Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe staat het eigenlijk met die stijging op de IC enzo?

25-05-2020 10:14 205 berichten
"Pas maar op, over twee weken zie je weer een stijging in de dodentallen en IC-cijfers."

"Dit leidt over twee weken tot een nieuwe golf/lockdown/etc."

Dat riep iedereen bij de eerste mooie dag. Bij Pasen. Afgelopen week met Hemelvaartsdag. "Let maar op over twee weken..."

Maar hebben we die stijging ook daadwerkelijk gezien? Ik heb de indruk van niet.
Ik denk dat de stijging of 2e golf niet zo erg zal zijn dan media doet geloven.
Ja, hij komt er, wanneer is onduidelijk, maar er zullen niet meer zoveel doden en IC-patienten zijn gok ik.

Daarbij hoor ik dan van die duitse nieuwe besmettingen na het bezoeken van een kerk en/of restaurant en dan denk ik: "ok, ze zijn besmet, maar niet opgenomen in een ziekenhuis".

Een heel groot percentage van de mensen die corona hebben (gehad) weten het niet eens, ze hebben geen symptomen en zijn dus ook niet ernstig ziek.

Ze zijn wel besmettelijk, klopt, maar ondanks dat ik niet perse tegen de maatregelen ben, ik volg ze zeker op, is het gewoon onmogelijk/onverantwoord (omdat ik veel nieuwe klachten zie ontstaan) om iedereen nog veel langer op te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-05-2020 11:36
Je kan ook zelf wel een conclusie trekken dat als er 7000 uitbraken van drie of meer gevallen zijn onderzocht en er maar één in de buitenlucht is ontstaan. Soms zijn dingen zo klaar als een klontje.
En dat is dus juist waar dat artikel over gaat, omdat die besmettingen buiten zo zijn afgenomen als gevolg van de maatregelen.

De conclusie die nu simpel in de media wordt getrokken, dat buiten de kans op besmetting vrijwel nihil is, kan dus kwalijke gevolgen hebben, omdat mensen dan denken dat ze buiten niet meer voorzichtig hoeven te zijn.

Terwijl waarschijnlijk die buitenbesmettingen zo laag zijn omdát je daar de maatregelen buiten veel makkelijker kunt opvolgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-05-2020 11:56
Ik vind de situatie rond Pasen niet te vergelijken met nu. Het is zó druk weer overal. Dat was toen echt wel even anders.

Ik ben ook benieuwd. Hoop dat het meevalt.
Mensen blijken een slecht geheugen te hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
25-05-2020 11:40
O ja inderdaad.

Een week of wat geleden had ik het met 'een complete lockdown'. De hele dag door zinnen als: 'Die complete lockdown komt er.' 'Over een paar dagen zitten wi hierj ook in een complete lockdown.' Et cetera.
Ik erger me aan iedereen die voorspellingen doet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
25-05-2020 12:35
Ik erger me aan iedereen die voorspellingen doet.
Ja als iedereen zijn glazen bol gewoon eens in de vaatwasser pleurt en dat ding even rust geeft. Dat scheelt weer ergernis. :fortune:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-05-2020 12:35
Ik erger me aan iedereen die voorspellingen doet.
alleen het RIVM mag het van mij: https://www.nu.nl/coronavirus/6047192/r ... virus.html

geruststellend wel
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-05-2020 12:35
Ik erger me aan iedereen die voorspellingen doet.
Gedachtes over voorspellingen vind ik niet zo storend, je mag best speculeren anders wordt het hier ook zo saai.

Maar de stelligheid van sommige meningen kan ik echt heel slecht tegen.
lilalinda schreef:
25-05-2020 12:36
alleen het RIVM mag het van mij: https://www.nu.nl/coronavirus/6047192/r ... virus.html

geruststellend wel
Hmm het RIVM dacht dat er geen gevaar was voor corona in Nederland. Ze hebben er flink naast gezeten dus ik wil eigenlijk van het RIVM ook geen voorspellingen omtrent de tweede golf horen.
Maar dat geldt natuurlijk alleen voor ándere meningen. ;)

Iedereen leest en concludeert wat ie wil concluderen.
Solomio schreef:
25-05-2020 12:35
Ik erger me aan iedereen die voorspellingen doet.
Ik probeer in mijn reacties ook met: ik vind, ik denk, etc

Ik vind het altijd interessant om mensen hun meningen te lezen, ook al ben ik het er regelmatig niet mee eens.

Maar ik erger mij vooral aan de eenzijdigheid van de media.
Ik lees zoveel onderzoeken, meningen van virologen, artsen etc.
Maar ik zie die verschillende klanken gewoon niet terug in de nederlandse media.

Veel mensen geloven klakkeloos alles wat ze lezen en denken zelf niet even na, of kunnen dat niet, dat kan ook.

Ik vind dat erger dan mensen die op een forum een mening geven, hoe stellig ook.
Of je er een goed gesprek mee kan voeren is weer een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
25-05-2020 12:39
Hmm het RIVM dacht dat er geen gevaar was voor corona in Nederland. Ze hebben er flink naast gezeten dus ik wil eigenlijk van het RIVM ook geen voorspellingen omtrent de tweede golf horen.
doe eens een bewijsje
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-05-2020 11:42
1 juni gaan de terrassen weer open en reken maar dat al die 'Bourgondiërs' daar met mooi weer gebruik van gaan maken. Als dat allemaal op 1,5m afstand gebeurt, loop je weinig kans op besmetting natuurlijk. Ik hou mijn hart wel vast voor restaurants en alles wat zich niet in de buitenlucht afspeelt.
Tuurlijk zullen er mensen naar het terras gaan. Maar ik geloof niet dat het dringen wordt. Alles is op 1.5 meter afstand, reserveren vantevoren. Hier kun je een terrastafeltje reserveren. 100 euro voor 2 uur, 2 personen. Nu heb ik al mijn abonnementen door laten lopen, en lokale ondernemers gesteund. Maar dit gaat me toch wat te ver.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-05-2020 12:36
alleen het RIVM mag het van mij: https://www.nu.nl/coronavirus/6047192/r ... virus.html

geruststellend wel
Inderdaad, fijn artikel, dank je.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
25-05-2020 12:44
doe eens een bewijsje
https://www.parool.nl/nederland/critici ... ~b648cc67/
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-05-2020 12:36
alleen het RIVM mag het van mij: https://www.nu.nl/coronavirus/6047192/r ... virus.html

geruststellend wel
Ja, die mogen wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-05-2020 12:36
Ja als iedereen zijn glazen bol gewoon eens in de vaatwasser pleurt en dat ding even rust geeft. Dat scheelt weer ergernis. :fortune:
Nee, vooral niet in de vaatwasser, dan wordt ie nog helderder.
Gewoon stukgooien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
25-05-2020 12:37
Gedachtes over voorspellingen vind ik niet zo storend, je mag best speculeren anders wordt het hier ook zo saai.

Maar de stelligheid van sommige meningen kan ik echt heel slecht tegen.
Nou, dat ja.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
25-05-2020 12:39
Hmm het RIVM dacht dat er geen gevaar was voor corona in Nederland. Ze hebben er flink naast gezeten dus ik wil eigenlijk van het RIVM ook geen voorspellingen omtrent de tweede golf horen.
:facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Omdat het Rivm vrijwel altijd spreekt over kansen zitten ze er dus sowieso nooit naast.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
RIVM-woordvoerder Harald Wychgel reageert gelaten. “Je communiceert op basis van wat je op dat moment weet. En destijds wisten we minder dan nu. Je weet niet alles en dat maakt communicatie en advies heel erg lastig in deze situatie. De maatregelen die we adviseren zijn steeds gebaseerd op onze kennis van dat moment.”


en zo hoort het!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:07
RIVM-woordvoerder Harald Wychgel reageert gelaten. “Je communiceert op basis van wat je op dat moment weet. En destijds wisten we minder dan nu. Je weet niet alles en dat maakt communicatie en advies heel erg lastig in deze situatie. De maatregelen die we adviseren zijn steeds gebaseerd op onze kennis van dat moment.”


en zo hoort het!
Juist.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
25-05-2020 13:07
Omdat het Rivm vrijwel altijd spreekt over kansen zitten ze er dus sowieso nooit naast.
Hoeveel waarde hecht jij dan nog aan hun voorspelling omtrent een tweede golf? Ik denk dus echt dat we niet moeten gaan proberen om daar voorspellingen over te doen. Gewoonweg omdat we te weinig weten.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 25-05-2020 13:12
6.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
25-05-2020 13:09
Hoeveel waarde hecht jij dan nog aan hun voorspelling omtrent een tweede golf? Ik denk dus echt dat we daarover niet moeten gaan proberen om daar voorspellingen over te doen.
In dat artikel staat dat het Rivm niet bang is voor een tweede golf als we ons aan de maatregelen houden.

Is dat een voorspelling? Nee, dat is gewoon het meest waarschijnlijke scenario op basis van wat op dit moment bekend is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me best goed voorstellen dat ze de situatie in het begin onderschat waren. Voor de uitbraak in Italië waren er al enkele gevallen in Europa, maar die werden vrij snel geïsoleerd en dat liep niet uit op een echte uitbraak. Ik kan me voorstellen dat mensen niet voorbereid waren op de combinatie van omstandigheden die heeft gemaakt dat het toch zo uit de hand liep. Ik vind niet dat het RIVM daarin iets aan te rekenen valt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
25-05-2020 13:09
Hoeveel waarde hecht jij dan nog aan hun voorspelling omtrent een tweede golf? Ik denk dus echt dat we daarover niet moeten gaan proberen om daar voorspellingen over te doen.

Natuurlijk moet je als instituut wel voorspellingen doen, anders zijn er geen andere opties dan in de lockdown blijven zitten. Je weet immers niet zéker welke gevolgen versoepelingen hebben. Of, als je nog een stapje teruggaat: als je geen voorspellingen mag doen, is er geen enkele optie dan lijdzaam de coronagolf te ondergaan tot het over is. We wisten destijds immers niet zéker of de maatregelen die 'intelligente lockdown' werden genoemd enig effect hadden.

Op basis van kennis maakt het RIVM berekeningen en op basis van die berekeningen worden kansuitspraken gedaan, ofwel voorspellingen. Die zitten er soms naast, maar vaker niet. Onzekerheid is onderdeel van het menselijk bestaan. Op basis van die onzekerheid alles bij voorbaat afschieten is zinloos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven