Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?

29-12-2020 11:29 607 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?

Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.

Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .

Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.

Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....

Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
HawaZon schreef:
05-01-2021 09:45
Bij ons valt het mee. 's ochtends hebben ze standaard een dagopening van een half uur. In een online omgeving staan opdrachten klaar. Mijn oudste is daar een uurtje zoet mee en dan is het weer klaar.

Dus dat is anderhalf uur in de ochtend en dan 's middags gaan we nog een uur aan de gang. Dan bedenken we zelf iets educatiefs (hoeft niet van school, maar dat vinden we leuk).

De jongste hoeft nog niet veel. Af en toe een knutselwerkje, of opdrachtje maken en daar maken we een leuke foto van. Vaak zijn we daar maar 10 minuten mee bezig :rofl:

Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt?
Omdat wij een planning krijgen voor daadwerkelijk 3 uur werk. Als je de gewone taken in een uur afmaakt moet je extra werk doen tot de tijd voorbij is. En dat kan juf gewoon zien.
En zoals ik eerder al schreef wij moeten voor groep 1/2 van alles filmen en opsturen. Dus fijn dat het voor jou zo gaat maar niet alle kinderen van de ouders zitten bij jouw kinderen op school he.
Een zebra is geen paard met strepen
Hier ook groep 1, wij hebben het thema ruimte. Hij heeft een liedje en dansje geleerd. Boekje over de ruimte werd voorgelezen. Daarna tellen tot 11 en weer terug. Dat was het wel voor vandaag.
Jamaarhoe schreef:
05-01-2021 12:15
Omdat wij een planning krijgen voor daadwerkelijk 3 uur werk. Als je de gewone taken in een uur afmaakt moet je extra werk doen tot de tijd voorbij is. En dat kan juf gewoon zien.
En zoals ik eerder al schreef wij moeten voor groep 1/2 van alles filmen en opsturen. Dus fijn dat het voor jou zo gaat maar niet alle kinderen van de ouders zitten bij jouw kinderen op school he.
Dat is waar, maar ook bij ons op school zijn er ouders die zich vreselijk druk maken om ieder klein dingetje. Soms vraag ik me af of ze het hebben over een lagere schoolkind, of dat het om een verhandeling voor de minister president gaat.
Ik krijg helemaal niet mee waar de andere ouders zich al dan niet druk om maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
05-01-2021 12:49
Ik krijg helemaal niet mee waar de andere ouders zich al dan niet druk om maken.
Nee, ik ook niet.
Zullen we gewoon ons best doen? En met elkaar afspreken dat we niet meer dan ons best kúnnen doen? Maak bespreekbaar wat niet lukt of wat je niet snapt. Invullen voor een ander is vaak geen goed idee.
toetie2020 wijzigde dit bericht op 05-01-2021 13:03
Reden: Toch bang te herkenbaar te zijn
84.79% gewijzigd
NoPepsiPlease schreef:
05-01-2021 12:13
Wat ontzettend veel voor een kind in groep 4. Heb zelf jaren groep 4 gedaan, en heb nu zelf een groep 4 kind. Als ik dit zo zie dan lijkt het mij dat alle dingen in MOO, Gynzy, online spelling en het flitsen misschien wel optioneel zijn? Of bedoelt om kinderen bezig te houden zodat ouders kunnen werken? Dit maakt ze op school toch ook niet dagelijks. Ik zou nog eens navragen wat echt moet en wat mag.
Helaas, dit is niet het optionele deel. Er staat ook nog een optioneel deel (met extra spellingsoefeningen, extra klokoefeningen, extra tafeloefeningen, squla etc.). Dat stuk negeer ik gewoon. Ik vind het al superveel, dus extra doen we niet aan. BIj al deze dingen (Moo, gynzy, spellingoefenen) zit gewoon een speciale inlog voor elk kind en daar staan de taken in klaar (corona dag 1 etc.).
De cito-scores van de klas waren na de vorige lockdown nogal gekelderd, dus ik denk dat ze nu maar heel veel geven om te zorgen dat de kinderen genoeg oefenen ofzo.
Susan schreef:
Wij hebben een groepsapp met alle ouders van de klas.
Susan schreef:
Ik ook niet hoor. We hebben geen WA-groep (gelukkig!), dus geen idee wat andere ouders denken en doen (ook geen enkele behoefte om dat te weten).
sprietgras schreef:
05-01-2021 12:54
Helaas, dit is niet het optionele deel. Er staat ook nog een optioneel deel (met extra spellingsoefeningen, extra klokoefeningen, extra tafeloefeningen, squla etc.). Dat stuk negeer ik gewoon. Ik vind het al superveel, dus extra doen we niet aan. BIj al deze dingen (Moo, gynzy, spellingoefenen) zit gewoon een speciale inlog voor elk kind en daar staan de taken in klaar (corona dag 1 etc.).
De cito-scores van de klas waren na de vorige lockdown nogal gekelderd, dus ik denk dat ze nu maar heel veel geven om te zorgen dat de kinderen genoeg oefenen ofzo.
Ik weet alleen de citoscores van mijn eigen kind, wordt dat echt zo aan de grote klok gehangen op sommige scholen? Of bespreken ouders dat met elkaar?
sprietgras schreef:
05-01-2021 12:54
Ik vind het ook wel ontzettend veel. Hier alleen wat Snappettaken (taal, rekenen, spelling, woordenschat, automatiseren) en een bladzijde in het schrijfschrift.
Alecta schreef:
05-01-2021 12:57
Ik ook niet hoor. We hebben geen WA-groep (gelukkig!), dus geen idee wat andere ouders denken en doen (ook geen enkele behoefte om dat te weten).
Wij ook niet, er is soms een tijdelijke appgroep voor een partijtje of een cadeautje dat geregeld moet worden, maar dat is het wel. Een appgroep met alle ouders van de klas lijkt me echt heel druk, dan krijg je de hele dag door berichtjes binnen.
HawaZon schreef:
wij ook. Ouders bij ons maken zich druk om de volgende dingen: niet kunnen inloggen (school heeft iets verkeerd gedaan bij de e-mailadressen van een deel van de kinderen in teams), vragen wat de bedoeling ergens bij is (niet alles is even duidelijk omschreven, maar gezamenlijk komen we er bijna altijd wel uit). Dat is het wel wat er gedeeld wordt. Groep 1 maakt zich drukker dan groep 4 (bij groep 1 zit ook het inlogprobleem en het zijn veel ouders met een eerste kind op school).
Susan schreef:
05-01-2021 12:58
Ik weet alleen de citoscores van mijn eigen kind, wordt dat echt zo aan de grote klok gehangen op sommige scholen? Of bespreken ouders dat met elkaar?

zei de juf in het oudersgesprek en in de mail aan alle ouders. En dan weet ik dus niet hoeveel welk kind achteruit is gegaan, maar wel dat de cito-scores over het algemeen nogal omlaag waren.
Bij ons is bijna alles gewoon met boek en schrift of in het werkboek, ze hebben elke dag in elk geval rekenen, taal, spelling en lezen, en dan wisselende vakken per dag, bijvoorbeeld begrijpend lezen en tekenen, of Engels, aardrijkskunde en verkeer. Gisteren was er ook een dictee, dat was dan ingesproken door een van de juffen.
susan wijzigde dit bericht op 05-01-2021 13:12
2.15% gewijzigd
‘Moeten’. En als je het niet doet, wat dan?
Je kunt ook een berichtje sturen dat ze het werk doen volgens planning en dat ze op jou als ouder mogen vertrouwen dat het wordt gedaan. En dan stuur je een fotootje als ze lekker aan het werk zijn. Of van een knutsel.

Echt grote verschillen zijn er tussen de scholen. Mijn kleuter is echt in 5 minuten klaar en dan heeft ze elke dag een extra opdracht als:
- leer zelf je jas aan en uit doen
- help papa/mama met een klusje
- zoek 8 schoenen en zet ze op volgorde van groot naar klein
- speel je favoriete gezelschapsspel
:O
Zijn jullie kinderen trouwens verder gaan werken of is het herhaling?
bij ons is het herhaling.

Cito na de vorige lockdown was bij ons ook gekelderd.
Bij ons in de klas hingen vorig jaar zelfs gemiddeldes na elk toets moment. Dus de gemiddelde score van de klas. Dat zou positief moeten werken.
Nou dochter werd er alleen maar sacho van.

Ook worden de scores van cito met elkaar gedeeld in de klas. Iedereen moet voor elk vak in een vakje gaan staan. Bijv : spelling : vorige keer een B? Ga in vak B staan.
En als dan iedereen in het vak van de vorige keer staat dan gaan ze het nieuwe resultaat opnoemen en kan er dus van vak veranderd worden.

Dat moet zogenaamd motiverend werken...
Hoop dat de juf van dit jaar niet mee werkt aan die gekheid
HawaZon schreef:
Ja wij ook maar daar gaat het met name om problemen met inloggen, niet om "OMG Djaylano moet een kasteel maken en hij heeft maar twee ipv vier kantelen gemaakt, denken jullie dat dat geaccepteerd wordt?" Of zo.
Verder werken.

De vorige keer was het in het begin wel even herhaling, maar die stof ging er dan in versneld tempo doorheen, daarna was het ook nieuwe stof.

Bij ons kregen ze hun toetsscores wel te zien in de klas, maar nog niet mee naar huis, dus mijn dochter heeft het wel aan vriendinnetjes laten zien, maar het wordt niet voor de hele klas verkondigd. Ik vind dat ook een beetje raar.
fanatic schreef:
05-01-2021 13:13

Bij ons in de klas hingen vorig jaar zelfs gemiddeldes na elk toets moment. Dus de gemiddelde score van de klas. Dat zou positief moeten werken.

Ook worden de scores van cito met elkaar gedeeld in de klas. Iedereen moet voor elk vak in een vakje gaan staan. Bijv : spelling : vorige keer een B? Ga in vak B staan.
En als dan iedereen in het vak van de vorige keer staat dan gaan ze het nieuwe resultaat opnoemen en kan er dus van vak veranderd worden.

Wat zielig voor de kinderen die het minder doen en voor kinderen die heel streberig en perfectionistisch zijn.

Je wakkert hiermee enorm faalangst aan en sommige kinderen zullen helemaal afhaken, want die staan altijd in het laagste vak :|
fanatic schreef:

Ik vind dit echt heel kwalijk, voor de kinderen die hun stinkende best doen en toch niet hoog scoren, maar ook voor degenen die wel hoog scoren en zo extra neergezet worden als stuudje. Alleen als je veilig in de middenmoot zit én niet omlaag gaat, is dit ‘leuk’.
fanatic schreef:

Wat een verschillen. Hier zie je de Citoscores alleen maar op het rapport (2 x per jaar). Dat van die vakjes vind ik echt heel raar. Zou hier ook niet werken, want volgens mij behoorlijk wat leerlingen met een eigen leerlijn (aantal goede leerlingen en ook een aantal met leerproblemen).
De kleuter heeft hier vandaag met zn vader voerbollen voor vogels gemaakt en gespeeld.

De groep 3-er heeft van 09.00 - 10.00 zijn maakwerk gedaan (met de buurjongen en buurman bij onze "thuisschool") en toen tot 11.00 uur nog extra werk en is nu aan het buitenspelen. Ze werken verder.

Ik heb morgenochtend en vrijdagochtend dienst en donderdagmiddag.

Citoscores geen idee van.
digijuf schreef:
05-01-2021 12:07
Ik had gisteren ook zo’n dag.... 20 kinderen in de opvang, waarvan 4 kleuters (2 net op school en totaal niet zelfstandig, vonden het ook eng om in een ander lokaal te zitten, met oudere kinderen erbij...). Een kind dat wel was aangemeld kwam niet opdagen, zonder af te melden.

Bij ons ook inlogproblemen en inbellen met de leerkracht voor digitale instructie lukte niet, omdat de wachtwoorden niet werkten. Probleem was pas aan het einde van de schooldag verholpen.
1 kind had geen werk meegenomen, 2 hadden de IPad die ze in bruikleen hadden thuis gelaten, 1 had ‘m wel bij zich, maar was leeg (oeps, lader lag nog thuis...). Een kind had in de vakantie al alle lessen vooruit gemaakt, want zijn ouders wilden in deze periode mss nog op vakantie....

Ben blij dat ik maar 1 dag ben ingeroosterd voor de noodopvang! Rest van de week thuisonderwijs. Maar geef mij toch maar liever mijn groep met 31 kleuters. Vind ik minder intensief dan noodopvang!

Ik doe de noodopvang alle dagen, leerkrachten geven online-les en ik (leerkrachtondersteuner) doe de opvang voor de hele school.

Vandaag ook kinderen die te laat waren, ruim een half uur want ouders hoefden niet vroeg te beginnen en ze dachten niet dat dat uitmaakte. Kinderen hadden om 8:30 online-les, dus die hadden ze gemist.

Ook een kind dat om 14:00 uur niet werd opgehaald. Normaal is school tot 15:00 uur maar in overleg met ouders is voor opvang 14:00 afgesproken. Daar was iedereen akkoord mee.

Het gaat nog niet vlekkeloos, helaas.
Susan schreef:
05-01-2021 13:00
Wij ook niet, er is soms een tijdelijke appgroep voor een partijtje of een cadeautje dat geregeld moet worden, maar dat is het wel. Een appgroep met alle ouders van de klas lijkt me echt heel druk, dan krijg je de hele dag door berichtjes binnen.
Valt heel erg mee. Normaal gesproken gebeurt er praktisch niets, nu komen er af en toe berichten langs als er bijvoorbeeld een foutje in de weekplanning staat wat voor alle kinderen van belang is. Ik vind het juist wel handig.

Even gekeken: het laatste bericht voor de ene klas was iets praktisch op 1 december (meer dan een maand terug dus). In de andere groep waren er gisteren een paar berichten omdat de informatie die de school voor kerst had meegeven niet helemaal klopte. Daarvoor weken niets en vandaag ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven