Coronavirus COVID-19
alle pijlers
Moet ik me schuldig voelen om niet te isoleren met COVID?
woensdag 13 december 2023 13:31
En specifiek voor Kerst.
Situatieschets: Ik woon in het buitenland. Ben momenteel met mijn vriend (langeafstandsrelatie, 700 km). Hij woont met huisgenoten (4). Vorig weekend waren wij skiien. Zondagavond beetje keelpijn. Huisgenoot van hem die met ons mee was verkoudheidsklachten. Zij testte dinsdagochtend, positief. Mijn keelpijn bleef dus "moest" ook testen. Ook positief. Mijn enige klacht is momenteel zeer minimale keelpijn en ben iets sneller buiten adem dan normaal. Geen koorts, hoest niet.
Een of twee van zijn huisgenoten vinden dat wij streng moeten isoleren. Specifiek één vind dit, terwijl zij zelf de helft van de tijd snottert en NOOIT test (en dus nooit hoeft te isoleren, want ze heeft nooit COVID). Nu doe ik dit ook, want ik ben hier te gast. Mijn vriend isoleert met mij, samen op zijn kamer. Hij is tot zo ver nog negatief.
Hoe lang dien ik in isolatie te blijven? Het kan retelang duren tot je negatief test, zelfs als je symptomen weg zijn. Ik wil eigenlijk het liefst mijn dagelijkse leven weer oppakken zodra ik symptoomvrij ben, en niet iedere dag blijven testen tot een negatieve test. Ik snap het risico van long COVID, maar na een verkouhdied of griep kun je ook post-viraal syndroom krijgen en daar maken we met zijn allen geen probleem van.
Dit is een vraag (hoe lang in isolatie, met Kerst in het achterhoofd ntuurlijk) en een zeur (dit verpest onze tijd samen, we hadden erg veel plannen voor deze week zoals kerstmarkten, kerstshoppen, uiteten en meer skiien in het weekend). Big sigh, als die huisgenoot nou gewoon niet had getest was dit een gewone verkoudheid geweest, maar nu hangt er zo'n zwaar label aan waardoor iederen in de paniek schiet.
Situatieschets: Ik woon in het buitenland. Ben momenteel met mijn vriend (langeafstandsrelatie, 700 km). Hij woont met huisgenoten (4). Vorig weekend waren wij skiien. Zondagavond beetje keelpijn. Huisgenoot van hem die met ons mee was verkoudheidsklachten. Zij testte dinsdagochtend, positief. Mijn keelpijn bleef dus "moest" ook testen. Ook positief. Mijn enige klacht is momenteel zeer minimale keelpijn en ben iets sneller buiten adem dan normaal. Geen koorts, hoest niet.
Een of twee van zijn huisgenoten vinden dat wij streng moeten isoleren. Specifiek één vind dit, terwijl zij zelf de helft van de tijd snottert en NOOIT test (en dus nooit hoeft te isoleren, want ze heeft nooit COVID). Nu doe ik dit ook, want ik ben hier te gast. Mijn vriend isoleert met mij, samen op zijn kamer. Hij is tot zo ver nog negatief.
Hoe lang dien ik in isolatie te blijven? Het kan retelang duren tot je negatief test, zelfs als je symptomen weg zijn. Ik wil eigenlijk het liefst mijn dagelijkse leven weer oppakken zodra ik symptoomvrij ben, en niet iedere dag blijven testen tot een negatieve test. Ik snap het risico van long COVID, maar na een verkouhdied of griep kun je ook post-viraal syndroom krijgen en daar maken we met zijn allen geen probleem van.
Dit is een vraag (hoe lang in isolatie, met Kerst in het achterhoofd ntuurlijk) en een zeur (dit verpest onze tijd samen, we hadden erg veel plannen voor deze week zoals kerstmarkten, kerstshoppen, uiteten en meer skiien in het weekend). Big sigh, als die huisgenoot nou gewoon niet had getest was dit een gewone verkoudheid geweest, maar nu hangt er zo'n zwaar label aan waardoor iederen in de paniek schiet.
donderdag 14 december 2023 16:30
En dit.Quincy2 schreef: ↑14-12-2023 13:59Zou het verschil niet zijn dat men tijdens en na corona bovenop de klachten zat, terwijl die bij andere virussen de klachten niet werden herkend, werden erkend of pas later begonnen?
Ik heb mijn klachten ook niet direct na Pfeiffer gekregen.
Misschien ken jij wel tientallen mensen die op zich prima leven met hun klachten, maar er gewoon nooit verder mee gekomen zijn in het systeem en er dus geen naam aan kunnen geven.
Bij bijv chronisch vermoeidheidssyndroom is ook weleens een link gelegd met een recent doorgemaakte virusinfectie, maar dat is denk ik vaak moeilijker vast te stellen. Met corona werd er massaal getest en weten mensen dus dat hun klachten daarna (en vermoedelijk ook daardoor) zijn ontstaan.
Bij andere virussen wordt nooit getest. Dus een milde verkoudheid kan zomaar weinig indruk gemaakt hebben, zodat evt klachten daarna er helemaal niet aan gekoppeld worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
donderdag 14 december 2023 17:44
Dat veel mensen gevaccineerd zijn helpt natuurlijk ook wel wat. Ik krijg normaal gesproken namelijk geen gewone griepprik.
Ik bracht mijn oudere moeder naar haar coronavaccinatie dit najaar. Het was erg rustig, toen zei men meteen; wil je er ook eentje? Dus ik heb mijn coronavaccin dit jaar ook weer
Ik bracht mijn oudere moeder naar haar coronavaccinatie dit najaar. Het was erg rustig, toen zei men meteen; wil je er ook eentje? Dus ik heb mijn coronavaccin dit jaar ook weer
vrijdag 15 december 2023 22:53
Nog even voor de mensen die zeggen 'na griep kun je ook XYZ krijgen': ja dat klopt, maar écht veel minder vaak dan na corona: https://twitter.com/zalaly/status/1735444941206098351
Een studie met tienduizenden patienten, in de Lancet. De moeite van het overwegen waard, lijkt me zo.
Een studie met tienduizenden patienten, in de Lancet. De moeite van het overwegen waard, lijkt me zo.
zaterdag 16 december 2023 06:35
Ze hebben corona-patiënten geïncludeerd vanaf 1 maart 2020, dus ver voordat er gevaccineerd werd.kweepeer schreef: ↑15-12-2023 22:53Nog even voor de mensen die zeggen 'na griep kun je ook XYZ krijgen': ja dat klopt, maar écht veel minder vaak dan na corona: https://twitter.com/zalaly/status/1735444941206098351
Ik lees wel dat ze diverse groepen hebben vergeleken (wel en niet gevaccineerd voor covid en wel en niet gevaccineerd voor griep), maar in de resultaten zie ik dat niet zo snel terug.
Tegen griep hebben mensen sowieso meer afweer, ook al zijn ze niet gevaccineerd, omdat ze vrijwel zeker ooit in hun leven wel griep gehad hebben.
Ik geloof best dat de risico's na covid groter zijn, maar ik denk ook dat daar meer aandacht voor is en dat die bias zeker onder het grote publiek fors is.
Vaccineren blijft denk ik sowieso een goed idee, daarmee verklein je altijd de risico's.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
zaterdag 16 december 2023 06:38
Zoals ik het lees hebben ze vergelijkbare groepen gemaakt qua vaccinatiestatus (en is dat dus daarmee een factor geworden die voor deze studie niet meer van belang is).Solomio schreef: ↑16-12-2023 06:35Ze hebben corona-patiënten geïncludeerd vanaf 1 maart 2020, dus ver voordat er gevaccineerd werd.
Ik lees wel dat ze diverse groepen hebben vergeleken (wel en niet gevaccineerd voor covid en wel en niet gevaccineerd voor griep), maar in de resultaten zie ik dat niet zo snel terug.
Uiteraard is vaccineren altijd een goed idee.
zaterdag 16 december 2023 06:42
Ja, dat zou kunnen hoor, ik kreeg dat niet meteen duidelijk. Alleen zijn de eerste covid patiënten natuurlijk sowieso ongevaccineerd geweest en hebben mensen die niet gevaccineerd zijn tegen griep vaak toch wel enige afweer wegens eerder doorgemaakte griep-besmettingen.
Ik wil echt de gevolgen van covid niet bagatelliseren, maar ik denk dat de focus erop wel een vertekend beeld geeft.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
zaterdag 16 december 2023 06:49
trachemys schreef: ↑13-12-2023 14:19Deze wilde ik ook benoemen; na die 5 dagen ben je niet meer besmettelijk. Staat ook op de site van het RIVM
https://www.rivm.nl/corona/covid-19#:~: ... 04%20dagen.
Dat klopt niet exact, staat ook ergens op diezelfde site. Die vijf dagen is voor een deel vanwege praktische redenen.
Overigens is het ook zo dat het geen meerwaarde heeft om (ik meen) na tien dagen nog te testen. Toevallig afgelopen week opgezocht.
anoniem_65cb27049b5a8 wijzigde dit bericht op 16-12-2023 06:52
0.09% gewijzigd
zaterdag 16 december 2023 07:13
zaterdag 16 december 2023 11:14
Ook daarin zie ik twee 'kampen', net als tijdens de pandemie.
Wel grappig trouwens, dat ik elders (over vaccineren) het verwijt kreeg dat ik teveel blijf hangen in mijn angst voor corona (of woorden van gelijke strekking) en dat ik hier zo'n beetje het tegenovergestelde 'verwijt' lees: dat ik zo graag wil dat corona voorbij is dat ik de gevolgen wil relativeren.
Ik zit echt in het midden: ik zie de risico's én ik denk dat er een bias is.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
zaterdag 16 december 2023 13:56
Solomio schreef: ↑16-12-2023 11:14Ook daarin zie ik twee 'kampen', net als tijdens de pandemie.
Wel grappig trouwens, dat ik elders (over vaccineren) het verwijt kreeg dat ik teveel blijf hangen in mijn angst voor corona (of woorden van gelijke strekking) en dat ik hier zo'n beetje het tegenovergestelde 'verwijt' lees: dat ik zo graag wil dat corona voorbij is dat ik de gevolgen wil relativeren.
Ik zit echt in het midden: ik zie de risico's én ik denk dat er een bias is.
Ook. Niet alleen. Er zijn in dit topic ook meerderen die vinden dat 'corona over' is cq je er niet moeilijk over moet doen.
zaterdag 16 december 2023 20:12
Ja, dat snap ik, maar ik vind helemaal niet dat corona over is, maar ik denk wel dat veel mensen de risico's zwaarder inschatten dan ze zijn (en aan de andere kant dus de wappen, die al nooit geloofd hebben in de risico's).
Ik herken me namelijk helemaal niet in dat ik de risico's bagatelliseer, maar ook niet in het idee dat ik nog erg bang ben voor corona.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
zaterdag 16 december 2023 21:50
Ik erken dat er grotere risico's waren voordat er vaccins waren, maar nu zijn die er en kun je die nemen om die risico's te verkleinen.
Voor wie zou je jezelf nu nog isoleren als je je niet ziek voelt? Isoleren, niet bijvoorbeeld een feestje in een kleine ruimte skippen.
Her is niet weg, maar je hetzelfde (heel strict) gedragen als voor de vaccinaties en boosters zou betekenen dat je denkt dat ze niets doen. Dat zou ik vreemd vinden. Je.mag je best gedragen alsof ze enigszins werken.
Voor wie zou je jezelf nu nog isoleren als je je niet ziek voelt? Isoleren, niet bijvoorbeeld een feestje in een kleine ruimte skippen.
Her is niet weg, maar je hetzelfde (heel strict) gedragen als voor de vaccinaties en boosters zou betekenen dat je denkt dat ze niets doen. Dat zou ik vreemd vinden. Je.mag je best gedragen alsof ze enigszins werken.
zondag 17 december 2023 12:42
Ik heb nu covid (positief getest) en heb het rivm gebeld voor advies. Ze gaven aan het te behandelen als gewone griep. Dus als je ziek bent, blijf je thuis. Geen kwetsbare mensen op zoeken en zelf bepalen of je iets wel of niet doet. Ik had 2 afspraken dit weekend. Ik heb overlegd met de anderen en onze afspraak vrijdag is een wandelafspraak geworden en toen voelde ik me ook nog wel goed. Zaterdag werd ik echt ziek met koorts en zo en dus in bed en afspraak afgezegd. Vandaag al een stukje beter. Ik ga wel werken morgen, maar ik werk thuis. Tenzij ik zieker word en me alsnog ziek moet melden.
In Nederland wordt corona nu als gewone griep beschouwd en dus moet je handelen alsof je gewoon griep hebt,
In Nederland wordt corona nu als gewone griep beschouwd en dus moet je handelen alsof je gewoon griep hebt,
zondag 17 december 2023 13:40
Punt blijft denk ik dat mensen griep nog nooit erg serieus hebben genomen.Waterflesje schreef: ↑17-12-2023 12:42
H. Roland Holst
H. Roland Holst
zondag 17 december 2023 13:49
Ja, eens. En ook dat vind ik onbegrijpelijk. Maar goed, er is vanuit de overheid geen richtlijn geen en dus moet een ieder het voor zichzelf uitzoeken. Dat zorgt voor ongemakkelijke situaties en eigenlijk vind ik dat er vanuit de overheid in ieder geval een richtlijn of advies zou moeten zijn. Dat helpt mensen die bijvoorbeeld gedwongen worden om toch gewoon te komen werken als ze positief hebben getest. Erg vervelend!
Ik heb gelukkig een fijne werkgever die mij vertrouwt in mijn keuzes.
zondag 17 december 2023 14:15
Er is wel een richtlijn: https://www.rivm.nl/luchtweginfecties/actuele-cijfers (de adviezen halverwege de pagina).
Punt is alleen dat die richtlijn voor alle luchtweginfecties geldt, en daarmee echt wel een beetje overdreven voorzichtig is voor heel veel gevallen. Dus daar houdt niemand zich aan.
Punt is alleen dat die richtlijn voor alle luchtweginfecties geldt, en daarmee echt wel een beetje overdreven voorzichtig is voor heel veel gevallen. Dus daar houdt niemand zich aan.
kweepeer wijzigde dit bericht op 17-12-2023 14:51
2.66% gewijzigd
zondag 17 december 2023 14:20
Ik snap dat het ingewikkeld is.
Dat vond ik ook afgelopen week toen ik positief testte. Toen dacht ik ook en nu?
Toch maar even mijn werkgever gebeld voor overleg. Er is geen protocol meer dus gewoon komen werken. Nu heb ik elk jaar covid gehad en elk jaar kan ik er iets beter tegen. Voelde me alsnog zwaar beroerd, maar tsja als ik gewoon voor de klas moet , dan kom ik. Wel mijn collega's op afstand gehouden en mezelf geïsoleerd in mijn eigen klas en wegwezen na schooltijd.
Het voelde wel heel ongemakkelijk juist omdat het vorig jaar zo'n ding was en nu moeten we gewoon door.
Dat vond ik ook afgelopen week toen ik positief testte. Toen dacht ik ook en nu?
Toch maar even mijn werkgever gebeld voor overleg. Er is geen protocol meer dus gewoon komen werken. Nu heb ik elk jaar covid gehad en elk jaar kan ik er iets beter tegen. Voelde me alsnog zwaar beroerd, maar tsja als ik gewoon voor de klas moet , dan kom ik. Wel mijn collega's op afstand gehouden en mezelf geïsoleerd in mijn eigen klas en wegwezen na schooltijd.
Het voelde wel heel ongemakkelijk juist omdat het vorig jaar zo'n ding was en nu moeten we gewoon door.
zondag 17 december 2023 16:10
Mss moeten we er toch echt meer van doordrongen raken dat we luchtweginfecties moeten behandelen alsof het corona is.kweepeer schreef: ↑17-12-2023 14:15Er is wel een richtlijn: https://www.rivm.nl/luchtweginfecties/actuele-cijfers (de adviezen halverwege de pagina).
solomio wijzigde dit bericht op 17-12-2023 19:11
0.10% gewijzigd
H. Roland Holst
H. Roland Holst
zondag 17 december 2023 18:38
Precies dat!
"Ja, ik was wel beroerd, maar ik heb van mijn ouders geleerd om niet voor een beetje ziek zijn thuis te blijven. Zo zit ik niet in elkaar." Aldus de zorgmedewerker die dit met enige trots verkondigde, nadat ze uiteindelijk toch corona bleek te hebben (en vele anderen in dat netwerk had aangestoken).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in