Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Moet ik me schuldig voelen om niet te isoleren met COVID?

13-12-2023 13:31 106 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En specifiek voor Kerst.

Situatieschets: Ik woon in het buitenland. Ben momenteel met mijn vriend (langeafstandsrelatie, 700 km). Hij woont met huisgenoten (4). Vorig weekend waren wij skiien. Zondagavond beetje keelpijn. Huisgenoot van hem die met ons mee was verkoudheidsklachten. Zij testte dinsdagochtend, positief. Mijn keelpijn bleef dus "moest" ook testen. Ook positief. Mijn enige klacht is momenteel zeer minimale keelpijn en ben iets sneller buiten adem dan normaal. Geen koorts, hoest niet.

Een of twee van zijn huisgenoten vinden dat wij streng moeten isoleren. Specifiek één vind dit, terwijl zij zelf de helft van de tijd snottert en NOOIT test (en dus nooit hoeft te isoleren, want ze heeft nooit COVID). Nu doe ik dit ook, want ik ben hier te gast. Mijn vriend isoleert met mij, samen op zijn kamer. Hij is tot zo ver nog negatief.

Hoe lang dien ik in isolatie te blijven? Het kan retelang duren tot je negatief test, zelfs als je symptomen weg zijn. Ik wil eigenlijk het liefst mijn dagelijkse leven weer oppakken zodra ik symptoomvrij ben, en niet iedere dag blijven testen tot een negatieve test. Ik snap het risico van long COVID, maar na een verkouhdied of griep kun je ook post-viraal syndroom krijgen en daar maken we met zijn allen geen probleem van.

Dit is een vraag (hoe lang in isolatie, met Kerst in het achterhoofd ntuurlijk) en een zeur (dit verpest onze tijd samen, we hadden erg veel plannen voor deze week zoals kerstmarkten, kerstshoppen, uiteten en meer skiien in het weekend). Big sigh, als die huisgenoot nou gewoon niet had getest was dit een gewone verkoudheid geweest, maar nu hangt er zo'n zwaar label aan waardoor iederen in de paniek schiet.
kweepeer schreef:
17-12-2023 17:06
Dat is duidelijk wel de bedoeling Solomio, maar ik zie het niet gebeuren.
Nee, ik zie het ook niet gebeuren.
Ik heb hier op Viva inmiddels al 1000x deze discussie gevoerd, maar het idee dat je ook met een 'simpele' verkoudheid zoveel mogelijk thuis blijft om anderen niet te besmetten wordt echt belachelijk gevonden.
Helaas.
Ik zie weleens op beelden uit Aziatische landen dat mensen mondkapjes dragen. Dat schijnt deels te zijn om minder last te hebben van de slechte luchtkwaliteit, maar ook om anderen te beschermen als je verkouden bent.

En nee, verkoudheid is voor de meeste mensen geen probleem, maar je kunt je er toch best belabberd door voelen en dat wil ik graag voorkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Rabarber schreef:
17-12-2023 18:38
Precies dat!

"Ja, ik was wel beroerd, maar ik heb van mijn ouders geleerd om niet voor een beetje ziek zijn thuis te blijven. Zo zit ik niet in elkaar." Aldus de zorgmedewerker die dit met enige trots verkondigde, nadat ze uiteindelijk toch corona bleek te hebben (en vele anderen in dat netwerk had aangestoken).
En wat zijn we trots op deze mentaliteit.
:pukey:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb vanmorgen positief getest. Vannacht werd ik wakker met een verstopte neus en knallende hoofdpijn, dat deed me denken aan vorige keer. We hadden nog een test in huis en die was direct positief. Wel erg balen dat ik gisteren op een verjaardag was waar mijn vader ook was, hart- en longpatient die een dezer dagen verwacht ingepland te worden voor een operatie. Plus nog een lading oude besjes en een neef die net een operatie achter de rug had. Gisteren zag ik het dus echt nog niet aankomen, ik was wel moe maar dat ben ik altijd in deze tijd van het jaar.
Hopelijk kom ik er deze keer beter doorheen dan de vorige keer. Het lijkt er wel op. Dag 1 en ik kan nog gewoon rechtop zitten, maar ik voel me wel belabberd.
kweepeer schreef:
17-12-2023 14:15
Er is wel een richtlijn: https://www.rivm.nl/luchtweginfecties/actuele-cijfers (de adviezen halverwege de pagina).

Punt is alleen dat die richtlijn voor alle luchtweginfecties geldt, en daarmee echt wel een beetje overdreven voorzichtig is voor heel veel gevallen. Dus daar houdt niemand zich aan.
Ah ja ik zie het. Dankjewel! Die had ik even gemist.
KamilleT schreef:
17-12-2023 19:20
Ik heb vanmorgen positief getest. Vannacht werd ik wakker met een verstopte neus en knallende hoofdpijn, dat deed me denken aan vorige keer. We hadden nog een test in huis en die was direct positief. Wel erg balen dat ik gisteren op een verjaardag was waar mijn vader ook was, hart- en longpatient die een dezer dagen verwacht ingepland te worden voor een operatie. Plus nog een lading oude besjes en een neef die net een operatie achter de rug had. Gisteren zag ik het dus echt nog niet aankomen, ik was wel moe maar dat ben ik altijd in deze tijd van het jaar.
Hopelijk kom ik er deze keer beter doorheen dan de vorige keer. Het lijkt er wel op. Dag 1 en ik kan nog gewoon rechtop zitten, maar ik voel me wel belabberd.
Dat is rot he? Ik herken het wel. Ik had gelukkig al keelpijn voordat ik naar mijn afspraak ging en heb dus van te voren getest. Hopelijk was je nog niet zo besmettelijk tijdens die verjaardag. Sterkte en beterschap!
KamilleT schreef:
17-12-2023 19:20
Wat een ellende hè! Hier sinds vorig weekend ziek. Vorige week voelde ik mij erg beroerd. Ben de hele week niet van de bank afgeweest. Nu nog steeds moe en hoesten. Mijn ribben doen er zeer van. Voel me vooral schuldig naar mijn collega, het is zo druk op het werk, maar het lukt gewoon niet nu.
I’m coming up on infra-red

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven