Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 25)

03-09-2020 17:02 3084 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 26 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 860.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
04-09-2020 17:44
En daarbij ook nog eens heel interessant om dit heel goed te monitoren. Als mensen van die leeftijd wegkomen met milde klachten, is dat heel goed nieuws.
Er kwamen eerder ook heel veel ouderen weg met lichte klachten.
Dat ouderen meer risico hebben op een ernstig verloop betekent natuurlijk niet dat het bij ouderen altijd ernstig verloopt.

Edit: wat nausicaa zegt dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-09-2020 18:55
In het verzorgingstehuis van een kennis van mijn ouders waren in de eerste golf ook best veel besmettingen, waarvan er volgens mij 1 overleden is. De meesten snapten vooral niet waarom ze ineens naar een andere afdeling moesten, maar hadden verder nergens last van. Hoewel het risico voor ouderen echt wel heel veel groter is, is het (gelukkig) ook lang niet altijd zo dat de meerderheid heel ernstig ziek wordt.
Dat is mooi. Ik heb ook gelezen dat het te maken heeft met de mate van ziekteverschijnselen van de besmetter. Hoe zieker hij/zij is, hoe zieker degene die besmet raakt wordt. Wellicht is deze theorie alweer achterhaald?
Dat zou toch ook gunstig zijn. De allerbeste maatregel is volgens mij de regel ‘als je ziek bent blijf je thuis’.
Het is ook de enige regel waar ik zelf helemaal achter sta maar dat zal niemand verbazen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
04-09-2020 19:25
Dat is mooi. Ik heb ook gelezen dat het te maken heeft met de mate van ziekteverschijnselen van de besmetter. Hoe zieker hij/zij is, hoe zieker degene die besmet raakt wordt. Wellicht is deze theorie alweer achterhaald?
Hoe ziek je wordt is volgens mij voor een (groot?) deel afhankelijk van de viral-load die je binnen hebt gekregen. Dus het aantal virusdeeltjes.
En je kan zo’n grote lading virusdeeltjes binnen krijgen omdat iemand van heel dicht bij je in je gezicht niest of hoest.
Maar mensen met weinig of geen syptomen kunnen net zoveel virus in keel/neus hebben als mensen met veel symptomen.
NOS live blog
12 minuten geleden
WHO tempert verwachtingen grootschalig vaccineren

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO verwacht niet dat er voor de eerste helft van volgend jaar op grote schaal gevaccineerd kan worden. De WHO wil de verwachtingen over de beschikbaarheid temperen, ondanks het feit dat de ontwikkeling van een aantal vaccins vergevorderd is.

WHO-baas Tedros Adhanom Ghebreyesus zei dat de Wereldgezondheidsorganisatie niet achter vaccins zal staan als niet is bewezen dat die veilig zijn. "Ze worden alleen gebruikt als ze effectief en veilig blijken te zijn. Dat zou ik de wereld willen verzekeren."

Wereldwijd zijn de verwachtingen om snel een vaccin te maken hooggespannen. Eergisteren sprak minister De Jonge nog de hoop uit dat de eerste vaccins in het begin van 2021 beschikbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik las dat net al, maar ik blijf erbij: we zullen het wel zien. Zolang de makers van het Oxfordvaccin er zelf nog in geloven dat het begin volgend jaar beschikbaar kan zijn houd ik die hoop, zo niet, dan zien we het dan wel weer, dan moeten we nog wat langer volhouden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
wild-flower2 schreef:
03-09-2020 18:34
Net gezien bij EenVandaag :
Er zijn steeds meer mensen die in hun eigen omgeving te maken hebben met familie / vrienden / geliefden , die steeds extremer worden in hun geloof in complottheorieën. Vergelijk het met een discussie over God tussen een atheïst en een strenggelovige. Daar komen ze niet uit.


https://eenvandaag.avrotros.nl/item/fam ... et-ik-mis/
Dat lijkt me echt verschrikkelijk. Met mensen die in complottheorien en doemscenario's geloven (ik ken er een die in mijn buurt woont) daar
valt gewoon niet mee te praten. Zulke mensen mijd ik gewoon.
redbulletje schreef:
03-09-2020 19:56
Gaf naar mijn idee wel 'n aardig beeld van hoe het er tijdens de lockdown aan toe is kunnen gaan voor sommige mensen. Geen hoogvlieger, maar wel leuk om te zien. Vooral bewondering dat de film zo snel in elkaar is gedraaid tijdens de afgelopen maanden.
Klinkt goed. Heb je de naam van de titel?

Mijn vriend en ik kijken op dit moment iedere donderdag avond op RTL4 een serie ''bij ons aan boord''. Het gaat over Rotterdam Airport en wat de algemene werkzaamheden van het personeel zijn. Ze bevinden zich op dit moment nog in februari,de pre-Coronatijd,en ze hebben al kleine voorstukjes laten zien hoe het gaat als het vliegverkeer stil wordt gelegd en ook als het weer wordt opgepakt. Ze volgen een vaste groep/crew tijdens het hele seizoen en ik ben echt benieuwd hoe ze op de lockdown en het weer opstarten van het vliegen gaan reageren. Het is een interessante uitzending.
bluekiss00 schreef:
03-09-2020 20:30
Wel weer nul doden vandaag.. Waar blijft toch die tweede golf
Die willen we niet.
Alle reacties Link kopieren
Geraldine schreef:
04-09-2020 21:19
Klinkt goed. Heb je de naam van de titel?
Volgens mij is dat ‘Groeten van Gerri’
Julus schreef:
04-09-2020 16:45
En weer 9 jongeren op vakantie in Chersonisoss.

Ik zie dat de groep 20-40 jarigen nog steeds de grootste groep is die positief getest is.

Er is een toename, maar er liggen nog steeds weinig mensen op de ic. Je zou kunnen concluderen dat de jongeren dus weinig ouderen besmetten.
Dat het aantal besmettingen onder jongeren stijgtis geen ramp: het levert hopelijk dan ook meer immuniteit op.
Ik zie het dus niet zo negatief.
Ik las ergens (weet niet of dat achterhaald is) dat je maar een paar maanden immune bent. In diverse links vind ik verschillende antwoorden. Wat nou precies klopt weet ik niet. Wat ik ook las dat 8-10 % het Coronavius zouden hebben gehad.
AnAppleADay schreef:
04-09-2020 21:34
Volgens mij is dat ‘Groeten van Gerri’
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Geraldine schreef:
04-09-2020 21:35
Ik las ergens (weet niet of dat achterhaald is) dat je maar een paar maanden immune bent. In diverse links vind ik verschillende antwoorden. Wat nou precies klopt weet ik niet. Wat ik ook las dat 8-10 % het Coronavius zouden hebben gehad.
Dat is te kort door de bocht. De antistoffen die je aanmaakt zijn maar een paar maanden aantoonbaar in je bloed, maar dat is niet hetzelfde als maar een paar maanden immuun zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb een vraag.. Er schijnt een nieuwe test op handen te zijn, een test waarbij je binnen 15 minuten een uitslag hebt en die ook betrouwbaar schijnt te zijn. Nu lees ik dat allemaal maar er wordt niet bij vermeld hoe deze test in z'n werk gaat. Moet je dan alsnog een wattenstaaf diep in de neus en keel? Is het een bloedonderzoek? Een speekseltest?

https://www.skipr.nl/nieuws/nieuwe-coro ... -kwartier/

Ik schijt echt in m'n broek bij het idee van de coronatesten die nu gedaan worden en dan druk ik me heel zachtjes uit.
Alle reacties Link kopieren
Voor de nieuwe test moeten dezelfde monsters genomen worden als voor de huidige test. Het is de verwerking erna die anders is. Dus dat verandert niet.

Overigens kan ik je uit inmiddels vrij ruime ervaring (ik ben al 3x getest) vertellen dat het echt niet zo erg is hoor. Onprettig, ja, dat wel. Maar dat duurt maar een paar seconden, en het is echt dat, onprettig. Niet enorm pijnlijk, niet benauwd of zo.
Ik heb geen idee waarom er zo’n soort zweem omheen is gekomen van ‘dit so echt heel erg vreselijk ontzetten enorm naar’. Want dat is totaal niet mijn ervaring, en ook niet van iedereen die ik ken die getest is (ik werk in de zorg, waar we heel laagdrempelig getest worden, dus bv de meeste van mijn collega’s zijn wel eens getest ivm verkoudheidsklachten).
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-09-2020 01:25
Ik heb een vraag.. Er schijnt een nieuwe test op handen te zijn, een test waarbij je binnen 15 minuten een uitslag hebt en die ook betrouwbaar schijnt te zijn. Nu lees ik dat allemaal maar er wordt niet bij vermeld hoe deze test in z'n werk gaat. Moet je dan alsnog een wattenstaaf diep in de neus en keel? Is het een bloedonderzoek? Een speekseltest?

https://www.skipr.nl/nieuws/nieuwe-coro ... -kwartier/

Ik schijt echt in m'n broek bij het idee van de coronatesten die nu gedaan worden en dan druk ik me heel zachtjes uit.
Hoezo schijt je in je broek?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kabinet is slecht voorbereid op opening van scholen, en het na de zomervakantie weer aan het werk gaan van mensen. Het is logisch dat de testvraag na de zomervakantie aantrekt. Ik herinner me nog goed dat de ene na de andere leerling met hoestklachten naar huis gestuurd werd voor het sluiten van de scholen, en de problemen die dat opleverde met het niet thuis zijn van ouders e.d. Dat gebeurt nu gewoon opnieuw, en ook met leerkrachten die klachten krijgen en geen les kunnen geven.

Er zou gewoon een flexibel systeem moeten komen zodat gemakkelijk overgegaan kan worden op “afstandsonderwijs” zowel als het een leerling betreft die getest moet worden, als een leerkracht.

Artikel van www.nos.nl:

Wachttijd coronatest te lang, scholen lopen warm voor commerciële aanbieders:

https://amp.nos.nl/artikel/2346814-wach ... ssion=true

Basisscholen en middelbare scholen overwegen om commerciële coronatests in te zetten voor hun personeel. Omdat de wachttijd voor een coronatest bij de GGD oploopt en de uitslag ook niet meteen komt, kunnen docenten met verkoudheidsklachten soms bijna een week niet lesgeven.

Scholenkoepel SSOE, voor speciaal onderwijs in de omgeving van Eindhoven, heeft de knoop al doorgehakt. Onderwijzend personeel kan een coronatest doen bij een commerciële aanbieder, zegt bestuurder Hilbert de Vries vrijdag tegen De Telegraaf. "Het kost mij honderd euro per test, maar als een leraar een paar dagen ontbreekt in afwachting van de uitslag kost dat mij het vijftienvoudige."


Gerda Baas, docent Nederlands, werkt op een middelbare school die voorlopig geen gebruik maakt van commerciële coronatests. Baas heeft last van benauwdheid en moet vaak niezen, en wilde zich na overleg met de huisartsassistente laten testen. Woensdagochtend belde ze voor een afspraak, vrijdagmiddag kon ze pas terecht.

"Ik dacht dat ik woensdagmiddag in de rij zou kunnen aansluiten. Dat valt dus tegen. De helft van mijn lessen is donderdag uitgevallen. Dat zijn bijna zestig leerlingen die geen les krijgen." Als het goed is komt de uitslag binnen twee dagen. "Ik heb tegen mijn leidinggevende gezegd dat ik hoop dat de uitslag er zondag is, zodat ik maandag weer aan de slag kan."

Juist daarom begrijpen sectororganisaties van het basis- en middelbaar onderwijs, de PO-raad en de VO-raad, dat sommige scholen ervoor kiezen om leraren bij commerciële organisaties te laten testen. Daar kunnen ze doorgaans meteen terecht en komt de uitslag vaak dezelfde dag nog.

Onderwijsgeld zou niet besteed moeten worden aan coronatests.
Woordvoerder PO-raad
"Als de situatie zo blijft dat je in sommige gevallen vier dagen bezig bent voordat er een uitslag is en een docent zit al die tijd thuis, dan is de keuze wel te begrijpen. Maar wenselijk vinden we het niet", zegt een woordvoerder van de VO-raad.

"We zien nu het begin van een lesinfarct: steeds meer scholen moeten klassen naar huis sturen. Een leraar die er vier dagen niet mag zijn, levert een enorm probleem op voor de ouders van leerlingen", vult een woordvoerder van de PO-raad aan. "Onderwijsgeld zou niet besteed moeten worden aan coronatests. Het snel testen van docenten moet centraal geregeld worden."

Voorrang
Donderdag nam de Tweede Kamer een motie aan waardoor mensen met een vitaal beroep, zoals leraren, voorrang krijgen voor een coronatest. Maar hoe dat geregeld gaat worden is nog niet duidelijk. "Het zou mooi zijn als minister De Jonge dat in het weekend voor elkaar kan krijgen", aldus de PO-raad.

Mocht het nog een tijdje duren voordat mensen in vitale beroepen daadwerkelijk sneller getest kunnen worden, dan staan commerciële laboratoria klaar om hun diensten te verlenen. Bij Coronalab.eu neemt de testcapaciteit op de tien locaties binnenkort flink toe, zegt ondernemer Patrick de Boer. "Van 750 tot 1000 tests per dag naar 2000 tot 3000 tests per dag."

Het zijn niet alleen scholen die bij het lab aankloppen. "We zien mediabedrijven die voor producties de acteurs of de panelleden getest willen hebben. Of het zijn sportploegen die dicht bij elkaar moeten presteren en daardoor ook coronavrij moeten zijn. Ook personeel van banken komt bij ons."

Het commerciële laboratorium gaat binnenkort ook testen voor de GGD's. Het gaat om enkele honderden tests per dag. "Het aanbod om te helpen stond al heel lang uit", zegt De Boer. "Ik denk dat er de afgelopen maanden iets meer power achter het vergroten van de landelijke capaciteit gezet had kunnen worden. Iedereen wist dat het moeilijk zou worden, zeker in het komende griepseizoen."
https://www.ad.nl/binnenland/coronavacc ... ~a36f0cc1/

Een woordvoerder van het EMA laat weten dat ‘het niet uitgesloten is dat in een aantal gevallen mogelijk nog dit jaar een marktvergunning wordt verstrekt’.

Ik put moed uit dit soort berichten. Ben er zo klaar mee.
Klinkt goed hoor, die vaccins! En mij boeit het niet of ik 3 of 30 euro moet betalen voor m'n shot. Laat die bedrijven aub gewoon verdienen aan hun werk.
Paling schreef:
05-09-2020 09:07
https://www.ad.nl/binnenland/coronavacc ... ~a36f0cc1/

Een woordvoerder van het EMA laat weten dat ‘het niet uitgesloten is dat in een aantal gevallen mogelijk nog dit jaar een marktvergunning wordt verstrekt’.

Ha ! Dit is in elk geval positiever dan dat bericht van de WHO .
Ik vind dit ook prettiger nieuws .
Alle reacties Link kopieren
ik wacht gewoon rustig af hoe alles loopt en laat me niet gek maken door allerlei voorspellingen wbt het vaccin. Eerst zien, dan geloven
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
05-09-2020 11:58
ik wacht gewoon rustig af hoe alles loopt en laat me niet gek maken door allerlei voorspellingen wbt het vaccin. Eerst zien, dan geloven
Wat is 'je gek laten maken' dan? Ik denk dat er echt niet veel mensen zijn die er op basis van dit soort berichten al vast op rekenen dat het in januari voorbij is en nu juichend rondjes om het huis rennen. Het is fijn om wat hoopgevende berichten te lezen en dat in elk geval de mogelijkheid er is dat er binnen afzienbare tijd een vaccin is. Mocht het toch anders lopen, dan dealen mensen daar ook wel weer mee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
05-09-2020 12:01
Wat is 'je gek laten maken' dan? Ik denk dat er echt niet veel mensen zijn die er op basis van dit soort berichten al vast op rekenen dat het in januari voorbij is en nu juichend rondjes om het huis rennen. Het is fijn om wat hoopgevende berichten te lezen en dat in elk geval de mogelijkheid er is dat er binnen afzienbare tijd een vaccin is. Mocht het toch anders lopen, dan dealen mensen daar ook wel weer mee.
dat gevoel krijg ik eerlijk gezegd wel, misschien niet rondjes rennen, maar wel te veel uitgaan van dat er begin dit jaar een vaccin is en dat alles dan opgelost is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
05-09-2020 13:28
dat gevoel krijg ik eerlijk gezegd wel, misschien niet rondjes rennen, maar wel te veel uitgaan van dat er begin dit jaar een vaccin is en dat alles dan opgelost is.
Zolang dat er niet voor zorgt dat mensen zich niet meer aan de regels houden, is dat toch niet erg? Mensen hebben iets nodig om zich aan vast te houden, en het idee dat het misschien tegen het voorjaar voorbij kan zijn, is heel fijn. Mocht dat tegen die tijd toch niet zo zijn, zien ze dat heus wel aankomen en verschuift je blik gewoon weer.
Ik ben tijdens mijn zwangerschap heel lang vreselijk ziek geweest. Echt heel heel beroerd. Dat was vooral vol te houden, omdat je steeds hoopt dat het snel beter zal gaan. ‘Na drie maanden zal het wel beter gaan’ ‘nou ja, ze zeggen drie maanden. Maar eigenlijk is het meestal meer week 14-15’ ‘na 20 weken is het echt bijna altijd over’ en zo door. Als ik op dag 1 geweten had dat ik zo lang zo beroerd zou zijn, weet ik eerlijk niet 100% zeker of ik de zwangerschap doorgezet had. Zoiets speelt hier ook. En ‘begin volgend jaar’ is nog ver genoeg weg om niet nu al de regels los te laten, maar dicht genoeg bij om vol te houden. Prima dus.
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 663
Totaal: 73862 (+654 ivm -9 corr.)

Opgenomen: 5
Totaal: 12205

Opgenomen op IC*: -1
Huidig: 43
Totaal: 3046
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)

Overleden: 5
Totaal: 6241 (+4 ivm -1 corr.)

Uitschieters(+10 of meer)
+108 Amsterdam (was +135)
+50 Den Haag (was +99)
+43 Rotterdam (was +57)
+28 Utrecht (was +29)
+21 Tilburg (was +20)
+12 Almere (was +7)
+11 Nijmegen (was +4)
+10 Zaanstad (was +6)
+10 Delft (was +26)
Yggdrasil schreef:
05-09-2020 14:23
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 663
Totaal: 73862 (+654 ivm -9 corr.)

Opgenomen: 5
Totaal: 12205

Opgenomen op IC*: -1
Huidig: 43
Totaal: 3046
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)

Overleden: 5
Totaal: 6241 (+4 ivm -1 corr.)

Uitschieters(+10 of meer)
+108 Amsterdam (was +135)
+50 Den Haag (was +99)
+43 Rotterdam (was +57)
+28 Utrecht (was +29)
+21 Tilburg (was +20)
+12 Almere (was +7)
+11 Nijmegen (was +4)
+10 Zaanstad (was +6)
+10 Delft (was +26)
Gelukkig dat de opnames nog laag blijven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven