Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 24)

13-08-2020 18:01 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 20 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 750.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23
Alle reacties Link kopieren
bluekiss00 schreef:
02-09-2020 19:24
Gelukkig zegt Baudet nu ook dat we moeten stoppen met de maatregelen. Als zelfs Fred geen afstand houdt van zijn schoonmoeder, hoe gevaarlijk is het virus dan? Mocht het echt een killervirus zijn dan zou hij echt niet in ffelen met zijn schoonmoeder.
Ah, Baudet, nou, dan moet het wel kloppen hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-09-2020 21:16
Dat weet je helemaal niet.
Nee, dat klopt.

Maar daarom irriteert het me zo, dat gezemel over de economie. Economie is geen exacte wetenschap.
Ja, er is nu economische krimp, maar niemand kan voorzien wat er over bijv een jaar gebeurt en ook niemand weet wat er gebeurd was als corona niet ingedamd was.

Dus als iemand dan weer es roept dat die 1,5e meter de economie om zeep helpt zet ik daar maar even een andere mening tegenover.

Allebei kan heel goed kloppen, maar niemand weet het.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Eze schreef:
02-09-2020 09:56
Zoals? En waarom is afstand houden niet vol te houden? In verreweg de meeste situaties is dat prima te doen. De gelegenheden waarbij het echt niet past (en dat zijn dus geen trouwfeesten: dat is een kwestie van willen, niet van kunnen) zullen er niet voor zorgen dat de curve opblaast.

Iedereen kan in meerdere of mindere mate z'n best doen om in meerdere of meerdere mate afstand te houden. Niemand kan echter 1,5 meter afstand tot andere mensen handhaven.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
02-09-2020 21:16
Ja, dat juist wel.
Nee, dat hangt er maar net vanaf hoeveel minder ziek mensen worden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-09-2020 21:49
Ah, Baudet, nou, dan moet het wel kloppen hè.

Je reageert alleen maar op mijn opmerking van Baudet, waarom niet op de rest van mijn bericht? Hoe geloofwaardig is Grapperhaus? Hij brengt zijn schoonmoeder in gevaar, hoe gevaarlijk is het virus? Hij zou toch nooit zijn schoonmoeder in gevaar brengen?
Alle reacties Link kopieren
bluekiss00 schreef:
02-09-2020 22:01
Je reageert alleen maar op mijn opmerking van Baudet, waarom niet op de rest van mijn bericht? Hoe geloofwaardig is Grapperhaus? Hij brengt zijn schoonmoeder in gevaar, hoe gevaarlijk is het virus? Hij zou toch nooit zijn schoonmoeder in gevaar brengen?
Wat een versimpeling.

Ik vind dat Grapperhaus aardig aan geloofwaardigheid heeft ingeboet.

Maar jij draait dingen om: omdat jij denkt dat hij zijn schoonmoeder niet in gevaar zou brengen constateer jij dat dit toch wel het ultieme bewijs is dat die 1,5e meter niet nodig is en het virus niet gevaarlijk is.

Terwijl Grapperhaus dus gewoon zijn schoonmoeder in gevaar heeft gebracht, de sukkel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het virus is ook niet gevaarlijk, er overlijden maximaal 0,35%. Trouwens te vinden op de website van het rivm. En volgens mij ook in de cijfers van de afgelopen weken. Er sterven meer mensen aan andere besmettelijke ziektes dan aan corona...

Die schoonmoeder heeft dus ook Grapperhaus in gevaar gebracht, net als alle andere aanwezigen. Mensen zouden dat toch niet doen als ze wisten hoe gevaarlijk het virus zou zijn?
amarna schreef:
02-09-2020 20:52
De overeenkomsten met Covid19 zijn frappant !
Jammer dat covid19 geen film is.
Wel een nachtmerrie.
Ik voorzie dat over Covid 19 ook nog wel films gemaakt gaan worden .....
bluekiss00 schreef:
02-09-2020 22:09
Het virus is ook niet gevaarlijk, er overlijden maximaal 0,35%. Trouwens te vinden op de website van het rivm. En volgens mij ook in de cijfers van de afgelopen weken. Er sterven meer mensen aan andere besmettelijke ziektes dan aan corona...

Die schoonmoeder heeft dus ook Grapperhaus in gevaar gebracht, net als alle andere aanwezigen. Mensen zouden dat toch niet doen als ze wisten hoe gevaarlijk het virus zou zijn?
Mensen denken dat het wel meevalt en dat het risico niet voor hen persoonlijk geldt. Tot het hen wél overkomt. Als anderen steeds meer risico willen lopen, wil nog niet zeggen dat ik dat ook zal doen. Je vergeeft het jezelf toch nooit als zo'n partijtje een brandhaard blijkt te zijn en iemand van je dierbaren overlijdt?
Alle reacties Link kopieren
bluekiss00 schreef:
02-09-2020 22:09
Het virus is ook niet gevaarlijk, er overlijden maximaal 0,35%. Trouwens te vinden op de website van het rivm. En volgens mij ook in de cijfers van de afgelopen weken. Er sterven meer mensen aan andere besmettelijke ziektes dan aan corona...

Die schoonmoeder heeft dus ook Grapperhaus in gevaar gebracht, net als alle andere aanwezigen. Mensen zouden dat toch niet doen als ze wisten hoe gevaarlijk het virus zou zijn?
:facepalm:

Heb je het afgelopen half jaar het nieuws een beetje gevolgd? Over waarom corona anders is en die maatregelen dus nodig zijn?
Niet hè? Zou ik ff gaan doen en dan daarna weer meepraten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
bluekiss00 schreef:
02-09-2020 22:09
Het virus is ook niet gevaarlijk, er overlijden maximaal 0,35%. Trouwens te vinden op de website van het rivm. En volgens mij ook in de cijfers van de afgelopen weken. Er sterven meer mensen aan andere besmettelijke ziektes dan aan corona...

Die schoonmoeder heeft dus ook Grapperhaus in gevaar gebracht, net als alle andere aanwezigen. Mensen zouden dat toch niet doen als ze wisten hoe gevaarlijk het virus zou zijn?
Jij weer :facepalm: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Solo, afgelopen zaterdag was ze hier ook gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
02-09-2020 22:28
Solo, afgelopen zaterdag was ze hier ook gezellig.
Ja, ik weet het. Ik zou het moeten negeren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-09-2020 21:54
Nee, dat klopt.

Maar daarom irriteert het me zo, dat gezemel over de economie. Economie is geen exacte wetenschap.
Ja, er is nu economische krimp, maar niemand kan voorzien wat er over bijv een jaar gebeurt en ook niemand weet wat er gebeurd was als corona niet ingedamd was.

Dus als iemand dan weer es roept dat die 1,5e meter de economie om zeep helpt zet ik daar maar even een andere mening tegenover.

Allebei kan heel goed kloppen, maar niemand weet het.
Dat ze failliet gaan als de maatregelen voortduren (en nu al) is zeker. Dat ze ánders ook falliet zouden gaan niet. Make your choice.
.
Alle reacties Link kopieren
bluekiss00 schreef:
02-09-2020 22:01
Je reageert alleen maar op mijn opmerking van Baudet, waarom niet op de rest van mijn bericht? Hoe geloofwaardig is Grapperhaus? Hij brengt zijn schoonmoeder in gevaar, hoe gevaarlijk is het virus? Hij zou toch nooit zijn schoonmoeder in gevaar brengen?
Als ze beiden al weken/maanden zoveel mogelijk afstand proberen te houden van andere mensen valt het reuze mee met dat in gevaar brengen. Jij bent er ook zo een die denkt dat het virus ontstaat op het moment dat 2 mensen dichter bij elkaar komen?
Ja het stom stom dat hij zich niet aan de regels houdt maar om dan deze conclusies te trekken :-?
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
02-09-2020 21:11
Dat experiment bij dat apenvaccin zei volgens mij nog niet zoveel, ten eerste omdat die apen buitenproportioneel veel virusdeeltjes toegediend hadden gekregen en ten tweede omdat niet bekend is of het om levende of dode virusdeeltjes ging. Het is dus nog niet gezegd dat mensen niet immuun kunnen zijn na het vaccin. Het was hooguit bemoedigender geweest als bij die apen al helemaal geen virus aan te tonen was.
Dat is het punt niet. Het gaat erom dat een vaccin best een positief effect kan hebben zonder dat het echt immuniteit oplevert en alle problemen oplost.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-09-2020 21:54
Nee, dat klopt.

Maar daarom irriteert het me zo, dat gezemel over de economie. Economie is geen exacte wetenschap.
Ja, er is nu economische krimp, maar niemand kan voorzien wat er over bijv een jaar gebeurt en ook niemand weet wat er gebeurd was als corona niet ingedamd was.

Dus als iemand dan weer es roept dat die 1,5e meter de economie om zeep helpt zet ik daar maar even een andere mening tegenover.

Allebei kan heel goed kloppen, maar niemand weet het.
Zo doe je economen toch wel tekort. Ja, economische modellen hebben hun tekortkomingen, maar ze hebben wel iets meer onderbouwing dan een willekeurige mening van een willekeurige forummer.
In ontwikkelingslanden is het soms net wat duidelijker zichtbaar dan hier: daar lijden mensen gewoon honger als je de hele maatschappij op slot gooit. Bij het nadenken over welke maatregelen je wel en niet neemt, moet je zulke effecten wel meenemen, al is dat heel lastig.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-09-2020 23:25
Dat ze failliet gaan als de maatregelen voortduren (en nu al) is zeker. Dat ze ánders ook falliet zouden gaan niet. Make your choice.
Dus de maatregelen maar afschaffen, om faillissementen te voorkomen?
We zien wel of het aantal doden een beetje gaat meevallen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
03-09-2020 00:06
Zo doe je economen toch wel tekort. Ja, economische modellen hebben hun tekortkomingen, maar ze hebben wel iets meer onderbouwing dan een willekeurige mening van een willekeurige forummer.
In ontwikkelingslanden is het soms net wat duidelijker zichtbaar dan hier: daar lijden mensen gewoon honger als je de hele maatschappij op slot gooit. Bij het nadenken over welke maatregelen je wel en niet neemt, moet je zulke effecten wel meenemen, al is dat heel lastig.
Ja, ik weet dat economie ook heus theoretische onderbouwing heeft.

Maar het idee dat bijv economie alsmaar moet groeien is een mening, geen feit.

Dat deze krimp tot afschuwelijke armoede zal leiden (in Nederland) is wat mij betreft een teken van weinig creatief kunnen denken.

Maar goed, zoals ik vind dat we met z'n allen corona onder controle moeten krijgen, vind ik ook dat we met z'n allen de gevolgen moeten dragen.

En het jammere is dat onze maatschappij de afgelopen decennia nogal verrechtst is, waar met z'n allen nou net niet hoog in het vaandel staat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-09-2020 00:17
Ja, ik weet dat economie ook heus theoretische onderbouwing heeft.

Maar het idee dat bijv economie alsmaar moet groeien is een mening, geen feit.

Dat deze krimp tot afschuwelijke armoede zal leiden (in Nederland) is wat mij betreft een teken van weinig creatief kunnen denken.

Maar goed, zoals ik vind dat we met z'n allen corona onder controle moeten krijgen, vind ik ook dat we met z'n allen de gevolgen moeten dragen.

En het jammere is dat onze maatschappij de afgelopen decennia nogal verrechtst is, waar met z'n allen nou net niet hoog in het vaandel staat.
Afschuwelijke armoede zal in Nederland nog wel meevallen, waarschijnlijk (anders dan in India, waar de economie de afgelopen maanden met bijna een kwart kromp, en een flink deel van de bevolking al niet vreselijk welvarend was), maar ik ben wel benieuwd met welke creatieve oplossingen je een stevige recessie gaat ombouwen tot iets leuks.
De samenhang met samen doen ontgaat me ook even. Gedeelde smart is halve smart? Is dat de oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
03-09-2020 00:49
Afschuwelijke armoede zal in Nederland nog wel meevallen, waarschijnlijk (anders dan in India, waar de economie de afgelopen maanden met bijna een kwart kromp, en een flink deel van de bevolking al niet vreselijk welvarend was), maar ik ben wel benieuwd met welke creatieve oplossingen je een stevige recessie gaat ombouwen tot iets leuks.
De samenhang met samen doen ontgaat me ook even. Gedeelde smart is halve smart? Is dat de oplossing?
Serieus?
Daarmee bedoel ik dat als iedereen wat inlevert we de failliete mensen kunnen helpen (ik leg het maar even simpel uit).
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Op de website van L1:

https://www.1limburg.nl/coronabesmettin ... verder-uit

Coronabesmetting onder studenten breidt verder uit

Frits van Otterdijk

Steeds meer studenten van de Universiteit Maastricht en Limburgse hogescholen raken besmet met het coronavirus. Dat blijkt uit de laatste cijfers van de GGD Limburg Zuid.

Sinds dinsdag zijn circa 30 besmette studenten geteld, waarvan er 24 op de UM zitten. Zij moeten tien dagen in thuisisolatie, net als de ongeveer 180 studenten met wie ze contact hebben gehad, aldus een woordvoerder van de GGD dinsdag.

Het staat niet vast in hoeverre de uitbraak van het virus verband houdt met de zogeheten INKOM van twee weken geleden. Na de introductiedagen voor nieuwe studenten werd bekend dat twee deelnemers positief waren getest. Later liep dat aantal verder op. Volgens een woordvoerder van de UM ligt de bron van de nieuwe besmettingen in de privésfeer. Het zou gaan om 'individuele gevallen' en is er geen sprake van een clustervorming.
Alle reacties Link kopieren
In Tilburg trouwens ook:

https://www.ad.nl/tilburg/veertig-tilbu ... C9dY?amp=1

Veertig Tilburgse studenten testen positief op corona, onder meer na feestjes tijdens introweek

TILBURG - Ongeveer veertig studenten in Tilburg zitten in thuisquarantaine omdat ze positief zijn getest op corona. Ook mensen die met hen in nauw contact zijn geweest, worden opgeroepen in quarantaine te gaan. Dat meldt de GGD. Een deel van de studenten is besmet geraakt op privé-feestjes tijdens de introweek.

Tom van der Meer

Het gaat om meerdere clusters. Ouderejaars, maar ook veel kersverse eerstejaars. Sommigen hebben corona volgens de GGD meegenomen van vakantie, anderen hebben het tijdens privé-feestjes tijdens de introweek opgelopen. Ook is er een studentenhuis waar meerdere mensen besmet zijn.

De GGD heeft bron- en contactonderzoek gedaan en mensen die in contact zijn geweest met de besmette studenten geadviseerd om in quarantaine te gaan. Het quarantaine-advies geldt alleen voor mensen die binnen anderhalve meter zijn geweest met de besmette mensen. Wie wel op het feestje is geweest, maar niet in de buurt is gekomen, kan volgens de GGD gewoon naar college
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
02-09-2020 20:52
Nee. Bij een experiment op apen met het ‘Oxford vaccin’ bleek bijvoorbeeld dat, in de setting van dat experiment, apen minder ziek werden, maar niet helemaal niet ziek. Dat is ook winst, maar daarmee kun je nog niet per se terug naar normaal.
Dan is het nog geen goed vaccin.
Alle reacties Link kopieren
Vivamensje schreef:
03-09-2020 08:50
Dan is het nog geen goed vaccin.
Op zich goed genoeg. We accepteren ook dat mensen ziek worden van verkoudheidsvirus en dat het griepvaccin niet alle griepvarianten kan voorkomen die er in een seizoen rondgaan
smulrol wijzigde dit bericht op 03-09-2020 09:21
0.35% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven