Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Moet ik me schuldig voelen om niet te isoleren met COVID?

13-12-2023 13:31 106 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En specifiek voor Kerst.

Situatieschets: Ik woon in het buitenland. Ben momenteel met mijn vriend (langeafstandsrelatie, 700 km). Hij woont met huisgenoten (4). Vorig weekend waren wij skiien. Zondagavond beetje keelpijn. Huisgenoot van hem die met ons mee was verkoudheidsklachten. Zij testte dinsdagochtend, positief. Mijn keelpijn bleef dus "moest" ook testen. Ook positief. Mijn enige klacht is momenteel zeer minimale keelpijn en ben iets sneller buiten adem dan normaal. Geen koorts, hoest niet.

Een of twee van zijn huisgenoten vinden dat wij streng moeten isoleren. Specifiek één vind dit, terwijl zij zelf de helft van de tijd snottert en NOOIT test (en dus nooit hoeft te isoleren, want ze heeft nooit COVID). Nu doe ik dit ook, want ik ben hier te gast. Mijn vriend isoleert met mij, samen op zijn kamer. Hij is tot zo ver nog negatief.

Hoe lang dien ik in isolatie te blijven? Het kan retelang duren tot je negatief test, zelfs als je symptomen weg zijn. Ik wil eigenlijk het liefst mijn dagelijkse leven weer oppakken zodra ik symptoomvrij ben, en niet iedere dag blijven testen tot een negatieve test. Ik snap het risico van long COVID, maar na een verkouhdied of griep kun je ook post-viraal syndroom krijgen en daar maken we met zijn allen geen probleem van.

Dit is een vraag (hoe lang in isolatie, met Kerst in het achterhoofd ntuurlijk) en een zeur (dit verpest onze tijd samen, we hadden erg veel plannen voor deze week zoals kerstmarkten, kerstshoppen, uiteten en meer skiien in het weekend). Big sigh, als die huisgenoot nou gewoon niet had getest was dit een gewone verkoudheid geweest, maar nu hangt er zo'n zwaar label aan waardoor iederen in de paniek schiet.
Ik zou een mondkapje dragen en een beetje afstand houden en niet de drukte opzoeken maar mezelf niet isoleren als dat niet meer het advies is. Corona gaat nooit meer weg en hoe lang wil je dan blijven isoleren? Kan goed zijn dat iedereen het al heeft maar dat niet iedereen klachten heeft.
Hoe lang blijf je nog? Ik zou lekker naar buiten gaan, kerstmarkt en skieën, maar thuis afstand houden. Dus bv niet in de gezamenlijke ruimte.
Tegen de tijd dat je naar huis gaat zijn de 5 dagen waarschijnlijk allang om.
Als je niet in isolatie hoeft in dat land, dan betekent dat dat die huisgenoten het zo ongeveer op elke straathoek kunnen oplopen. Tenzij er iemand bij is die zelf extreem oplet en in een risicogroep zit, zou ik echt niet in isolatie gaan. En zeker niet als anderen ook lopen te snotteren maar niet testen. Wel afstand houden en niet zomaar overal naartoe gaan, maar that’s it. Het heerst nu zo, dat je toch niet echt kunt voorkomen behalve als je jezelf opsluit. Jammer dan voor die huisgenoot.
Quincy2 schreef:
13-12-2023 14:05
Ik testte na 3 dagen weer negatief. Zit de strenge huisgenoot erbij als je test? Wil ze alleen een negatief resultaat zien? Dan veeg je dat staafje ergens anders langs zodra je symptomen zo goed als weg zijn.
Daar zou ik ook toe in staat zijn. Sowieso is zo’n zelftest vaak al snel weer negatief. Ik moest een keer terug naar huis vanuit Londen en had op donderdag een dikke vette positieve test. Op zondag moest ik me daar laten testen om terug te vliegen en die was gewoon alweer negatief. De woensdag daarna een PCR laten doen en die was wel nog positief.
Hier ook pas covid gehad, wel met alles erop en eraan. Ik testte na 6 dagen alweer negatief. Dus no worries: de kerst komt goed.

Over de rest: blijf ik moeilijk vinden. Dus geen advies. Ik ben zelf wel gewoon boodschappen gaan doen, vriendin op bezoek gehad (incl mondkap/ afstand etc). Maar geen klantencontact of feestjes bezocht.
Waarom testen? Dat is niet meer nodig. Ik zou zeker niet in isolatie gaan. Wel voorzichtig zijn maar niet overdrijven.
Pak met je vriend lekker een hotelletje en ga er op uit. Wist niet dat er nog getest werd onder jongeren en geïsoleerd. Zou hooguit uitkijken als je oudere kwetsbare familieleden bezoekt maar het duurt nog 1,5 week tot kerst dus dan ben je allang niet meer besmettelijk.
kweepeer schreef:
13-12-2023 14:16
Het duurde bij mij 11 dagen voordat de acute klachten voorbij waren en toen pas testte ik ook weer negatief, en ik ben vijfeneenhalve week zoet geweest met die kutcorona voordat ik weer fit genoeg was om fulltime te werken. Ik had het dus persoonlijk wel op prijs gesteld als degene van wie ik het gekregen heb, thuis gebleven was. En ik ben zelf wel in isolatie gegaan.

Die zelftesten correleren echt best wel goed met of je besmettelijk bent. Positieve zelftest betekent gewoon dat je hoogstwaarschijnlijk besmettelijk bent.

Ik vind het niet echt een normaal virus eerlijk gezegd. Ik ben iig nog nooit zo lang zo ziek geweest van welk virus dan ook.
Hier een soortgelijk verhaal. Mijn kind raakte eind oktober besmet door een onzorgvuldige volwassene, die kennelijk hele dagen liep te hoesten maar het niet nodig vond om te testen. Kind besmette vervolgens natuurlijk ook de rest van ons gezin. Ik ben zelf nu al 4 weken aan het herstellen maar nog niet 100% + tijd besteed aan het zorgen voor zieke gezinsleden. In totaal al 2 bijna maanden zoet mee thuis. En dat terwijl we er de vorige keer amper last van hadden. Het is een naar virus.

Als je weet dat je besmet bent zou ik me dus zoveel mogelijk isoleren om verdere verspreiding te voorkomen. Je kunt m.i. best buiten wandelen, of een hoognodige boodschap doen ofzo, maar draag een mondkapje, hou afstand en probeer verdere besmettingen te voorkmen. Ga aub niet voor je lol in het OV zitten of naar de kerstmarkt. Minimaal 5 dagen was de richtlijn, die zou ik dus nog steeds aanhouden.
nootboek wijzigde dit bericht op 13-12-2023 15:44
3.32% gewijzigd
Het zou fijn zijn als we met z’n allen eens zouden stoppen met dat corona geëmmer. We schieten voor de griep ook niet in een collectieve kramp. Relax. Het is voorbij. Het gevaar is geweken. Ben je ziek, blijf je thuis. Heel gewoon. Is iemand anders snotterig die niet thuis blijft en je wilt geen risico lopen op een snotneus, blijf je zelf thuis. Het is niet moeilijk.
Maakt m.i. niet uit of je corona, griep of waterpokken hebt, als je notabene weet dat je besmettelijk bent blijf je zoveel mogelijk uit de buurt van anderen om verder leed te beperken. Niet iedereen komt er met 3x kuchen vanaf.
Ik zou gewoon 5 dagen zo veel mogelijk thuisblijven. In de zin van: geen drukke café's of theaters oid opzoeken. Rondje wandelen zou geen punt moeten zijn vind ik! Maar gewoon lekker even thuiswerken en wat meer afstand houden van anderen. Vind het wel tof van je dat je test en een beetje rekening houdt met je omgeving. Ik heb zelf na een covidinfectie (en ik was NOOIT ziek), bijna een half jaar niet kunnen lopen. Nu bijna 2 jaar na dato is mijn leven weer bijna normaal gelukkig. Helemaal normaal zal het nooit meer worden. En ik was een super sportieve vrouw van begin 30... Het kan echt iedereen overkomen..

Dus, wat je met een griep ook zou doen: lekker even gas terug ;)
Fleur48 schreef:
13-12-2023 15:42
Het zou fijn zijn als we met z’n allen eens zouden stoppen met dat corona geëmmer. We schieten voor de griep ook niet in een collectieve kramp. Relax. Het is voorbij. Het gevaar is geweken. Ben je ziek, blijf je thuis. Heel gewoon. Is iemand anders snotterig die niet thuis blijft en je wilt geen risico lopen op een snotneus, blijf je zelf thuis. Het is niet moeilijk.

Ja, en waarom is dat? Om niemand te besmetten. Je bent een beetje tegenstrijdig.

Met griep ligt iemand meestal in bed. Met Corona hoeft dat niet zo te zijn. Maar een ander die jij besmet, kan wel in bed komen te liggen of zelfs het ziekenhuis, of long-covid krijgen.

Sowieso zit ik ook niet te wachten op een collega die mij komt aansteken hier. Gewoon een beetje rekening houden met elkaar.
Taskmaster schreef:
13-12-2023 16:23
Ja, en waarom is dat? Om niemand te besmetten. Je bent een beetje tegenstrijdig.

Met griep ligt iemand meestal in bed. Met Corona hoeft dat niet zo te zijn. Maar een ander die jij besmet, kan wel in bed komen te liggen of zelfs het ziekenhuis, of long-covid krijgen.

Sowieso zit ik ook niet te wachten op een collega die mij komt aansteken hier. Gewoon een beetje rekening houden met elkaar.
Een normale verkoudheid kan ook mensen in het ziekenhuis doen belanden maar daarmee gaat zo ongeveer iedereen de deur uit.
GreenLadyFern schreef:
13-12-2023 16:41
Een normale verkoudheid kan ook mensen in het ziekenhuis doen belanden maar daarmee gaat zo ongeveer iedereen de deur uit.
Precies. Ik ben in geen jaren zo ziek geweest als vorige week en dat was geen corona. Geen haan die dan naar mij kraait hoor, mocht ook gewoon komen werken. Heb ik niet gedaan want ik was te beroerd. Met 2 streepjes op een test was iedereen in de kramp geschoten. Raar gedrag, 3 jaar na dato..
In verpleeghuis 5 dagen isolatie.
Wat niet altijd gaat, want dementerend, en WZD.
Zou niet langer doen dan dat, als je dan perse in isolatie wilt.
Wij als medewerkers hoeven niet te testen, en mogen gewoon werken. Wel met pbm.

Maar je kunt toch gewoon goed afstand houden, mondkapje dragen, handhygiëne toepassen etc.
Dat zou ik doen.
justagirly wijzigde dit bericht op 13-12-2023 17:39
27.65% gewijzigd
nootboek schreef:
13-12-2023 15:48
Maakt m.i. niet uit of je corona, griep of waterpokken hebt, als je notabene weet dat je besmettelijk bent blijf je zoveel mogelijk uit de buurt van anderen om verder leed te beperken. Niet iedereen komt er met 3x kuchen vanaf.
Dit ja, 100% eens.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-12-2023 11:59
Reden: Quote verwijderd
99.59% gewijzigd
Fleur48 schreef:
13-12-2023 15:42
Er zijn best wel grote verschillen tussen griep en Corona.
https://www.nu.nl/coronavirus/6293028/g ... iepje.html
Beleid volgen....en er is geen beleid meer. Dit betekent dat je kunt genieten van het leven en de leuke dingen doen die je gepland hebt.

Ik begrijp dat hele testen niet..het hoeft niet meer. Helemaal als je de behoefte niet voelt om je te isoleren etc. Wat heeft het dan voor nut?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-12-2023 12:00
Reden: Quote en reactie verwijderd
99.64% gewijzigd
Nog een verschil met griep: bij griep ben je vooral besmettelijk de paar dagen voordat je symptomen krijgt, dus je kunt echt niet goed voorkomen dat je anderen besmet. Bij corona ben je vooral besmettelijk als je wel symptomen hebt, én, we hebben die prachtige zelftesten die voor best weinig geld bijna perfect laten zien wanneer je besmettelijk bent.

Waarom we daar als samenleving niet gewoon gebruik van maken om te voorkomen dat mensen massaal wekenlang of zelfs maanden- of jarenlang uitgeschakeld zijn, echt, ik snap het niet. Het is nou niet alsof we het ons kunnen veroorloven om een substantieel deel van onze beroepsbevolking hieraan te verliezen. Ik vind het echt oliedom (gebrek aan) beleid.
CriticalProblem schreef:
13-12-2023 13:38
Die zijn hetzelfde als in Nederland. Slechts advies om thuis te blijven. Ik deal hier echter ook met huisgenoten die niet mijn huisgenoten zijn + zouden jullie je niet schuldig voelen bewust corona te verspreiden vlak voor de feestdagen? Dat idee vreet lichtelijk aan mijn geweten, al merk ik wel dat het de meeste mensen geen reet interesseert.
Zou je datzelfde schuldgevoel hebben als het griep betrof?
Ja, corona is nog steeds 'ernstiger' dan griep, maar inmiddels dus niet meer zo ernstig dat je daar maatregelen voor moet treffen.
Ik zou wel uit de buurt van kwetsbaren blijven, maar dan vanwege je klachten, ongeacht waardoor die veroorzaakt worden.
Die huisgenoten zijn inmiddels sowieso al aan jullie blootgesteld toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
NinaBianca schreef:
13-12-2023 14:11
[...]
En waar heb je deze wijsheid vandaan?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-12-2023 12:02
Reden: Quote verwijderd
79.24% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-12-2023 18:59
Zou je datzelfde schuldgevoel hebben als het griep betrof?
Ja, corona is nog steeds 'ernstiger' dan griep, maar inmiddels dus niet meer zo ernstig dat je daar maatregelen voor moet treffen.
Ik zou wel uit de buurt van kwetsbaren blijven, maar dan vanwege je klachten, ongeacht waardoor die veroorzaakt worden.
Die huisgenoten zijn inmiddels sowieso al aan jullie blootgesteld toch?
Nee, zou me dan niet zo schuldig voelen. Ik zou inderdaad niet in de buurt van kwetsbare personen komen, maar dat stond sowieso niet op de planning.

Ik ben nu, deze avond, ook vrijwel klachtenvrij ondertussen. Voel me prima, niet meer duizelig, keelpijn praktisch weg. Heb overlegd hier en compleet klachtenvrik betekent gewoon weer door met mijn leven (met extra voorzichtigheid nog voor een weekje naar kwetsbaren/ouderen).

Bedankt voor de inzichten iedereen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven