Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De basisschool is weer dicht en de rek is eruit

12-09-2020 15:47 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
De basisschool van mijn zoon is 1 van de inmiddels 130 basisscholen getroffen zijn door Corona onze school is vanaf donderdag dicht en vanaf maandag start het thuisonderwijs weer, las ik op de school app. Het is niet duidelijk wanneer de school weer opengaat.

Laat ik voorop stellen dat ik alle begrip heb voor de sluiting en de maatregelen heel goed snap. Er zal noodoovang zijn voor de kinderen met ouders die werken in vitale beroepen.

Maar ik merk dat het een behoorlijke klap is voor mezelf. Na de lockdown en de zomervakantie, was ik (net als vele ouders) heel blij dat mijn kind weer naar school ging. We zaten net weer helemaal in het ritme.

We hebben een peuter van 1,5. Ik ben een tijd thuis geweest omdat ik dat graag wilde, maar ik had net besloten om weer te gaan solliciteren omdat ik het thuis zitten inmiddels wel zat ben. Financieel is het niet echt nodig en heb er dan ook zon half jaar over gedaan om de beslissing om weer te gaan werken te maken. Ik was er helemaal klaar voor.

Ik kon tot nu toe zelf goed met alle veranderingen ivm corona omgaan. Ik ben toch al niet iemand die graag de drukte opzoekt etc. En ik prijs mezelf gelukkig dat er ook niemand in mijn omgeving besmet is geraakt. Maar ik merk dat bij mij de rek er wel een beetje begint uit te zijn. Ik wil graag weer werken, toekomstplannen maken, vrienden weer zien.

Ik ben natuurlijk niet de enige. En ik realiseer me terdege dat t een first world problem is, maar ik begin me nu toch wel zorgen te maken over de toekomst. De school gaat vast wel weer open, maar voor hoe lang?


Hoe gaan andere moeders hiermee om?
anoniem_383617 wijzigde dit bericht op 12-09-2020 16:44
4.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou ik loop wel continu rond met het gevoel, zou er morgenochtend een kind snotteren of een school dichtgaan
En wat dan


Telkens als ik een keer nies denk ik, begin nu de verkoudheid?
Ja ik snap dat je er van baalt. En dat je het anders voor je had gezien. Maar echt, wees blij dat je niet perse hoeft te werken. Niet dat dat het fijn maakt want het is intensief met de kinderen constant om je heen, maar de weken dat wij de kinderen thuis waren en moesten werken waren echt niet leuk. Zodanig niet leuk dat ik zo ongeveer in staat was mijn ontslag in te dienen om voor meer rust in het gezin te zorgen. Voor eventjes is werken en zorg voor de kinderen te regelen (zoals afgelopen week toen de kinderen verkouden waren) maar als we weer naar eenzelfde situatie gaan als in het voorjaar weet ik echt nog niet hoe we dat aan moeten pakken.
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 12-09-2020 16:22
0.23% gewijzigd
Deze situatie is natuurlijk ook helemaal niet werkbaar, voor de ouders niet en voor de scholen niet. Ik snap niet dat dat niet wordt onderkend.
Alle reacties Link kopieren
Uhm... Dus er zijn NIET 130 scholen dicht? Heb je fake news nodig om je punt te maken?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
12-09-2020 16:21
Deze situatie is natuurlijk ook helemaal niet werkbaar, voor de ouders niet en voor de scholen niet. Ik snap niet dat dat niet wordt onderkend.
Ik denk dat dat best onderkend wordt, alleen, wat wil je er aan doen? Als de helft van je leerkrachten l ziek is en niet meteen getest kan worden, zit er niks anders op dan kinderen naar huis te sturen of een school te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
12-09-2020 16:09
Maakt het uit of er 130 scholen (half)dicht zijn of 13?

Feit blijft dat de school van opstartster haar oudste kind dicht is.
En dat dat stomvervelend is.


Ik snap wel dat als bijvoorbeeld de helft van de leerkrachten thuis zit én de helft van de kinderen ze de boel dan maar gewoon helemaal dichtgooien, kwestie van niet nog meer besmettingen te hebben.
Ik snap dat het vervelend is.

Maar het overdrijven en opblazen van nieuws is niet correct en daar mag best op gewezen worden.
“De school is een paar daagjes dicht omdat er leerkrachten getest moeten worden vanwege Corona gerelateerde klachten en er zijn nu te weinig docenten om de school open te houden”
Klinkt heel anders dan;
“De school van mijn kind is 1 van de 130 scholen die sinds de zomervakantie alweer gesloten zijn ivm Corona”.

Het eerste is de waarheid, het tweede is puur stemmingmakerij (maar dat was al duidelijk toen bleek dat de bron de Telegraaf was en deze verkeerd geïnterpreteerd werd).
Alle reacties Link kopieren
Er zit nogal verschil tussen de berichtgeving dat 130 scholen zijn getroffen door het virus en de melding van TO dat er 130 scholen dicht zouden zijn.

TO doet net alsof haar nu alle kansen om te gaan werken 'omdat ze het thuiszitten zat is' worden ontnomen. Dramatiseren is ook een kunst .....
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
12-09-2020 16:28
Er zit nogal verschil tussen de berichtgeving dat 130 scholen zijn getroffen door het virus en de melding van TO dat er 130 scholen dicht zouden zijn.

TO doet net alsof haar nu alle kansen om te gaan werken 'omdat ze het thuiszitten zat is' worden ontnomen. Dramatiseren is ook een kunst .....
Voor haar valt het waarschijnlijk mee. Maar als het een grote school is met veel leerlingen worden ook ouders getroffen die wel beiden een baan hebben.

Bij ons is er 1 klas geweest die een week geen les hebben gehad en dus thuis zaten.
Hastadepasta18 schreef:
12-09-2020 16:24
Ik denk dat dat best onderkend wordt, alleen, wat wil je er aan doen? Als de helft van je leerkrachten l ziek is en niet meteen getest kan worden, zit er niks anders op dan kinderen naar huis te sturen of een school te sluiten.
Ja maar ja. Daarmee wordt het probleem afgewenteld op de ouders die in verreweg de meeste gevallen ook gewoon een werkkring hebben en niet zo maar iedere keer een weekje weg kunnen blijven. En het probleem afwentelen op de scholen gaat ook niet want er zijn nou eenmaal geen volksstammen invalkrachten beschikbaar. Dus hoe je deze maatregelen dan nog vol wilt houden zou ik niet weten hoor, volgens mij kan het gewoon niet. En dan kun je er wellicht maar beter voor kiezen om maar weer gewoon normaal te gaan doen, kome ervan wat komen wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je er compleet doorheen zit hoor TO. Maar solliciteren kan je nog steeds. En de school blijft nu ook geen maanden dicht.
Mocht je een sollicitatie hebben dan is er vast wel een klasgenootje waar je kleuter een paar uur kan spelen. En voor je dreumes heb je vast ook opvang, want dat zou je 'normaal' ook moeten regelen.

Heel veel succes met solliciteren.

:hug:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet op stemmingmakerij uit. 130 scholen getroffen idd, ik heb t niet goed gelezen. Maar onze school is dus dicht vanwege een Corona uitbraak en het is ook niet duidelijk wanneer deze weer open gaat.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
12-09-2020 16:35
Ja maar ja. Daarmee wordt het probleem afgewenteld op de ouders die in verreweg de meeste gevallen ook gewoon een werkkring hebben en niet zo maar iedere keer een weekje weg kunnen blijven. En het probleem afwentelen op de scholen gaat ook niet want er zijn nou eenmaal geen volksstammen invalkrachten beschikbaar. Dus hoe je deze maatregelen dan nog vol wilt houden zou ik niet weten hoor, volgens mij kan het gewoon niet. En dan kun je er wellicht maar beter voor kiezen om maar weer gewoon normaal te gaan doen, kome ervan wat komen wil.
We moeten weer terug naar de jaren 50 waar moeders de vrouw altijd thuis is! Hele probleem van de baan!

Maar goed, zonder dollen. Ik weet ook niet wat de oplossing is. Mocht het zich voordoen bij ons, is dat niet zo een groot probleem. Man en ik kunnen beide prima vanuit huis werken en de vorige keer is dat ook goed gegaan in de verdeling (allebei een dagdeel werk en een dagdeel kinderen en beide s avonds werken). Dat is niet ideaal maar het is hoe het is.
En ja, ik realiseer me dat zeker niet iedereen zomaar thuis kan werken maar voor een deel is dit prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft overigens geen kantoorbaan. Hij kan niet zomaar zijn werktijden verandrren en hij kan ook niet vanuit huis werken. Minder werken kan wel, maar dat betekent minder salaris en dan komen we niet meer rond. Dus helaas pindakaas, komt t idd voor t grootste gedeelte op mijn schouders terecht.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
12-09-2020 16:35
Ja maar ja. Daarmee wordt het probleem afgewenteld op de ouders die in verreweg de meeste gevallen ook gewoon een werkkring hebben en niet zo maar iedere keer een weekje weg kunnen blijven. En het probleem afwentelen op de scholen gaat ook niet want er zijn nou eenmaal geen volksstammen invalkrachten beschikbaar. Dus hoe je deze maatregelen dan nog vol wilt houden zou ik niet weten hoor, volgens mij kan het gewoon niet. En dan kun je er wellicht maar beter voor kiezen om maar weer gewoon normaal te gaan doen, kome ervan wat komen wil.
Niet aan toe te voegen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zie je dat voor je terug naar normaal?
Alleen de kinderen snotterend en weet ik wat naar school en de docenten ook?
Of alleen de kinderen en de docenten thuis bij klachten

Want ik denk dat zelfs bij het laatste het probleem blijft .

En ook leerkrachten kunnen in een risico groep vallen of 50+ zijn. Ik denk dat het sowieso een hopeloze situatie is.
Hastadepasta18 schreef:
12-09-2020 16:43
We moeten weer terug naar de jaren 50 waar moeders de vrouw altijd thuis is! Hele probleem van de baan!

Maar goed, zonder dollen. Ik weet ook niet wat de oplossing is. Mocht het zich voordoen bij ons, is dat niet zo een groot probleem. Man en ik kunnen beide prima vanuit huis werken en de vorige keer is dat ook goed gegaan in de verdeling (allebei een dagdeel werk en een dagdeel kinderen en beide s avonds werken). Dat is niet ideaal maar het is hoe het is.
En ja, ik realiseer me dat zeker niet iedereen zomaar thuis kan werken maar voor een deel is dit prima te doen.
Wij hebben ook niet zo'n enorm probleem. Ik kan dan niet thuis werken, maar man werkt 'thuis' bij de buurman, en jongste is zestien dus die kan prima alleen thuis blijven (en als er echt poep aan de knikker is is vader toch in de buurt). Maar je zal maar kleine kinderen hebben en allebei in de zorg werken of zo. Klaar ben je. Ik snap ook echt niet dat er zo gemakkelijk over gedaan wordt, van 'nou dat doe je toch even'. Een heleboel mensen doen dat niet even. En eens komt er natuurlijk een punt dat je moet onderkennen dat wat je wil (een virus even de kop indrukken) gewoon niet gaat en je je meerdere moet erkennen in dat virus. En dat het handiger is om het leven voor al die mensen die niet ernstig getroffen worden door dat virus (dat zijn er echt heel veel hoor) niet helemaal onmogelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
12-09-2020 15:52
Wow , ik ben kennelijk niet up to date genoeg , ik had werkelijk geen idee dat er al 130 basisscholen dicht zijn.
Ik lig hier ook met een grote frons te lezen, maar het aantal zhk opnames blijft laag, dus ik snap het probleem niet meer zo, want de ic opnames zijn mijn graadmeter.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
12-09-2020 17:02
Wij hebben ook niet zo'n enorm probleem. Ik kan dan niet thuis werken, maar man werkt 'thuis' bij de buurman, en jongste is zestien dus die kan prima alleen thuis blijven (en als er echt poep aan de knikker is is vader toch in de buurt). Maar je zal maar kleine kinderen hebben en allebei in de zorg werken of zo. Klaar ben je. Ik snap ook echt niet dat er zo gemakkelijk over gedaan wordt, van 'nou dat doe je toch even'. Een heleboel mensen doen dat niet even. En eens komt er natuurlijk een punt dat je moet onderkennen dat wat je wil (een virus even de kop indrukken) gewoon niet gaat en je je meerdere moet erkennen in dat virus. En dat het handiger is om het leven voor al die mensen die niet ernstig getroffen worden door dat virus (dat zijn er echt heel veel hoor) niet helemaal onmogelijk te maken.
En dan raakt de zorg overbelast en dat treft ook alle afdelingen van het ziekenhuis. Dat doet het nu al.

Of stel je ook voor om alle mensen die Corona hebben en het ziekenhuis nodig hebben niet te behandelen?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
12-09-2020 16:35
hi en niet zo maar iedere keer een weekje weg kunnen blijven. En het probleem afwentelen op de scholen gaat ook niet want er zijn nou eenmaal geen volksstammen invalkrachten beschikbaar. Dus hoe je deze maatregelen dan nog vol wilt houden zou ik niet weten hoor, volgens mij kan het gewoon niet. En dan kun je er wellicht maar beter voor kiezen om maar weer gewoon normaal te gaan doen, kome ervan wat komen wil.
Tja, dat is het risico van kinderen krijgen he.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Green17 schreef:
12-09-2020 17:07
En dan raakt de zorg overbelast en dat treft ook alle afdelingen van het ziekenhuis. Dat doet het nu al.

Of stel je ook voor om alle mensen die Corona hebben en het ziekenhuis nodig hebben niet te behandelen?
Het aantal doden en ziekenhuisopnames is nog steeds laag, zeker in vergelijking met de toestand in maart. Ik kan niet anders dan concluderen dat zo'n besmetting voor verreweg de meeste mensen met een sisser afloopt. En om nou voor een sisser een hele samenleving via een omweg plat te leggen vind ik nou ook weer zoiets.
Miskotto schreef:
12-09-2020 17:09
Tja, dat is het risico van kinderen krijgen he.
Dat is een kulredenering en dat weet je zelf ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
12-09-2020 17:14
Het aantal doden en ziekenhuisopnames is nog steeds laag, zeker in vergelijking met de toestand in maart. Ik kan niet anders dan concluderen dat zo'n besmetting voor verreweg de meeste mensen met een sisser afloopt. En om nou voor een sisser een hele samenleving via een omweg plat te leggen vind ik nou ook weer zoiets.
Dat is omdat er zoveel maatregelen zijn genomen. Als we die allemaal overboord gooien zitten we snel weer met een overvolle ic
De rek is er uit. Hoezo dan? Heb jij persé anderen nodig om je af te leiden of een activiteit te doen? Je zeurt.
Je hebt niet de noodzaak om te werken, je bent gezond. Je kan iedere dag wat gaan doen. Wandelen, naar bos of strand. Kinderboerderij, meertje eendjes voeren. Hoezo is de rek er dan uit. Wat mis je dan precies. Collega's? die hoeven helemaal niet leuk te zijn. Het werk zelf? Ga dan wat nuttigs doen voor de gemeenschap. Voor ouderen boodschappen doen oid .
Als je als alleenstaande moeder met nauwelijks inkomen thuiszit met 4 kinderen kan ik me er wat bij voorstellen. Maar jullie hebben een aardig inkomen en je bent gezond.
Ik snap het niet.
Ik denk dat de rek er inderdaad uit is. Niet zozeer voor TO, want die redt het allemaal prima zo te lezen. Maar voor de gewone sterveling is de rek er wel uit ja.
Green17 schreef:
12-09-2020 17:20
Dat is omdat er zoveel maatregelen zijn genomen. Als we die allemaal overboord gooien zitten we snel weer met een overvolle ic
Onzin. De maatregelen zijn tot nu toe alleen maar teruggedraaid.

En natuurlijk weten we niet hoe het in de winter zal gaan. Maar om het nu al mensen onmogelijk te maken gewoon hun brood te verdienen omdat het in november misschien wel weer mis gaat is het paard achter de wagen spannen. Want dan zit je misschien straks wel met wat minder coronapatiënten op de IC, maar wel met een zooitje werklozen en andere armoelijers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven