Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Krijgen gevaccineerden privileges?

21-11-2020 14:40 1103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was onderwerp van gesprek aan de talkshowtafels, in de kranten, op de radio en - uiteraard - op de sociale media.

Mogen mensen die zich laten vaccineren tegen corona binnenkort meer dan mensen die zo'n prik weigeren.

Minister de Jonge had er er over in de Tweede Kamer
https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-gee ... ~a0de8b86/

Volgens zorgminister Hugo de Jonge komt er geen ‘indirecte vaccinatieplicht’ in de strijd tegen het coronavirus. Wel zou het kunnen dat gevaccineerden meer vrijheden krijgen dan mensen die nog niet zijn ingeënt. Regeringspartij VVD sluit ‘indirecte dwang’ niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen of naar evenementen.

Wat vinden jullie hier van?
Mag een organisator van een festival eisen dat een bezoeker gevaccineerd is?
Maar als een organisator van een festival dat mag vinden jullie dat een werkgever of school dat mag eisen?



Afbeelding
Een beetje dezelfde discussie als de mazelen prik bij de dagopvang.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -raemakers


Uiteraard ga ik er vanuit dat er binnenkort voldoende vaccins voorhanden zijn.

TO trap af:

Ik vind dat bijvoorbeeld een festival zo'n voorwaarde mag stellen, het is aan de persoon de keus of hij daar wel of niet in meegaat.
Een festival is ook geen eerste levensbehoefte

Als werkgevers, scholen, gemeentehuizen etc. dat soort eisen gaan stellen wordt het al discutabel, ik kan nergens anders een paspoort halen, er is leerplicht en werk heb ik nodig voor een dak boven mijn hoofd en brood in de kast.
Ik word dan min of meer gedwongen mezelf te vaccineren.


Tijd voor een stevig debat :lol:

Gevaccineerden privileges geven vind ik

Totaal aantal stemmen: 368

Een goed idee (48%)
Schandalig (35%)
Mwah ben er nog niet helemaal uit (16%)
Anders, zie mijn toelichting in de draad (1%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:50
40% van de Nederlandse bevolking denkt er hetzelfde over.
Misschien nog wel meer want als ik kijk in mijn omgeving zijn er weinig mensen bereid de vaccinatie te halen.

Nogmaals: ik kan prima leven als ik nog een paar jaar door moet zoals nu. Jij werkt niet “ in volle bepakking “ . Makkelijk lullen.
Nee het is niet leuk. Maar het is wat het is.

Als men dat beslist dan is dat zo.

Mensen en kinderen uitsluiten van onderwijs en toegang tot overheidsgebouwen vind ik van de zotte.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
-jolijn- schreef:
21-11-2020 15:52
Als je naar sommige landen in Afrika reist, moet je aantonen dat je gevaccineerd bent voor Gele Koorts.
Dat geeft jou dan de keuze om ofwel aan te tonen dat je gevaccineerd bent, ofwel om niet dat land in te gaan.

En dat is al héél erg lang zo.

Zo ook voor deze vaccinatie. Je hóeft niet naar die bar of die winkel.
En laat die barman of winkelmedewerker dan ook zien of ze de vaccinatie hebben gehaald?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:45
Niet - vaccinatie - mensen ; wel oke met bijv elke dag een sneltest voor je de werkvloer op mag ?
Als dat met een druppeltje bloed kan vind ik dat prima.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:54
Als dat met een druppeltje bloed kan vind ik dat prima.
En als het met een stokkie moet niet ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
21-11-2020 15:53
En laat die barman of winkelmedewerker dan ook zien of ze de vaccinatie hebben gehaald?
Ja. Aan de werkgever.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:55
Ja. Aan de werkgever.
Maar men is het er mee eens dat dit het nieuwe normaal gaat worden?
Ik ben echt benieuwd hoever men kan gaan hiermee.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 21-11-2020 15:57
12.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:55
En als het met een stokkie moet niet ?
Nee.
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:55
Ja. Aan de werkgever.

Precies.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-11-2020 15:47
ik denk dat kinderen pas als laatste gevaccineerd zullen worden, want geen grote bron van besmetting of ziekworden.
En wederom eens.
Honey, you should see me in a crown
pingpang schreef:
21-11-2020 15:57
Nee.

Dan blijf je lekker thuis.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:57
Nee.
Hoezo ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen wel vanalles roepen over privileges voor gevaccineerde maar onze huidige wetgeving staat dit niet toe. Dan zullen eerst de (grond)wet moeten veranderen en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Daar is ook geen kamermeerderheid voor. Daarnaast mogen bedrijven niet om een vaccinatiebewijs vragen, dat valt onder medische gegevens en daar bestaat strikte privacywetgeving voor.

Ik ben verbaasd hoe makkelijk mensen hier overheen stappen en hoe makkelijk mensen vrijheden willen inleveren. Ik schrik daar best van.

Ik neem ook de vaccinatie niet op korte termijn. Zolang ik zwanger ben en borstvoeding geef komt er geen enkele vaccinatie in mijn lijf (uitgezonderd de kinkhoestvaccinatie). Dit nieuwe vaccin is (nog) niet getest op zwangere en borstvoedinggevende vrouwen. Zolang dat niet gebeurd is en de bijwerkingen voor deze groep onbekend zijn neem ik geen risico. De maakt mij geen komplotdenker of antivaxxer.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:50
40% van de Nederlandse bevolking denkt er hetzelfde over.
Misschien nog wel meer want als ik kijk in mijn omgeving zijn er weinig mensen bereid de vaccinatie te halen.

Nogmaals: ik kan prima leven als ik nog een paar jaar door moet zoals nu.
Nee het is niet leuk. Maar het is wat het is.

Als men dat beslist dan is dat zo.

Mensen en kinderen uitsluiten van onderwijs en toegang tot overheidsgebouwen vind ik van de zotte.
Je punt is? Het grootste gedeelte van de (Nederlandse) bevolking weet helemaal niet hoe een vaccin werkt (en is hier verder normaliter ook helemaal niet in geinteresseerd), dus dat percentage verbaast me niets.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
21-11-2020 15:59
Daarnaast mogen bedrijven niet om een vaccinatiebewijs vragen, dat valt onder medische gegevens en daar bestaat strikte privacywetgeving voor.
In de zorg vragen ze of je bent ingeënt tegen Hep b en indien je dat niet bent en niet wil moet je wel een test doen om dragerschap uit te sluiten.


“ Vaccinatie van medewerkers in de gezondheidszorg wordt in eerste instantie vooral gezien als een bescherming voor de medewerkers zelf. Toch komen er ook in Nederland situaties voor waarin patiënten tijdens medische ingrepen door ziekenhuismedewerkers zijn besmet met hepatitis B.“
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
21-11-2020 15:56
Maar men is het er mee eens dat dit het nieuwe normaal gaat worden?
Ik ben echt benieuwd hoever men kan gaan hiermee.
Ja hoor, waarom niet? Als ik naar sommige andere landen ga heb ik ook mijn medicijnpaspoort/vaccinatiebewijzen bij me. Ik zie het probleem niet.
Honey, you should see me in a crown
*2020* schreef:
21-11-2020 15:56
Maar men is het er mee eens dat dit het nieuwe normaal gaat worden?
Ik ben echt benieuwd hoever men kan gaan hiermee.

Vrij ver en terwijl de één nog in de fase zit van de ernst van corona in twijfel trekken zit de ander al met de mouw opgestroopt om de naald er in te steken.

Onze beleving van gevaar verschilt nu eenmaal enorm en daarom ook de reacties die zo uiteen liggen. Het hoeft wat mij betreft alleen niet zo vijandig te worden gebracht al snap ik dat angst de bron van vijandigheid is.

Ik zie wel waar we uitkomen. Ik laat me graag positief verrassen. Daar wil ik best mijn eigen beleving voor opzij zetten of op z'n minst te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
21-11-2020 15:59
Ze kunnen wel vanalles roepen over privileges voor gevaccineerde maar onze huidige wetgeving staat dit niet toe. Dan zullen eerst de (grond)wet moeten veranderen en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Daar is ook geen kamermeerderheid voor. Daarnaast mogen bedrijven niet om een vaccinatiebewijs vragen, dat valt onder medische gegevens en daar bestaat strikte privacywetgeving voor.

Ik ben verbaasd hoe makkelijk mensen hier overheen stappen en hoe makkelijk mensen vrijheden willen inleveren. Ik schrik daar best van.

Ik neem ook de vaccinatie niet op korte termijn. Zolang ik zwanger ben en borstvoeding geef komt er geen enkele vaccinatie in mijn lijf (uitgezonderd de kinkhoestvaccinatie). Dit nieuwe vaccin is (nog) niet getest op zwangere en borstvoedinggevende vrouwen. Zolang dat niet gebeurd is en de bijwerkingen voor deze groep onbekend zijn neem ik geen risico. De maakt mij geen komplotdenker of antivaxxer.
:cheer:

Precies dit. Behalve dat ik niet zwanger ben.

En ik ben niet zonder meer bereid om makkelijk vrijheden in te leveren. Maar als het echt niet anders kan dan is dat maar zo.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 16:05
In de zorg vragen ze of je bent ingeënt tegen Hep b en indien je dat niet bent en niet wil moet je wel een test doen om dragerschap uit te sluiten.


“ Vaccinatie van medewerkers in de gezondheidszorg wordt in eerste instantie vooral gezien als een bescherming voor de medewerkers zelf. Toch komen er ook in Nederland situaties voor waarin patiënten tijdens medische ingrepen door ziekenhuismedewerkers zijn besmet met hepatitis B.“
Klopt, maar je bent nog steeds niet verplicht antwoord op deze vraag te geven of een vaccinatiebewijs te tonen.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:50
40% van de Nederlandse bevolking denkt er hetzelfde over.
Misschien nog wel meer want als ik kijk in mijn omgeving zijn er weinig mensen bereid de vaccinatie te halen.

Nogmaals: ik kan prima leven als ik nog een paar jaar door moet zoals nu.
Nee het is niet leuk. Maar het is wat het is.

Als men dat beslist dan is dat zo.

Mensen en kinderen uitsluiten van onderwijs en toegang tot overheidsgebouwen vind ik van de zotte.
Fijn dat jij nog prima eennpaar jaar door kunt zo. Maar het draait nu even niet om jouw individuutje, maar om een hele samenleving die op omvallen staat. En daar ga jij ook de gevolgen van merken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil die vaccinatie niet. Echt niet! Waarom zou ik iets in mijn lijf laten spuiten als de kans dat ik op de IC kom of overlijd nihil is?
Ik begrijp ook niet zo goed waarom uiteindelijk iedereen gevaccineerd moet worden. Als de ouderen en kwetsbaren beschermd zijn, dan is dit toch voldoende? De griepprik is toch ook niet voor iedereen?
Ik geef eerlijk toe dat ik me niet helemaal verdiept heb in alle ins en outs rondom de vaccinatie, maar ik heb geen goed gevoel bij de manier waarop het allemaal gaat.
Mensen niet verplichten maar wel weigeren bij evenementen of in overheidsgebouwen? Klinkt dan toch echt wel als een indirecte verplichting. Geloof niet dat ik in zo'n maatschappij wil leven... 😢
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
21-11-2020 16:08
Klopt, maar je bent nog steeds niet verplicht antwoord op deze vraag te geven of een vaccinatiebewijs te tonen.
Word je toch lekker niet aangenomen ? Ook goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:59
Hoezo ?
Dat is persoonlijk wat ik hier liever niet neer plemp. Maar dat heeft te maken met een trauma na een medische behandeling.
Ik heb me tweemaal op corona laten testen. Toen ik verschijnselen kreeg. Ook omdat mij kind naar school gaat.

Maar iedere dag? Nee
Alle reacties Link kopieren
Konijn06 schreef:
21-11-2020 16:08
Ik wil die vaccinatie niet. Echt niet! Waarom zou ik iets in mijn lijf laten spuiten als de kans dat ik op de IC kom of overlijd nihil is?
Ik begrijp ook niet zo goed waarom uiteindelijk iedereen gevaccineerd moet worden. Als de ouderen en kwetsbaren beschermd zijn, dan is dit toch voldoende? De griepprik is toch ook niet voor iedereen?
Ik geef eerlijk toe dat ik me niet helemaal verdiept heb in alle ins en outs rondom de vaccinatie, maar ik heb geen goed gevoel bij de manier waarop het allemaal gaat.
Mensen niet verplichten maar wel weigeren bij evenementen of in overheidsgebouwen? Klinkt dan toch echt wel als een indirecte verplichting. Geloof niet dat ik in zo'n maatschappij wil leven... 😢
De kans is nihil en moet je eens kijken hoe ik afgemaakt wordt in dit topic. Bizar.
Alle reacties Link kopieren
Konijn06 schreef:
21-11-2020 16:08
Ik wil die vaccinatie niet. Echt niet! Waarom zou ik iets in mijn lijf laten spuiten als de kans dat ik op de IC kom of overlijd nihil is?

Omdat mijn ouders hoogstwaarschijnlijk wel op de IC komen of overlijden. En omdat er te veel mensen ziek zijn waardoor iemand anders zijn opa en oma geen thuiszorg krijgen wegens geen personeel



Ik begrijp ook niet zo goed waarom uiteindelijk iedereen gevaccineerd moet worden. Als de ouderen en kwetsbaren beschermd zijn, dan is dit toch voldoende? De griepprik is toch ook niet voor iedereen? Je zult het hele jaar door elkaar aansterken met dit “ griepje “ : sommige collega’s van mij zijn echt al weken uit de running.
Ik geef eerlijk toe dat ik me niet helemaal verdiept heb in alle ins en outs rondom de vaccinatie, maar ik heb geen goed gevoel bij de manier waarop het allemaal gaat.
Mensen niet verplichten maar wel weigeren bij evenementen of in overheidsgebouwen? Klinkt dan toch echt wel als een indirecte verplichting. Geloof niet dat ik in zo'n maatschappij wil leven... 😢
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Konijn06 schreef:
21-11-2020 16:08
Ik wil die vaccinatie niet. Echt niet! Waarom zou ik iets in mijn lijf laten spuiten als de kans dat ik op de IC kom of overlijd nihil is?
Ik begrijp ook niet zo goed waarom uiteindelijk iedereen gevaccineerd moet worden. Als de ouderen en kwetsbaren beschermd zijn, dan is dit toch voldoende? De griepprik is toch ook niet voor iedereen?
Ik geef eerlijk toe dat ik me niet helemaal verdiept heb in alle ins en outs rondom de vaccinatie, maar ik heb geen goed gevoel bij de manier waarop het allemaal gaat.
Mensen niet verplichten maar wel weigeren bij evenementen of in overheidsgebouwen? Klinkt dan toch echt wel als een indirecte verplichting. Geloof niet dat ik in zo'n maatschappij wil leven... 😢
Als jij bij mijn kwestbare naasten uit de buurt beloofd te blijven, helemaal prima.
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven