Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 28)

04-10-2020 09:32 3030 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 34 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 998.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 137.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
04-10-2020 11:38
Nou.. bemoedigende berichten allemaal weer hier.. Ik vind het wel apart hoe het gaat.. eerst stelt het niks voor, dan is het verschrikkelijk, vervolgens zijn we weer wat opgeluchter want minder mensen krijgen het ernstig en nu weer berichten waarbij je je afvraagt of lootjes trekken voor kerst nog wel zin heeft..

Hoe kunnen jullie dit allemaal relativeren? Ik doe namelijk mijn best maar ik blijf terugvallen in angst bij dergelijke berichten online..
Bah wat naar. :hug:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
04-10-2020 12:28
Het is nu al zo dat in de afhaalhoreca na 22.00 geen drank meer mag worden verkocht, ik denk dat dat echt wel scheelt, aangezien sommige mensen niet zo ver vooruit denken en impulsief besluiten om thuis bij iemand te gaan zuipen. En ja, er zullen er ook zijn die dan 's middags drank gaan halen, en net als dat het nu is opgevallen bij de boa's, zal het ook wel opvallen als het drankverkoop overdag onder jongeren opeens heel erg stijgt en dan zou het me niet verbazen als daar ook weer op de een of andere manier wordt ingegrepen. Zeker als de besmettingen echt hoog oplopen denk ik dat naarmate mensen zich proberen onder de regels uit te wringen en er te weinig tijd is om een plan te bedenken dat iedereen tevreden houdt, er gewoon nog meer dichtgetimmerd wordt.
Ik denk dat er weinig te doen is tegen iemand die in de middag 2 kratjes bier en wat flessen wijn koopt in de supermarkt. Tenzij jij echt wilt dat daar een uitgebreide controle op komt, wat mensen overdag kopen. Mij lijkt dat niet gewenst.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:33
Ik denk dat er weinig te doen is tegen iemand die in de middag 2 kratjes bier en wat flessen wijn koopt in de supermarkt. Tenzij jij echt wilt dat daar een uitgebreide controle op komt, wat mensen overdag kopen. Mij lijkt dat niet gewenst.
Ik denk dat daar best wel wat tegen te doen is, zonder dat je iedereens karretje hoeft te controleren. Of het gaat gebeuren weet ik natuurlijk ook niet zeker, of ik dat gewenst vind is niet relevant, maar het kan wel, en ik kan me indenken dat het op een bepaald moment ook zo besloten zou kunnen worden als mensen op deze voet doorgaan en de besmettingen daardoor niet of onvoldoende teruglopen. Het alternatief is dat ze ergens anders de maatregelen uitbreiden, horeca helemaal dicht bijvoorbeeld, of middelbare scholen sluiten, maar dat lijkt me ook niet erg eerlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
doornroosje9 schreef:
04-10-2020 12:31
Hij is toch net heel objectief en positief? Oa over de vaccins? Hij dramariseert nooit, vind ik heel fijn.
Ja zijn filmpjes zijn erg fijn maar ik merkte dat ik door die filmpjes er toch teveel mee bezig bleef want dan ging ik ook weer meer informatie googlen over wat hij gezegd had enzo. Daarom kijk ik het nu niet meer om te voorkomen dat ik er weer teveel mee bezig ben.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
04-10-2020 12:39
Ik denk dat daar best wel wat tegen te doen is, zonder dat je iedereens karretje hoeft te controleren. Of het gaat gebeuren weet ik natuurlijk ook niet zeker, of ik dat gewenst vind is niet relevant, maar het kan wel, en ik kan me indenken dat het op een bepaald moment ook zo besloten zou kunnen worden als mensen op deze voet doorgaan en de besmettingen daardoor niet of onvoldoende teruglopen. Het alternatief is dat ze ergens anders de maatregelen uitbreiden, horeca helemaal dicht bijvoorbeeld, of middelbare scholen sluiten, maar dat lijkt me ook niet erg eerlijk.
Maar hoe zie jij dat in de praktijk voor je? Klant loopt om 15.00 uur in de middag een supermarkt in, neemt 2 kratjes bier en 4 flessen wijn mee. Rekent dat netjes af, en dan? Dat er dan een BOA of agent aan de uitgang klaarstaat om hem te vragen waar hij die drank voor nodig heeft, en dat hij in overtreding is, en een boete krijgt, en dat hij zijn naam en adres moet opgeven, of wat dan ook?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
04-10-2020 12:32
Raar dit soort reacties. Er worden per dag honderden mensen opgenomen in het ziekenhuis om allerlei redenen. Mensen lijken de realiteit een beetje kwijt te raken.

Ja eens, maar wat wil je? Het gaat alleen nog maar over corona. Men associeert ziekenhuis intussen met corona. En is het geen corona, dan is de eerste reactie "gelukkig"

Wanneer ik antwoord dat het vanwege kanker is lijken ze het ineens in de gaten te hebben.
Ik neem het ze niet kwalijk...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:11
Ik ook. Vind het ook heel fout dat er zomaar wordt gesteld dat, mócht corona weer heftiger worden, de reguliere zorg moet wijken. Waarom heeft corona dan voorrang op andere mensen met andere klachten die óók zorg nodig hebben? Je kan toch ook stellen: we moeten de reguliere zorg laten doorgaan, en de ruimte die dán nog over is, komt ten goede aan corona-patiënten? Dat is toch net zo absurd?
Acute zorg zal beschikbaar blijven maar zorg die uitgesteld kan worden, wordt uitgesteld zoals een heup- of knieoperatie.
Wat wil je dan als de nood hoog is? Iemand wel een nieuwe heup geven en iemand met COVID die hapt naar adem naar huis sturen?
Op=op
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
04-10-2020 12:44
Ja eens, maar wat wil je? Het gaat alleen nog maar over corona. Men associeert ziekenhuis intussen met corona. En is het geen corona, dan is de eerste reactie "gelukkig"

Wanneer ik antwoord dat het vanwege kanker is lijken ze het ineens in de gaten te hebben.
Ik neem het ze niet kwalijk...
Ja, men zou eens dagelijks statistieken moeten gaan bijhouden hoeveel mensen er met kanker zijn opgenomen, hoeveel mensen door een verkeersongeval e.d.. Ik denk dat er nauwelijks tot geen mensen zijn die die statistieken dagelijks opzoeken, terwijl men niet kan wachten op de dagelijks updates mbt Corona.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
04-10-2020 12:26
Eens. Dit zie ik helaas zelf ook van dichtbij gebeuren. Een familielid van me ligt nu in het ziekenhuis. Als ik dat vertel, vraagt bijna iedereen of dat vanwege corona is. "Nee.." "Oh gelukkig"

Eerlijk gezegd had ik liever dat ze vanwege corona in het ziekenhuis zou liggen en niet vanwege de kanker diagnose die ze net heeft gekregen. Bij corona is de kans op overlijden in haar leeftijdscategorie een stuk lager...
Zoals ik eerder al zei, is dat zelfs in het onderzoek zo. Ik doe onderzoek naar een ziekte die een enorme beperking op de kwaliteit van leven is, en vrij veel voorkomt. Maar je gaat er meestal niet aan dood. Pre-corona werd me standaard de vraag gesteld ‘zou je niet liever aan kanker werken?’. Alsof dat het enige is dat telde. Nu vragen ze inderdaad ‘waarom werk je niet aan Corona?’. Ach ja.

Overigens is het natuurlijk niet zo dat alle andere zorg zomaar opzij geschoven is. Maar die Corona patiënten kwamen nou eenmaal, het was niet alsof je die naar adem happend op de stoep kunt laten liggen. En je wéét dat ze komen. Dus dan kies je er meestal voor om minder urgente dingen even uit te stellen. Dat is vervelend, en dat zou je niet willen hoeven. Maar het alternatief zou zijn ‘de heup die vervangen moet worden gewoon vervangen en die Corona patiënt maar laten creperen’. Ook niet echt een aantrekkelijke optie.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:44
Maar hoe zie jij dat in de praktijk voor je? Klant loopt om 15.00 uur in de middag een supermarkt in, neemt 2 kratjes bier en 4 flessen wijn mee. Rekent dat netjes af, en dan? Dat er dan een BOA of agent aan de uitgang klaarstaat om hem te vragen waar hij die drank voor nodig heeft, en dat hij in overtreding is, en een boete krijgt, en dat hij zijn naam en adres moet opgeven, of wat dan ook?
Sorry, maar ik heb niet heel veel zin om hierop in te blijven gaan. Ik hoef de exacte maatregelen niet hoogstpersoonlijk te bedenken, dus ik ga dat ook niet doen. Wel weet ik dat duidelijk is gezegd dat mochten de besmettingen met de huidige maatregelen niet dalen, er aanvullende maatregelen komen, dus als dit gedrag - drank inslaan en stiekem thuis doorfeesten - inderdaad tot meer besmettingen leidt, zal het inderdaad weer strenger worden en ik hóóp vooral dat de rekening dan niet wordt gepresenteerd aan scholen of ondernemers, die hier verder niks aan kunnen doen maar wel zwaar de dupe zijn. Dus hoe ze het doen, doen ze het, maar ik hoop dat ze vooral dit soort fratsen zo moeilijk mogelijk gaan maken voor zo lang het nodig is.

Bedenken hoe dat vormgegeven wordt, behoort niet tot mijn takenpakket.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
04-10-2020 12:50
Sorry, maar ik heb niet heel veel zin om hierop in te blijven gaan. Ik hoef de exacte maatregelen niet hoogstpersoonlijk te bedenken, dus ik ga dat ook niet doen. Wel weet ik dat duidelijk is gezegd dat mochten de besmettingen met de huidige maatregelen niet dalen, er aanvullende maatregelen komen, dus als dit gedrag - drank inslaan en stiekem thuis doorfeesten - inderdaad tot meer besmettingen leidt, zal het inderdaad weer strenger worden en ik hóóp vooral dat de rekening dan niet wordt gepresenteerd aan scholen of ondernemers, die hier verder niks aan kunnen doen maar wel zwaar de dupe zijn. Dus hoe ze het doen, doen ze het, maar ik hoop dat ze vooral dit soort fratsen zo moeilijk mogelijk gaan maken voor zo lang het nodig is.

Bedenken hoe dat vormgegeven wordt, behoort niet tot mijn takenpakket.
Maar blijkbaar heb je er ideeën over. Dus als je feestjes thuis onmogelijk wilt maken: hoe dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik hoor net van vrienden, dat ze eerder terug zijn gekomen uit Ameland op advies van hotel, omdat aantal Corona besmettingen heel snel op loopt en morgen misschien het eiland op slot gaat. Ik zie hier alleen niks over in het nieuws.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:01


Hetzelfde met die coronaherdenking. Twee jaar geleden gingen er zomaar 12.000 mensen dood aan influenza, waaronder vele geliefde ouders en grootouders, Maar we accepteerden het als onderdeel van de statistiek en het leven ging door.
Je cijfers kloppen niet.....
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... xt/sterfte

Het leven gaat altijd door na een epidemie! Ook na de Spaanse griep en de builenpest.
Nu dus ook! Over twee jaar zijn we alles weer vergeten als er dan niet een volgend virus de kop op steekt.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
04-10-2020 12:45
Acute zorg zal beschikbaar blijven maar zorg die uitgesteld kan worden, wordt uitgesteld zoals een heup- of knieoperatie.
Wat wil je dan als de nood hoog is? Iemand wel een nieuwe heup geven en iemand met COVID die hapt naar adem naar huis sturen?
Op=op
Die andere mensen zijn niet doorverwezen naar het ziekenhuis omdat ze last hebben van een wratje op hun vinger. Dus die hebben ook serieuze klachten en vaak ook serieuze klachten die kunnen verslechteren naarmate medisch ingrijpen langer uitblijft. Dat er dan een afweging wordt gemaakt tussen acuut en minder acuut, prima, dat gebeurde altijd al. Maar zonder meer stellen dat iédereen met corona zonder meer voorrang heeft op álle anderen, gaat me te ver.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:22
Ik zeg niet dat corona-patiënten geen recht hebben op zorg. Ik vind het wél vreemd dat ze automatisch voorrang hebben of lijken te hebben op ándere mensen die óók zorg nodig hebben.

Je bent (weer eens) niet goed op de hoogte. Het gaat om planbare reguliere zorg.
Zorg nou toch eens dat je de klepel kunt vinden voor je begint te roeptoeteren over de klok.
nounou
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:53
Maar blijkbaar heb je er ideeën over. Dus als je feestjes thuis onmogelijk wilt maken: hoe dan?
Daar heb ik inderdaad ideeën over, maar nogmaals, ík hoef de maatregelen niet te verzinnen, dus ik heb nogmaals weinig zin om daar met jou over te gaan sparren.

Het enige wat ik nogmaals erover kwijt wil is dat ik hoop dat áls er aanvullende maatregelen nodig zijn, die op de juiste plek worden genomen en er niet ondernemers, scholieren of noem maar op moeten gaan boeten voor het gedrag van anderen. Hoe ík dat voor me zie, doet er verder niet zoveel toe.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:53
Maar blijkbaar heb je er ideeën over. Dus als je feestjes thuis onmogelijk wilt maken: hoe dan?
Avondklok!
Als men niet wil luisteren en het loopt in de zorg uit de hand, worden er vanzelf hardere maatregelen genomen.
Helaas pindakaas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:53
Maar blijkbaar heb je er ideeën over. Dus als je feestjes thuis onmogelijk wilt maken: hoe dan?
Niemand wil ze onmogelijk maken, want dat kan niet. Maar je kunt wel zorgen dat het niet te makkelijk wordt. Degenen die inderdaad om 14uur als vast inslaat, ja, dat hou je niet tegen. Maar een hoop mensen gaan ‘even een drankje doen’, en dan is het toch wel gezellig, en worden evt er nog wat meer, en je wat jammer, de kroeg gaat dicht, maar de supermarkt ernaast heeft ook bier, dus dan gaan we toch thuis nog even verder.
En die voorkom je dus wel als je zorgt dat er geen kratjes te koop zijn om elf uur s avonds naast de kroeg.

Dus als je doel zou zijn ‘huis feestjes onmogelijk maken’, dan wordt dat inderdaad lastig. Als je doel is ‘huis feestjes flink minderen, en dan met name die waar niet onder nagedacht is onder invloed van alcohol’, dan is dit echt best een optie.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 12:57
Die andere mensen zijn niet doorverwezen naar het ziekenhuis omdat ze last hebben van een wratje op hun vinger. Dus die hebben ook serieuze klachten en vaak ook serieuze klachten die kunnen verslechteren naarmate medisch ingrijpen langer uitblijft. Dat er dan een afweging wordt gemaakt tussen acuut en minder acuut, prima, dat gebeurde altijd al. Maar zonder meer stellen dat iédereen met corona zonder meer voorrang heeft op álle anderen, gaat me te ver.
Waar haal je deze “wijsheid” vandaan? Denk je nu echt dat het er zo aan toe gaat?
Gelukkig zijn artsen zo opgeleid dat ze dat onderscheid echt wel kunnen maken. En natuurlijk gaat het wel eens fout want waar gehakt wordt, vallen spaanders. Zeker in een tijd van een pandemie met overbelaste zorg.
Dat gebeurt echter minder dan de gemiddelde leek denkt. Die vindt heel gauw dat een complicatie een “fout van de dokter” is.
De medisch adviseurs zullen het de komende jaren druk hebben.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
04-10-2020 13:03
Waar haal je deze “wijsheid” vandaan? Denk je nu echt dat het er zo aan toe gaat?
Gelukkig zijn artsen zo opgeleid dat ze dat onderscheid echt wel kunnen maken. En natuurlijk gaat het wel eens fout want waar gehakt wordt, vallen spaanders. Zeker in een tijd van een pandemie met overbelaste zorg.
Dat gebeurt echter minder dan de gemiddelde leek denkt. Die vindt heel gauw dat een complicatie een “fout van de dokter” is.
De medisch adviseurs zullen het de komende jaren druk hebben.
Het is nú al bekend dat vele mensen een zwaarder ziekteverloop zullen hebben, ernstigere complicaties, of zelfs een kortere levensverwachting, dankzij het feit dat hun (noodzakelijke) medische zorg werd uitgesteld in de afgelopen maanden en iédereen met corona zonder meer voorrang kreeg. Mijn vraag is dan simpelweg: waaróm mensen met corona automatisch voorrang verlenen in de wetenschap dat anderen daar bovengenoemde effecten van hebben? Is iemand met corona dan belangrijker dan een ander met een andere aandoening?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Medische zorg gaat in geval van schaarste om spoed. Dus iemand die nú te weinig zuurstof krijgt door Corona gaat voor op iemand die mógelijk meer schade oploopt door nog even te wachten. Dat is altijd al zo geweest. En dat was in dit geval niet anders. Het is niet zo dat mensen met een hartaanval op de stoep konden blijven staan, terwijl mensen met de ‘alleen een snotneus’ variant van Corona uitgebreid opgenomen werden of zo.
En de gevallen waar blijvende schade zeker was, zijn in principe gewoon door gegaan. Daar zijn vast fouten gemaakt, dat gebeurt. Maar de gewone zorg is nooit helemaal stil gelegd. Sterker nog, dat was nou precies waarom al die maatregelen er waren, zodat dat ook niet hoefde.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-10-2020 13:08
Het is nú al bekend dat vele mensen een zwaarder ziekteverloop zullen hebben, ernstigere complicaties, of zelfs een kortere levensverwachting, dankzij het feit dat hun (noodzakelijke) medische zorg werd uitgesteld in de afgelopen maanden en iédereen met corona zonder meer voorrang kreeg. Mijn vraag is dan simpelweg: waaróm mensen met corona automatisch voorrang verlenen in de wetenschap dat anderen daar bovengenoemde effecten van hebben? Is iemand met corona dan belangrijker dan een ander met een andere aandoening?
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden omdat het aantal bedden op een zeker moment niet toereikend meer is. Dát is het probleem! En dát is ook de reden dat er strenge maatregelen genomen moeten worden! De reden daarvoor is de zorg overeind te houden zodat iedereen die acute zorg nodig heeft, wel geholpen kan worden. Als we echter met z’n allen lekker bijdehand blijven doen en discussiëren over wat wel en niet nuttig is, bereiken we het kantelpunt des te eerder dat er pijnlijke beslissingen genomen moeten worden over wie wel en wie niet acute zorg gaat krijgen. Het is dan aan de artsen om die keuze te maken op basis van medische overwegingen. Het is dus beslist niet zo dat ieder met covid in dat geval belangrijker is. Er zijn hele andere criteria op basis waarvan keuzes gemaakt gaan worden.
Beste is dat we er met z’n allen ons uiterste best voor gaan doen om dat moment te voorkomen. Dat kan de zorg niet en het kabinet niet want dat kunnen wij alleen met z’n allen!
Alle reacties Link kopieren
Dus een patient die naar adem ligt te happen, wil jij geen voorrang geven?
Dat is acute zorg. Als ik morgen weer een galsteenaanval krijg, wordt ik echt wel geholpen hoor, alleen die zere voet moet even wachten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-10-2020 12:49
Zoals ik eerder al zei, is dat zelfs in het onderzoek zo. Ik doe onderzoek naar een ziekte die een enorme beperking op de kwaliteit van leven is, en vrij veel voorkomt. Maar je gaat er meestal niet aan dood. Pre-corona werd me standaard de vraag gesteld ‘zou je niet liever aan kanker werken?’. Alsof dat het enige is dat telde. Nu vragen ze inderdaad ‘waarom werk je niet aan Corona?’. Ach ja.

Inderdaad: ach ja... :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
04-10-2020 13:17
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden omdat het aantal bedden op een zeker moment niet toereikend meer is. Dát is het probleem! En dát is ook de reden dat er strenge maatregelen genomen moeten worden! De reden daarvoor is de zorg overeind te houden zodat iedereen die acute zorg nodig heeft, wel geholpen kan worden. Als we echter met z’n allen lekker bijdehand blijven doen en discussiëren over wat wel en niet nuttig is, bereiken we het kantelpunt des te eerder dat er pijnlijke beslissingen genomen moeten worden over wie wel en wie niet acute zorg gaat krijgen. Het is dan aan de artsen om die keuze te maken op basis van medische overwegingen. Het is dus beslist niet zo dat ieder met covid in dat geval belangrijker is. Er zijn hele andere criteria op basis waarvan keuzes gemaakt gaan worden.
Beste is dat we er met z’n allen ons uiterste best voor gaan doen om dat moment te voorkomen. Dat kan de zorg niet en het kabinet niet want dat kunnen wij alleen met z’n allen!
Feit is dat tussen 2015 en nu 60% van de IC bedden en reguliere zorg bedden zijn wegbezuinigd door de overheid. Dus daar kan het kabinet zeker voor verantwoordelijk worden gehouden. Kunnen ze nú wel doen alsof het allemaal zo rampzalig is, maar als ze de zorg gewoon in stand hadden gehouden, was dit hele gedoe niet eens aan de orde geweest. Kunnen ze wel met zijn allen voor de zorgmedewerkers gaan staan klappen in april, maar als ze dan vervolgens in augustus de Kamer uit rennen als het gaat om te stemmen voor betere beloningen in de zorg, maken ze zichzelf niet erg geloofwaardig, of wel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven