Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 29)

10-10-2020 23:15 3024 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 37 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 137.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-10-2020 18:49
Maar wederom, dan houdt die directie zich gewoon niet aan de maatregelen. Want de regel is: werk thuis tenzij het echt niet anders kan. In dit geval kon het anders en moest het dus ook anders. Dit is juist precies een voorbeeld van waarom die regel WEL ergens op slaat. Want zoals je terecht zegt; waren ze gegaan, terwijl Zoom ook prima werkt, dan had nu iedereen totaal onnodig Corona.
En als je nou in de bouw werkt? Dan kun je niet thuis werken en ook geen afstand houden. En als je dan op precies dezelfde wijze corona krijgt via de kinderen van een collega? Heb je dan ‘nodig’ Corona? Of had je dan maar je verantwoordelijkheid moeten nemen om niet in de bouw te werken?
En het topic is alweer vol, deel 30 alweer: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/469283
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
14-10-2020 18:55
wat dus bewijst dat je wel besmet kunt worden als je je gezonde verstand gebruikt
Nou, wie nu zijn gezonde verstand gebruikt gaat natuurlijk überhaupt niet meer naar de supermarkt of alleen tijdens de rustige uurtjes / ouderenuurtjes. Maar het is natuurlijk godgeklaagd dat je de supermarkt moet vermijden omdat mensen met klachten of corona gewoon niet thuis blijven en social distancen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
14-10-2020 18:53
Nee, dit ben ik echt niet met je eens. Vanaf dag 1 zegt Rutte dat we een eigen verantwoordelijkheid hebben maar als kleine kleuters blijft Nederland maar de grenzen opzoeken zodat alles helemaal uitgespeld moet worden. En staat het niet op schrift, dan doen we het lekker niet. Dat is toch gewoon een shit-houding, of niet dan?

Echt, je hebt toch geen foldertje nodig waarin expliciet geschreven moet staan met je naam erbij wanneer je wel en niet thuis moet blijven? We weten allemaal dat Corona zo besmettelijk als de neten is want heel de wereld ligt plat, dan ben je toch gewoon een sukkel als je dan terwijl je positief getest bent gewoon je huisgenoten van hot naar her laat gaan? Echt hoor, dat is nergens "gezond verstand" gebruiken en je eigen verantwoordelijkheid nemen.

Ik ben echt verbijsterd hoeveel mensen gewoon uit de kluiten gewassen kleuters blijken te zijn.
Jouw mening is niet de enige die telt! Dat lijk je wel te denken! Je moet je rot schamen als je denkt dat het iedereens eigen schuld is als je Corona hebt (gehad).
anoniem_394825 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 19:05
4.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
14-10-2020 19:00
En als je nou in de bouw werkt? Dan kun je niet thuis werken en ook geen afstand houden. En als je dan op precies dezelfde wijze corona krijgt via de kinderen van een collega? Heb je dan ‘nodig’ Corona? Of had je dan maar je verantwoordelijkheid moeten nemen om niet in de bouw te werken?
Als je in de bouw werkt dan gelden voor jou de regels: hou 1,5 meter afstand, draag een mondkapje en blijf thuis bij milde klachten.

Dan wordt het wel moeilijk om van een collega Corona te krijgen, hoor.
Am Yisrael Chai!
PikkuMyy schreef:
14-10-2020 18:45
Ik lees al sinds dit voorjaar mee en zie hier niet anders dan mensen die zich aan de regels houden, dus begrijp deze post niet zo goed.
Hier zitten, op af en toe een uitzondering na, geen viruswappies. En als die er waren kregen ze net als nu tegengas.
Eens, ik lees en schrijf ook al vanaf maart mee, maar herken dit ook niet. Wel dat er in ieder topic weer iemand ineens komt orakelen hoe slecht "we" het allemaal doen, wordt daar inmiddels ook scheitziek van die belerende vingertjes.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
14-10-2020 18:55
Daar zou ik echt niet blij mee zijn als een vriendin of familie lid mij zoiets flikt. Dat hij naar buiten ging okee, maar met jou afspreken en jou niet een keuze geven vind ik not done.
Geloof me, ik was wel aardig over de zeik en heb zelf 5 dagen binnen gezeten, zijn testresultaten afgewacht. Hij testte negatief gelukkig. Maar het zette me wel weer even op scherp. We hadden samen op een terras gegeten en gedronken en aan zo'n tafeltje is het volgens mij niet 1,5 meter als je tegenover elkaar zit.

Ik zie alleen nog mijn zus, mijn moeder, mijn vriend en 1 vriendin (die in een risicogroep zit). Deze zomer heb ik nog wel met een vriendin afgesproken maar altijd buiten en afstand houden. Ik vind het teveel gedoe binnen dus ik beperk het gewoon. Met mijn vriend houd ik geen afstand, met de rest wel (behalve koter van mijn zus, die is nog heel klein en snapt daar ook niets van).
lady_day wijzigde dit bericht op 14-10-2020 19:06
Reden: toevoeging
7.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-10-2020 18:40
Ik denk wel degelijk dat Corona oplopen voor het grootste deel eigen schuld dikke bult is. En dat bedoel ik niet om te shamen, echt niet, maar ik denk dat een van de redenen waarom het in NL zo erg is, komt doordat we met zijn allen doen alsof we geen invloed op het verloop en de besmettingsgraad hebben.

Maar dat is gewoon niet waar. Ook al moet je 3 keer niezen, dan moet je gewoon thuisblijven en testen. En dat doen mensen niet. En later zeggen ze dan "ja, ik had helemaal geen klachten!" Ze hadden toch geniest? Dan heb je dus wél klachten.

20% van de mensen die positief getest zijn voor Corona blijft niet thuis. Nou, sorry, dan kun je niet blijven volhouden met zijn allen als maatschappij dat we onszelf aan de maatregelen houden.

Hopelijk begrijp je dat je met dit soort berichten de problemen groter maakt omdat je (onterecht) mensen die corona hebben opgelopen als schuldigen wegzet.
De kans dat iemand met een positieve test dat gaat verzwijgen tegen haar of zijn contacten neemt toe wanneer het iets beschamends wordt.
Aangezien het bron- en contactonderzoek in veel gevallen niet meer door de GGD gedaan kan worden is het juist belangrijk dat mensen zonder schaamte hierover kunnen spreken, en zo snel mogelijk iedereen inlichten.

Bovendien is het ook nog eens zo dat een gedeelte van de besmettingen plaatsvinden door pre- en asymptomatische gevallen.
Tot twee dagen voor je verschijnselen krijgt kun je al anderen besmetten, en er zijn mensen, vooral jongeren, die virus verspreiden zonder dat ze weten dat ze besmet zijn. Dat is uit diverse onderzoeken gebleken, alleen de schattingen om hoeveel mensen het gaat verschillen.

Ik vind het rot voor je dat je je zo klem voelt zitten maar die beschuldigende commentaren vind ik best storend in dit topic.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
14-10-2020 18:07
Toch zou hij, als hij opgenomen zou moeten worden met Corona, ook gezien worden als iemand met onderliggend lijden.
Klopt, maar zijn overlijdensrisico ligt significant anders. Dat is wat ik probeer te duiden. Ja onderliggend lijden. Nee niet meteen te verbinden aan dodelijkheid/mortaliteit.
Alle reacties Link kopieren
marjorette schreef:
14-10-2020 19:04
Eens, ik lees en schrijf ook al vanaf maart mee, maar herken dit ook niet. Wel dat er in ieder topic weer iemand ineens komt orakelen hoe slecht "we" het allemaal doen, wordt daar inmiddels ook scheitziek van die belerende vingertjes.
Ah, jij vindt dat we het goed doen?

Echt hoor.
Am Yisrael Chai!
Hier in de buurt zijn ze aan het bouwen en qua afstand is het soms lastig maar ik zag de bouwvakkers wel vaak gewoon voldoende afstand houden. Verder dragen ze een mondkapje en je hoorde minder geschreeuw of gezang als je voorbij liep.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
14-10-2020 18:43
Mensen die zeuren over Nederland, overal zijn idioten:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... e-lockdown
Dat kan ik bevestigen. Ik denk dat het overal hetzelfde is hoor.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk overigens niet eigen schuld dikke bult, hoor. Ik ben zelf snotverkouden momenteel. In de afgelopen week heb ik een paar keer boodschappen gedaan, heb ik mijn zus en haar kind 2x gezien. Met zus houd ik afstand, met kind niet. Kind was snipverkouden en ik nu ook. Het is echt niet dat ik in haar snottebellen heb zitten rollen of zo. En toch aangestoken.
lady_day wijzigde dit bericht op 14-10-2020 19:09
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-10-2020 19:03
Als je in de bouw werkt dan gelden voor jou de regels: hou 1,5 meter afstand, draag een mondkapje en blijf thuis bij milde klachten.

Dan wordt het wel moeilijk om van een collega Corona te krijgen, hoor.
In de bouw is het niet altijd mogelijk om die afstand te houden. Dat staat ook in het coronaprotocol van die sector.
Zazamaenade schreef:
14-10-2020 19:04
Hopelijk begrijp je dat je met dit soort berichten de problemen groter maakt omdat je (onterecht) mensen die corona hebben opgelopen als schuldigen wegzet.
De kans dat iemand met een positieve test dat gaat verzwijgen tegen haar of zijn contacten neemt toe wanneer het iets beschamends wordt.
Aangezien het bron- en contactonderzoek in veel gevallen niet meer door de GGD gedaan kan worden is het juist belangrijk dat mensen zonder schaamte hierover kunnen spreken, en zo snel mogelijk iedereen inlichten.


Bovendien is het ook nog eens zo dat een gedeelte van de besmettingen plaatsvinden door pre- en asymptomatische gevallen.
Tot twee dagen voor je verschijnselen krijgt kun je al anderen besmetten, en er zijn mensen, vooral jongeren, die virus verspreiden zonder dat ze weten dat ze besmet zijn. Dat is uit diverse onderzoeken gebleken, alleen de schattingen om hoeveel mensen het gaat verschillen.

Ik vind het rot voor je dat je je zo klem voelt zitten maar die beschuldigende commentaren vind ik best storend in dit topic.
Helemaal mee eens. Het is om te huilen.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
14-10-2020 19:04
Hopelijk begrijp je dat je met dit soort berichten de problemen groter maakt omdat je (onterecht) mensen die corona hebben opgelopen als schuldigen wegzet.
De kans dat iemand met een positieve test dat gaat verzwijgen tegen haar of zijn contacten neemt toe wanneer het iets beschamends wordt.
Aangezien het bron- en contactonderzoek in veel gevallen niet meer door de GGD gedaan kan worden is het juist belangrijk dat mensen zonder schaamte hierover kunnen spreken, en zo snel mogelijk iedereen inlichten.

Bovendien is het ook nog eens zo dat een gedeelte van de besmettingen plaatsvinden door pre- en asymptomatische gevallen.
Tot twee dagen voor je verschijnselen krijgt kun je al anderen besmetten, en er zijn mensen, vooral jongeren, die virus verspreiden zonder dat ze weten dat ze besmet zijn. Dat is uit diverse onderzoeken gebleken, alleen de schattingen om hoeveel mensen het gaat verschillen.

Ik vind het rot voor je dat je je zo klem voelt zitten maar die beschuldigende commentaren vind ik best storend in dit topic.
Ik voel me helemaal niet klem zitten, wat zijn dat toch steeds voor rare opmerkingen?

Ik constateer gewoon dat een heleboel mensen kennelijk niet zelf kunnen nadenken en alleen iets doen als het ze opgedragen wordt en zelfs dan liever niet.

Ik zag net op het journaal dat er vandaag allerlei "laatste avondmaal" feestjes gegeven worden en dat de horeca stamp- en stampvol zit.

Sorry, maar dat vind ik gewoon dom primatengedrag. Dan ben je echt een domme sukkel in mijn ogen die kennelijk denkt dat we bezig zijn met een spelletje " hoe hou ik de overheid voor de gek?"

En ja, inderdaad, ga allemaal maar weer roepen dat het toch gewoon mag want Rutte heeft zelf de horeca tot 10 uur open gehouden. Diezelfde Rutte wordt samen met zijn collega's dagelijks met de dood bedreigd omdat ie gewoon zijn werk doet, natuurlijk moest ie de horeca dus iets van een termijn geven. Als ie gister had gezegd dat het per direct inging was ie zijn leven niet zeker. Maar reken maar dat Rutte gisteren het liefst ook gewoon gezegd had dat al die domme eikels gewoon thuis moeten blijven in plaats van in de horeca Corona te gaan zitten verspreiden.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
14-10-2020 18:40
Ik denk wel degelijk dat Corona oplopen voor het grootste deel eigen schuld dikke bult is. En dat bedoel ik niet om te shamen, echt niet, maar ik denk dat een van de redenen waarom het in NL zo erg is, komt doordat we met zijn allen doen alsof we geen invloed op het verloop en de besmettingsgraad hebben.

Maar dat is gewoon niet waar. Ook al moet je 3 keer niezen, dan moet je gewoon thuisblijven en testen. En dat doen mensen niet. En later zeggen ze dan "ja, ik had helemaal geen klachten!" Ze hadden toch geniest? Dan heb je dus wél klachten.

20% van de mensen die positief getest zijn voor Corona blijft niet thuis. Nou, sorry, dan kun je niet blijven volhouden met zijn allen als maatschappij dat we onszelf aan de maatregelen houden.
90 procent van de mensen met klachten gaat gewoon door met zijn leven (buitenshuis) 20 procent van de corona positief geteste mensen vindt dat hij nog gewoon naar de winkel dan wel kantoor dan wel verjaardag kan want is immers heulemaal niet ziek enzo.

En HOEVAAK ik hier wel niet heb gelezen dat iemand hooikoorts, astma, chronische verkoudheid of een kou opgelopen door het weer heeft en heel zeker weet echt en heus geen corona te hebben en dus gewoon naar werk en vrienden en familie gaat.
Mijne gute.
En al die vragen hier: als mijn kind dit of dat mag ik dan zus of zo? Ik heb koorts maar verder niks mag ik dan wel naar oma? Ik heb groene snot en mijn tampon zit scheef maar ik ga gewoon aan het werk in de zorg is dat gek?
Echt hoor ik vreet mijn schoen op. Want zulke simpele regels als bij (ALLE) klachten laat je testen en blijf thuis snappen mensen al niet. Laat staan dat ze de rest begrijpen. En dan nog lachen als je zegt dat je je al een paar keer hebt laten testen want godbetert daar zijn die testen niet voor bedoeld ja!
anoniem_401157 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 19:14
7.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-10-2020 19:08
Ik denk overigens niet eigen schuld dikke bult, hoor. Ik ben zelf snotverkouden momenteel. In de afgelopen week heb ik een paar keer boodschappen gedaan, heb ik mijn zus en haar kind 2x gezien. Met zus houd ik afstand, met kind niet. Kind was snipverkouden en ik nu ook. Het is echt niet dat ik in haar snottebellen heb zitten rollen of zo. En toch aangestoken.
Ja, en zo denkt dus iedereen.

Maar als je corona blijkt te hebben heb je het nu dus lekker verspreid.

Heb je je op zijn minst laten testen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
PikkuMyy schreef:
14-10-2020 19:10
Helemaal mee eens. Het is om te huilen.
Nee, het is om te huilen dat mensen al snotterend en hoestend gewoon overal rondlopen en niet aan social distancing doen en zich ook al niet testen.
Am Yisrael Chai!
Voor een groot deel ligt het toch echt aan die mensen die in afwachting van de testuitslag gewoon hun ding blijven doen.

En dat zijn er dus veel volgens het RIVM: 80% 90%.
Subnautica schreef:
14-10-2020 18:45
E als je dan zo iemand tegenkomt in de supermarkt en je raakt daardoor besmet is het je eigen schuld? Dan had je maar niet naar de super moeten gaan?
Nou ja eigenlijk wel volgens sommigen hier. Die vinden namelijk dat als je in een risico groep zit en dus een 'bange poeperd' bent je maar thuis moet blijven en je boodschappen en alles moet laten bezorgen. Anderen hebben geen zin om zich aan te passen aan jouw standaarden. Dus en dus.

Ja het is hier allemaal langsgekomen afgelopen maanden. Vertel mij wat!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-10-2020 19:12
Ja, en zo denkt dus iedereen.

Maar als je corona blijkt te hebben heb je het nu dus lekker verspreid.

Heb je je op zijn minst laten testen?
Hoezo heeft ze het nu 'dus' lekker verspreid? Er staat toch nergens dat ze boodschappen heeft gedaan en haar zus heeft gezien sinds die verkoudheid is begonnen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-10-2020 18:40
Ik denk wel degelijk dat Corona oplopen voor het grootste deel eigen schuld dikke bult is. En dat bedoel ik niet om te shamen, echt niet, maar ik denk dat een van de redenen waarom het in NL zo erg is, komt doordat we met zijn allen doen alsof we geen invloed op het verloop en de besmettingsgraad hebben.

Maar dat is gewoon niet waar. Ook al moet je 3 keer niezen, dan moet je gewoon thuisblijven en testen. En dat doen mensen niet. En later zeggen ze dan "ja, ik had helemaal geen klachten!" Ze hadden toch geniest? Dan heb je dus wél klachten.

20% van de mensen die positief getest zijn voor Corona blijft niet thuis. Nou, sorry, dan kun je niet blijven volhouden met zijn allen als maatschappij dat we onszelf aan de maatregelen houden.
Ik ben nog steeds niet bijgelezen, maar nu heb ik wel even genoeg van je opmerkingen. Nee, we hebben geen vat op het verloop. Kinderen naar school. VO, zie het pius X college (Bladel). En nee als je niest hoef je geen klachten te hebben. Ik nies wel 30 keer per dag ook pre corona. Je denkt toch niet echt dat ik iedere 5 dagen ga testen?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-10-2020 19:08
Ik denk overigens niet eigen schuld dikke bult, hoor. Ik ben zelf snotverkouden momenteel. In de afgelopen week heb ik een paar keer boodschappen gedaan, heb ik mijn zus en haar kind 2x gezien. Met zus houd ik afstand, met kind niet. Kind was snipverkouden en ik nu ook. Het is echt niet dat ik in haar snottebellen heb zitten rollen of zo. En toch aangestoken.
Even los van corona, maar met een snipverkouden persoon, of het nou een kind is of een volwassene, houd je toch sowieso al afstand? Als mijn man snip- en snipverkouden is en met een snotneus en rode oogjes op de bank zit, dan ga ik hem echt niet knuffelen of zoenen. Hooguit een hand over zijn haar. En als hij uitgeziekt is, komen de knuffels en zoenen dan wel weer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven