Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Moet ik me schuldig voelen om niet te isoleren met COVID?

13-12-2023 13:31 106 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En specifiek voor Kerst.

Situatieschets: Ik woon in het buitenland. Ben momenteel met mijn vriend (langeafstandsrelatie, 700 km). Hij woont met huisgenoten (4). Vorig weekend waren wij skiien. Zondagavond beetje keelpijn. Huisgenoot van hem die met ons mee was verkoudheidsklachten. Zij testte dinsdagochtend, positief. Mijn keelpijn bleef dus "moest" ook testen. Ook positief. Mijn enige klacht is momenteel zeer minimale keelpijn en ben iets sneller buiten adem dan normaal. Geen koorts, hoest niet.

Een of twee van zijn huisgenoten vinden dat wij streng moeten isoleren. Specifiek één vind dit, terwijl zij zelf de helft van de tijd snottert en NOOIT test (en dus nooit hoeft te isoleren, want ze heeft nooit COVID). Nu doe ik dit ook, want ik ben hier te gast. Mijn vriend isoleert met mij, samen op zijn kamer. Hij is tot zo ver nog negatief.

Hoe lang dien ik in isolatie te blijven? Het kan retelang duren tot je negatief test, zelfs als je symptomen weg zijn. Ik wil eigenlijk het liefst mijn dagelijkse leven weer oppakken zodra ik symptoomvrij ben, en niet iedere dag blijven testen tot een negatieve test. Ik snap het risico van long COVID, maar na een verkouhdied of griep kun je ook post-viraal syndroom krijgen en daar maken we met zijn allen geen probleem van.

Dit is een vraag (hoe lang in isolatie, met Kerst in het achterhoofd ntuurlijk) en een zeur (dit verpest onze tijd samen, we hadden erg veel plannen voor deze week zoals kerstmarkten, kerstshoppen, uiteten en meer skiien in het weekend). Big sigh, als die huisgenoot nou gewoon niet had getest was dit een gewone verkoudheid geweest, maar nu hangt er zo'n zwaar label aan waardoor iederen in de paniek schiet.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik weet niet wat de regels in jouw land zijn, maar in NL hebben we geen verplichte isolatie meer bij Covid
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet gewoon even de regels van je eigen land opzoeken.
Wat Lila-Linda zegt en verder bepaalt de uitslag van een test sowieso niet wanneer je uit isolatie mag. Dat wordt bepaald door andere factoren, maar ik denk dat je überhaupt niet in isolatie hoeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die zijn hetzelfde als in Nederland. Slechts advies om thuis te blijven. Ik deal hier echter ook met huisgenoten die niet mijn huisgenoten zijn + zouden jullie je niet schuldig voelen bewust corona te verspreiden vlak voor de feestdagen? Dat idee vreet lichtelijk aan mijn geweten, al merk ik wel dat het de meeste mensen geen reet interesseert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, waarom test je als je toch niet in isolatie wilt?
Alle reacties Link kopieren Quote
CriticalProblem schreef:
13-12-2023 13:38
Die zijn hetzelfde als in Nederland. Slechts advies om thuis te blijven. Ik deal hier echter ook met huisgenoten die niet mijn huisgenoten zijn + zouden jullie je niet schuldig voelen bewust corona te verspreiden vlak voor de feestdagen? Dat idee vreet lichtelijk aan mijn geweten, al merk ik wel dat het de meeste mensen geen reet interesseert.
de huisgenoten kunnen ook zelf kiezen om geen risico te lopen en vanaf nu tot 25-12 thuis te blijven

ik zou zelf alleen testen bij klachten als ik mijn bejaarde (schoon)ouders ga zien. Ben ik dan positief? Dan aan hen vragen of ze willen dat ik thuis blijf.
Huh, is er in Nederland advies om thuis te blijven?

Ik zou in jouw geval niemand in zijn gezicht hoesten, maar niet in isolatie gaan. Als je je er zelf fijner bij voelt zou je bijvoorbeeld in de supermarkt een mondkapje op kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Airedale schreef:
13-12-2023 13:41
Huh, is er in Nederland advies om thuis te blijven?

jazeker: ben je ziek,blijf thuis

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -voorkomen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap sowieso het testen niet, dat is toch helemaal niet meer het advies. Als je ziek bent ga je in bed liggen en als je alleen wat keelpijn hebt dan ga je door met je leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
13-12-2023 13:41
de huisgenoten kunnen ook zelf kiezen om geen risico te lopen en vanaf nu tot 25-12 thuis te blijven

ik zou zelf alleen testen bij klachten als ik mijn bejaarde (schoon)ouders ga zien. Ben ik dan positief? Dan aan hen vragen of ze willen dat ik thuis blijf.

Het hele punt is dus, dat 'thuis' iemand met corona bevat. Ik snap wel dat ze niet ziek willen worden. Maar ja, dat is wel het risico van wonen met huisgenoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen de coronaregels nog golden, was het op het laatst volgens mij maar vijf dagen, dus als je toch in isolatie wil gaan, zou ik dat aanhouden. Zeker als je zo weinig klachten hebt lijkt het me. O en voor zover ik me herinner mocht je uitgaan van de dag waarop de klachten begonnen, niet van de dag waarop je getest hebt. Dus rekenen vanaf de dag dat je keelpijn had.

Testen tot het negatief is, is voor zover ik weet helemaal nooit een verplichting geweest.

Hoe ben je daar gekomen, met het vliegtuig of met de auto? Als je met de auto bent zou ik overwegen om, al dan niet samen met vriend, terug naar huis te gaan, dan zit je niet de hele tijd opgescheept met huisgenoten die je allerlei rare, extra strenge regels willen opleggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou er wel voor de vorm voor kunnen kiezen om zo'n wit mondkapje op te doen (ik ben godzijdank vergeten hoe die heten) binnen. Dat zou wel sociaal zijn. Maar alleen als die huisgenoot dan ook een mondkapje opdoet zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
13-12-2023 13:39
Tja, waarom test je als je toch niet in isolatie wilt?
De huisgenoot met wie wij waren skiien besloot te testen (geen idee waarom). Omdat ik keelpijn had en dat had vermeld "in passing", moest ik dus ook testen. Ik ben hier te gast en kan dus niet zeggen dat ik weiger o.i.d.

@Susan: Ik ben hier met de auto, maar ik woon zelf ook met huisgenoten die dezelfde houding zullen hebben voor Kerst (wil familie zien, wil niet ziek worden, etc.)

Ik denk inderdaad dat ik mijn leven weer oppak zodra mijn symptomen voorbij zijn. Vind dit een beetje onzinnig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van wie moest jij testen? Van diegene die zelf nooit test?
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
13-12-2023 13:50
Van wie moest jij testen? Van diegene die zelf nooit test?
Weet ik niet. Mijn vriend zei dat "ze" dat wilden. Ik was niet bij deze discussie aanwezig, ik spreek hun taal niet vloeiend.

Edit: per ongeluk in het Engels, sorry, mijn voornaamste taal momenteel is Engels.
criticalproblem wijzigde dit bericht op 13-12-2023 13:54
35.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent niet verplicht te testen, dus je had prima nee kunnen zeggen.

Om eerlijk te zijn, ik zou gewoon lekker naar de kerstmarkten en zo gaan. Desnoods met een mondkapje, maar waarschijnlijk zou ik dat voor enkel keelpijn niet doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
CriticalProblem schreef:
13-12-2023 13:53
Not entirely sure. My boyfriend said they want me to test, I wasn't present at this discussion (I also don't speak their native language fluently).

Wat zeg je?
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
13-12-2023 13:53
Wat zeg je?
Sorry! Hahaha. Ik ben ZO gewend altijd Engels te spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
CriticalProblem schreef:
13-12-2023 13:49
De huisgenoot met wie wij waren skiien besloot te testen (geen idee waarom). Omdat ik keelpijn had en dat had vermeld "in passing", moest ik dus ook testen. Ik ben hier te gast en kan dus niet zeggen dat ik weiger o.i.d.

@Susan: Ik ben hier met de auto, maar ik woon zelf ook met huisgenoten die dezelfde houding zullen hebben voor Kerst (wil familie zien, wil niet ziek worden, etc.)

Ik denk inderdaad dat ik mijn leven weer oppak zodra mijn symptomen voorbij zijn. Vind dit een beetje onzinnig.
Doen je huisgenoten dan zelf nog aan testen en isoleren? En is het nu serieus zo dat als iemand buiten de deur ontdekt dat hij of zij corona heeft, diegene niet terug het huis in mag o.i.d.? Je woont daar toch gewoon? Zolang er klachten zijn, zou ik niet gezellig erbij gaan zitten in de gezamenlijke ruimte, maar je klachten begonnen zondag en zijn nu al heel minimaal, dus tegen de tijd dat je daadwerkelijk thuis bent lijkt het mij dat de besmettelijke periode er al wel bijna op zit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
13-12-2023 13:45
Toen de coronaregels nog golden, was het op het laatst volgens mij maar vijf dagen, dus als je toch in isolatie wil gaan, zou ik dat aanhouden. Zeker als je zo weinig klachten hebt lijkt het me. O en voor zover ik me herinner mocht je uitgaan van de dag waarop de klachten begonnen, niet van de dag waarop je getest hebt. Dus rekenen vanaf de dag dat je keelpijn had.
Dit. Als zij dat graag willen zou ik isoleren zolang je besmettelijk bent en dat was, volgens de laatste regels, altijd 5 dagen vanaf je eerste klachten òf je eerste positieve test.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik testte na 3 dagen weer negatief. Zit de strenge huisgenoot erbij als je test? Wil ze alleen een negatief resultaat zien? Dan veeg je dat staafje ergens anders langs zodra je symptomen zo goed als weg zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-12-2023 11:58
Reden: Verspreiden Desinformatie
99.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het duurde bij mij 11 dagen voordat de acute klachten voorbij waren en toen pas testte ik ook weer negatief, en ik ben vijfeneenhalve week zoet geweest met die kutcorona voordat ik weer fit genoeg was om fulltime te werken. Ik had het dus persoonlijk wel op prijs gesteld als degene van wie ik het gekregen heb, thuis gebleven was. En ik ben zelf wel in isolatie gegaan.

Die zelftesten correleren echt best wel goed met of je besmettelijk bent. Positieve zelftest betekent gewoon dat je hoogstwaarschijnlijk besmettelijk bent.

Ik vind het niet echt een normaal virus eerlijk gezegd. Ik ben iig nog nooit zo lang zo ziek geweest van welk virus dan ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
13-12-2023 13:57
Dit. Als zij dat graag willen zou ik isoleren zolang je besmettelijk bent en dat was, volgens de laatste regels, altijd 5 dagen vanaf je eerste klachten òf je eerste positieve test.
Deze wilde ik ook benoemen; na die 5 dagen ben je niet meer besmettelijk. Staat ook op de site van het RIVM

https://www.rivm.nl/corona/covid-19#:~: ... 04%20dagen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven