Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?

29-12-2020 11:29 607 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?

Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.

Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .

Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.

Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....

Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
Hier is het werk vanuit school en alle verbindingen enzo prima en de kinderen werken er ijverig aan. Alleen zijn de lontjes zó kort. Als ze het maar even niet weten of er gaat iets mis dan springen ze uit hun vel en ze zitten elkaar continu in de haren. Vooral als het schoolwerk af is. Ik vind het dus prima als ze een uur of 4 aan hun schoolwerk zitten, dat is hier rustiger dan de vrije tijd. Het is duidelijk dat we gewoon veel te lang op elkaars lip zitten met z'n allen, daar worden de verhoudingen niet beter van. Vandaag is mijn moeder met peuter de hort op, dat scheelt wel enorm.
Wat denken jullie. Zullen ze na de 18e weer naar school mogen of zal het verlengd worden? Ik ben er bang voor dat er een verlenging in zit... Ook voor de winkels, restaurants etc
Sjiraf schreef:
05-01-2021 15:28
Wat denken jullie. Zullen ze na de 18e weer naar school mogen of zal het verlengd worden? Ik ben er bang voor dat er een verlenging in zit... Ook voor de winkels, restaurants etc
Ik durf niks te voorspellen over de scholen, ik had ook niet aan zien komen dat de basisscholen zo acuut zouden sluiten vlak voor de kerstvakantie. Ik denk niet dat na de 18e alles weer open gaat, maar ik hoop dat ze voor de basisscholen een uitzondering maken. Maar dat zal ook afhangen van het onderzoek naar die Britse variant.
Sjiraf schreef:
05-01-2021 15:28
Ik vraag me dan af, bij welk punt kunnen ze wel weer open? Moeten we daarvoor een X aantal besmettingen per dag halen? Of de ziekenhuisbezetting moet op een bepaald punt komen?
In het tempo waarin het nu naar beneden gaat is het zo langzaam dat ik me afvraag hoelang ze de schoilen dicht willen houden. Het is nu zo uitzichtloos, het kan elke keer verlengd worden maar wanneer stopt dat dan?
newspaper schreef:
05-01-2021 15:40
Ik vraag me dan af, bij welk punt kunnen ze wel weer open? Moeten we daarvoor een X aantal besmettingen per dag halen? Of de ziekenhuisbezetting moet op een bepaald punt komen?
In het tempo waarin het nu naar beneden gaat is het zo langzaam dat ik me afvraag hoelang ze de schoilen dicht willen houden. Het is nu zo uitzichtloos, het kan elke keer verlengd worden maar wanneer stopt dat dan?
We zitten nu ver boven de hoogste waarde op de routekaart (250 per 100.000 per week) in vrijwel het hele land.
De schoolsluiting staat niet op de kaart, zelfs niet in het pikzwarte scenario.
Maar ze zijn dicht, en met 1.300 positieve tests per 100.000 inwoners per week kun je moeilijk IETS gaan openen.
Ook niet als dat daalt naar 1.000, of 700, vrees ik.
Andersom schreef:
05-01-2021 14:38
Ik doe de noodopvang alle dagen, leerkrachten geven online-les en ik (leerkrachtondersteuner) doe de opvang voor de hele school.

Vandaag ook kinderen die te laat waren, ruim een half uur want ouders hoefden niet vroeg te beginnen en ze dachten niet dat dat uitmaakte. Kinderen hadden om 8:30 online-les, dus die hadden ze gemist.

Ook een kind dat om 14:00 uur niet werd opgehaald. Normaal is school tot 15:00 uur maar in overleg met ouders is voor opvang 14:00 afgesproken. Daar was iedereen akkoord mee.

Het gaat nog niet vlekkeloos, helaas.
Ik hoorde dat het vandaag al beter ging, maar idd nog niet vlekkeloos. Weer kinderen die er wél moesten zijn, die er niet waren of niet aanwezig tijdens de digitale instructie. En de aantallen in de opvang lopen nog steeds op.....
Hier ging het vandaag ook niet vlekkeloos (voor ons was vandaag dag 1 na de vakantie)

Om half 9 een google meet. Slap ouwehoeren tot 09:10
om kwart voor 9 kwam er een waslijst werk online van heb ik jou daar.
Dochter stond klaar om te beginnen maar haar rekenwerk was nog niet binnen (dyscalculie, eigen leerlijn - dus werk van een lager jaar)
Dus daar hebben we op zitten wachten. Ondertussen spelling opgestart op youtube. Dictee gedaan. Toen moest ze het verwerken online, maar hop het programma zat nog dicht dus ze kon er niet bij.

Ja toen was ze natuurlijk al niet blij...
Om 10:15 kon ze uiteindelijk aan de slag met rekenen (1 uur) en toen ze daarmee klaar was kon ze de rest gaan doen.
Om 14:15 waren we klaar.

Gelukkig was ik vrij
Dat is balen, fanatic! Vooral als je kind begeleiding nodig heeft, is het héél vervelend als je dan moet wachten tot het werk beschikbaar is.
digijuf schreef:
05-01-2021 17:51
Dat is balen, fanatic! Vooral als je kind begeleiding nodig heeft, is het héél vervelend als je dan moet wachten tot het werk beschikbaar is.
Dat klopt !! Ze krijgt ook geen extra instructiefilmpjes of zo.
Was vorig jaar wel zo. Maar ze deed het heel goed. Zit in groep 7 maar was voor de kerstvakantie net begonnen met week 1 van groep 6.
De onderdelen die ze vandaag moest doen die gingen goed en begreep ze gewoon.
En het helpt ook wel dat ze een rekenmachine mag inzetten. (al moet ze wel hier en daar laten zien hoe ze ergens aan komt)
Staan die instructiefilmpjes niet op YouTube? Vaak als je heel gericht zoekt vind je nog heel wat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
05-01-2021 17:58
Staan die instructiefilmpjes niet op YouTube? Vaak als je heel gericht zoekt vind je nog heel wat.
Niet elke uitleg is handig voor een kind met dyscalculie.
Dat is het probleem. Een standaard uitleg snappen ze vaak niet. Omdat dat volgens hun brein niet logisch is...
fanatic schreef:
05-01-2021 18:01
Niet elke uitleg is handig voor een kind met dyscalculie.
Dat is het probleem. Een standaard uitleg snappen ze vaak niet. Omdat dat volgens hun brein niet logisch is...
O oké, dan wordt het lastig.
Mijn oudste (groep 6) heeft fikse begeleiding nodig bij rekenwerk. Op school is ze gekoppeld aan een groep 8 leerling, dus dat is top geregeld. Maar nu dus niet. En ze hebben heel
Veel werk. Start om 8.30 met een overactieve juf. Om 12.30 moet er een bak werk af zijn. Is dat niet af, dan hangt de juf aan de lijn. En daarna nog de weektaken, ook 2/3 uur per dag. Jongste in gr 4 heeft minder, maar is ook zeker van 9 tot 13 bezig. En dat is een vlotte werker. Heb toch maar contact met school opgenomen voor twee opvangdagen (man heeft cruciaal beroep) want dit gaan we écht niet bolwerken anders.
Waarom moet het om 12.30 al af zijn? Of moet er om 15.00 nog een bak werk af zijn?
Susan schreef:
05-01-2021 18:59
Waarom moet het om 12.30 al af zijn? Of moet er om 15.00 nog een bak werk af zijn?
Dat heeft de juf zo bedacht. Geen idee waarom. Heb al gevraagd of we daar wat flexibel mee om konden gaan, maar dat was niet de bedoeling.
Vervelend. Dat geeft alleen maar extra stress aan ouders, lijkt mij. Zeg dan gewoon dat ze het aan het eind van de dag moeten inleveren, of de dag erna in de ochtend of zo.

Wij moeten alles zelf nakijken, maar dat heb ik liever dan dat soort druk.
Dat is leuk als een ouder fulltime beschikbaar is voor begeleiding maar school snapt toch ook wel dat de ouders ook moeten werken? Of dat oma een dag oppast en de begeleiding helemaal niet (aan)kan?
Mijn kleuter is 2 dagen bij de grootouders en die dagen doet ze niks (behalve de normale dingen als kleuren/een spelletje).
nicole123 schreef:
05-01-2021 15:24
Hier is het werk vanuit school en alle verbindingen enzo prima en de kinderen werken er ijverig aan. Alleen zijn de lontjes zó kort. Als ze het maar even niet weten of er gaat iets mis dan springen ze uit hun vel en ze zitten elkaar continu in de haren. Vooral als het schoolwerk af is. Ik vind het dus prima als ze een uur of 4 aan hun schoolwerk zitten, dat is hier rustiger dan de vrije tijd. Het is duidelijk dat we gewoon veel te lang op elkaars lip zitten met z'n allen, daar worden de verhoudingen niet beter van. Vandaag is mijn moeder met peuter de hort op, dat scheelt wel enorm.
ik wil het gewoon maar even nog een keer aangeven. Kinderen luisteren binnen het PO geen 6 a 7 uur per dag. Ze krijgen instructie op maar. Dus lieve ouders ben wat meer flexibel. De een heeft wat meer nodig m.b.t lezen, de ander rekenen, weer een andere motorische vaardigheden etc. Een leraar die 20 kinderen bediend heeft gemiddeld nog geen 5 minuten per kind per les. Bezie dat thuis ook eens zo.
redhead70 schreef:
05-01-2021 19:20
ik wil het gewoon maar even nog een keer aangeven. Kinderen luisteren binnen het PO geen 6 a 7 uur per dag. Ze krijgen instructie op maar. Dus lieve ouders ben wat meer flexibel. De een heeft wat meer nodig m.b.t lezen, de ander rekenen, weer een andere motorische vaardigheden etc. Een leraar die 20 kinderen bediend heeft gemiddeld nog geen 5 minuten per kind per les. Bezie dat thuis ook eens zo.

Ok, maar wat moet mijn kind dan doen de gehele dag? Ik doe nu namelijk 2 banen, waarbij bij de ene mijn kind normaliter niet aanwezig is. Driedubbel belast dus en geen tijd om bij te komen hiervan. Ik kan helemaal niet meer flexibel zijn, de rek is eruit.
Friezin71 schreef:
05-01-2021 19:41
Ok, maar wat moet mijn kind dan doen de gehele dag? Ik doe nu namelijk 2 banen, waarbij bij de ene mijn kind normaliter niet aanwezig is. Driedubbel belast dus en geen tijd om bij te komen hiervan. Ik kan helemaal niet meer flexibel zijn, de rek is eruit.
Dat begrijp ik en het blijft lastig. ik weet niet in welke groep je kind zit. Maar zit het bv in een combi groep 6/7 dan is het bij rekenen 1 dag korte instructie en zelf werken. De andere dag wat meer instructie, maar nooit 45 minuten. Taal idem en speling ook. Het is moeilijk uitleggen en dat begrijp ik. Ik help hier zelf de gezinnen in de regio hiermee. Met name die geen voorzieningen thuis hebben.
Ben ik vrolijk, nee, maar alle beetjes helpen.
begrijpend lezen is online voor begrijpend lezen ook echt wel heel erg oke. Scholen kunnen die link gewoon geven. Nieuwsbegrip heet het programma. Engels in bovenbouw kan ook on line. Rekenen taal spelling via snapit kan ook en ander ook via andere kanalen.
wo blijft dan achter, maar eerlijk is eerlijk, daar wordt een school en kind niet op afgerekend, hoe jammer ook in mijn ogen, omdat ik algemene kennis heel belangrijk vind, maar dat is mijn manco.
Friezin71 schreef:
05-01-2021 19:41
Het probleem is inderdaad dat je je kind(eren) de hele dag bezig moet houden en zelf ook moet werken daarbij. Dat betekent dus concreet dat de kinderen zelf rustig moeten spelen/schoolwerk doen/wat dan ook, maar het moet wel binnenshuis en rustig en moet je niet teveel aandacht kosten. Ik kan mij heel goed hele dagen vermaken met de kinderen, maar het is wel heel lastig als de activiteiten zich beperken tot rustig zitten en mond houden terwijl ze normaal gesproken liefst hartstikke druk doen.
WO is hier wel gewoon meegegeven, wel alleen aardrijkskunde, ik denk dat als de lockdown verlengd wordt, we ook natuur en/of geschiedenis kunnen gaan ophalen.

In de eerste lockdown kregen we niet gericht te horen wat we aan wereldoriëntatie moesten doen. Ik heb toen met haar die YouTube-serie over Anne Frank bekeken (daar zaten ook educatieve filmpjes voor basisschoolkinderen bij), ze heeft de beeldroman van Het Achterhuis gelezen, we hebben daar vragen over gemaakt op Squla en als afsluiting zijn we naar het Anne Frankhuis geweest, dat vond ik wel mooi aansluiten, want net voor de lockdown hadden ze het over de Tweede Wereldoorlog gehad bij geschiedenis.
redhead70 schreef:
05-01-2021 19:20
Je quote mij, maar ik snap de relatie met mijn bericht niet?
ambracia schreef:
05-01-2021 20:01
Het probleem is inderdaad dat je je kind(eren) de hele dag bezig moet houden en zelf ook moet werken daarbij. Dat betekent dus concreet dat de kinderen zelf rustig moeten spelen/schoolwerk doen/wat dan ook, maar het moet wel binnenshuis en rustig en moet je niet teveel aandacht kosten. Ik kan mij heel goed hele dagen vermaken met de kinderen, maar het is wel heel lastig als de activiteiten zich beperken tot rustig zitten en mond houden terwijl ze normaal gesproken liefst hartstikke druk doen.
Ik heb ook van die exemplaren die zich niet lenen voor urenlang op de bank zitten en stil zijn. Ja, als ik ze een beeldscherm geef, maar dat lukt ook precies één dag. De volgende dag stuiteren ze dan alleen maar extra hard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven