij mij een (ex) rokershoestje is en bij mijn dochter hooikoorts.

Zo lang er niet massaal wekelijks getest wordt heeft zo'n app helemaal geen zin.
pejeka schreef:
22-04-2020 19:37
Bovendien vind ik het helemaal niet nodig dat de overheid of een andere instantie weet waar ik geweest ben. Klinkt nou allemaal heel nobel met het corona-idee in het hoofd, maar je kan er donder op zeggen dat hetzij de overheid, hetzij andere instanties wel weer andere "nuttige" doelen verzinnen om na de coronacrisis reden te hebben waarom het volgen van de gangen van burgers voordelen heeft, en tuurlijk, dat zal dan altijd zo gepresenteerd worden alsof het in ons eigen belang is, maar ondertussen weet men precies bij welke vriendin op welk adres je bent geweest, hoe veel tijd je daar hebt doorgebracht, en waarheen je daarna bent geweest, enz. En ik vind gewoon dat de overheid niet hoeft te weten waar ik ben, met wie en hoe lang.
Lieverd, de hele wereld weet allang waar jij bent, met wie, hoelang enz. Die toestemming heb je allang gegeven bij gebruik van whatsapp, instagramm, facebook, google, en ander apps. Dus wat kan het je schelen dat nog 1 andere app dat ook weet? Bovendien, je hoeft de app niet te installeren he?
granny71 schreef:
22-04-2020 20:09
Wat heb je nu aan mogelijk?
Loop al dagen te hoesten en dochter te niezen.
Volgens de symptomen zou ik het kunnen hebben maar het is waarschijnlijker dat het bij mij een (ex) rokershoestje is en bij mijn dochter hooikoorts.

Zo lang er niet massaal wekelijks getest wordt heeft zo'n app helemaal geen zin.

De maatregelen van nu zijn toch ook gebaseerd op 'mogelijk'? Iedereen die mogelijke symptomen heeft wordt dringend geadviseerd thuis te blijven / in zelfquarantaine te gaan. Het lijkt te werken.
RikM schreef:
22-04-2020 20:05
Het is iets minder eng in die zin dat de app niet weet WAAR je was maar alleen bij WIE je in de buurt was.

Nou dat zit nog. Ik heb buren met hele subversieve hobby's. wietteelt en zo. Voor ik het weet sta ik te boek als verdacht van weet ik veel wat. omdat mijn buurman is betrapt en men aan mijn app kan zien dat ik steeds maar bij hem in de buurt was. Ik heb er echt geen zin in hoor.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
22-04-2020 20:13
Lieverd, de hele wereld weet allang waar jij bent, met wie, hoelang enz. Die toestemming heb je allang gegeven bij gebruik van whatsapp, instagramm, facebook, google, en ander apps. Dus wat kan het je schelen dat nog 1 andere app dat ook weet? Bovendien, je hoeft de app niet te installeren he?
Complete BS-reden natuurlijk. je privacy wordt al door andere bedrijven geschonden dus gooi je alles maar te grabbel. Wat iemand al zegt, je weet niet wat voor toepassingen de overheid later nog gaat bedenken en dan word je toch al getrackt, wat maakt het uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven