Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Geen griepprik ?

27-10-2020 13:28 220 berichten
Wat baal ik hiervan. Ik haal elk jaar netjes een griepprik, omdat ik in het verleden een paar keer goed ziek ben geweest van de griep tot longontsteking aan toe.

Maar nu dus de oproep om onder de 70 hem niet te halen, zelfs niet als je een oproep van je huisarts hebt gehad.

Ik hoop dat ik hem alsnog mag halen. Wat vinden jullie ervan?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... t-te-komen
simbalabimba schreef:
27-10-2020 13:40
Of die mensen die hem voorheen niet haalden, zijn "eindelijk verstandig geworden en halen m gewoon, zoals hen zo vaak is aangeraden. Ze hebben keurig netjes geluisterd naar de argumenten van bijv forummers op dit forum."
;-) :mrgreen:
:proud:
Nicco88 schreef:
27-10-2020 13:40
Dus is de risico groep waar je mee werkt nu minder beschermd. Dat vind ik ook niet kunnen.
Nee dat interpreteer je verkeerd. We werken niet met een risicogroep maar werkgever biedt het aan om het eigen ziekteverzuim laag te houden. Best slim.
*2020* schreef:
27-10-2020 13:39
Die aanvragen en oproepen zijn allang al verstuurd.
Nee hoor, ik heb twee weken geleden een oproep gekregen voor morgen.
*2020* schreef:
27-10-2020 13:39
Die aanvragen en oproepen zijn allang al verstuurd.
Nou dat is niet waar hoor. Hier moeten ze nog weg.
captain_hindsight schreef:
27-10-2020 13:41
Nee dat interpreteer je verkeerd. We werken niet met een risicogroep maar werkgever biedt het aan om het eigen ziekteverzuim laag te houden. Best slim.
Aha, ik wist niet dat dit ook gebeurde. Ik dacht dat alleen mensen in de zorg hem via de werkgever kreeg.

Ik haal hem elk jaar via de huisarts.
Nicco88 schreef:
27-10-2020 13:35
Dat tekort is er , omdat veel mensen hem vroeger niet haalden en hem nu wel willen.
Als iedereen hem altijd netjes had gehaald, was dit tekort er nu niet.

Dus ja ik vind er wel wat van.
Ik vind er ook wat van. Ik vind dat ze in dat geval de mensen die altijd de griepprik halen sowieso voorrang moeten krijgen. En van de mensen die nu opeens wel een griepprik willen dat ze daar moeten kijken wat daar de reden van is, opeens een erg slechte gezondheid bijv vind ik weer anders als plotselinge angst vanwege corona.

Maar eigenlijk vind ik het heel raar dat ze niet net zo veel vaccinaties produceren als mensen die een oproep krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-10-2020 13:37
Oké, nou dan ga ik wel gewoon maar de huisarts mogen en dan hoor ik wel of ik hem krijg :@@: Ik ben begin 30, maar heb ook geen zin om ziek te worden en om weer een risico te lopen op 2/3 kuren, omdat de longontsteking niet weggaat.
Een griepprik beschermt je niet tegen een longontsteking. Het komt weinig voor dat een longontsteking veroorzaakt wordt door een influenzavirus. Veel vaker is een bacterie de boosdoener, daarom kreeg jij destijds ook antibiotica. Is er sprake van onderliggend lijden in jouw geval? Zo niet, dan is een griepprik in jouw geval niet nodig. Tenzij er dus redenen zijn om aan te nemen dat je een waardeloze afweer hebt.
Sophiever schreef:
27-10-2020 13:44
Ik vind er ook wat van. Ik vind dat ze in dat geval de mensen die altijd de griepprik halen sowieso voorrang moeten krijgen. En van de mensen die nu opeens wel een griepprik willen dat ze daar moeten kijken wat daar de reden van is, opeens een erg slechte gezondheid bijv vind ik weer anders als plotselinge angst vanwege corona.
Dat zou ik sowieso veel eerlijker vinden.
Want als ik nu kijken in mijn dossier ben ik ook gezond. Ik heb al 5 jaar geen longontsteking meer gehad en ben ook niet ziek geweest. Maar ik haal dus ook al vijf jaar de griepprik.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
liebeskind² wijzigde dit bericht op 27-10-2020 13:47
97.54% gewijzigd
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-10-2020 13:35
Dat tekort is er , omdat veel mensen hem vroeger niet haalden en hem nu wel willen.
Als iedereen hem altijd netjes had gehaald, was dit tekort er nu niet.

Dus ja ik vind er wel wat van.
Ik heb begrepen dat huisartsen die prikken zelf betalen, dus die bestellen een bepaald aantal, waarvan ze zeker weten dat ze genoeg hebben en niet ermee blijven zitten. Op is Op. Zo heb ik het ergens gelezen vorige week.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Beetje onnodig paniek zaaien, het gaat zo te lezen alleen om mensen die een uitnodiging hebben ontvangen op basis van hun leeftijd (60-69) en niet omdat ze in een risicogroep vallen. De risicogroepen mogen hem ongeacht hun leeftijd wel halen.

Mijn moeder is jonger dan 70 maar valt in een risicogroep en de griepprik heeft ze 2 weken geleden al gehad. Gelukkig maar, want anders zou ze door zo’n nieuwsbericht aan het twijfelen gebracht worden.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
27-10-2020 13:44
Ik vind er ook wat van. Ik vind dat ze in dat geval de mensen die altijd de griepprik halen sowieso voorrang moeten krijgen. En van de mensen die nu opeens wel een griepprik willen dat ze daar moeten kijken wat daar de reden van is, opeens een erg slechte gezondheid bijv vind ik weer anders als plotselinge angst vanwege corona.

Maar eigenlijk vind ik het heel raar dat ze niet net zo veel vaccinaties produceren als mensen die een oproep krijgen.
Dat laatste werkt niet helemaal. Mondiaal is de vraag veel groter dan het aanbod van geproduceerde vaccins.
samosa schreef:
27-10-2020 13:45
Een griepprik beschermt je niet tegen een longontsteking. Het komt weinig voor dat een longontsteking veroorzaakt wordt door een influenzavirus. Veel vaker is een bacterie de boosdoener, daarom kreeg jij destijds ook antibiotica. Is er sprake van onderliggend lijden in jouw geval? Zo niet, dan is een griepprik in jouw geval niet nodig. Tenzij er dus redenen zijn om aan te nemen dat je een waardeloze afweer hebt.
Bij de griep verminderd je weerstand waardoor bacteriën een kans krijgen om longontsteking te veroorzaken. Er is dus wel degelijk een verband en de griepprik werkt daar dus tegen.
Liebeskind² schreef:
27-10-2020 13:46
Ik heb begrepen dat huisartsen die prikken zelf betalen, dus die bestellen een bepaald aantal, waarvan ze zeker weten dat ze genoeg hebben en niet ermee blijven zitten. Op is Op. Zo heb ik het ergens gelezen vorige week.
Ja dat las ik ook dus iedereen die hem normaal niet haalt ondanks een oproep kan nog wel een jaar wachten. Het vaccin helpt immers niet tegen corona,
Curley schreef:
27-10-2020 13:47
Beetje onnodig paniek zaaien, het gaat zo te lezen alleen om mensen die een uitnodiging hebben ontvangen op basis van hun leeftijd (60-69) en niet omdat ze in een risicogroep vallen. De risicogroepen mogen hem ongeacht hun leeftijd wel halen.

Mijn moeder is jonger dan 70 maar valt in een risicogroep en de griepprik heeft ze 2 weken geleden al gehad. Gelukkig maar, want anders zou ze door zo’n nieuwsbericht aan het twijfelen gebracht worden.
Ik zou d'r wel maar even goed in de gaten houden als het griepseizoen echt begint aangezien tegen die tijd waarschijnlijk haar griepprik niet meer werkt.
Dahlia74 schreef:
27-10-2020 13:48
Dat laatste werkt niet helemaal. Mondiaal is de vraag veel groter dan het aanbod van geproduceerde vaccins.
Dat is omdat er zo ingekocht wordt, ze kunnen meer produceren maar ze doen dat op aanvraag wat eenmalig kan en daarna niet meer. De kink in de kabel is hierbij toch echt dat de leveranciers niet standaard het aantal vaccins maken als de hoeveel mensen die op de lijst staan.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
27-10-2020 13:44
Ik vind er ook wat van. Ik vind dat ze in dat geval de mensen die altijd de griepprik halen sowieso voorrang moeten krijgen. En van de mensen die nu opeens wel een griepprik willen dat ze daar moeten kijken wat daar de reden van is, opeens een erg slechte gezondheid bijv vind ik weer anders als plotselinge angst vanwege corona.

Maar eigenlijk vind ik het heel raar dat ze niet net zo veel vaccinaties produceren als mensen die een oproep krijgen.
de meeste huisartsen hebben een x percentage patiënten die die prik ieder jaar komen halen. Dat is lang niet iedereen die een oproep krijgt. Aan de hand van die cijfers wordt er ieder jaar besteld en artsen mochten dit jaar maar ik meen 10% meer bestellen.
Bestellen ze teveel, moeten ze wat er over is, zelf betalen, dus dat risico proberen ze zo laag mogelijk te houden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb jaren terug en uitnodiging gekregen en heb gehaald, toen jaren geen uitnodiging gekregen en hem dus niet gehaald. In verband met risico dit jaar wel een uitnodiging gekregen en ik ga hem daarom ook halen. Ik ben in de twintig, dus qua leeftijd zou je het niet zeggen.
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 13:53
13.22% gewijzigd
Liebeskind² schreef:
27-10-2020 13:46
Ik heb begrepen dat huisartsen die prikken zelf betalen, dus die bestellen een bepaald aantal, waarvan ze zeker weten dat ze genoeg hebben en niet ermee blijven zitten. Op is Op. Zo heb ik het ergens gelezen vorige week.
Ook al zo iets belachelijks, waarom wordt de financiele risico voor griepvaccins wat door de overheid vergoed wordt geplaatst bij de artsen?
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-10-2020 13:48
Bij de griep verminderd je weerstand waardoor bacteriën een kans krijgen om longontsteking te veroorzaken. Er is dus wel degelijk een verband en de griepprik werkt daar dus tegen.
Lang niet altijd kan ik je vertellen er ook niet enkel een pneumonie.
En als jij verder gewoon gezond bent met een normale afweer heb je die prik helemaal niet nodig. Een keertje de griep overleef jij dan wel. En een pneumonie ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al 15 jaar een oproep en heb hem nog nooit gehaald. Dus ook nu haal ik hem niet. Ook nooit griep gehad overigens.

Behoor wel tot de risicogroep met 3 ziektes dus zou hem zeker krijgen.
Niet geschoten is altijd mis
Ik hoop dat ik hem gewoon krijg. Ik zie net dat de oproep is voor volgende week woensdag :facepalm: :$
Alle reacties Link kopieren
Ik haal m nooit, en nu ook niet dus kan een ander die van mij krijgen.
Alle reacties Link kopieren
samosa schreef:
27-10-2020 13:45
Een griepprik beschermt je niet tegen een longontsteking. Het komt weinig voor dat een longontsteking veroorzaakt wordt door een influenzavirus. Veel vaker is een bacterie de boosdoener, daarom kreeg jij destijds ook antibiotica. Is er sprake van onderliggend lijden in jouw geval? Zo niet, dan is een griepprik in jouw geval niet nodig. Tenzij er dus redenen zijn om aan te nemen dat je een waardeloze afweer hebt.
maar griep kan wel overgaan in longontsteking
https://www.longfonds.nl/longontsteking ... ontsteking

ik krijg de prik via de huisarts, omdat ik gevoelig ben voor longontstekingen (na mijn laatste griep, jaren terug, ook flink ziek geweest)
samosa schreef:
27-10-2020 13:53
Lang niet altijd kan ik je vertellen er ook niet enkel een pneumonie.
En als jij verder gewoon gezond bent met een normale afweer heb je die prik helemaal niet nodig. Een keertje de griep overleef jij dan wel. En een pneumonie ook.
Misschien wel, maar ik voel weinig behoefte om het uit te proberen eerlijk gezegd.
Ik heb 3 x een longontsteking gehad. En het herstel duurde vaak toch wel een paar weken/ maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven