Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 41)

21-01-2021 22:45 3006 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 97 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 945.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40
Alle reacties Link kopieren
Dweilstok schreef:
23-01-2021 15:19
Meer positieve testen dan vorige week zaterdag en Marion Koopmans is op twitter bezorgd over:

https://m.standaard.be/cnt/dmf20210123_94636956
Je bent vandaag vergeten de ziekenhuisbezetting te delen.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
23-01-2021 15:56
Je hebt kennelijk coronawappies en coronafappies. De laatste categorie bestaat uit mensen die spontaan beginnen te soppen bij elke jobstijding.
Mensen die dag in dag uit hopen op meer doden, ziekenhuisopnames en besmettingen hebben wat mij betreft een groter probleem dan corona.
In Duitsland en Oostenrijk zijn FFP2 kapjes verplicht in het OV .
Frans advies voor in het OV : Hou je mond !

( Ik kom al sinds maart niet meer in het OV )

In het openbaar vervoer is het onmogelijk om goed afstand te houden tot anderen.
Het verplichte mondkapje in trein en tram biedt bovendien geen 100 procent veiligheid.
De medici komen daarom nu met de heel simpele voorzorgsmaatregel : zwijg !
De Fransen moeten in het openbaar vervoer hun lippen op elkaar houden en hun telefoon in hun zak.
https://www.ad.nl/buitenland/frans-coro ... ~a98343ce/
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
23-01-2021 15:06
Doornroosje ziet dingen graag positief. Jij bent een stuk negatiever ingesteld. Met allebei niks mis als je je gewoon aan de maatregelen houdt.
Bijzonder dat je de post die je quote ziet als negatiever, want die is juist heel neutraal.
Met positief zijn is niets mis, met oogkleppen ophebben voor informatie die je niet zint wel. Doornroosje schrijft regelmatig dingen op die niet waar zijn, maar waarvan ze zou willen dat ze wel waar zouden zijn. In het najaar was dat dat het allemaal best goed ging, nu is het bijvoorbeeld dat er nog geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat de Britse variant besmettelijker is - terwijl er meerdere epidemiologische (toch echt wetenschappelijke) studies liggen die dat laten zien. Hoeveel besmettelijker, dat is nog onzeker, maar dát die variant besmettelijker is, dat is nu wel duidelijk. Prima als je dan je vingers in je oren wilt stoppen om het allemaal niet te hoeven horen, maar Doornroosje gaat een stapje verder.
Dat ze dan weer heel zeker weet dat Johnsons uitspraken waren om mensen angst aan te jagen, is ook wel bijzonder. Dat weten we namelijk niet. Het kan best waar zijn, maar hij kan ook andere redenen gehad hebben (geen dingen in de doofpot willen stoppen) of er is domweg iets misgegaan in de communicatie tussen hem en zijn adviseurs over hoe sterk de bewijslast is.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
23-01-2021 16:12
In Duitsland en Oostenrijk zijn FFP2 kapjes verplicht in het OV .
Frans advies voor in het OV : Hou je mond !

( Ik kom al sinds maart niet meer in het OV )

https://www.ad.nl/buitenland/frans-coro ... ~a98343ce/
Hartstikke leuk hoor, maar als we naar Nederland kijken is het aantal (bekende) besmettingen in het OV al heel erg laag, dus voegt dit nu echt wat toe bovenop afstand, gewone mondkapjes en vaak de handen ontsmetten door die paar mensen die nu nog van het OV gebruik maken? Ik snap dat overheden wanhopig nieuwe plannetjes aan het bedenken zijn om het aantal besmettingen terug te dringen maar op dit moment komt in Nederland zo'n 39% van de bekende besmettingen via werk of thuisbezoek, 53% van huisgenoten, en 7,5% in verpleeghuizen. De andere percentages zijn marginaal. In zo'n 40% van de gevallen is de plaats van besmetting niet bekend, en ok, dat kan theoretisch allemaal het OV zijn, maar ik acht die kans niet groot.
rosadebree schreef:
23-01-2021 16:28
Hartstikke leuk hoor, maar als we naar Nederland kijken is het aantal (bekende) besmettingen in het OV al heel erg laag, dus voegt dit nu echt wat toe bovenop afstand, gewone mondkapjes en vaak de handen ontsmetten door die paar mensen die nu nog van het OV gebruik maken? Ik snap dat overheden wanhopig nieuwe plannetjes aan het bedenken zijn om het aantal besmettingen terug te dringen maar op dit moment komt in Nederland zo'n 39% van de bekende besmettingen via werk of thuisbezoek, 53% van huisgenoten, en 7,5% in verpleeghuizen. De andere percentages zijn marginaal. In zo'n 40% van de gevallen is de plaats van besmetting niet bekend, en ok, dat kan theoretisch allemaal het OV zijn, maar ik acht die kans niet groot.
De keren dat ik het afgelopen jaar in de trein heb gezeten, kon je een speld horen vallen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-01-2021 15:57
Je bent vandaag vergeten de ziekenhuisbezetting te delen.
Ja, hoe zou dat nou komen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
amarna wijzigde dit bericht op 23-01-2021 17:24
98.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
23-01-2021 16:38
De keren dat ik het afgelopen jaar in de trein heb gezeten, kon je een speld horen vallen.
Er is meer OV dan trein.
Onlangs gelezen dat het aantal passagiers in het Rotterdamse OV meer dan gehalveerd is. Zeker minder druk dus, maar ook niet uitgestorven.
Veel mensen gaan met metro, bus of tram naar werk (als thuis werken niet mogelijk is), medische afspraken, mantelzorg of markt.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
23-01-2021 16:28
Hartstikke leuk hoor, maar als we naar Nederland kijken is het aantal (bekende) besmettingen in het OV al heel erg laag, dus voegt dit nu echt wat toe bovenop afstand, gewone mondkapjes en vaak de handen ontsmetten door die paar mensen die nu nog van het OV gebruik maken? Ik snap dat overheden wanhopig nieuwe plannetjes aan het bedenken zijn om het aantal besmettingen terug te dringen maar op dit moment komt in Nederland zo'n 39% van de bekende besmettingen via werk of thuisbezoek, 53% van huisgenoten, en 7,5% in verpleeghuizen. De andere percentages zijn marginaal. In zo'n 40% van de gevallen is de plaats van besmetting niet bekend, en ok, dat kan theoretisch allemaal het OV zijn, maar ik acht die kans niet groot.
Met je eens. Hetzelfde met de horeca. In oktober stond de horeca helemaal onder aan de lijst met besmettingshaarden (en dan heb ik het met name over restaurants). Maar toch moesten die dicht. Vraag me dan echt af wat de logica is, en of er dan dus ook véél besmettingen voorkomen zijn daardoor. Ik zou die cijfers wel eens willen zien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
23-01-2021 15:56
Je hebt kennelijk coronawappies en coronafappies. De laatste categorie bestaat uit mensen die spontaan beginnen te soppen bij elke jobstijding.
Daar verbaas ik me inderdaad ook over, dat er opeens heel veel mensen zijn of lijken te zijn die het liefste het ergste scenario horen. Of die helemaal klaarkomen op een extra maatregel die ingevoerd wordt. Ik heb (helaas) ook zo'n collega, het kan haar niet ver genoeg gaan. Die liep afgelopen week ook constant te roepen dat niémand zich aan de maatregelen hield. Nou kom ik eigenlijk nergens dan op mijn eigen kantoor en hooguit een keer in de supermarkt op de hoek van mijn straat (daar ren ik dan in 5 minuten doorheen om wat verse producten op te pikken, de rest van de boodschappen wordt elke week thuisbezorgd), maar ik merk nérgens dat mensen zich massaal niét aan de maatregelen houden, integendeel, ik zie juist dat verreweg de meeste mensen de maatregelen braaf opvolgen. En ja, tuurlijk zullen er mensen zijn die er lak aan hebben, die houd je, maar dat is een beperkte groep. Maar dan kan je toch niet gaan roepen dat NIEMAND zich aan de maatregelen houdt, terwijl gewoon meer dan 90% van de mensen dat wél doet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Heb je haar er al eens fijntjes op gewezen dat zij ook nog altijd op kantoor verschijnt terwijl iedereen roept dat je moet thuiswerken, Pejeka?

Of roept ze dat via Teams, Skype, ...?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
23-01-2021 17:42
Heb je haar er al eens fijntjes op gewezen dat zij ook nog altijd op kantoor verschijnt terwijl iedereen roept dat je moet thuiswerken, Pejeka?

Of roept ze dat via Teams, Skype, ...?
Van de tientallen medewerkers zijn alleen degenen op kantoor die daar moeten zijn, en dat is ca. 10% van het personeelsbestand, en die werken allemaal onder inachtname van alle maatregelen. Zelf zit ik heel de dag alleen in mijn eigen kantoor van 40 m2 en zie collega's hooguit van een afstand van 2-3 meter, lunchen doe ik in mijn eigen kamer (alleen) en na werktijd doe ik het licht uit en stap op mijn fiets.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-01-2021 17:54
Van de tientallen medewerkers zijn alleen degenen op kantoor die daar moeten zijn, en dat is ca. 10% van het personeelsbestand, en die werken allemaal onder inachtname van alle maatregelen. Zelf zit ik heel de dag alleen in mijn eigen kantoor van 40 m2 en zie collega's hooguit van een afstand van 2-3 meter, lunchen doe ik in mijn eigen kamer (alleen) en na werktijd doe ik het licht uit en stap op mijn fiets.
Dat jij daar zit kan me niet schelen.
Dat zij daar zit kan me in sé ook niet schelen.

Maar dan moet ze niet zitten roepen op iedereen die zogezegd iets fout doet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
pejeka schreef:
23-01-2021 17:41
Daar verbaas ik me inderdaad ook over, dat er opeens heel veel mensen zijn of lijken te zijn die het liefste het ergste scenario horen. Of die helemaal klaarkomen op een extra maatregel die ingevoerd wordt. Ik heb (helaas) ook zo'n collega, het kan haar niet ver genoeg gaan. Die liep afgelopen week ook constant te roepen dat niémand zich aan de maatregelen hield. Nou kom ik eigenlijk nergens dan op mijn eigen kantoor en hooguit een keer in de supermarkt op de hoek van mijn straat (daar ren ik dan in 5 minuten doorheen om wat verse producten op te pikken, de rest van de boodschappen wordt elke week thuisbezorgd), maar ik merk nérgens dat mensen zich massaal niét aan de maatregelen houden, integendeel, ik zie juist dat verreweg de meeste mensen de maatregelen braaf opvolgen. En ja, tuurlijk zullen er mensen zijn die er lak aan hebben, die houd je, maar dat is een beperkte groep. Maar dan kan je toch niet gaan roepen dat NIEMAND zich aan de maatregelen houdt, terwijl gewoon meer dan 90% van de mensen dat wél doet?
Eens!!!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-01-2021 17:54
Van de tientallen medewerkers zijn alleen degenen op kantoor die daar moeten zijn, en dat is ca. 10% van het personeelsbestand, en die werken allemaal onder inachtname van alle maatregelen. Zelf zit ik heel de dag alleen in mijn eigen kantoor van 40 m2 en zie collega's hooguit van een afstand van 2-3 meter, lunchen doe ik in mijn eigen kamer (alleen) en na werktijd doe ik het licht uit en stap op mijn fiets.
Ik wil echt zo graag weten waar jij werkt! Ik ken echt niemand met een kantoor van 40m2.. bij ons werkt zelfs de ceo op een flexplek (en nu dus thuis)
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
23-01-2021 18:11
Ik wil echt zo graag weten waar jij werkt! Ik ken echt niemand met een kantoor van 40m2.. bij ons werkt zelfs de ceo op een flexplek (en nu dus thuis)
Ik werk bij een wereldwijd opererende handelsfirma in industriële machines. Onze productielijnen en machines worden wereldwijd afgezet en wij hebben voornamelijk klanten uit het A-segment (dus: de grote gerenommeerde bedrijven als BASF, Heinz, Unilever, Bayer, Hoffmann La Roche, enz.). Mijn relaties bestaan o.m. uit de CEO's van die firma's en we staan op voet van "jij" en "jou" met elkaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
23-01-2021 18:11
Ik wil echt zo graag weten waar jij werkt! Ik ken echt niemand met een kantoor van 40m2.. bij ons werkt zelfs de ceo op een flexplek (en nu dus thuis)
Ik werk bij een wereldwijd opererende handelsfirma in industriële machines. Onze productielijnen en machines worden wereldwijd afgezet en wij hebben voornamelijk klanten uit het A-segment (dus: de grote gerenommeerde bedrijven als BASF, Heinz, Unilever, Bayer, Hoffmann La Roche, enz.). Mijn relaties bestaan o.m. uit de CEO's van die firma's en we staan op voet van "jij" en "jou" met elkaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
23-01-2021 18:11
Ik wil echt zo graag weten waar jij werkt! Ik ken echt niemand met een kantoor van 40m2.. bij ons werkt zelfs de ceo op een flexplek (en nu dus thuis)
Ik probeer mij een kantoor van 8 x 5 meter of 4 x 10 meter voor te stellen :-).

Zonder dat de helft benomen is door archiefkasten.


(Hier heeft de directie haar eigen kantoor, maar dat is iets van een 2 à 3 x 4 ofzo.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Als je de restaurants sluit dan verminder je de reisbewegingen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-01-2021 18:17
Ik werk bij een wereldwijd opererende handelsfirma in industriële machines. Onze productielijnen en machines worden wereldwijd afgezet en wij hebben voornamelijk klanten uit het A-segment (dus: de grote gerenommeerde bedrijven als BASF, Heinz, Unilever, Bayer, Hoffmann La Roche, enz.). Mijn relaties bestaan o.m. uit de CEO's van die firma's en we staan op voet van "jij" en "jou" met elkaar.
Dank je, leuk om te lezen
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
23-01-2021 18:22
Ik probeer mij een kantoor van 8 x 5 meter of 4 x 10 meter voor te stellen :-).

Zonder dat de helft benomen is door archiefkasten.


(Hier heeft de directie haar eigen kantoor, maar dat is iets van een 2 à 3 x 4 ofzo.)
Ik heb een hoekkamer, dus twee zijden ramen. Mijn bureau staat in de hoek waar de twee raampartijen samenkomen. Midden in de kamer heb ik een visuele scheiding door twee lage kastjes met daartussen een plantenbak, die net zo hoog is als de kastjes (de bak dan) en daarin wat palmen. Achter die afscheiding heb ik een zithoek met twee fauteuils en een tweetal koffietafeltjes (één tussen de twee fauteuils, één ervoor, zeg maar, zoals je koffietafel thuis). Daarnaast een staande kast. De ingang naar mijn kamer is tegenover die zithoek, dus ver verwijderd van mijn bureau, dus als ik daar zit te werken, is er geen gevaar voor besmetting.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Grappig om te zien hoe in het bedrijfsleven in sommige bedrijf het nog steeds cool is om te laten zien hoe belangrijk je wel niet bent met een zo groot mogelijk kantoor of marmeren directie toiletten. Bij ons begint het steeds meer een prestige dingetje te worden om juist een zo gewoon mogelijk plekje te hebben. Een groot deel van de hoogleraren zitten met zijn tweeen in een kamertje zonder direct raam naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-01-2021 18:46
Grappig om te zien hoe in het bedrijfsleven in sommige bedrijf het nog steeds cool is om te laten zien hoe belangrijk je wel niet bent met een zo groot mogelijk kantoor of marmeren directie toiletten. Bij ons begint het steeds meer een prestige dingetje te worden om juist een zo gewoon mogelijk plekje te hebben. Een groot deel van de hoogleraren zitten met zijn tweeen in een kamertje zonder direct raam naar buiten.
Heb geen marmeren toiletten of iets dergelijks. Ga gewoon naar dezelfde WC als iedereen. Mijn bureau is ook gewoon het standaard-meubilair dat overal in het bedrijf staat, dus exact hetzelfde als het bureau van de medewerkster boekhouding bijv. Geen walnotenhouten meubels ingelegd met ebbenhout ofzo. En de zithoek in mijn kamer komt gewoon van IKEA, echt niet van een designfirma.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Maar blijkbaar is het wel belangrijk dat het groot is. Maakt ook niet uit, het valt me gewoon op omdat het bij ons echt totaal niet interessant gevonden wordt. Een eigen plek wel (ik ken maar weinig mensen die flex-plekken leuk vinden), maar verder niet heel boeiend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven