Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe staat het eigenlijk met die stijging op de IC enzo?

25-05-2020 10:14 205 berichten
"Pas maar op, over twee weken zie je weer een stijging in de dodentallen en IC-cijfers."

"Dit leidt over twee weken tot een nieuwe golf/lockdown/etc."

Dat riep iedereen bij de eerste mooie dag. Bij Pasen. Afgelopen week met Hemelvaartsdag. "Let maar op over twee weken..."

Maar hebben we die stijging ook daadwerkelijk gezien? Ik heb de indruk van niet.
Alle reacties Link kopieren
Drijfzand_ schreef:
25-05-2020 10:50
Nee, zo'n concertzaal of theaterzaal overleeft dat toch niet? Tenzij de staat steun blijft geven. Al gaat dat nu ook niet geweldig van wat ik ervan hoor via mijn man.
maar tja, hoe rot ook, we hebben geen concertzalen nodig, als mensheid
Ik heb ook een la vol ongebruikte concertkaarten hoor, een deel is al doorgeschoven naar 2021, maar geloof nooit, dat ze dan al doorgaan
watdachtjehiervan schreef:
25-05-2020 10:54
Velen gaan dit niet overleven. En dat is echt zuur.
Ja, dat is dramatisch.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-05-2020 10:31
Dat zegt niemand volgens mij.
En dat naar het buitenland reizen... ik ga het niet doen (was wel de planning). Maar de camping wel.
Nee, jij misschien niet maar wat te denken van alle andere die wel naar buitenland reizen.
Er wordt hier wel iets gezegd van Carnaval maar is men de infectiehaard in Italie vergeten.
Dit kwam door de vele wintersporters die het weer mee terug namen.

Nu is het natuurlijk zomer en zitten mensen veel minder op elkaars lip en zijn de maatregelen ook veel groter maar toch.
Een druk bezocht hotel, all inclusief, vliegreizen, busreizen eigenlijk alles waarbij je een groep mensen samen heb in een relatief kleine omgeving of in een omgeving die gedeeld wordt zoals buffet is een risico.
Ik snap landen als Spanje, Griekenland Italie etc erg goed, ze zijn afhankelijk van toerisme maar men moet niet denken dat dit nu opeens niet zal leiden tot nieuwe besmettingsgevallen of risico's.

Daarnaast gaat het om de R, deze is nu geloof ik onder de 1 maar hoe meer mensen weer Corona oplopen hoe groter de R.
even rekentechnisch,
1 besmet persoon besmet geloof ik nu 0,8 andere persoon.
loopt deze op dan gaat het ook snel.
1 besmetting op 1,5 persoon is bijvoorbeeld niet veel maar als je dit gaat vermenigvuldigen krijg je
1=1,5
2=3
4=6
8=12
etc etc, en ook die mensen besmetten weer.
We komen van een R van 3 af dus 1,5 is positief maar als je er niet tijdig bij bent loopt dit alsnog snel op.

Kortom, ik hoop ook dat we met zijn alle deze positieve trend erin kunnen houden maar geloof zeker niet dat we er zijn en alles valt en staat met het gedrag van mensen. En ik vermoed dat met ingang van 1 juni als terrassen, cafe's etc weer open mogen mensen toch een stuk relaxter worden. Ben erg benieuwd naar de cijfers in de 3e week van juni. laten we hopen op goede cijfers natuurlijk, maar ik wil niet naief zijn door hier maar automatisch vanuit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Er is inderdaad een hele sector die dreigt ten onder te gaan aan deze crisis. Die was al zo hard getroffen toen Zijlstra met een sardonische grijns gehakt maakte van de hele kunstbegroting. Onder het goedkeurend oog van de mensen die The Voice het toppunt van cultuur vinden en oprecht denken dat de maatschappij verder wel zonder die flauwekul kan.

En de minister die nu verantwoordelijk is, is de minst daadkrachtige van alle ministers die de afgelopen decennia verantwoordelijk waren voor cultuur. Ze heeft nog steeds geen echt plan ingediend.

Mijn hart huilt voor iedereen die op een of andere manier werkzaam is in de sector.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk (en zie) dat mensen zich in het openbaar best aan de 1,5 meter houden, maar ik heb wel ontzettend veel mensen gelezen die nu weer naar opa en oma toegaan of verjaardagen gaan vieren. Het lijkt me eerder dat dát de gelegenheden zijn waar je geen of weinig afstand houdt en waar je dus besmettingen overgeeft.
Alle reacties Link kopieren
Daarom moet de R onder de 1 blijven, want het werkt natuurlijk ook andersom:

100 = 80
80 = 64
64 = 51

etc.
lilalinda schreef:
25-05-2020 10:56
maar tja, hoe rot ook, we hebben geen concertzalen nodig, als mensheid
Ik heb ook een la vol ongebruikte concertkaarten hoor, een deel is al doorgeschoven naar 2021, maar geloof nooit, dat ze dan al doorgaan
Nee, natuurlijk hebben we dat niet 'nodig'. We hebben ook geen mooie tuin 'nodig' of de mooiste kleren of de mogelijkheid om uit eten te gaan. Maar al die mensen die in die sectoren werken hebben wel inkomsten nodig en kunnen niet allemaal doorgeschoven worden naar andere sectoren.
gordijn87 schreef:
25-05-2020 10:59
Nee, jij misschien niet maar wat te denken van alle andere die wel naar buitenland reizen.
Er wordt hier wel iets gezegd van Carnaval maar is men de infectiehaard in Italie vergeten.
Dit kwam door de vele wintersporters die het weer mee terug namen.
Maar toch is het zo dat het alleen in Brabant echt uit de hand liep.
Quincy2 schreef:
25-05-2020 11:02
Ik denk (en zie) dat mensen zich in het openbaar best aan de 1,5 meter houden, maar ik heb wel ontzettend veel mensen gelezen die nu weer naar opa en oma toegaan of verjaardagen gaan vieren. Het lijkt me eerder dat dát de gelegenheden zijn waar je geen of weinig afstand houdt en waar je dus besmettingen overgeeft.
Wij hebben sinda een week ook weer sociale contacten. Maar wel met 1,5 meter afstand.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-05-2020 10:44
Want het is geen garantie dat er überhaupt een piek / tweede golf / opleving gaat komen toch? Het scenario is plausibel, dat zeker. Maar zeker weten doen we het pas als ie er is.

En wanneer is iets een piek? Of tweede golf?
Volgens mij wordt er versoepeld totdat de ic-opnamen weer stijgen, dan wordt er weer iets aangescherpt.
Die stijging is dan een golf(je).

Ik denk dat we voorlopig met golfjes te maken zullen krijgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
25-05-2020 10:59
Nee, jij misschien niet maar wat te denken van alle andere die wel naar buitenland reizen.
Er wordt hier wel iets gezegd van Carnaval maar is men de infectiehaard in Italie vergeten.
Dit kwam door de vele wintersporters die het weer mee terug namen.
In Tirol lijkt het met name verspreid door de apres ski, wat mij betreft vergelijkbaar met carnaval. Dat soort feesten lijken mij voorlopig niet verstandig.
Quincy2 schreef:
25-05-2020 11:02
Ik denk (en zie) dat mensen zich in het openbaar best aan de 1,5 meter houden, maar ik heb wel ontzettend veel mensen gelezen die nu weer naar opa en oma toegaan of verjaardagen gaan vieren. Het lijkt me eerder dat dát de gelegenheden zijn waar je geen of weinig afstand houdt en waar je dus besmettingen overgeeft.
Maar dat mag toch ook gewoon?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
25-05-2020 11:05
Wij hebben sinda een week ook weer sociale contacten. Maar wel met 1,5 meter afstand.
Er zijn heel veel mensen die 'sinds een week' of misschien twee weken weer meer afspreken. Die lukt het echt niet allemaal om 1,5 afstand te houden. Je bent namelijk met mensen waar je van nature geen afstand van houdt.

Ik stond net in de rij bij het zwembad. Iemand kon haar e-ticket niet vinden op haar telefoon, dus een bekende kwam er naast staan om te helpen. Duurde wel een paar minuten... Zulke dingen. Dat gaat echt sneller dan je denkt als je elkaar kent en na een half uur ben je het alweer vergeten.

Maar als er iets gebeurt komt het door de scholen, of de winkels.... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Drijfzand_ schreef:
25-05-2020 11:02
Nee, natuurlijk hebben we dat niet 'nodig'. We hebben ook geen mooie tuin 'nodig' of de mooiste kleren of de mogelijkheid om uit eten te gaan. Maar al die mensen die in die sectoren werken hebben wel inkomsten nodig en kunnen niet allemaal doorgeschoven worden naar andere sectoren.
dat het persoonlijke drama's zijn voor al die bedrijven en medewerkers snap ik volkomen
dat ik baal, dat ik niet kan, ook erg waar
dat ik me afvraag hoe mijn kinderen (zonder 'stappen') hoe vrienden gaan treffen, ook

Maar een samenleving is ook flexibel, en we verzinnen wel weer wat anders
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
25-05-2020 11:02
Ik denk (en zie) dat mensen zich in het openbaar best aan de 1,5 meter houden, maar ik heb wel ontzettend veel mensen gelezen die nu weer naar opa en oma toegaan of verjaardagen gaan vieren. Het lijkt me eerder dat dát de gelegenheden zijn waar je geen of weinig afstand houdt en waar je dus besmettingen overgeeft.
ik heb mijn (schoon)ouders af&toe gezien en afstand houden ging prima en vanzelf
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
25-05-2020 11:09
Maar dat mag toch ook gewoon?
Ja hoor, maar het valt me op dat niemand dat noemt als potentiële uitbraakhaard. Alleen de scholen, de terrassen, ...
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
25-05-2020 11:09
Er zijn heel veel mensen die 'sinds een week' of misschien twee weken weer meer afspreken. Die lukt het echt niet allemaal om 1,5 afstand te houden. Je bent namelijk met mensen waar je van nature geen afstand van houdt.

Ik stond net in de rij bij het zwembad. Iemand kon haar e-ticket niet vinden op haar telefoon, dus een bekende kwam er naast staan om te helpen. Duurde wel een paar minuten... Zulke dingen. Dat gaat echt sneller dan je denkt als je elkaar kent en na een half uur ben je het alweer vergeten.

Maar als er iets gebeurt komt het door de scholen, of de winkels.... ;-)
Van die momenten waarin mensen even te dichtbij komen zul je vast wel besmettingen krijgen, maar het is totaal niet te vergelijken met de situatie begin maart waarin het al rondging en mensen nog gewoon in volle kroegen stonden, als vanouds gingen winkelen, 's morgens in een volle trein stapten, enzovoort. Dus ja, er zullen vast nieuwe besmettingen komen, dat gebeurt nu ook nog steeds, maar dan nog denk ik dat het totaal anders is dan die eerste uitbraakfase.

Ik denk ook dat als het weer gaat stijgen, er sneller maatregelen worden genomen en misschien ook wel meer op regionaal niveau.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Quincy2 schreef:
25-05-2020 11:09
Er zijn heel veel mensen die 'sinds een week' of misschien twee weken weer meer afspreken. Die lukt het echt niet allemaal om 1,5 afstand te houden. Je bent namelijk met mensen waar je van nature geen afstand van houdt.

Ik stond net in de rij bij het zwembad. Iemand kon haar e-ticket niet vinden op haar telefoon, dus een bekende kwam er naast staan om te helpen. Duurde wel een paar minuten... Zulke dingen. Dat gaat echt sneller dan je denkt als je elkaar kent en na een half uur ben je het alweer vergeten.

Maar als er iets gebeurt komt het door de scholen, of de winkels.... ;-)
Maar dan nog hebben we met 17 miljoen mensen veel minder contact met andere dan als er festivals, kermissen enz zijn. En daarbij houdt de meerderheid wel afstand. De cijfers van besmettingen worden dagelijks bijgehouden. Het zal dus echt niet meer zo uit de hand lopen.
Alle reacties Link kopieren
In tegenstelling tot maart blijven nu veel meer mensen met gezondheidsklachten thuis. Wat dat betreft is echt wel iets veranderd t.o.v. toen.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
25-05-2020 11:10
Ja hoor, maar het valt me op dat niemand dat noemt als potentiële uitbraakhaard. Alleen de scholen, de terrassen, ...
Omdat je daar nog steeds in kleinere groepen bent, dus hoogstens 5 mensen besmet.
En, mensen zijn nou eenmaal veel banger voor 'onbekende' mensen. Want tante Annie heeft echt geen corona, die hoest altijd al veel, maar die meneer met hooikoorts aan het tafeltje naast je vast wel.
Alle reacties Link kopieren
Corona is er, en blijft er, totdat er een medicijn of vaccin is.
De kans dat je nu besmet wordt, is een stuk kleiner dan in maart, maar is er nog steeds. De overheid gaat nog steeds voor groepsimmuniteit, maar zodra de ic's weer gaan overlopen zullen onze vrijheden weer worden ingeperkt.
We mogen straks weer naar de bioscoop en het restaurant, ik durf iig niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
25-05-2020 11:14
Maar dan nog hebben we met 17 miljoen mensen veel minder contact met andere dan als er festivals, kermissen enz zijn. En daarbij houdt de meerderheid wel afstand. De cijfers van besmettingen worden dagelijks bijgehouden. Het zal dus echt niet meer zo uit de hand lopen.
O zeg dat even tegen die zenuwpezen die mekkeren over versoepelingen ;-)

Mja misschien zit mijn irritatie daar wel een beetje: van die mensen die de hele tijd maar zeuren over volgende golven (want een strengere lockdown gaat er niet komen, dat was eerst hun stokpaardje) door picknickende mensen in het park, terwijl ze zelf bij wijze van spreken de hele familie op bezoek hebben ieder weekend.
Alle reacties Link kopieren
https://www.dvhn.nl/groningen/Angst-voo ... 84991.html


Alle metertjes op het corona-dashboard van Noord-Nederland staan op groen. Er komen de laatste weken nauwelijks nieuwe besmettingen bij in Groningen, Friesland en Drenthe. En de R is lager dan 0,5. Dat betekent dat de kans dat de verspreiding toeneemt erg laag is. Op dit moment.
...
Uiteindelijk zijn er 120 inwoners van Friesland, Drenthe en Groningen overleden aan het coronavirus, blijkt uit de registraties. Dat is minder dan de sterfgevallen bij een normale wintergriep-epidemie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
25-05-2020 10:27
Ik ben niet zo bang voor stijging vanwege de dagjesmensen met Pasen of bijvoorbeeld afgelopen weekend.

Wel ben ik bang voor een stijging 2 a 3 weken na 1 juni als alles weer los is en mensen een stukje waakzaamheid verliezen omdat alles relatief normaal is in vergelijking net eerder. Scholen weer bijna volledige open, horeca open etc.

En dan hebben we het nog niet over wat er gebeurt als mensen weer massa van en naar het buitenland/camping reizen. Ook daar ben ik bang voor een opleving. Maar tijd zal het leren en hoop dat mensen onthouden wat er afgelopen periode geleerd hebben qua afstand, hygiëne en ziektevoorschriften. Maar het is naar mijn mening te optimistisch er vanuit te gaan dat het nu allemaal koek en ei is.
Als alles weer los is?
Ik denk dat het reuze mee gaat vallen.
Hier zijn wij "bourgondiërs". Normaal vaak uit eten, de kroeg in, terrasje, carnaval.
Maar niemand, maar dan ook helemaal iemand in mijn omgeving gaat met al die maatregelen uit eten of het terras op. Niemand heeft daar zin in. Grote evenementen gaan voorlopig ook niet door. Carnaval zal ook geschrapt worden.
Dus ik denk dat het echt mee gaat vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven