Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Genetisch modificeren covid??

27-11-2021 23:09 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hii,

Omdat we het nog zo weinig over corona hebben, hier nog maar even een nieuw topic. Ik had net even een rare gedachte en vraag me af of dit in theorie zou kunnen werken.

Stel, we passen het virus zo aan (kan dat überhaupt? Zal wel veel tijd/onderzoek kosten gok ik, maar zou dit kunnen?) dat het besmettelijker wordt dan de huidige varianten, maar wel minder ernstige klachten geeft. Zal dit virus dan niet dominant worden en zouden we zo niet immuniteit op kunnen bouwen (ook tegen varianten met meer heftige symptomen), zonder dat we een compleet zorginfarct hebben??

Ben benieuwd, puur theoretisch, want hier zitten wel meer haken en ogen aan (ethisch bv). Maar kan dit?? Iemand die een idee heeft?

Aanvulling: gebeurt dit niet omdat het wetenschappelijk (nog) niet mogelijk of te moeilijk is? Of zou dit puur ethisch een harde no go zijn?
student201 wijzigde dit bericht op 27-11-2021 23:28
9.09% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk, doet een virus dat in de regel zelf al. Maar goed, ik weet het even niet meer met dit gemene virus. Als wat jij zegt, kan, dan gaat daar nog heel veel tijd overheen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Theoretisch klopt dat.
Alle reacties Link kopieren
Dat werkt zo niet.

Tenzij je vaccineren bedoelt. Dan 'besmet' je ook en wordt er immuniteit opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Jaa nouu, een virus doet dit. Maar zeker niet altijd op een manier die ons goed uitkomt (zie delta, zie nu zorgen over Z-A variant). Mijn "hypothese" is dus: wat als we t virus nu zelf kunnen aanpassen, zó dat het ons wel goed uitkomt. En zou dit mogelijk zijn??

Vast niet, want ik ben vast niet de enige die dit bedenkt. Maar is dat idd wetenschappelijk (nog) niet te doen? Of zou dit vooral ethisch niet te doen zijn?
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Zo’ n virus zou dan ook weer kunnen muteren naar een gevaarlijke variant.
Alle reacties Link kopieren
Dracq schreef:
27-11-2021 23:22
Dat werkt zo niet.

Tenzij je vaccineren bedoelt. Dan 'besmet' je ook en wordt er immuniteit opgebouwd.
Uhmm ik denk t wel. Maargoed, ik luister
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
27-11-2021 23:24
Zo’ n virus zou dan ook weer kunnen muteren naar een gevaarlijke variant.
Klopt, dat kan deze variant ook. Dat kan iedere variant. Maar mijn hypothese is dus dat we hem aanpassen zodat hij minder gevaarlijk is en sneller rond gaat. Natuurlijk zal die ook muteren, net als elke variant
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
27-11-2021 23:24
Zo’ n virus zou dan ook weer kunnen muteren naar een gevaarlijke variant.
Dit. Ik denk daarom, dat het ook niet zoveel zin heeft, om het genetisch aan te passen. Het muteren zal namelijk daarna niet stoppen, en zo gaat het virus uiteindelijk toch weer zijn eigen weg.
Ik denk dat onze beste kansen nog steeds bij vaccineren liggen.
Alle reacties Link kopieren
Student201 schreef:
27-11-2021 23:26
Klopt, dat kan deze variant ook. Dat kan iedere variant. Maar mijn hypothese is dus dat we hem aanpassen zodat hij minder gevaarlijk is en sneller rond gaat. Natuurlijk zal die ook muteren, net als elke variant
Ja, en als dat virus muteert krijg je dus mogelijk een gevaarlijker virus dat sneller rondgaat.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
27-11-2021 23:28
Ja, en als dat virus muteert krijg je dus mogelijk een gevaarlijker virus dat sneller rondgaat.
Noujaa goed, ik weet niet wat hierin mogelijk is he. Ik heb t niet over veel sneller rond gaan. Maar als t sneller rond gaat, sterker is, dan wordt die variant waarschijnlijk dominant toch?

Als we hem dan ook nog eens een stuk minder dodelijk kunnen maken, zou dat mogelijk echt wel een voordeel kunnen opleveren. Ik weet niet hoe je t precies zou kunnen of moeten veranderen. Mijn vraag is alleen "kunnen we zoiets wetenschappelijk doen?" En ondertussen ook: "zijn er scenarios waarbij dit voordelig zou kunnen zijn?"
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Het is in principe mogelijk om coronavirussen genetisch te modificeren, maar de vraag is in wat? Meestal is het zo dat als je virussen attenueert/verzwakt, dat ze dan ook minder goed vermenigvuldigen en dus ook minder besmettelijk zijn. Ook is het vaak zo, dat hoe meer je eraan sleutelt, hoe minder de immuunrespons die opgewekt wordt, beschermend is voor de ziekteverwekkende variant. Daarnaast kan het zijn dat zo'n verzwakt virus gaat terugmuteren of recombineren met virus in het wild en dan juist ziekte veroorzaakt (zie de verzwakte poliovirus vaccins die in ontwikkelingslanden gebruikt worden).
Dus het is een hele fijne balans waarvan het maar de vraag is of die na vele jaren onderzoek gevonden kan worden.

Aanvulling: het is dus technisch mogelijk om het virus aan te passen, maar de moeilijkheid zit hem dus in waarin. Het genetisch gemodificeerde stukje is geen ethisch probleem, dat wordt wel meer gedaan.
bubble16 wijzigde dit bericht op 27-11-2021 23:36
12.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
27-11-2021 23:28
Dit. Ik denk daarom, dat het ook niet zoveel zin heeft, om het genetisch aan te passen. Het muteren zal namelijk daarna niet stoppen, en zo gaat het virus uiteindelijk toch weer zijn eigen weg.
Ik denk dat onze beste kansen nog steeds bij vaccineren liggen.
Yup, waarschijnlijk is dit wel waar en heeft het misschien helemaal geen zin. Geen idee, ik ben benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen, niet enkel gebasseerd op "ik denk 🤣"
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Bubble16 schreef:
27-11-2021 23:34
Het is in principe mogelijk om coronavirussen genetisch te modificeren, maar de vraag is in wat? Meestal is het zo dat als je virussen attenueert/verzwakt, dat ze dan ook minder goed vermenigvuldigen en dus ook minder besmettelijk zijn. Ook is het vaak zo, dat hoe meer je eraan sleutelt, hoe minder de immuunrespons die opgewekt wordt, beschermend is voor de ziekteverwekkende variant. Daarnaast kan het zijn dat zo'n verzwakt virus gaat terugmuteren of recombineren met virus in het wild en dan juist ziekte veroorzaakt (zie de verzwakte poliovirus vaccins die in ontwikkelingslanden gebruikt worden).
Dus het is een hele fijne balans waarvan het maar de vraag is of die na vele jaren onderzoek gevonden kan worden.
Yup, precies deze gedachtes had ik ook hoor. Het is waarschijnlijk waanzinnig lastig om te bedenken HOE je hem dan exact wil modificeren. Want je wilt niet dat ie ergere klachten geeft. Maar hij moet ook niet uitsterven(uitsterven lijkt me lastig bij nader inzien 🤔). En tegelijkertijd gaat het huidige virus door met muteren terwijl jij nog 6 varianten geleden aan het modificeren bent. In de praktijk gaat dit natuurlijk nooit werken. En ook ethisch wil je dit niet. Stel je past het fout aan??

Maar de wetenschappelijke kennis is er dus wel om dit soort aanpassingen te kunnen doen en een soort "ideale covid" te kunnen maken?? Snap dat dit in de praktijk niet gaat werken haha
student201 wijzigde dit bericht op 27-11-2021 23:39
2.12% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Duurt veel te lang, kalf verdronken ​
Besmettelijkheid is het hoogst als er veel virusdeeltjes zijn. Iemand die flink ziek is heeft veel virusdeeltjes. Het gemodificeerde virus wint het dus niet van een variant die zieker maakt want die verspreid zich sneller.
Je zal altijd achter de feiten aanlopen want een virus blijft muteren. Hoe vaker een virus zich vermenigvuldigt, hoe vaker het muteert.

Beste oplossing is nog steeds wat er al klaarligt, vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Student201 schreef:
27-11-2021 23:37
Yup, precies deze gedachtes had ik ook hoor. Het is waarschijnlijk waanzinnig lastig om te bedenken HOE je hem dan exact wil modificeren. Want je wilt niet dat ie ergere klachten geeft. Maar hij moet ook niet uitsterven. En tegelijkertijd gaat het huidige virus door met muteren terwijl jij nog 6 varianten geleden aan het modificeren bent. In de praktijk gaat dit natuurlijk nooit werken. En ook ethisch wil je dit niet. Stel je past het fout aan??

Maar de wetenschappelijke kennis is er dus wel om dit soort aanpassingen te kunnen doen en een soort "ideale covid" te kunnen maken?? Snap dat dit in de praktijk niet gaat werken haha
Het is technisch inderdaad mogelijk, die kennis en ervaring is er, maar hoe die ideale corona er dan uit zou moeten zien is zeker niet bekend.
Alle reacties Link kopieren
Dracq schreef:
27-11-2021 23:37
Duurt veel te lang, kalf verdronken ​
Besmettelijkheid is het hoogst als er veel virusdeeltjes zijn. Iemand die flink ziek is heeft veel virusdeeltjes. Het gemodificeerde virus wint het dus niet van een variant die zieker maakt want die verspreid zich sneller.
Je zal altijd achter de feiten aanlopen want een virus blijft muteren. Hoe vaker een virus zich vermenigvuldigt, hoe vaker het muteert.

Beste oplossing is nog steeds wat er al klaarligt, vaccineren.
Yup, maarjah, veel mensen vinden blijkbaar een lockdown en uitpuilende ziekenhuizen ook wel erg mooi 👌

En ik dacht, hiermee bereik je iedereen, of je nu wil of niet
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Bubble16 schreef:
27-11-2021 23:39
Het is technisch inderdaad mogelijk, die kennis en ervaring is er, maar hoe die ideale corona er dan uit zou moeten zien is zeker niet bekend.
Topp, dat is denk ik wat ik wilde weten. Jammer wel, dacht even dat ik het covid probleem opgelost had... (Grapje natuurlijkkk)
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Je kan alles bouwen, maar voordat je wat hebt waarmee je iets kan (zeer de vraag) is het al veel te laat. Het is weggegooide tijd, inspanning en geld.

Hoe wilde je het gemodificeerde virus trouwens de wereld in helpen? In scholen blazen? :P
Alle reacties Link kopieren
Dracq schreef:
27-11-2021 23:37
Duurt veel te lang, kalf verdronken ​
Besmettelijkheid is het hoogst als er veel virusdeeltjes zijn. Iemand die flink ziek is heeft veel virusdeeltjes. Het gemodificeerde virus wint het dus niet van een variant die zieker maakt want die verspreid zich sneller.
Je zal altijd achter de feiten aanlopen want een virus blijft muteren. Hoe vaker een virus zich vermenigvuldigt, hoe vaker het muteert.

Beste oplossing is nog steeds wat er al klaarligt, vaccineren.
Dus varianten die zieker maken, zijn in de regel ook de meest besmettelijke varianten, is wat je stelt?

Ik weet nou niet zeker of dat waar is.
Ik heb zelf begrepen dat een nieuwe virusvariant niet per se ziekmakender hoeft te zijn, om wel besmettelijker te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
28-11-2021 00:10
Dus varianten die zieker maken, zijn in de regel ook de meest besmettelijke varianten, is wat je stelt?

Ik weet nou niet zeker of dat waar is.
Ik heb zelf begrepen dat een nieuwe virusvariant niet per se ziekmakender hoeft te zijn, om wel besmettelijker te zijn.
Dat is inderdaad niet persé waar, maar voor besmettelijkheid zal het wel nodig zijn om veel virusdeeltjes te hebben.
Voor verspreiding speelt overigens meer mee dan alleen besmettelijkheid.
Bij Sars-Cov2 is juist het wisselende ziektebeeld, waarbij een hoop besmettelijke personen geen symptomen hebben, een van de redenen waardoor het zo'n goed verspreidend virus is.
Een virus als ebola, waarbij de meeste besmette mensen snel het loodje leggen, zal zich daarom juist meestal (let op: meestal) niet zo ver verspreiden
Alle reacties Link kopieren
Bubble16 schreef:
28-11-2021 00:31
Dat is inderdaad niet persé waar, maar voor besmettelijkheid zal het wel nodig zijn om veel virusdeeltjes te hebben.
Voor verspreiding speelt overigens meer mee dan alleen besmettelijkheid.
Bij Sars-Cov2 is juist het wisselende ziektebeeld, waarbij een hoop besmettelijke personen geen symptomen hebben, een van de redenen waardoor het zo'n goed verspreidend virus is.
Een virus als ebola, waarbij de meeste besmette mensen snel het loodje leggen, zal zich daarom juist meestal (let op: meestal) niet zo ver verspreiden
O_o ehh, okee, jij weet er echt heel veel vanaf. Ik heb zo mijn ideeen, en dingen die ik heb gehoord, maar jij weet echt waar het over gaat.

Lijkt me superhandig, in tijden als deze :)
Alle reacties Link kopieren
Nee oke, dat was kort door de bocht van mij.
Er zijn meer factoren behalve aantal virusdeeltjes. Een virus kan bijvoorbeeld ook betere receptor binding krijgen en zo besmettelijker zijn. Maar als je er vervolgens nauwelijks en kortdurend ziek van wordt is de kans weer kleiner dat je anderen besmet. Terwijl als een variant heel veel virusdeeltjes kan maken én heel besmettelijk is, dan wint die het omdat die zich sneller verspreidt. (Tenzij inderdaad zoals Bubble zegt, als het ziekteverloop heel snel gaat en er is daardoor geen of weinig contact met anderen dan is er weer minder kans op verspreiding.) Totdat er weer een andere variant komt die het overneemt omdat die beter is in zich verspreiden of omdat voor de eerdere variant immuniteit is opgebouwd en zo plaats maakt. Het is als een weegschaal in een web.
Een inhoudelijk topic: leuk. Ik ben geen deskundige. Wat me wel te binnen schiet is dat bij de bestrijding van malaria vergelijkbare "out-of-the-box" oplossingen worden ontwikkeld, waarbij ik er meteen bijzeg dat het bij malaria om een parasiet gaat en bij Corona om een virus.

Van Wikipedia:
Biotechnologiebedrijf Crucell werkte anno 2009 ook aan een vaccin, waarbij genetisch materiaal van malaria wordt ingebouwd in het relatief onschadelijke adenovirussen. De verwachting is dat door de blootstelling hieraan immuniteit voor malaria ontstaat.

Een andere benadering is door genetisch gemodificeerde muggen los te laten die de bestaande muggen moeten gaan verdringen. Maar dat toepassen op de mensheid wordt ethisch heel akelig natuurlijk.
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m2172.full
Alle reacties Link kopieren
Dat doet het virus gelukkig zelf al. De nieuwe variant is besmettelijker, maar milder. Virussen muteren altijd en met een beetje geluk muteert het zichzelf zeer zwak, in een kortere tijd dat wij dat zelf zouden kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven