Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 18)

26-04-2020 17:57 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,9 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 37.845 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16 / deel 17
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
07-05-2020 10:20
Hier moest ik zo om lachen:

https://www.ad.nl/video/coronavirus-een ... lf~p145064
'ik ben een huisarts, wat denk je zelf' :rofl:


Edit: ik besef me ineens dat dit Pejeka is, met de AIDS epidemie! :proud:
anappleaday wijzigde dit bericht op 07-05-2020 10:25
14.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
07-05-2020 10:15
Volgens deze forumster zijn zelf meegebrachte mondkapjes ook verboden.
Nouja we hebben dat nog niet gedaan maar ik mag geen mondmasker dragen omdat dat geen bewezen effect heeft.
Mijn kleding moet aan allerlei aantoonbare (was)voorschriften voldoen en een eigen mondmasker voldoet lijkt mij niet aan de strenge voorschriften.
Ik mag ook geen mouwen dragen die zichtbaar zijn onder mijn uniform bijvoorbeeld
Zebra123 schreef:
07-05-2020 10:13


Het uitvragen van klachten is voor een kapper misschien wel prima, maar in een ziekenhuis vind ik dit kwetsbaarder.
Ik had juist andersom mijn twijfels. Een patient zal eerlijker zijn tegen een arts dan tegen haar kapper. Als je je haren gaat knippen, dan ga je niet uitgebreid vertellen over die snotneus die je vanochtend had, of je twijfels over dat ene kuchje. En een kapper zal ook niet doorvragen!

Ik snap dus werkelijk niet dat ze niet voor de zekerheid voor het mondkapje kiezen maar vertrouwen op een eerlijke 'assessment' van vage maar potentieel gevaarlijke symptomen. De schaarste is al lang voorbij. Wat kost zo'n kapje nou.
Zebra123 schreef:
07-05-2020 10:24
Nouja we hebben dat nog niet gedaan maar ik mag geen mondmasker dragen omdat dat geen bewezen effect heeft.
Geen bewezen effect? Dus op de IC dragen ze die mondmaskers voor de lol?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-05-2020 10:24
Ik had juist andersom mijn twijfels. Een patient zal eerlijker zijn tegen een arts dan tegen haar kapper. Als je je haren gaat knippen, dan ga je niet uitgebreid vertellen over die snotneus die je vanochtend had, of je twijfels over dat ene kuchje. En een kapper zal ook niet doorvragen!

Ik snap dus werkelijk niet dat ze niet voor de zekerheid voor het mondkapje kiezen maar vertrouwen op een eerlijke 'assessment' van vage maar potentieel gevaarlijke symptomen. De schaarste is al lang voorbij. Wat kost zo'n kapje nou.
Ja daar kan je best gelijk in hebben. Maar mijn verhaal daarboven geeft toch een bepaalde kwetsbaarheid weer lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-05-2020 10:26
Geen bewezen effect? Dus op de IC dragen ze die mondmaskers voor de lol?
Nee dit gaat over NIET verdachte patienten en het niet mogen dragen van chirurgische mondmaskers. Hiervoor heb ik dit al een aantal keren benoemd maar dit topic gaat nogal snel.

Op de IC draag ik gewoon een FFP2
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
07-05-2020 10:20
Omdat je je niet kan bedenken dat je om 7.30 niet voor je lol in een drukke trein zit. Dat iemand anders dan ook nog gaat roepen dat ze deze mensen haat wordt ik echt boos. Een inzittende heeft trouwens gemeld dat hij geen enkele omroep gehoord heeft in de trein
En dat is dus precies wat ik zei, alleen in iets vriendelijker bewoordingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zebra123 schreef:
07-05-2020 10:27
Ja daar kan je best gelijk in hebben. Maar mijn verhaal daarboven geeft toch een bepaalde kwetsbaarheid weer lijkt me.
Absoluut. Ik snap het niet. Er is geen schaarste meer en nóg zo spastisch doen over mondkapjes. Jouw voorbeeld uit de praktijk geeft dat goed weer. We zijn echt gekke henkie in Nederland wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
07-05-2020 09:12
Dat gaat tegen het beleid van het ziekenhuis in, het mag gewoon echt niet. Handschoenen mogen wel, daar is ook geen tekort aan.
Een collega van mij (60+) gebruikt medicatie die haar immuunsysteem verzwakt en ze heeft een flinke medische voorgeschiedenis. Toch moet ze werken zonder mondmasker, ook na overleg met de bedrijfsarts.

Absurd. Wat vind de OR of de vakbond hiervan?
Ik zou dit echt niet accepteren. Als er druk komt vanuit verpleegkundigen is er heus wel iets mogelijk.
nounou
Zebra123 schreef:
07-05-2020 10:28
Nee dit gaat over NIET verdachte patienten en het niet mogen dragen van chirurgische mondmaskers. Hiervoor heb ik dit al een aantal keren benoemd maar dit topic gaat nogal snel.

Op de IC draag ik gewoon een FFP2
Maar waarom mag het dan niet? Ik snap dat hele 'geen bewezen effect' niet. Social distancing heeft ook geen bewezen effect als het gaat om je persoonlijke bescherming. Waarom mag je je niet beschermen van je werkgever?
Wie gaat je beboeten als je in de trein geen mondkapje draagt? Volgens mij mag treinpersoneel dat toch niet doen?
En hoe hoog is die boete?

Als ik lees dat er nu al gedoe is vanwege te volle trein, die daardoor niet ging vertrekken..daar bovenop ongetwijfeld straks mensen die geen mondkapje dragen. Dat wordt chaos. Je weet dus nooit of je op tijd op je werk kunt aankomen. Sowieso moet je niet in de spits gaan, maar wat als je een overleg hebt om 9 uur? Ik merk dat ik er koppijn van krijg. Ik weet nog niet of ik weer naar kantoor moet. Zoals ik het lees tot sept thuiswerken.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-05-2020 10:33
Maar waarom mag het dan niet? Ik snap dat hele 'geen bewezen effect' niet. Social distancing heeft ook geen bewezen effect als het gaat om je persoonlijke bescherming. Waarom mag je je niet beschermen van je werkgever?
Nou ja zeg! Ik weet niet wat ik hier lees. :O
Wat is dan wel een bewezen werking tegen het virus?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
07-05-2020 10:35
Wie gaat je beboeten als je in de trein geen mondkapje draagt? Volgens mij mag treinpersoneel dat toch niet doen?
En hoe hoog is die boete?

Als ik lees dat er nu al gedoe is vanwege te volle trein, die daardoor niet ging vertrekken..daar bovenop ongetwijfeld straks mensen die geen mondkapje dragen. Dat wordt chaos. Je weet dus nooit of je op tijd op je werk kunt aankomen. Sowieso moet je niet in de spits gaan, maar wat als je een overleg hebt om 9 uur? Ik merk dat ik er koppijn van krijg. Ik weet nog niet of ik weer naar kantoor moet. Zoals ik het lees tot sept thuiswerken.
Niet op die tijd afspreken dan lijkt me. Je bent wel een enorme knuppel als je nu iets start waardoor mensen in de spits moeten reizen met het ov. Ander voorstel doen dus. Uur of 2 later.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Momenteel weer de briefing op tv, Van Dissel aan het woord.

Hij zegt net dat het reproductiecijfer ook best >1 mag zijn.

Als er minder besmettingen zijn, kan dat.
Als er veel besmettingen zijn, niet.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
07-05-2020 10:20
Hier moest ik zo om lachen:

https://www.ad.nl/video/coronavirus-een ... lf~p145064
ik vind het best beangstigend hoe goedgelovig mensen zijn...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-05-2020 10:33
Maar waarom mag het dan niet? Ik snap dat hele 'geen bewezen effect' niet. Social distancing heeft ook geen bewezen effect als het gaat om je persoonlijke bescherming. Waarom mag je je niet beschermen van je werkgever?
Wij denken door schaarste maar dat wordt niet gezegd door leiding. Geen bewezen effect, klachten vd patient zijn uitgevraagd, dat soort argumentaties.
Alle reacties Link kopieren
Wie gaat je beboeten als je in de trein geen mondkapje draagt? Volgens mij mag treinpersoneel dat toch niet doen?
En hoe hoog is die boete
?

Handhavers. En over de hoogte wordt nog nagedacht.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-05-2020 10:30
Absurd. Wat vind de OR of de vakbond hiervan?
Ik zou dit echt niet accepteren. Als er druk komt vanuit verpleegkundigen is er heus wel iets mogelijk.
Volgens mij zoekt ze het niet hogerop, ik zal het is vragen.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
07-05-2020 10:35
Wie gaat je beboeten als je in de trein geen mondkapje draagt? Volgens mij mag treinpersoneel dat toch niet doen?
En hoe hoog is die boete?
Waarom niet, ze zijn BOA.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-05-2020 10:30
Absurd. Wat vind de OR of de vakbond hiervan?
Ik zou dit echt niet accepteren. Als er druk komt vanuit verpleegkundigen is er heus wel iets mogelijk.
De vakbonden zitten wekelijks met de ministeries aan tafel. Onlangs is er een nieuwe verdeelsleutel afgesproken met overigens weinig effect.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
07-05-2020 10:40
ik vind het best beangstigend hoe goedgelovig mensen zijn...
De complotdenkers bedoel je?
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
07-05-2020 10:35
Nou ja zeg! Ik weet niet wat ik hier lees. :O
Wat is dan wel een bewezen werking tegen het virus?
Handen wassen met zeep en niet aan je gezicht zitten :)
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
07-05-2020 10:42
De complotdenkers bedoel je?
nee, bijvoorbeeld die oudere mensen. Die waren redelijk stellig dat het allemaal goed was wat er nu gedaan wordt, maar je zag ze twijfelen toen die gozer over de mazelenuitbraak begon op Urk.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
07-05-2020 10:44
nee, bijvoorbeeld die oudere mensen. Die waren redelijk stellig dat het allemaal goed was wat er nu gedaan wordt, maar je zag ze twijfelen toen die gozer over de mazelenuitbraak begon op Urk.
Heb ik niet meegekregen.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
07-05-2020 09:59
Voor contactberoepen waarbij vooraf een risicoinschatting gemaakt kan worden, komen er ook geen mondkapjes. Werken in een ziekenhuis met mensen zonder coronaverdenking is daar meer mee te vergelijken dan met reizen in het ov.

Werken in een ziekenhuis is niet te vergelijken met kapper zijn.
Patiënten in een ziekenhuis hebben bijna per definitie een kwetsbaarder gezondheid en zullen eerder het virus oppikken en besmettelijk worden, ook als ze nog geen coronaziekteverschijnselen hebben.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat verpleegkundigen zich niet mogen beschermen. Het lijkt me een teken van een heel rigide, log systeem dat geen zorg draagt voor het eigen personeel. En dat dus in de zorg.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven