Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Niet-gevaccineerden topic

04-09-2021 15:14 3160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hierbij een topic om als niet-gevaccineerden te kunnen kletsen.

Wel:
- praten over waarom je niet gevaccineerd bent en hoe er in je omgeving mee om wordt gegaan.

Niet:
- veroordelen en commentaar over waarom je wel gevaccineerd zou moeten worden.

Laten we het respectvol houden!!!

Hier in mijn omgeving is het nogal wisselend. De meeste 60+ ers die ik ken zijn gevaccineerd maar de meeste van mijn jongere vrienden van in de 20 en 30 niet.
Wij laten ons voorlopig nog niet vaccineren en mijn kinderen zeker niet. Waarom niet? Gewoonweg omdat ik er nog geen goed gevoel bij heb om me te laten vaccineren met een pas ontwikkeld vaccin.
Het RVP krijgen ze wel
diamantje123 wijzigde dit bericht op 04-09-2021 15:21
13.38% gewijzigd
Lange-met-een-korte schreef:
06-09-2021 12:17
Maar jouw berekening is gebaseerd op een een absurde en onmoglijke situatie. En daardoor helemaal niks waard.

Want sinds het begin van corona tot nu toe zijn er 2.000.000 mensen besmet geraakt. Dat zijn er dus 2.000.000 in anderhalf jaar tijd. Jouw berekening is gebaseerd op het feit dat 1.800.000 mensen op exact hetzelfde moment corona krijgen.
En waarom zijn er relatief zo weinig mensen besmet? Vanwege alle maatregelen, zelf-isolatie en vaccinatie. Als we dat niet hadden gehad en het virus vrij spel hadden gegeven dan was in korte tijd de hele bevolking besmet geweest. Als je een hogere IC capaciteit wilt in plaats van maatregelen of vaccinaties dan moet je die IC capaciteit zo groot maken dat je in korte tijd alle zieken aankunt die veroorzaakt worden door het vrij rondgaan van covid. Die mensen worden niet op exact hetzelfde moment besmet, maar wel in korte tijd. Dat is het venijnige van exponentiële groei, dat gaat kei- en keihard. Kijk eens naar de covid IC grafiek van maart 2020 en trek het begin door in je hoofd in een exponentiële curve, dan zie je wat ik bedoel. Dus nee, helemaal niet absurd. Maar wat is jouw berekening? Ik zie graag waar jij je stellingen op baseert. Vooralsnog is dat op lucht en wishful thinking, niet op cijfers.
Boosie23 schreef:
06-09-2021 13:19

Het is net zoiets als mensen die van de kleur rood houden zeggen dat de kleur blauw veel mooier is. Zoveel mensen zoveel meningen.

Nee dat is niet net zoiets.

Dat jij van rood houdt heeft geen gevolgen voor kwetsbare medemensen.
Die kun je niet aansteken en ziek maken met een kleurvoorkeur.
Boosie23 schreef:
Ik vind het stuitend dat je niet zelf een weloverwogen beslissing mag maken of die nu op gevoel is of op feiten.
Waarom zou het niet mogen dan? Je mag je beslissing nemen, alleen mogen anderen ook hun kritische mening hebben over jouw beslissing.

En hoe maak je een weloverwogen beslissing, maar zonder feiten? Overwegen is toch juist iets wat je met je hoofd doet?
Solomio schreef:
06-09-2021 13:50
Oooooo, je bent een gevoelsmens.....
Echt, wat een nonsens.
Je hebt toch ook verstand? Gebruik dat dan.

En dit is precies wat ik bedoel. Laat mensen in hun waarde

Dat heeft ook met verstand te maken
boosie23 wijzigde dit bericht op 06-09-2021 14:00
21.94% gewijzigd
nicole123 schreef:
06-09-2021 13:52
En waarom zijn er relatief zo weinig mensen besmet? Vanwege alle maatregelen, zelf-isolatie en vaccinatie. Als we dat niet hadden gehad en het virus vrij spel hadden gegeven dan was in korte tijd de hele bevolking besmet geweest. Als je een hogere IC capaciteit wilt in plaats van maatregelen of vaccinaties dan moet je die IC capaciteit zo groot maken dat je in korte tijd alle zieken aankunt die veroorzaakt worden door het vrij rondgaan van covid. Die mensen worden niet op exact hetzelfde moment besmet, maar wel in korte tijd. Dat is het venijnige van exponentiële groei, dat gaat kei- en keihard. Kijk eens naar de covid IC grafiek van maart 2020 en trek het begin door in je hoofd in een exponentiële curve, dan zie je wat ik bedoel. Dus nee, helemaal niet absurd. Maar wat is jouw berekening? Ik zie graag waar jij je stellingen op baseert. Vooralsnog is dat op lucht en wishful thinking, niet op cijfers.
Precies. Wij hadden hier (België) iets teveel versoepeld. Begin oktober 2020, niets aan de hand en opeens, op heel korte tijd zaten we dik boven 20000!!! besmettingen (op één dag). Onmiddellijk aan de rem moeten trekken natuurlijk en de boel ging weer dicht. Drie weken later was die golf voorbij. Het kan dus ook heel snel dalen, met strenge maatregelen, maar toen was er even paniek hier.
Life is short. Eat dessert first.
Birdie schreef:
06-09-2021 13:54
Nee dat is niet net zoiets.

Dat jij van rood houdt heeft geen gevolgen voor kwetsbare medemensen.
Die kun je niet aansteken en ziek maken met een kleurvoorkeur.
En wie zegt dat ik geen rekening hou met kwetsbare mensen?
Boosie23 schreef:
06-09-2021 13:59
En wie zegt dat ik geen rekening hou met kwetsbare mensen?

Je gaat niet naar de supermarkt? Ziet geen andere mensen? Nergens op visite?
Niet naar je werk?
Solomio schreef:
06-09-2021 12:48
Ja, dat zou kunnen, maar dan gaat bijv de zorgpremie enorm omhoog.

Maar, een heel ander probleem: nu, bij corona, was er behoefte aan extra ic-capaciteit. Maar bij een volgende pandemie kan er bijv wel sprake zijn van nierschade, waardoor er bijv extra dialyse-mogelijkheden nodig zijn. En bij weer een volgende pandemie hebben we mss juist weer veel meer kinderbedden nodig.

Om de hele gezondheidszorg voorbereid te laten zijn op elke mogelijke pandemie, of andere ramp van grote omvang, dat is niet te doen.
De zorgpremie kan daar volledig van onafhankelijk zijn.

Je hebt helemaal gelijk dat wij de zorg niet op elke ramp kunnen voorbereiden. Maar als we het eventuele probleem weten te benoemen in de vorm van te weinig capaciteit kan de enige oplossing zijn meer capaciteit. En dat is zeer zeker niet onmogelijk.
Let’s Go Brandon!
06-09-2021 14:05

Je hebt helemaal gelijk dat wij de zorg niet op elke ramp kunnen voorbereiden. Maar als we het eventuele probleem weten te benoemen in de vorm van te weinig capaciteit kan de enige oplossing zijn meer capaciteit. En dat is zeer zeker niet onmogelijk.
Dat er meer capaciteit nodig is bij jullie, dat spreekt ook niemand tegen. Maar dat had niets geholpen voor deze crisis en ook niet bij volgende pandemieën. Iedereen kan/kon besmet en ziek worden omdat het een nieuw virus is, daar kan geen capaciteit tegenop.
Birdie schreef:
06-09-2021 14:03
Je gaat niet naar de supermarkt? Ziet geen andere mensen? Nergens op visite?
Niet naar je werk?

Nou,, mijn broer en schoonzus zijn dus niet gevaccineerd en daar hangt dus een prijskaartje aan.
Zo hebben beide hun verjaardagen niet gevierd. Ze nemen daarin hun verantwoordelijkheid.
Maar gevaccineerd is het 'Hollasijee, hupsakee!"????
nicole123 schreef:
06-09-2021 11:11
Maar de kansen liggen wel heel verschillend. Virussen vermenigvuldigen zich en kunnen zich schuilhouden in je lichaam, vaccins worden snel afgebroken. (Het vaccin moet niet voor niks bevroren bewaard blijven, bij kamertemperatuur breekt het mRNA al af in lichaamseigen nucleotiden.) Er is nog nooit een vaccin geweest met effecten die op lange termijn opeens opkwamen, bij virussen is dit vaak wel het geval (HPV, Pfeiffer, gordelroos, etc.). Dus als ik zelf een gok zou moeten wagen waarop ik inzet wat betreft lange termijn effecten dan weet ik het wel.

Dit klopt niet. VAED (vaccine associated enhanced disease) is wel degelijk geconstateerd na vaccinatie tegen o.a. mazelen, RSV-virus, en in de proeven met vaccins tegen SARS en MERS. Om die reden is het dan ook opgenomen als potentieel risico in de Risk Management Plans van de COVID-vaccins. Het probleem met COVID is dat we deze ziekte nog niet goed kennen, en het dus nu nog moeilijk vast te stellen is bij een ernstig verlopende doorbraakinfectie na vaccinatie of dit te maken heeft met het vaccin of met de ziekte.

Dit is algemeen bekende informatie en dit risico wordt momenteel geaccepteerd als minder zwaar wegend dan de voordelen van vaccinatie. Maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die dit voor hen persoonlijk anders afwegen en dus nog even willen wachten tot er meer bekend is.
doornroosje9 schreef:
06-09-2021 13:58
Precies. Wij hadden hier (België) iets teveel versoepeld. Begin oktober 2020, niets aan de hand en opeens, op heel korte tijd zaten we dik boven 20000!!! besmettingen (op één dag). Onmiddellijk aan de rem moeten trekken natuurlijk en de boel ging weer dicht. Drie weken later was die golf voorbij. Het kan dus ook heel snel dalen, met strenge maatregelen, maar toen was er even paniek hier.
Ja, hier zag je dat begin juli, hoe snel het dan opeens op kan lopen. En dat is dan nog niet eens helemaal zonder maatregelen. Laat staan hoeveel mensen er dan in heel korte tijd besmet zouden zijn.
Het geld moet ergens vandaan komen en niet eenmalig maar jaar na jaar. Of het nu zorgpremie is of vanuit de overheid, uiteindelijk betalen we het gewoon allemaal.m
Boosie23 schreef:

Veel mensen schrijven hier; het is mijn gevoel of mijn intuitie. Ik ben ook een gevoelsmens en ik kan niet veel met de feiten die hier aangedragen worden door de Pro groep. En dat geldt andersom ook. Feiten mensen kunnen niets met gevoel.
kun jij, als gevoelsmens, dan even verwoorden, waarom ik nu iemand moet missen?
Kun je aan zijn kinderen uitleggen, wat uitgestelde zorg is? En waarom papa nu dood is?
En waarom er mensen op de IC liggen, die daar niet hoeven te liggen? en dat papa dus dood is?
Misschien dat jouw gevoel het kan uitleggen?
Pindakaasjes schreef:
06-09-2021 14:11
Nou,, mijn broer en schoonzus zijn dus niet gevaccineerd en daar hangt dus een prijskaartje aan.
Zo hebben beide hun verjaardagen niet gevierd. Ze nemen daarin hun verantwoordelijkheid.
Ja, er zijn gevaccineerden die alles laten varen, maar het merendeel us gewoon nog steeds voorzichtig. Althans in mijn omgeving waar vrijwel iedereen is gevaccineerd. Ik zelf ben ook nog steeds heel voorzichtig, geen zin in nog een keer corona op mijn long covid. Ik weet dat de kans een stuk kleiner is dat ik het krijg, maar geen idee wat die combi met mijn herstel doet als ik nog een keer die pech heb.

En ja er zijn ongevaccineerden die scheit hebben en ongevaccineerden die gewoon super voorzichtig zijn. Dank voor dat laatste, voor die mensen die dat in elk geval wel doen. Echter zal corona niet verdwijnen, dus zullen ongevaccineerden het sowieso op lopen, door voorzichtig zijn stellen ze dat moment hooguit uit. Wat uiteraard fijn is voor de spreiding in de ziekenhuizen, dat in elk geval.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Maar als we het eventuele probleem weten te benoemen in de vorm van te weinig capaciteit kan de enige oplossing zijn meer capaciteit. En dat is zeer zeker niet onmogelijk.
Nee hoor. Als je stelt dat we te lage dijken hebben voor een zeespiegelstijging van 2 meter dan zijn er 2 kanten waarop je in kunt grijpen: de dijken verhogen of de zeespiegel niet zo hoog laten komen. Bij de IC capaciteit is dat ook zo. We hebben geen IC capaciteit om een pandemie aan te kunnen zonder maatregelen of vaccins. Dan kun je of de IC capaciteit zo groot maken dat je dat toch aan kunt (wat volgens mij onmogelijk is) of je hebt bij een pandemie dus wel maatregelen en/of vaccins nodig.

Hoe weet jij zo zeer zeker dat het niet onmogelijk is? Ik heb nog steeds geen enkele concrete onderbouwing gezien.
lilalinda schreef:
06-09-2021 14:17
kun jij, als gevoelsmens, dan even verwoorden, waarom ik nu iemand moet missen?
Kun je aan zijn kinderen uitleggen, wat uitgestelde zorg is? En waarom papa nu dood is?
En waarom er mensen op de IC liggen, die daar niet hoeven te liggen? en dat papa dus dood is?
Misschien dat jouw gevoel het kan uitleggen?
Dit is hartverscheurend en is niet uit te leggen. Nooit niet.
Maar is het erger dat iemand overlijdt aan Corona dan aan Kanker? Het is beide behoorlijk klote.

Maar een virus hou je niet tegen. Nooit niet. Het is een utopie om te geloven dat iedereen zich maar braaf schikt aan
allerlei maatregelen.

Ik ken genoeg mensen die zeggen zich braaf aan de maatregelen gehouden te hebben en toch corona hebben gehad.
Ook mensen die volledig gezond leven en toch kanker krijgen.
Boosie23 schreef:
06-09-2021 14:28
Maar is het erger dat iemand overlijdt aan Corona dan aan Kanker? Het is beide behoorlijk klote.
Dat is nou juist het punt. Door vaccinaties voorkomen we doden door corona én houden we de reguliere zorg op peil waardoor operaties niet hoeven worden uitgesteld en voorkomen we dus ook doden door kanker. Het is beide erg en kan beide deels voorkomen worden door een simpele prik.
Maar een virus hou je niet tegen. Nooit niet. Het is een utopie om te geloven dat iedereen zich maar braaf schikt aan
allerlei maatregelen.

Ik ken genoeg mensen die zeggen zich braaf aan de maatregelen gehouden te hebben en toch corona hebben gehad.
Het gaat om kansen. Je houdt niet elke besmetting tegen, niet elke dode. Maar wel heel veel. De vaccins zijn niet 100% waterdicht, maar zijn wel hartstikke effectief in het voorkomen van besmetting en ziekenhuisopnames, over het geheel gezien. Je hoeft maar te kijken naar het feit dat er praktisch alleen maar ongevaccineerde covid patiënten op de IC liggen en je ziet wat voorkomen had kunnen worden als zij wel gevaccineerd waren geweest.
nicole123 wijzigde dit bericht op 06-09-2021 14:38
6.21% gewijzigd
Pindakaasjes schreef:
06-09-2021 14:11
Nee, het gaat hetzelfde bij gevaccineerden en ongevaccineerden, lijkt me. Er zijn mensen die zich nergens iets van aantrekken en er zijn mensen die heel voorzichtig zijn. Maar gevaccineerden lopen dan minder risico natuurlijk. En hun omgeving ook.
Boosie23 schreef:

allerlei maatregelen.

het lollige van een vaccin, is dat het nou juist wel voorkomt, dat je doodgaat aan Corona, of op de IC terecht komt
het lullige van ongevaccineerden is, dat ze nodeloos op de IC liggen, ze hadden daar niet terecht hoeven te komen. En plek bezet houden, van iemand waar jij van houdt en die nu geen plek heeft.
En juist omdat niet iedereen zich aan de maatregelen houdt, is een vaccin een goed idee.
dan kunnen we weer gewoon massaal leuke dingen gaan doen
Boosie23 schreef:

allerlei maatregelen.

Dit klopt dus niet, dit virus kan je wel tegenhouden. Door vaccinatie. Dat is het 'm net, die opnames kunnen vermeden worden.
nicole123 schreef:
06-09-2021 13:52
Ik moet de covid grafiek van maart 2020 gebruiken zodat jij kan aantonen hoe belangrijk een vaccin is dat in januari 2021 pas beschikbaar was?
Let’s Go Brandon!
06-09-2021 14:41
Ik moet de covid grafiek van maart 2020 gebruiken zodat jij kan aantonen hoe belangrijk een vaccin is dat in januari 2021 pas beschikbaar was?
Nee, zodat je kunt zien dat een IC capaciteit die een pandemie aankan zonder maatregelen en vaccins onhaalbaar is. Jij beweert toch dat dat wel kan? Maar ik kan de grafiek ook wel hieronder plaatsten hoor, geen punt. Trek lijn van de linkerkant van de grafiek (de eerste 14 staafjes) in je hoofd door en je ziet wat voor een waanzinnige IC capaciteit je in heel korte tijd al nodig hebt als je een pandemie zomaar laat woekeren zonder maatregelen of vaccins.

Waar zijn jouw cijfers die onderbouwen dat het zeer zeker wel kan?

Afbeelding
nicole123 wijzigde dit bericht op 06-09-2021 14:49
23.58% gewijzigd
Lange heeft duidelijk ergens een blik met heel veel verpleegkundigen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Boosie23 schreef:

allerlei maatregelen.

maar mensen hoeven niet te overlijden aan covid als je je laat vaccineren. Net zoals dat mensen niet aan uitgestelde kankerzorg zouden hoeven te overlijden als je je laat vaccineren tegen covid.
En ja, ondanks alles kun je alsnog covid krijgen, kun je alsnog kanker krijgen en kun je ondanks een riem toch overlijden bij een auto-ongeluk. Maar je kunt wel je best om die kansen te verkleinen.
Maar dat gaat natuurlijk tegen jouw gevoel in, begrijpelijk :there:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven