Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe vaak ging de klas van je kind in quarantaine??

18-01-2022 16:34 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak is de klas van jouw kind in quarantaine gegaan dit schooljaar? Heeft de school veel last gehad van besmettingen en uitval leerkrachten?

Ik vraag dit omdat kind net een week is begonnen op een kleuterschool (In belgie) en nu aL een week in quarantaine moet (4 kindjes met covid). Verder zijn er 4 kleuter leerkrachten ziek, ook de invalster is ziek, een van mijn kinds vaste juffen heeft long covid. Voor de vakantie was het schijnbaar ook een drama qua personeelstekort en besmettingen/dichte klassen.

Kan gebeuren, maar nu blijkt een groot deel van de ouders (en leerkrachten?) ongevaccineerd en ik vraag me af of deze school daarom zo hard getroffen wordt? Of is dit gewoon omicron die rond gaat (kleuters zijn natuurlijk allemaal ongevaccineerd ongeacht de status van ouders).
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
18-01-2022 19:52
Ik bedenk me nu. Oudste heeft in haar klas 3 kinderen met corona, maar de klas is gewoon op school (VO). Verder ook niets van school gehoord over extra opletten of testen of zo. Oudste weet het van haar klasgenootjes omdat die het gedeeld hebben in de klassenapp. Daarna heeft een heel aantal kinderen uit eigen beweging meteen een zelftest gedaan (waarvan de foto's ook allemaal in de app gedeeld werden).

Eigenlijk wel vreemd dat we van school niets gehoord hebben toch?
Ik heb ook héél sterk het gevoel dat elke school maar zo'n beetje zijn zin doet.
Wel of niet communiceren, zelf maar bepalen bij hoeveel zieke kinderen de hele klas of school thuis zit, ...

Het lijkt mij alsof er bijna nergens nationale (laat staan internationale - België ook) eenduidigheid is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
WollekeW schreef:
18-01-2022 19:57
Dat is inderdaad goed mogelijk. Maar er is ook praktisch geen uitval geweest van leerkrachten, en ziek is toch echt ziek, dus als je niet test maar wel ziek wordt, ben je toch thuis of niet in staat om te werken.
Ik ken veel mensen die corona hebben gehad en veel daarvan waren niet zo ziek dat ze niet konden werken. Met de klachten die ik had toen ik corona had, zou ik normaalgesproken ook gewoon door gewerkt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-01-2022 20:02
Ik heb ook héél sterk het gevoel dat elke school maar zo'n beetje zijn zin doet.
Wel of niet communiceren, zelf maar bepalen bij hoeveel zieke kinderen de hele klas of school thuis zit, ...

Het lijkt mij alsof er bijna nergens nationale (laat staan internationale - België ook) eenduidigheid is.
Dat gevoel heb ik ook.

Ik vraag me wel af waar dat aan ligt. Ik weet van een collega van mij die bij ons op school verantwoordelijk is voor de uitvoering van de maatregelen dat de informatie die vanuit de overheid of GGD komt ook vaak niet eenduidig en duidelijk is. Scholen zijn allemaal kei hard aan het werk en doen hun best het zo goed mogelijk te doen (ga ik vanuit dan), maar ze moeten allemaal zelf het wiel uitvinden en ieder doet dat op zijn eigen manier.
Zou handig zijn als de richtlijnen landelijk bepaald en landelijk bekend zijn. En dan zouden de richtlijnen niet overal in Nederland hetzelfde moeten zijn, maar af moeten hangen van de besmettingsaantallen in een bepaalde regio.
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
18-01-2022 20:01
Ik weet dat de regels inderdaad anders zijn vanwege de gevaccineerde kinderen (werk zelf ook op VO). Maar wat ik nu vreemd vind bij mijn eigen kind is dat ik van school helemaal niets gehoord heb. Of ligt dat aan mij?
Doen ze hier ook niet, weet ik van een vriendin met dochter in de 1e. School laat niks weten, dochter weet het via via wel als er kinderen besmet zijn.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
18-01-2022 20:02
De jongste 2x een week achter elkaar omdat een of andere oelewapper z’n kind in afwachting van de test vast terug deed naar school (want hij moest werken) en kind bleek positief. Konden alle kindjes meteen weer terug naar huis.

(was nog dat je naar huis moest bij 1 besmetting in de klas, nu is het 3 volgens mij)
Dat is hier nooit geweest. Altijd al vanaf 3.
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
18-01-2022 20:01
De quarantaine zal wel stoppen...

Als bij alle kinderen het vaccin erin zit. Ik denk echt dat het daarop uitdraait. Bij de volgende conferentie zal het wel gezegd worden. Laat het vaccin bij je kind zetten. Dan zijn veel zorgen voorbij....
Als kinderen corona hebben gehad onlangs hoeven ze toch zeker niet gevaccineerd te worden?
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
18-01-2022 20:03
Ik ken veel mensen die corona hebben gehad en veel daarvan waren niet zo ziek dat ze niet konden werken. Met de klachten die ik had toen ik corona had, zou ik normaalgesproken ook gewoon door gewerkt hebben.
Ik heb in oktober 2020 Corona gehad, dat was de originele variant nog. Daar ben ik echt goed ziek van geweest, 2 weken niet gewerkt. Maar wat ik nu hoor aan klachten is echt minimaal. Ik zou nu gewoon lekker doorwerken als je kan. Hopen dat die quarantaine-regels snel stoppen. Met de klachten die omikron met zich mee brengt, weegt het mijns inziens niet meer op tegen wat de kinderen missen allemaal nu.
Wel gek trouwens, eerst waren er twee juffen besmet, niks aan de hand, kind onder de vier jaar dus hoeft niet in quarantaine. Twee dagen later ofzo derde besmetting: direct hele opvang dicht en iedereen in quarantaine
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
18-01-2022 20:18
Als kinderen corona hebben gehad onlangs hoeven ze toch zeker niet gevaccineerd te worden?
Dat is na 8 weken ook weer over natuurlijk. Vaccinatie werkt langer.
Alle reacties Link kopieren
Klas van kleuter heeft nog niet in quarantaine gezeten. Wij zelf wel in isolatie ivm besmette kleuter, peuter en ikzelf.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
18-01-2022 20:18
Als kinderen corona hebben gehad onlangs hoeven ze toch zeker niet gevaccineerd te worden?
Vandaag brief gekregen. Kinderen van 5 tot 12 mogen gevaccineerd worden. Maar zoon mag niet, omdat hij korter dan 12 weken geleden corona heeft gehad.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
18-01-2022 20:17
Dat is hier nooit geweest. Altijd al vanaf 3.
Nee dat is pas sinds mid september. Daarvoor was het 1 en werd de hele klas als nauw contact aangemerkt.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
18-01-2022 20:28
Nee dat is pas sinds mid september. Daarvoor was het 1 en werd de hele klas als nauw contact aangemerkt.
Bij ons op school hebben ze altijd 3 aangehouden. Zal best dat dat niet officieel was ofzo, maar bij ons op school is het dus nooit anders geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bso werkt ook weer anders....afgelopen vrijdag krijgen 3 kinderen uit 1 gezin een positieve test, die zijn alle 3 op de bso geweest een dag daarvoor. Niemand heeft daarover gecommuniceerd, dat is toch raar? Hele bso nu besmet en bijna de hele school zit nu in quarantaine.
Alle reacties Link kopieren
School geeft besmetting door als in er is een besmetting in de groep. Let op klachten bij uw eigen kind. Ggd kan adviseren groep in quarantaine te zetten. Ik las ergens dat dat vanaf 3 besmettingen in de groep is.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
18-01-2022 20:24
Vandaag brief gekregen. Kinderen van 5 tot 12 mogen gevaccineerd worden. Maar zoon mag niet, omdat hij korter dan 12 weken geleden corona heeft gehad.
Dat mag dan na 12 weken wel. Geldt ook voor mijn dochter en ook voor onze boosters (allemaal corona gehad in november)
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen 2 jaar nog nooit in quarantaine geweest. Niet op de basisschool en nu ook nog niet op het vo.
Ook nauwelijks uitval van lessen.
Alle reacties Link kopieren
0x, wat een flauwekul ook. Ze zijn hier gelukkig ook niet zo strikt.
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
18-01-2022 19:59
Lastige is ook wel dat er twee problemen spelen:

1. corona > zorgt voor quarantaines
2. lerarentekort > zieke leerkrachten kunnen niet worden vervangen


Een van mijn kinderen heeft nu een zieke juf. Ze heeft geen corona, maar kan niet komen werken. Er is geen vervanging morgen dus klas zit thuis.
Ik heb dit (in het voor-coronatijdperk) nooit mee gemaakt.

Vanwege quarantaine van de klas heeft nog geen een van mijn kinderen thuis gezeten. We hebben wel als gezin een tijd thuis gezeten omdat we (bijna) allemaal corona hebben gehad
Voorheen werden kinderen verdeeld als de leerkracht ziek was, maar dat mag momenteel niet.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
18-01-2022 21:03
Dat mag dan na 12 weken wel. Geldt ook voor mijn dochter en ook voor onze boosters (allemaal corona gehad in november)
Klopt, maar ik reageerde hierop:

Als kinderen corona hebben gehad onlangs hoeven ze toch zeker niet gevaccineerd te worden?
Alle reacties Link kopieren
1x.
Het zijn vooral de hogere groepen die on quarantaine gaan. De kleuters nauwelijks.
Alle reacties Link kopieren
De 2 klassen van mijn kinderen zijn nog 0 keer in quarantaine geweest, maar vrees dat dat niet lang meer duurt. Hun juffen zitten thuis met positief geteste kinderen, met wat geschuif staat er toch elke dag weer iemand voor de klas.
Verder helemaal eens dat ze die quarantaine moeten schrappen. Laat het maar rondgaan op de scholen (mits gezonde leerkrachten) en hoeven er ook geen kinderen gevaccineerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
3 kids, twee basisschool en eentje kdv.
Alle drie nog nooit.
Basisschool van mijn kids zelfs nog geen enkele klas in quarantaine geweest.
Alle reacties Link kopieren
voor ons de 1e keer. 1 zoon zit nu in de 2, hij zit nu in quarantaine ivm zusje die corona heeft
dochter zit dus thuis omdat ze besmet is. Afgelopen zondag kwamen de 1e 15 besmettingen aan het licht. De teller staat nu op 21!!! van de 30
Hoop dan ook dat het bij deze ene keer blijft, nu meer dan 2/3 het heeft momenteel

maar inderdaad, normaal zou je het verkoudheid noemen en ze naar school sturen. Maar besmettelijk is het wel. Gigantisch
Alle reacties Link kopieren
Iris29 schreef:
18-01-2022 23:00
Laat het maar rondgaan op de scholen (mits gezonde leerkrachten) en hoeven er ook geen kinderen gevaccineerd te worden.
Lekker dan, ik was dus zo’n gezonde (jonge) leerkracht die nu niet lekker herstelt van covid. Daarnaast ben ik ook moeder van 3 kinderen met nu een conditie van een bejaarde.
De Corona zelf viel mee, afgezien van 10 dagen verhoging.
1 op de 5 mensen heeft een moeizaam herstel.
Wat mij betreft niet laten rondgaan op scholen. Ik wil graag herstellen, m’n booster nemen over een paar weken en dat iedereen zich verantwoord gedraagt.
Alles komt goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven