Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 22)

07-07-2020 11:49 3015 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 07-07-2020 11:52
0.04% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
07-07-2020 12:52
Afbeelding
Bas van der Schot, Volkskrant

:biggrin:
:rofl:
En HNT! :cheer2:

De eerste paar delen las ik mee, toen het nog niet in Europa was. Daarna namen de postings exponentieel toe en kwam ik niet meer aan bijlezen toe. Na de eerste grote golf postings kon ik weer aanschuiven en ook meeschrijven.

Tot zover mijn lees-en postinggedrag
Zazamaenade schreef:
07-07-2020 12:52
Afbeelding
Bas van der Schot, Volkskrant

:biggrin:
:rofl: ( verkapte tvp ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Dit is aangrijpend stuk uit The Guardian, geschreven door iemand met dwangstoornis/OCD over de invloed van corona op zijn psychische gesteldheid.
I've spent years taming the OCD monster.
Coronavirus has ruined everything

https://www.theguardian.com/society/202 ... tal-health
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-07-2020 12:52
Afbeelding
Bas van der Schot, Volkskrant

:biggrin:
Mag ik even genoteerd hebben dat jij in dit topic de aerosolen-discussie oprakelde?

:biggrin:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-07-2020 13:02
Mag ik even genoteerd hebben dat jij in dit topic de aerosolen-discussie oprakelde?

:biggrin:
Sorry :A:
Ik kwam te laat aankakken vandaag.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-07-2020 12:52
Afbeelding
Bas van der Schot, Volkskrant

:biggrin:
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Zien jullie een afbeelding in de post van Zaza? Ik zie alleen maar een rechthoekje waar het woord afbeelding in staat.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
07-07-2020 13:17
Zien jullie een afbeelding in de post van Zaza? Ik zie alleen maar een rechthoekje waar het woord afbeelding in staat.
Ja, ik zie een afbeelding.
Alle reacties Link kopieren
Eze, hier een linkje: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... id=1&pid=1
Alle reacties Link kopieren
*moutarde*

Deze is ook leuk:

Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-07-2020 12:21
Dat is toch niet te rijmen met de uitbraken in Italië, Australië, Florida, kortom: warme streken?
In Florida zit men veelal bij de airco binnen.
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
07-07-2020 13:19
Eze, hier een linkje: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... id=1&pid=1
Ik had m gevonden, maar was benieuwd of jullie hem ook gewoon in het bericht zagen.
Gek dat dat bij mij anders is - en nog gekker dat ik die bacterie dan wel weer gewoon zie.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
07-07-2020 12:24
In Italië was het winter toen het virus uitbrak (in wintersportoorden), in Australië is het nu ook winter, met in Melbourne redelijk lage temperaturen, dus die voorbeelden zijn net minder gelukkig.
Maar wel Florida, Brazilië, India. Daar is het wel warm nu toch? En er is nu bijvoorbeeld ook een uitbraak in Catalonië, daar is het nu ook juist erg heet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
07-07-2020 13:36
Maar wel Florida, Brazilië, India. Daar is het wel warm nu toch? En er is nu bijvoorbeeld ook een uitbraak in Catalonië, daar is het nu ook juist erg heet.

Daar schijnt het te maken te hebben met arbeidsmigranten in de fruitpluk die onder slechte omstandigheden gehuisvest zijn (waar sommigen zelfs op straat sliepen, en nu in een sporthal).
zazamaenade wijzigde dit bericht op 07-07-2020 13:49
0.61% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
07-07-2020 13:36
Maar wel Florida, Brazilië, India. Daar is het wel warm nu toch? En er is nu bijvoorbeeld ook een uitbraak in Catalonië, daar is het nu ook juist erg heet.
Ik denk dat het inderdaad meer ligt aan binnen/buiten.
Zowel bij de aerosole als bij de droplets theorie heb je altijd minder verspreiding als je buiten bent (wind en ventilatie) dan binnen.
En zoals hierboven al werd gezegd: juist in de echt warme gebieden zoals Florida of Brazilië wordt er in de zomer veel binnen geleefd.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
07-07-2020 13:43
Ik denk dat het inderdaad meer ligt aan binnen/buiten.
Zowel bij de aerosole als bij de droplets theorie heb je altijd minder verspreiding als je buiten bent (wind en ventilatie) dan binnen.
En zoals hierboven al werd gezegd: juist in de echt warme gebieden zoals Florida of Brazilië wordt er in de zomer veel binnen geleefd.

In Florida kwam de uitbraak een week na de versoepeling van de lockdown.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-07-2020 13:53
In Florida kwam de uitbraak een week na de versoepeling van de lockdown.
De maatregelen/lockdowns hebben natuurlijk het meeste invloed. Maar in de discussie over of de koude maanden 'gevaarlijker' zouden zijn dan de warme denk ik dat binnen/buiten leven meer invloed heeft dan de buiten temperatuur.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
07-07-2020 13:55
De maatregelen/lockdowns hebben natuurlijk het meeste invloed. Maar in de discussie over of de koude maanden 'gevaarlijker' zouden zijn dan de warme denk ik dat binnen/buiten leven meer invloed heeft dan de buiten temperatuur.

Ja, waarschijnlijk wel. In Florida en Brazilië zijn er toch geen echt koude maanden?

The Brazilian president, Jair Bolsonaro, has undergone another test for coronavirus and had his lungs scanned, after local media reported he had symptoms associated with Covid-19.
The president’s office said the test results were expected on Tuesday. According to CNN Brasil, his official events have been cancelled for the day.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... oronavirus

:popcorn:
nounou
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
07-07-2020 13:55
De maatregelen/lockdowns hebben natuurlijk het meeste invloed. Maar in de discussie over of de koude maanden 'gevaarlijker' zouden zijn dan de warme denk ik dat binnen/buiten leven meer invloed heeft dan de buiten temperatuur.
Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Heel veel mensen zijn zo stellig dat er in de koude maanden per se een opleving komt, maar ik vraag me af of dit virus überhaupt zo afhankelijk is van temperatuur, aangezien het gewoon overal op de wereld voorkomt.

Normaal zitten we hier in de wintermaanden ook veel meer op elkaar, maar het komende winterseizoen niet, lijkt mij, aangezien dan nog dezelfde regels van kracht zijn als nu.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat de airco misschien ook wel mee speelt. Want als je de airco aan hebt, heb je meestal ook de ramen en deuren dicht toch? Als er dan iemand binnen is met corona dan verspreid die airco dat lekker rond voordat het vervliegt.
Alle reacties Link kopieren
Het wrakingsverzoek van actiegroep Viruswaanzin in de rechtszaak tegen de coronamaatregelen van de overheid is afgewezen. Volgens de wrakingskamer in Den Haag is de rechter niet bevooroordeeld, zoals de groep stelde, waardoor ze niet vervangen hoeft te worden.

Volgens de actiegroep had de rechter in een andere zaak uitspraken gedaan die partijdig waren. Ook zou de rechter de Staat niet genoeg hebben ondervraagd.

De rechter noemde de coronacrisis in die zaak onder meer "een acute crisissituatie" die "substantieel veel slachtoffers eist". De wrakingskamer oordeelde dat daaruit geen vooringenomenheid blijkt. Zo werden de coronacijfers in de zaak niet betwist. Een rechter mag ze dan ook niet in twijfel trekken.

NOS live blog
nounou
Alle reacties Link kopieren
De wekelijkse cijfers zijn binnen!
Zoals verwacht is het even wennen aan de 'hoge' cijfers maar als je ze omrekent naar dagcijfers is het zeker niet verkeerd!

Maar 9 opnames!
Alle reacties Link kopieren
En nu het testen is opgeschaald wordt de R dus gemeten obv meldingen, niet meer opnames.
Zorgt voor een veel kleinere bandbreedte :-)
Rivm heeft de actuele cijfers bijgewerkt. Ze hebben ook een tabel bijgevoegd van de vermoedelijke settings waar mensen besmet zijn geraakt.

Bijzonder dat afgelopen paar maanden er meer vrouwen van mannen in Nederland zijn overleden aan Corona.

De virologische dagstat staat nog netjes ruim onder de 1 procent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven