Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gastouder dicht

19-12-2020 07:01 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een vraag mbt de nieuwe lockdown.
Deze is qua opvang toch net iets anders dan de eerste. In de eerste lockdown maakte onze gastouder de keuze om dicht te gaan. Omdat ik een cruciaal beroep heb, heb ik toen bespreekbaar gemaakt of opvang evt mogelijk was. Ze koos hiervoor dit niet te doen en verwees ons naar evt noodopvang. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om het zelf op te lossen met veel gedoe, inzet van vrije dagen, opa/oma enz.

In deze lockdown zou de gastouder nu wel open blijven (dringend advies voor enkel cruciale beroepen.)
Mijn gastouder heeft toen de lockdown begon eigenlijk al soort van afscheid genomen en ons uitgezwaaid met 'tot over 5 weken' en onofficieel besloten zelf dicht te gaan.
Mijjn werk gaat er echter vanuit dat iedereen gewoon opvang krijgt en heeft hier verklaringen voor aangeboden.

Ik zal er verder niet te veel over uitwijden maar door een samenloop van omstandigheden thuis en werk wordt de druk aardig opgevoerd en loop ik op mijn tandvlees en dan komt dit er nog even bovenop.

Mag de gastouder in dit geval zomaar zelf bepalen dat ze geen opvang biedt?

Gastouderbureau heeft overigens al laten weten niet tussen dit soort discussies te gaan zitten.

Ben even benieuwd hoe jullie over de sotuatie denken voor ik het gesprek nog eens aan ga.
aapie. wijzigde dit bericht op 19-12-2020 07:04
8.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Naast dat de gastouder jullie laat stikken zou ik het vooral ook vreemd vinden dat het gastouder-bureau jullie laat stikken.

Zij hebben haar in zekere zin "in dienst" en als zij niet kan of wil werken moeten zij gewoon met een alternatief komen.
Zeker als jullie moeten blijven doorbetalen.

Als ze morgen - buiten Corona-tijd - haar been breekt en 6 weken niet kan werken moeten ze ook 6 weken een alternatief zoeken.

Ik zou dus maandag blijven bellen met het bureau tot ze doorhebben dat ze toch écht aan de bak moeten. En kunnen ze dan bijvoorbeeld maar 2 dagen een alternatief bieden ipv 3 dagen "omdat het kerstvakantie is" ... so be it.
Maar ze mogen best wel een beetje moeite doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Dat is nu juist het grote nadeel van een gastouder. Het is maar 1 persoon, dus je kunt er niet van op aan. Mensen worden ziek, of gaan iets anders doen, of de situatie verandert. Helemaal in een pandemie, tijdens een lockdown kan er van alles veranderen in iemands persoonlijke situatie.

Daarom is het kdv/bso zo fijn, je kunt er van op aan, omdat er meerdere professionele mensen werken die elkaars werk kunnen opvangen bij calamiteiten/ziekte/ onverwachte situaties.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 11:42
Omdat het dan te druk wordt? Die kinderen moeten wellicht ook thuis onderwijs volgen en haar man thuis werken, dus lijkt me niet handig als er dan nog 4 kleine kinderen rondlopen.

Je eigen kinderen en man zijn niet optioneel, dus om die nu op straat te zetten, dat gaat wat lastig.



Het is nu twee weken kerstvakantie.
Er is dan geen thuisonderwijs.
HawaZon schreef:
19-12-2020 12:43
Dat ligt aan de situatie. Voor mij zou het bijvoorbeeld absoluut niet werken als mijn man, naast onze eigen kinderen, nog vier andere kleine kinderen zou opvangen in ons huis, terwijl ik vanaf huis moet werken.

Ik kan me voorstellen dat dit voor veel ouders zo is.
Het is niet opvangen uit liefdadigheid he, het is haar werk, krijgt ze voor betaald, is ze een contract over aangegaan.
Alle reacties Link kopieren
https://www.veranderingenkinderopvang.n ... sisscholen

Hier staat ook dat de gastouders open zijn.
Met verzoek daarvan alleen gebruik te maken als er sprake is van een cruciaal beroep.

Dus TO mag hier beroep op doen.

Heb je dit haar laten lezen?
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 14:36
Nee ze mag er gewoon mee stoppen of tijdelijk dichtgaan.
Nee hoor dat mag. Regering heeft bepaald dat gastouders open blijven.

Zie link hierboven.
ca726647543 schreef:
19-12-2020 17:25
De discussie gaat er u vooral om dat de gastouder heeft besloten om dicht te gaan. Maar eenzelfde situatie zou ook optreden als de gastouder niet open kan wegens eigen ziekte of zo. Ik neem dat daar toch ook iets voor is geregeld in de overeenkomst. Of niet? (ongeacht of het nu met covid heeft te maken of niet).
Ik neem aan dat ze niet doorbetaald krijgt bij ziekte. Dat krijgt een zzp’er normaal gesproken niet. Nu krijgt ze betaald en de weigert ervoor te werken.

Ze kiest er zelf voor niet te werken, dan heeft ze er geen recht op dat de overheid haar doorbetaalt. Dat ze misschien niet zou kunnen werken door man of kinderen thuis vind ik geen argument. Iedereen zit nu met partner en kinderen thuis en wordt geacht door te werken.
mara2 schreef:
19-12-2020 17:44
Het is nu twee weken kerstvakantie.
Er is dan geen thuisonderwijs.
Het gaat toch ook om de periode erna? Nu hebben veel mensen vakantie, dus zal ook de hele boel thuiszitten, of thuis aan het werk moeten.
Rilena schreef:
19-12-2020 18:14
Nee hoor dat mag. Regering heeft bepaald dat gastouders open blijven.

Zie link hierboven.
Ze heeft zelf ook nog iets te zeggen. Je kunt iemand niet dwingen te werken. Voor heel veel mensen is dat nu lastig.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 18:46
Ze heeft zelf ook nog iets te zeggen. Je kunt iemand niet dwingen te werken. Voor heel veel mensen is dat nu lastig.
Dus jij mag zo tegen je baas zeggen 'ik ga niet werken?'
Ze heeft een contract met TO. De regering geeft aan dat gastouder doorgaat.
Dan kun je niet eenzijdig beslissen dat je dicht gaat.
Ze verwacht dat ze gewoon betaald gaat worden zoals in de eerst lockdown. Mooi makkelijk.
Rilena schreef:
19-12-2020 18:51
Dus jij mag zo tegen je baas zeggen 'ik ga niet werken?'
Ze heeft een contract met TO. De regering geeft aan dat gastouder doorgaat.
Dan kun je niet eenzijdig beslissen dat je dicht gaat.
Ze verwacht dat ze gewoon betaald gaat worden zoals in de eerst lockdown. Mooi makkelijk.
Dat kan ik zeker zeggen. Wat niet kan dat kan niet. Heel veel mensen zitten in heel lastige situaties nu. Over het algemeen is daar begrip voor.
HawaZon schreef:
19-12-2020 18:53
Dat kan ik zeker zeggen. Wat niet kan dat kan niet. Heel veel mensen zitten in heel lastige situaties nu. Over het algemeen is daar begrip voor.

Juridisch kan dat niet. Maar dat snap jij ook wel.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijs/ouders

Van de rijksoverheid ;

De kinderopvang (kinderdagopvang en BSO) en het basisonderwijs is gesloten tot en met tenminste 17 januari 2021. Kinderen van wie de ouders in cruciale beroepsgroepen werken en kinderen in een kwetsbare positie, kunnen in principe terecht bij de eigen kinderopvang en school voor noodopvang.

De gastouderopvang is wel open, maar er geldt wel het dringende verzoek aan ouders om alleen gebruik te maken van de opvang als zij een cruciaal beroep uitoefenen of als hun kinderen in een kwetsbare positie zitten.



Noodopvang is alleen mogelijk als je een contract hebt met een kdv op de uren die je normaal ook hebt. Gemeente regelt dat niet meer.

Geen speld tussen te krijgen lijkt me.
Contractbreuk is hier sprake van.
Alle reacties Link kopieren
Het is de vraag of ouders kinderopvangtoeslag kunnen krijgen indien de gastouder de opvangdiensten niet aan kan bieden gedurende Corona gerelateerde klachten van de gastouder zelf of een huisgenoot of de tijd die er zit tussen testen en de uitslag van de test. Ouders krijgen alleen kinderopvangtoeslag voor de uren waarop de opvang werkelijk aangeboden wordt en dus open is. De tijdelijke sluiting door de gastouders vanwege ziekteverschijnselen of omdat zij zich laten testen, is geen gedwongen sluiting van de opvang door de overheid. Er zou dus eerst duidelijkheid moeten zijn over de vraag of ouders wel kinderopvangtoeslag houden, voordat ouders en gastouders overgaan tot de afspraken over doorbetaling van de gastouder.

Gastouderbureaus kunnen gastouders, die zorgen hebben over verkouden kinderen in de opvang, motiveren en ondersteunen in gesprek te gaan met de ouders, zowel over het risico voor de continuïteit van de opvang als ouders toch hun verkouden kind willen brengen, als over wat te doen bij tijdelijke sluiting van de opvang.

Het is goed dat Nysa het meldpunt in het leven heeft geroepen. Een reëel beeld van de problemen die de Coronamaatregelen voor de gastouderopvang opleveren, is belangrijk in de gesprekken met betrokken partijen over mogelijke oplossingen.

https://www.kinderopvang.nl/nieuws/nieu ... 4495605760
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
19-12-2020 18:12
https://www.veranderingenkinderopvang.n ... sisscholen

Hier staat ook dat de gastouders open zijn.
Met verzoek daarvan alleen gebruik te maken als er sprake is van een cruciaal beroep.

Dus TO mag hier beroep op doen.

Heb je dit haar laten lezen?

Vanuit onze gastouder organisatie kregen wij maandagavond bericht dat gastouder opvang open blijft inderdaad.

In overleg met onze gastouder blijft ons kind gaan. Hij is het enige kindje dat komt (op die 2 dagen) en hij vindt het de hemel (haar kind scheelt slechts een paar maanden met die van ons en het zijn beste vrienden).

In het geval van TO had ik een klacht bij de gastouder organisatie overwogen. Ze wordt nu dubbel gepakt, én geen opvang én de kosten (want je krijgt de vergoeding niet)

Aanvulling : onze compromis is dat we verder niemand ontvangen (dus geen kerstbezoeken). Zogezegd een 'bubbel' met onze gastouder, naast uiteraard de boodschappen.
pergamon wijzigde dit bericht op 19-12-2020 19:09
18.97% gewijzigd
HawaZon schreef:
19-12-2020 18:46
Ze heeft zelf ook nog iets te zeggen. Je kunt iemand niet dwingen te werken. Voor heel veel mensen is dat nu lastig.
Natuurlijk kun je iemand wel dwingen te werken. Er is een contract. Ze krijgt betaald. Het moet van de overheid. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
CONTACTGEGEVENS

Klachtenloket Kinderopvang
Postadres:
Postbus 90600
2509 LP Den Haag



Bel: 0900 -1877 (gratis)

Openingstijden:
Op werkdagen van 10:00 tot 16:00

https://www.klachtenloket-kinderopvang. ... reenkomst/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Melofkim schreef:
19-12-2020 19:07
Natuurlijk kun je iemand wel dwingen te werken. Er is een contract. Ze krijgt betaald. Het moet van de overheid. Klaar.
Ik weet niet wat erachter zit, maar in deze situatie is het vrij voor de hand liggend dat er iets speelt waardoor ze het werk niet meer kan doen, of het te riskant voor haar is.

TO heb je enig idee waarom ze ermee stopt?
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
19-12-2020 19:07
Natuurlijk kun je iemand wel dwingen te werken. Er is een contract. Ze krijgt betaald. Het moet van de overheid. Klaar.
Ze mag gerust stoppen met d’r toko. Zal er alleen wel een opzegtermijn zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou in elk geval per direct de betaling stopzetten TO. Voor niet geleverde diensten hoef je niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Die gastouder is gewoon een aso die de wet niet volgt. Ze is namelijk verplicht noodopvang te bieden. Ik zou dus een officiële klacht indienen en daarnaast per direct stoppen. Ook direct de betaling stopzetten (en laat haar maar zien hoe ze de rest krijgt). En je ervaringen met haar onprofessionele houding in je omgeving en online duidelijk maken.

Een kdv is echt zoveel professioneler dan een gastouder. Nooit gedoe met ziekte of vakantie. En een erkende organisatie met geschoolde professionals. Daarnaast heb je ook altijd meerdere ogen die meekijken en weet je wie er over de vloer komen en de activiteiten die ze doen (gastouder in haar eigen huis heb je verder geen zicht op).
HawaZon schreef:
19-12-2020 14:36
Nee ze mag er gewoon mee stoppen of tijdelijk dichtgaan.
Ik wil ook graag 5 weken stoppen met werken en toch doorbetaald worden. Hoe realistisch is dat?
HawaZon schreef:
19-12-2020 19:11
Ik weet niet wat erachter zit, maar in deze situatie is het vrij voor de hand liggend dat er iets speelt waardoor ze het werk niet meer kan doen, of het te riskant voor haar is.

TO heb je enig idee waarom ze ermee stopt?
En dat was toevallig de vorige lockdown ook zo?

Je kunt toch niet van de 1 op de andere dag je werk niet meer doen en wel doorbetaald worden? Dat is bizar.
blijfgewoonbianca schreef:
19-12-2020 19:11
Ze mag gerust stoppen met d’r toko. Zal er alleen wel een opzegtermijn zijn.
Precies. En je kan niet verwachten dat je doorbetaald wordt.
Melofkim schreef:
19-12-2020 19:28
En dat was toevallig de vorige lockdown ook zo?

Je kunt toch niet van de 1 op de andere dag je werk niet meer doen en wel doorbetaald worden? Dat is bizar.
Ik neem aan dat ze niet verwacht dat ze betaald krijgt. Maar ja, je kunt wel stoppen. Zeker in deze tijd. Waarschijnlijk heeft ze nu andere verplichtingen thuis.

Veel dingen lopen anders ivm de pandemie, daarom is het zo belangrijk om goede opvang te regelen. Ik zou voor een kdv gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven