Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 19)

07-05-2020 13:02 3046 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 3,7 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 260.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 41.319 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18
Ik gooi dit plaatje er ook maar even in:
Afbeelding

Er staat boven de plannen: Versoepelen van maatregelingen kan alleen als het coronavirus onder controle blijft.
Gaat het toch weer de verkeerde kant uit dan gaat het feest dus niet door...
TsumTsum schreef:
07-05-2020 14:10
En je hebt natuurlijk nog stofmaskers die je bij een bouwmarkt kon kopen. Die hebben ook FFP1,2,3 filters aan de hand van wat voor soort klussen je er veilig mee kan doen. Die zijn naar mijn idee ook niet medisch maar kunnen denk ik wel door medisch personeel gebruikt worden? Tenzij de filters van een FFP1 stofmasker anders is dan FFP1 medisch?

Denk bijvoorbeeld aan
Afbeelding
Afbeelding
1ste: FFP1 kapje gamma
2de FFP2 kapje gamma
Beide zijn al lang uitverkocht...
Hier kwam ik laatst nog 2 pakjes van tegen (=6 kapjes) met bonnetje uit 2010 toen we gingen klussen maar blijkbaar toch geen stofmaskers nodig hadden...
Dus die kan ik gebruiken maar ik wil het wel weggooien na een treinrit dus dan ben je er snel doorheen, heen en terug.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
07-05-2020 14:05
Kijk nou eerst hoe t loopt ipv je gelijk zo druk te maken.
Daar heb je wel een goed punt. Ik vond deze twee maanden lock down al ellende :P
Even nog over mondkapjes ?
Dit plaatje van een paar delen terug klopt dan dus niet neem ik aan . Of wel ?

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
07-05-2020 14:21
Hier kwam ik laatst nog 2 pakjes van tegen (=6 kapjes) met bonnetje uit 2010 toen we gingen klussen maar blijkbaar toch geen stofmaskers nodig hadden...
Dus die kan ik gebruiken maar ik wil het wel weggooien na een treinrit dus dan ben je er snel doorheen, heen en terug.
Hoe duur waren ze toen? *nieuwsgierig*
Alle reacties Link kopieren
[quote=wild-flower2 post_id=31347651 time=1588854208 user_id=369169]
Even nog over mondkapjes ?
Dit plaatje van een paar delen terug klopt dan dus niet neem ik aan . Of wel ?

Alle reacties Link kopieren
[quote=wild-flower2 post_id=31347651 time=1588854208 user_id=369169]
Even nog over mondkapjes ?
Dit plaatje van een paar delen terug klopt dan dus niet neem ik aan . Of wel ?

Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
07-05-2020 14:20
Waarom verwacht jij dat?

Ik dacht zelf dat het niet veel kwaad kon, want mijn kind loopt voor. Behalve dat hij zich gaat vervelen op school.
Dat kan dus ook kwaad, onvoldoende uitgedaagd worden. Ik heb een kind dat in een uurtje plusklas meer leert (door dingen te doen die hij moeilijk vindt en te ervaren dat fouten maken niet erg is) dan in een hele gewone lesweek bij elkaar. Ik snap natuurlijk dat de school de plusklasjuf nu voor de klas van een leerkracht die verhoogd risico loopt, zet, maar voor kinderen als die van mij is het zeker nadelig.
Alle reacties Link kopieren
Op rtl begreep ik dat ze onderzocht hebben hoeveel griepvirus een chirurgisch masker tegenhoud. En de kans op besmetting daalt met 10%

En dan is dus met een CE gekeurd masker.
Alle reacties Link kopieren
Er is eenduidige wetenschappelijk bewijs voor het dragen van mondkapjes, dus plaatje klopt niet. Sowieso blijf je thuis als je verschijnselen hebt die duiden op Corona. Dat is het allerbelangrijkste naast afstand houden en handen wassen. Met mondkapjes loop je het risico dat mensen met verschijnselen toch nog naar een winkel gaan of gebruik maken van het OV bijvoorbeeld.
Anna2208 schreef:
07-05-2020 14:21
Hier kwam ik laatst nog 2 pakjes van tegen (=6 kapjes) met bonnetje uit 2010 toen we gingen klussen maar blijkbaar toch geen stofmaskers nodig hadden...
Dus die kan ik gebruiken maar ik wil het wel weggooien na een treinrit dus dan ben je er snel doorheen, heen en terug.
Ik ben van plan ze wel te bewaren maar dan een paar dagen in de zon te leggen want zoals je zegt anders ben je er wel heel snel doorheen. Natuurlijk is dat eigenlijk niet de bedoeling maar heel veel wegwerp maskers kopen zodat je dagelijks een nieuwe hebt voor ik weet niet hoe lang is ook niet echt een optie. Maar ik bewaar de echt goede maskers die ik heb voor het moment dat ik mogelijk corona krijg en om dan mijn huisgenoten te beschermen. Om daarmee lang in de trein of op de fiets te zitten is heel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-05-2020 14:26
Er is eenduidige wetenschappelijk bewijs voor het dragen van mondkapjes, dus plaatje klopt niet. Sowieso blijf je thuis als je verschijnselen hebt die duiden op Corona. Dat is het allerbelangrijkste naast afstand houden en handen wassen. Met mondkapjes loop je het risico dat mensen met verschijnselen toch nog naar een winkel gaan of gebruik maken van het OV bijvoorbeeld.
Je bent volgens mij een ‘geen’ vergeten in je eerste zin.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
07-05-2020 14:25
Dat kan dus ook kwaad, onvoldoende uitgedaagd worden. Ik heb een kind dat in een uurtje plusklas meer leert (door dingen te doen die hij moeilijk vindt en te ervaren dat fouten maken niet erg is) dan in een hele gewone lesweek bij elkaar. Ik snap natuurlijk dat de school de plusklasjuf nu voor de klas van een leerkracht die verhoogd risico loopt, zet, maar voor kinderen als die van mij is het zeker nadelig.

Het is voor mij een reden om mijn kind thuis te houden. Ik kan hem thuis beter uitdagen ( ook in niet schoolse dingen) dan dat school dat kan doen op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-05-2020 14:26
Er is eenduidige wetenschappelijk bewijs voor het dragen van mondkapjes, dus plaatje klopt niet. Sowieso blijf je thuis als je verschijnselen hebt die duiden op Corona. Dat is het allerbelangrijkste naast afstand houden en handen wassen. Met mondkapjes loop je het risico dat mensen met verschijnselen toch nog naar een winkel gaan of gebruik maken van het OV bijvoorbeeld.
Ik zag de afgelopen dagen al mensen met mondkapjes fietsen en boodschappen doen ( stuk of 3)
En dan vraag ik mij dus af of het mensen zijn die klachten hebben
vitamina1 schreef:
07-05-2020 13:16
Ik vind zoals iemand in het vorige topic schreef, dat er meer aandacht voor de jeugd mag komen. Alle aandacht gaat uit naar de oudjes. De basisschoolkinderen gaan weer naar school maar de jeugd mag vooral heel veel niet. Wat is hun perspectief in godsnaam? De ouderen krijgen nog post en er wordt gebeld en geskyped en ze krijgen i-pads en er komt raambezoek. De jeugd zit letterlijk op gehokt en moet ellenlange dagen via thuisonderwijs doen op de computer en komen amper buiten. Ik vind daar echt wat van.
Zeker ook degene die geslaagd zijn. Die staan erbij en kijken er naar en zijn een half jaar thuis. En kunnen straks ook nog eens niet fatsoenlijk gaan studeren. Wat een ellende is dat zeg. En zij zijn onze toekomst he? Waarom is daar geen oog voor. Waarom gaat alles naar de zielige oude opaatjes en omaatjes van in de 90? Ik snap dat echt niet. Sorry.
De jeugd mag ook weer gewoon sporten, zelfs in groepsverband. En ze mogen netflixen, gamen en internetten.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
07-05-2020 14:29
Ik zag de afgelopen dagen al mensen met mondkapjes fietsen en boodschappen doen ( stuk of 3)
En dan vraag ik mij dus af of het mensen zijn die klachten hebben
Nee, als het goed is niet. Want dan moet je thuisblijven. Fietsen met een mondkapje is niet fijn en niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
07-05-2020 14:29
Ik zag de afgelopen dagen al mensen met mondkapjes fietsen en boodschappen doen ( stuk of 3)
En dan vraag ik mij dus af of het mensen zijn die klachten hebben
Waarschijnlijk niet.

Ik zag gister een vrachtwagenchauffeur die met mondkapjes half op de wagen uitstapte, hem goed op deed, en toen hij terug kwam lopen hem onder zijn kin had. Kan je net zo goed niets dragen denk ik dan.

En dat zie ik bij de meesten die wel een mondkapje dragen. Of alleen over de mond, of onder de kin en dan even later weer over de mond en neus.

Volgens mij verspreid je het virus dan zelfs nog meer dan als je hem niet draagt. In het geval dat je zelf besmet zou zijn bedoel ik dan. Die deeltjes die eerst aan de binnenkant zitten komen dan naar buiten via de handen en andersom.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-05-2020 14:34
Nee, als het goed is niet. Want dan moet je thuisblijven. Fietsen met een mondkapje is niet fijn en niet nodig.
Ik heb het nog nooit geprobeerd en was het ook niet van plan :P
Het viel mij alleen op. En ik krijg dan vooral het gevoel dat mensen zelf iets onder de leden hebben.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
07-05-2020 14:23
Even nog over mondkapjes ?
Dit plaatje van een paar delen terug klopt dan dus niet neem ik aan . Of wel ?


Dit is wat factcheckers van Reuters erover zeggen:
https://www.reuters.com/article/uk-fact ... SKCN2252T6
nounou
TsumTsum schreef:
07-05-2020 14:10
En je hebt natuurlijk nog stofmaskers die je bij een bouwmarkt kon kopen. Die hebben ook FFP1,2,3 filters aan de hand van wat voor soort klussen je er veilig mee kan doen. Die zijn naar mijn idee ook niet medisch maar kunnen denk ik wel door medisch personeel gebruikt worden? Tenzij de filters van een FFP1 stofmasker anders is dan FFP1 medisch?
Deze zijn bij Conrad nog op voorraad:
https://www.conrad.nl/p/mondkapje-ffp2- ... st=product
Dahlia74 schreef:
07-05-2020 14:26
Er is eenduidige wetenschappelijk bewijs voor het dragen van mondkapjes, dus plaatje klopt niet. Sowieso blijf je thuis als je verschijnselen hebt die duiden op Corona. Dat is het allerbelangrijkste naast afstand houden en handen wassen. Met mondkapjes loop je het risico dat mensen met verschijnselen toch nog naar een winkel gaan of gebruik maken van het OV bijvoorbeeld.
Als mensen daadwerkelijk thuis bleven als ze besmettelijk waren hadden we al 3 weken geen ziekenhuisopnames meer gehad.
Green17 schreef:
07-05-2020 14:23
Hoe duur waren ze toen? *nieuwsgierig*
3,99 per 3 stuks, fpp1 staat erop
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-05-2020 14:33
De jeugd mag ook weer gewoon sporten, zelfs in groepsverband. En ze mogen netflixen, gamen en internetten.
Ja, een jaar lang netflixen, gamen en internetten, goed plan!
Aan dat sporten zit ook nog wel het een en ander aan haken en ogen.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
07-05-2020 14:46
3,99 per 3 stuks, fpp1 staat erop
Dan zijn ze nu een stuk duurder. Ik ben benieuwd wat de ziekenhuizen er nu voor moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-05-2020 14:40
Als mensen daadwerkelijk thuis bleven als ze besmettelijk waren hadden we al 3 weken geen ziekenhuisopnames meer gehad.
Hoeveel mensen denk je dat er gemiddeld in een huis wonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven