Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kerstpakketten persoonlijk bezorgen bij collegas

27-11-2020 18:47 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op kantoor bij een detacheringsbureau. Gedetacheerden wonen door het gehele land. Nu is het idee door directie opgevat om dit jaar de kerstpakketten persoonlijk langs te brengen. Ik vind het geen goed idee met het zicht op de maatregelen en advies van RIVM om reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken en vraag mij sterk af of gedetacheerden dit in deze crisistijd wel kunnen waarderen. Ik stuit op veel onbegrip in de organisatie op mijn standpunt. Hoe kijken jullie hiernaar?

Concreet; gedetacheerden wonen door heel Nederland dus alle provincies worden aangedaan

Voorgaande jaren hadden we met kerst altijd een gezamenlijke bijeenkomst waarbij de pakketten werden uitgereikt. Overige werden opgestuurd
corona-technisch zie ik er ook niet zo veel mis mee, als er inderdaad gewoon buiten een praatje gemaakt wordt.

of ik er op zit te wachten....? bij mijn huidige werkgever had ik het heel leuk gevonden (wij krijgen nu zo'n saaie bon per post), maar bij mijn vorige werkgever had ik het heel ongemakkelijk gevonden. hoewel ik het daar ontzettend naar mijn zin had, had ik mijn manager niet graag ineens aan de deur gehad.
suuz393 schreef:
27-11-2020 19:29
Ik ga iedereen in mijn (kleine) team ook even persoonlijk langs. Ik weet 100% zeker dat dat gewaardeerd wordt door mijn collega's die ik al maanden niet IRL heb gezien. Aanbellen, netjes afstand houden, even kletsen en ze hele fijne feestdagen wensen.

Ik denk dat het vanuit een leidingegevende betrokkenheid laat zien. En het is toch gewoon een leuk en lief gebaar?

Overigens ga ik ervan uit dat medewerkers die thuis aan het werk zijn op werkdagen ook thuis zijn, toch?

Enne, bij mensen die zeggen dat ze het vreselijk zouden vinden als hun collega/leidinggevende op de stoep staat, vraag ik me serieus af of je lekker op je plek zit op je werk...
Misschien zijn ze even de hond uitlaten of om boodschappen als je onverwacht voor de deur staat. Als je toch persé persoonlijk wil komen afgeven, dan kun je van te voren beter afspreken wanneer je langs komt. Anders voelt het als 'n soort van controle lijkt me.
mooiedromen schreef:
27-11-2020 21:00
Even een andere invalshoek. Ik denk dat je zeker moet weten dat iedereen t zal waarderen want je mag niet zomaar het adres van een medewerker aan een andere collega geven.

Mij lijkt het vooral ongemakkelijk als je iemand al maanden niet gezien heb en dan staan ze ineens onaangekondigd voor je neus maar dat is vast persoonlijk.
Dat van het adres wilde ik ook al noemen, maar ik dacht dat dat misschien gezeur zou zijn. Bij ons kun je zelfs geen kaartjes naar collega’s sturen als ze niet zelf hun adres aan je hebben gegeven. Dan moet je het bij HR afgeven.
Gaat het nu om een pakket voor collega's of om een pakket voor de gedetacheerde medewerkers die jullie in normale tijden ook misschien maar 3 keer per jaar zien?

Het idee klinkt heel leuk. Maar pleit dan voor een bezoek op de eigenlijke werkvloer. Werkt de medewerker thuis, doe het dan niet. Andersom zou ik er echt geen zin in hebben dat mijn contactpersoon van het detacheringsbedrijf voor mijn voordeur zou staan. Het is al erg genoeg dat ik mijn werk in mijn privé omgeving moet uitvoeren.
redbulletje schreef:
27-11-2020 21:06
Misschien zijn ze even de hond uitlaten of om boodschappen als je onverwacht voor de deur staat. Als je toch persé persoonlijk wil komen afgeven, dan kun je van te voren beter afspreken wanneer je langs komt. Anders voelt het als 'n soort van controle lijkt me.
Inderdaad. Ik ken ook zat mensen die een hotelkamer boeken voor overdag om daar “thuis” te gaan werken. Staan ze dan, voor een dichte deur te denken dat jij niet aan het werk bent.
rumforviva schreef:
27-11-2020 21:07
Dat van het adres wilde ik ook al noemen, maar ik dacht dat dat misschien gezeur zou zijn. Bij ons kun je zelfs geen kaartjes naar collega’s sturen als ze niet zelf hun adres aan je hebben gegeven. Dan moet je het bij HR afgeven.
Dit. In verband met de AVG.
Alle reacties Link kopieren
@veranderling; het gaat om gedetacheerden en zien wij als collega's. In normale tijden zien we ze gemiddeld 8x per jaar (4x bijeenkomst, 1 a 2 rainingsdagen en verschillende keren bezoek op locatie)
Ik zou de pakketten gewoon langs brengen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me afschuwelijk. Loop je in je huispak met je haar als een verlaten vogelnest, staat je baas voor de deur.
Ik zou ze gewoon per post sturen. Niet iedereen zit te wachten op spontaan huisbezoek, niet qua kleding, kapper, opgeruimd huis... En niet iedereen zit erop te wachten dat de werkgever weet hoe je precies woont. Of waar je woont, overigens. Het feit dat HRM je adres heeft, wil niet zeggen dat je het prettig vindt dat je leidinggevende het ook heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat een leuke verrassing vinden. Corona-technisch zie ik geen problemen en ik vind de persoonlijke benadering juist leuk.
Alle reacties Link kopieren
Veranderling schreef:
27-11-2020 21:14
Gaat het nu om een pakket voor collega's of om een pakket voor de gedetacheerde medewerkers die jullie in normale tijden ook misschien maar 3 keer per jaar zien?

Het idee klinkt heel leuk. Maar pleit dan voor een bezoek op de eigenlijke werkvloer. Werkt de medewerker thuis, doe het dan niet. Andersom zou ik er echt geen zin in hebben dat mijn contactpersoon van het detacheringsbedrijf voor mijn voordeur zou staan. Het is al erg genoeg dat ik mijn werk in mijn privé omgeving moet uitvoeren.

Ik redeneer juist andersom. Als ik voor een kerstpakket, met een waarde van pakweg drie tientjes, een rit van twee uur moet maken, dan mag je dat pakket houden.

Daarnaast, als iedereen het moet ophalen en je hebt 50 medewerkers, dan zijn dan 50 ritten. Terwijl, als 2 personen het rondbrengen, dat dus twee ritten zijn. Maar ik vind thuiswerken dan ook geen straf.
En of er nou een medewerker van het detacheringsbureau voor mijn deur staat, of de postbode, het pakket blijft hetzelfde en het feit dat ik de deur moet openmaken ook.

Je zou bij mij zelfs binnen mogen komen, we hebben het gehad dus zijn voorlopig relatief veilig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het juist wel leuk vinden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Volgens mij gaat het er niet zo zeer om of dat mensen het op prijs zouden stellen, maar of dat het mag gezien de AVG.

Je hoeft er maar één tussen te hebben zitten die het niet waardeert en je kunt een dik vet probleem hebben. Hoe lief en leuk het ook bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
Of het nou ‘mag’ of niet, ik vind het gewoon niet in de geest van het huidige Corona beleid om door het hele land te gaan reizen als dat niet perse nodig is. We willen allemaal (tenminste de meesten onder ons) denk ik weer meer persoonlijk contact met collega’s, maar de lijn is heel duidelijk: dat is nu nog niet gewenst. We moeten het aantal reisbewegingen en sociale contacten beperken. Daar past dit gewoon niet in, wat mij betreft.
dignity schreef:
27-11-2020 22:10
Of het nou ‘mag’ of niet, ik vind het gewoon niet in de geest van het huidige Corona beleid om door het hele land te gaan reizen als dat niet perse nodig is. We willen allemaal (tenminste de meesten onder ons) denk ik weer meer persoonlijk contact met collega’s, maar de lijn is heel duidelijk: dat is nu nog niet gewenst. We moeten het aantal reisbewegingen en sociale contacten beperken. Daar past dit gewoon niet in, wat mij betreft.
Daar heb je ook gelijk in ja.
Ceylon schreef:
27-11-2020 21:56
Ik redeneer juist andersom. Als ik voor een kerstpakket, met een waarde van pakweg drie tientjes, een rit van twee uur moet maken, dan mag je dat pakket houden.

Daarnaast, als iedereen het moet ophalen en je hebt 50 medewerkers, dan zijn dan 50 ritten. Terwijl, als 2 personen het rondbrengen, dat dus twee ritten zijn. Maar ik vind thuiswerken dan ook geen straf.
En of er nou een medewerker van het detacheringsbureau voor mijn deur staat, of de postbode, het pakket blijft hetzelfde en het feit dat ik de deur moet openmaken ook.

Je zou bij mij zelfs binnen mogen komen, we hebben het gehad dus zijn voorlopig relatief veilig.
Ik zou er niet om staan te springen om iemand binnen te laten. Je voelt je waarschijnlijk toch verplicht als iemand van jouw bedrijf vraagt of ie even naar de wc mag. Een pakketbezorger staat tenminste al weer met één been in z'n bus op het moment dat jij de deur open doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig vandaag weer een pakketje van mijn werk gekregen. Ik vind het hartstikke leuk. En ik zie ook niet in hoe het anders is dan met een pakketbezorger. Ik vraag iemand niet binnen, verwachten/willen ze zelf ook niet. Als je tig pakkettjes aan het rondbrengen bent blijf je sowieso niet overal staan/zitten koffiedrinken en ene praatje pot.

En als iemand echt naar de WC moet dan kan dat, en maak ik daarna nog een keer schoon. Maar dat mag de pakketbezorger ook als íe echt moet.
Alle reacties Link kopieren
@dignity; goed punt en helder verwoord. Zo sta ik er ook in.

Er zijn duidelijke afspraken te maken dat je netjes 1,5m afstand houdt, niet naar binnen gaat en het contactmoment zo kort mogelijk houdt maar het druist volledig in tegen de richtlijn van zo min mogelijk reisbewegingen en ik vind door dit toch te doen dat je hiermee als bedrijf een verkeerd signaal afgeeft.
jewelll wijzigde dit bericht op 27-11-2020 22:30
0.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook superleuk hoor TO. Ligt een beetje aan de band die je hebt met de medewerkers, maar wij hebben ook wandeldates gepland en sturen persoonlijke kerstkaarten enzo. Ik ben ook blij om zo in mijn werk te staan, het lijkt me heel jammer als je zo weinig connectie hebt dat je iemand liever niet ziet (na al maanden niet gezien te hebben ivm thuiswerken).
SjaanRoeispaan schreef:
27-11-2020 21:40
Het lijkt me afschuwelijk. Loop je in je huispak met je haar als een verlaten vogelnest, staat je baas voor de deur.
Dat heb ik dus meegemaakt. Het woord "afschuwelijk" zal ik niet gebruiken, want het is natuurlijk aardig bedoeld, maar het voelde wel een beetje als een overval.
Als je het toch gaat doen zou ik gewoon die medewerkers van te voren contacten over het bezorgmoment. Dat je niet opeens voor de deur staat. Dan kun je ook gelijk aangeven dat je zeker niet binnen zult komen, zodat je mensen niet voor 't blok zet daarmee.
Alle reacties Link kopieren
jewelll schreef:
27-11-2020 22:28
@dignity; goed punt en helder verwoord. Zo sta ik er ook in.

Er zijn duidelijke afspraken te maken dat je netjes 1,5m afstand houdt, niet naar binnen gaat en het contactmoment zo kort mogelijk houdt maar het druist volledig in tegen de richtlijn van zo min mogelijk reisbewegingen en ik vind door dit toch te doen dat je hiermee als bedrijf een verkeerd signaal afgeeft.
Als je de pakketjes af gaat geven met het openbaar vervoer zou ik het inderdaad niet verstandig vinden. Maar als je in je auto stapt, bij niemand naar binnen gaat en afstand houdt zie ik eigenlijk niet echt problemen. In de supermarkt loop je dan nog meer risico.

Wel zou ik het inderdaad van te voren even aangeven. Voor het geval dat sommige in hun pyjama lopen. ;-D
Ik ben zo blij dat mijn bedrijf niet meer doet aan die idiote kerstpaketten met een budget van niks. Er is me er nog nooit één bijgebleven.
Alcohol was al een tijdje in de ban gedaan en vanwege de associatie met kerst voor bepaalde gevoelige groepen is nu geheel afgezien van een doos met waardeloze supermarktwaren.
In deze coronatijden is een enveloppe met een tegoedbon misschien maar het beste.
florita schreef:
27-11-2020 22:30
Ik vind het ook superleuk hoor TO. Ligt een beetje aan de band die je hebt met de medewerkers, maar wij hebben ook wandeldates gepland en sturen persoonlijke kerstkaarten enzo. Ik ben ook blij om zo in mijn werk te staan, het lijkt me heel jammer als je zo weinig connectie hebt dat je iemand liever niet ziet (na al maanden niet gezien te hebben ivm thuiswerken).
Ik ben thuis gewoon heel anders dan op m’n werk en dat houd ik liever gescheiden. Maar ik heb best leuke collega’s verder, daar gaat het niet om.

Maar ja, ik vind het thuiswerken echt heerlijk! Ik kan me al bijna niet meer voorstellen dat ik voorheen dagelijks naar kantoor ging en ik weet ook niet hoe ik dat weer voor elkaar ga krijgen straks. Ik probeer er maar van te genieten zolang het kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven