Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 8)

15-03-2020 16:12 3022 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 1135 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-03-2020 16:24
Maar hoe "bewijs" je eigenlijk dat je gewoon onderweg bent naar de plaatselijke supermarkt of apotheek 3 blokken verder?
Mijn collega heeft een vriend daar wonen en zei dat je in de gaten wordt gehouden , of je ook wel daadwerkelijk bijv naar de supermarkt gaat.
Of dat waar is geen idee.
.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-03-2020 16:21
Heb net het nummer gebeld waar je voor info terecht kan en vroeg of het verstandig is om bloed te gaan prikken vanwege diabetes en volgend de RIVM en de GGD kan dat best.
Naar aanleiding van het feit dat die twee maar halfbakken met de situatie omgaan, heb ik besloten dat dat dus niet best kan en ik het uitstel tot een volgende keer.
Halfbakken? Dat zijn wel allemaal mensen die nu keihard aan het werk zijn om de situatie voor zover mogelijk onder controle te houden hoor.
Ben wel benieuwd waarom je dat vindt... of roept het wel lekker makkelijk zo vanaf de zijlijn? Had je hoger ingeschat.
...
Tia.Dalma schreef:
15-03-2020 16:25
VR's Brabant en burgemeesters hebben hun persco opgeschort en 'vertrouwen er op dat hun pakket maatregelen worden overgenomen door het kabinet' (volgens eerdere berichtgeving NOS vandaag). Brabant is verder in de crisis dan de rest van NL, en moet blijkbaar verdere drastische maatregelen gaan nemen. Ik sluit die lockdown niet uit, zeker niet nu Rutte morgen het land gaat toespreken.

Zo geen zin in, was het maar allemaal al voorbij...
Ik vrees hetzelfde...
Alecta schreef:
15-03-2020 16:20
Vraagje aan ouders van pubers: hoe zorgen jullie er voor dat jullie pubers zich sociaal isoleren?
Hier is vanaf maandag de school dicht en ik merk dat er overal afgesproken wordt. Ik heb mijn kinderen al verteld dat ik het vanaf morgen niet meer wil hebben, maar dit levert groot protest op ("Ik ga toch niet alleen op de bank zitten. Dat doet niemand!").

Uiteindelijk zullen ze naar ons moeten luisteren, maar ik vind het nu al zwaar vermoeiend. Zoon is nu met vrienden in de tuin aan het tricken en chillen en volgens hem is dat geen probleem, want niemand hoest en we zijn buiten...
Lekker laten protesteren! Jij bent de volwassene met de prefrontale cortex die wel werkt en bent beter in staat oorzaak en gevolg te onderscheiden. Daarnaast zijn pubers per definitie egoïstisch in hun denken, hun eigen belang/behoefte gaat voor. ( en ja, daar zijn ook uitzonderingen op de regel) Jouw taak als ouder en ook de mijne als moeder van pubers, is hen te begeleiden in het maken van de juiste keuzes en die keuzes voor hen te maken als ze dat zelf niet kunnen zonder kleerscheuren.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
15-03-2020 16:26
Ja, voor de ondernemers is het een harde klap.
Vrijdag op een Belgische persconferentie voor Vlamingen gehoord dat dit soort bedrijven gecompenseerd worden tot €4000,-.
Een mooi gebaar maar een horeca zaak met personeel kan daar niet lang mee vooruit...
Nee, 2 a 3 weken is nog te overzien voor velen denk.
Maar dat moet toch echt niet langer duren!
.
Calamitycat schreef:
15-03-2020 16:18
Bedankt voor het openen van weer een nieuw topic TsumTsum!

Wat veel blauwe balletjes al op die kaart :( Ik vind het opvallend dat op de Waddeneilanden (blijkbaar?) nog niemand besmet is?
Ik zou die boten maar stilleggen dan zodat het ook niet die kant op kan komen.
Alle reacties Link kopieren
NOS pushbericht:

Alle scholen dicht in strijd tegen corona.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Alle scholen dicht per morgen, meer info om 17:00 uur
Cateautje schreef:
15-03-2020 16:24
Het is dat nummer van de rijksoverheid en was benieuwd naar hoe zij er nu mee omgaan.
Die mensen aan de telefoon moeten echt helemaal gek worden van alle vragen van mensen of ze hun kat nog wel naar buiten mogen laten gaan en of knoflook helpt tegen dat virus.
Alle reacties Link kopieren
Nou, scholen dicht morgen lees ik op nos
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-03-2020 16:28
Ik zou die boten maar stilleggen dan zodat het ook niet die kant op kan komen.
dan gaan we er wadlopend heen.
wij slapen nooit.
Phineas schreef:
15-03-2020 16:29
Die mensen aan de telefoon moeten echt helemaal gek worden van alle vragen van mensen of ze hun kat nog wel naar buiten mogen laten gaan en of knoflook helpt tegen dat virus.
Veel knoflook helpt dan ook effectief.
Houdt mensen namelijk op minstens een meter van jou :-D.


Zo'n gekke vraag is het dus niet.


Sowieso bestaan er geen domme vragen.
Er bestaan alleen domme antwoorden.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 15-03-2020 16:31
9.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
15-03-2020 16:27
Weet iemand hier hoe het staat met iets van een test waaruit blijkt of je het virus (in lichte vorm) gehad hebt?
Wanneer er volgens de schatting van de GGD al zoveel besmettingen zijn, kan het namelijk betekenen dat -straks- veel mensen het virus gehad hebben en er dus weer steeds meer mensen relatief veilig inzetbaar zijn?
die test is nog niet operationeel, er wordt nog gewerkt aan de betrouwbaarheid daarvan want die was in eerste instantie nog niet heel hoog. Punt is wel, als die test klaar is, dan moet hij dus ook nog geproduceerd dus dan duurt het nog even wat langer.

Het zou echt heel fijn zijn als die test er eenmaal was.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft het voor nut om aan te kondigen morgen 19.00 persco als de situatie zo snel verandert?
Alle reacties Link kopieren
Groot deel basisscholen Amsterdam voor twee weken dicht'

Het grootste deel van de basisscholen in Amsterdam zal vanaf morgen dicht blijven voor de komende twee weken. Dat meldt Het Parool. "Alleen een handjevol scholen wacht het besluit in Den Haag nog af," zegt Herbert de Bruijne, voorzitter van de Federatie Openbaar Primair Onderwijs Amsterdam.



2 weken is denk ik nog wel te overzien? Ja ik heb geen kinderen dus ik heb misschien makkelijk praten.
.
Als ze al zo moeilijk doen over scholen sluiten, verwacht ik nog geen lockdown. Denk eerder horeca en scholen dicht.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
15-03-2020 16:30
Wat heeft het voor nut om aan te kondigen morgen 19.00 persco als de situatie zo snel verandert?
Is geen persco, is een toespraak.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
15-03-2020 16:27
Weet iemand hier hoe het staat met iets van een test waaruit blijkt of je het virus (in lichte vorm) gehad hebt?
Wanneer er volgens de schatting van de GGD al zoveel besmettingen zijn, kan het namelijk betekenen dat -straks- veel mensen het virus gehad hebben en er dus weer steeds meer mensen relatief veilig inzetbaar zijn?

Dat vroeg ik me ook al af, of er een test is om te zien of je antilichamen hebt.

Zelf nu lichte verhoging (37,6 C), lichte keelpijn, iets verkouden en af en toe een beetje hoesten. Kan een doodnormale verkoudheid zijn en ik woon niet bepaald in het epicentrum, dus de kans is klein, maar ik blijf de komende paar dagen sowieso binnen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Quincy2 schreef:
15-03-2020 16:30
Wat heeft het voor nut om aan te kondigen morgen 19.00 persco als de situatie zo snel verandert?
Dat alle top-journalisten zich al klaarmaken?

Altijd handiger om van tevoren te weten ipv dat iedereen in volle vaart aan 160 per uur naar Den Haag moet.
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
15-03-2020 16:31
Als ze al zo moeilijk doen over scholen sluiten, verwacht ik nog geen lockdown. Denk eerder horeca en scholen dicht.
Ik denk nog niet dat alle horeca dichtgaat....
.
Alle reacties Link kopieren
hokus_pokus schreef:
15-03-2020 16:29
Nou, scholen dicht morgen lees ik op nos
Tjee. En donderdagavond vond Rutte dat nog niet nodig, en toen Wilders ertoe opriep, was het populistisch...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
isa__88 schreef:
15-03-2020 16:31
Groot deel basisscholen Amsterdam voor twee weken dicht'

Het grootste deel van de basisscholen in Amsterdam zal vanaf morgen dicht blijven voor de komende twee weken. Dat meldt Het Parool. "Alleen een handjevol scholen wacht het besluit in Den Haag nog af," zegt Herbert de Bruijne, voorzitter van de Federatie Openbaar Primair Onderwijs Amsterdam.



2 weken is denk ik nog wel te overzien? Ja ik heb geen kinderen dus ik heb misschien makkelijk praten.
Het wordt uiteraard langer dan 2 weken, zie andere landen.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
15-03-2020 16:30
die test is nog niet operationeel, er wordt nog gewerkt aan de betrouwbaarheid daarvan want die was in eerste instantie nog niet heel hoog. Punt is wel, als die test klaar is, dan moet hij dus ook nog geproduceerd dus dan duurt het nog even wat langer.

Het zou echt heel fijn zijn als die test er eenmaal was.

Thanks!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Calamitycat schreef:
15-03-2020 16:27
Halfbakken? Dat zijn wel allemaal mensen die nu keihard aan het werk zijn om de situatie voor zover mogelijk onder controle te houden hoor.
Ben wel benieuwd waarom je dat vindt... of roept het wel lekker makkelijk zo vanaf de zijlijn? Had je hoger ingeschat.
De besluiten die worden genomen gaan gewoon niet ver genoeg, dat ziet een kind nog wel. Toch te gek voor woorden dat Rutte als een bezetene met 10.000 woorden het land probeert te overtuigen dat de scholen open moeten blijven terwijl de hele zorgberoepsgroep roept dat ze dicht moeten en dat moeten ze vandaag dan verdedigen.
Ook dat de horeca in Brabant nog open is en massa's Belgen aantrekt en zo in alle gezelligheid het virus de grens mee over kunnen nemen is gewoonweg bizar. En dat zijn maat twee kleine voorbeeldjes.

Sorry meid, maar ik had jou hoger ingeschat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven