Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nieuwe persconferentie

16-09-2020 16:51 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie?

Ik verwacht weer mondkapjes in de grote steden en gevolgen voor horeca en samenkomsten. Ik hoop zo dat het VO open blijft.....
Twilight1 schreef:
17-09-2020 09:18
Ik weet van mijn eigen school dat er nu 1 positief geteste leerlingen is, die weer zorgde voor 3 andere positief geteste leerlingen in die klas. Ik weet ook dat we niezende en kuchende leerlingen veel naar huis sturen die dan weer halfbakken onderwijs krijgen. Als er meer leerlingen ziek worden dan ga ik liever over op helemaal online en daar echt op kunnen focussen dan dit halve net niet online onderwijs.
In onze omgeving horen we van collega's dat er al hele klassen positief getest thuis zitten. Deze gegevens zijn verder nergens terug te vinden. Maar pubers hebben ook zo lang gehoord dat zij het niet konden krijgen en overbrengen dat ze zich nergens zorgen over maken.
Dat online onderwijs is voor veel ouders niet te doen. De vakantiedagen raken op zeker moment ook op.
Alle reacties Link kopieren
Twilight1 schreef:
17-09-2020 09:18
Ik weet van mijn eigen school dat er nu 1 positief geteste leerlingen is, die weer zorgde voor 3 andere positief geteste leerlingen in die klas. Ik weet ook dat we niezende en kuchende leerlingen veel naar huis sturen die dan weer halfbakken onderwijs krijgen. Als er meer leerlingen ziek worden dan ga ik liever over op helemaal online en daar echt op kunnen focussen dan dit halve net niet online onderwijs.
In onze omgeving horen we van collega's dat er al hele klassen positief getest thuis zitten. Deze gegevens zijn verder nergens terug te vinden. Maar pubers hebben ook zo lang gehoord dat zij het niet konden krijgen en overbrengen dat ze zich nergens zorgen over maken.
Er is nooit gecommuniceerd dat pubers het niet konden krijgen, alleen dat ze het nauwelijks overbrengen aan volwassenen
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
16-09-2020 16:58
Hè ja, lekker alle grote steden voorlopig in lockdown, dat zal ze leren!
Ik hoop het! Weer lekker thuis werken :cheer:
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-09-2020 09:29
Er is nooit gecommuniceerd dat pubers het niet konden krijgen, alleen dat ze het nauwelijks overbrengen aan volwassenen
Nee, dat ging toch over jonge kinderen? Tot 12 jaar. Daarna zijn ze volgens mij net zo besmettelijk.
Green17 schreef:
17-09-2020 09:55
Nee, dat ging toch over jonge kinderen? Tot 12 jaar. Daarna zijn ze volgens mij net zo besmettelijk.
Ook dat is nooit met zekerheid gezegd.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-09-2020 09:59
Ook dat is nooit met zekerheid gezegd.
Dat wordt in Nederland heel stellig gezegd, terwijl in Duitsland bijv gezegd wordt dat jonge kinderen wel een rol spelen in de besmetting.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 09:55
Nee, dat ging toch over jonge kinderen? Tot 12 jaar. Daarna zijn ze volgens mij net zo besmettelijk.
ook voor wat betreft jonge kinderen is nooit gezegd dat ze het niet krijgen, alleen dat ze weinig volwassenen besmetten
De 1,5 meter maatregel voor kinderen is versoepeld, omdat zij een kleine rol spelen in de verspreiding:

Kinderen tot en met 12 jaar hoeven onderling én tot volwassenen geen 1,5 meter afstand te houden. Dit geldt ook op de kinderopvang en het basisonderwijs.
Jongeren van 13 tot 18 jaar hoeven onderling ook geen 1,5 meter afstand te houden maar wel tot anderen (volwassenen). Dit geldt voor alle leerlingen (ongeacht leeftijd) op de middelbare scholen.
In het MBO middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs houden alle leerlingen 1,5 meter afstand tot elkaar, ongeacht hun leeftijd.
Volwassenen spelen een grotere rol in de verspreiding van het nieuwe coronavirus. Daarom moeten zij wel steeds 1,5 meter afstand tot elkaar houden.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 09:55
Nee, dat ging toch over jonge kinderen? Tot 12 jaar. Daarna zijn ze volgens mij net zo besmettelijk.
Volgens mij ligt de grens nu meer bij een jaar of zestien, oudere tieners verspreiden het meer. Daaronder is het ook niet onmogelijk dat kinderen het overbrengen, dat is ook nooit beweerd, maar het gebeurt wel veel minder vaak.

Ik hoop dus ook dat als het toch nodig is om maatregelen te treffen op middelbare scholen, nu of later, ze de kinderen in de onderbouw in elk geval buiten schot kunnen houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-09-2020 10:10
Volgens mij ligt de grens nu meer bij een jaar of zestien, oudere tieners verspreiden het meer. Daaronder is het ook niet onmogelijk dat kinderen het overbrengen, dat is ook nooit beweerd, maar het gebeurt wel veel minder vaak.

Ik hoop dus ook dat als het toch nodig is om maatregelen te treffen op middelbare scholen, nu of later, ze de kinderen in de onderbouw in elk geval buiten schot kunnen houden.
Is het niet dat kinderen vanaf 16 jaar meer sociale contacten hebben?
Onder de 16 besmetten ze vooral mensen in de familie kring denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
17-09-2020 10:03
Dat wordt in Nederland heel stellig gezegd, terwijl in Duitsland bijv gezegd wordt dat jonge kinderen wel een rol spelen in de besmetting.
Ik denk dat het beter uitkwam voor de maatschappij omt e zeggen dat kinderen nauwelijks eens rol spelen in de besmetting, anders konden de basisscholen en opvangcentra niet open.

Echt zo de wind waait, waait het jasje van de politici is mijn idee...
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 10:18
Is het niet dat kinderen vanaf 16 jaar meer sociale contacten hebben?
Onder de 16 besmetten ze vooral mensen in de familie kring denk ik.
Ik heb geen idee waarom het is, ik weet alleen dat die grens van 15/16 al een heleboel keer genoemd is. Het lijkt me dus niet heel redelijk om kinderen die jonger zijn ook mee te nemen in eventuele maatregelen als zij een zoveel kleiner aandeel hebben in de besmettingen. Wat daar ook de reden voor is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
kadanz schreef:
17-09-2020 09:59
Ook dat is nooit met zekerheid gezegd.
Sterker nog: we weten het niet. We denken het alleen en dan nog zegt de ene deskundige weer wat anders dan de andere.
Maleficent schreef:
17-09-2020 10:03
Dat wordt in Nederland heel stellig gezegd, terwijl in Duitsland bijv gezegd wordt dat jonge kinderen wel een rol spelen in de besmetting.
Maar toen de lagere scholen weer open gingen bleek dat in Nederland probleemloos te gaan.

Ik denk dus niet dat het dichtgooien van lagere scholen in de kaarten zit.
DS1971 schreef:
17-09-2020 10:22
Sterker nog: we weten het niet. We denken het alleen en dan nog zegt de ene deskundige weer wat anders dan de andere.
Hele volksstammen zijn er van overtuigd dat kinderen ouderen niet kunnen besmetten. En handelen daar ook naar. Eng.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-09-2020 10:21
Ik heb geen idee waarom het is, ik weet alleen dat die grens van 15/16 al een heleboel keer genoemd is. Het lijkt me dus niet heel redelijk om kinderen die jonger zijn ook mee te nemen in eventuele maatregelen als zij een zoveel kleiner aandeel hebben in de besmettingen. Wat daar ook de reden voor is.
Maar als het VO ook een bron van besmettingen blijkt zullen ze toch actie gaan ondernemen. De besmettingen lopen nu al rap op namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 10:24
Maar als het VO ook een bron van besmettingen blijkt zullen ze toch actie gaan ondernemen. De besmettingen lopen nu al rap op namelijk.
Als dat al nodig is dan hoef je niet per se alle leerlingen van het voortgezet onderwijs thuis te laten blijven. Als verreweg de meeste besmettingen plaatsvinden onder kinderen van zestien en ouder dan zou ik niet inzien waarom kinderen uit de brugklas thuis zouden moeten zitten omdat zij toevallig ook onder het voortgezet onderwijs vallen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Maleficent schreef:
17-09-2020 10:03
Dat wordt in Nederland heel stellig gezegd, terwijl in Duitsland bijv gezegd wordt dat jonge kinderen wel een rol spelen in de besmetting.
Er wordt gezegd dat de rol van kinderen in de pandemie onduidelijk is. Niet dat kinderen niet besmettelijk zijn. Dat zijn echt twee verschillende zaken.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-09-2020 10:26
Als dat al nodig is dan hoef je niet per se alle leerlingen van het voortgezet onderwijs thuis te laten blijven. Als verreweg de meeste besmettingen plaatsvinden onder kinderen van zestien en ouder dan zou ik niet inzien waarom kinderen uit de brugklas thuis zouden moeten zitten omdat zij toevallig ook onder het voortgezet onderwijs vallen.
We gaan zien waar het kabinet mee komt. Mijn nichtjes hebben overigens Corona gehad en zij zitten nu in het eerste leerjaar. Hun vader is doodziek geweest en heeft in het ziekenhuis gelegen.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 10:38
We gaan zien waar het kabinet mee komt. Mijn nichtjes hebben overigens Corona gehad en zij zitten nu in het eerste leerjaar. Hun vader is doodziek geweest en heeft in het ziekenhuis gelegen.
Dat kan altijd gebeuren, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat die leeftijdsgroep wordt gezien als een groep die het op grote schaal verspreidt.
Ik denk én hoop in ieder geval niet dat de onderbouw van de middelbare school thuis komt te zitten, gezien de berichtgeving van de afgelopen maanden waarin werd benadrukt dat het echt voornamelijk bij de groep ligt die ouder is, lijkt me dat niet een heel redelijke beslissing.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-09-2020 10:30
Er wordt gezegd dat de rol van kinderen in de pandemie onduidelijk is. Niet dat kinderen niet besmettelijk zijn. Dat zijn echt twee verschillende zaken.
Het RIVM is best stellig hoor:

Het nieuwe coronavirus verspreidt zich vooral onder volwassenen en van volwassen familieleden naar kinderen. Verspreiding van COVID-19 onder kinderen of van kinderen naar volwassenen komt minder vaak voor. Over het algemeen geldt; hoe jonger het kind, hoe minder groot de rol bij de verspreiding van het virus is.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-09-2020 10:48
Dat kan altijd gebeuren, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat die leeftijdsgroep wordt gezien als een groep die het op grote schaal verspreidt.
Ik denk én hoop in ieder geval niet dat de onderbouw van de middelbare school thuis komt te zitten, gezien de berichtgeving van de afgelopen maanden waarin werd benadrukt dat het echt voornamelijk bij de groep ligt die ouder is, lijkt me dat niet een heel redelijke beslissing.
Misschien niet op grote schaal. Maar als ze hun klasgenoten infecteren en daarna hun ouders en die vervolgens weer opa en oma dan heb je nog steeds een probleem. En als jullie in een gebied wonen met weinig besmettingen zal er vast niets gebeuren. Maar ik kan mij voorstellen dat ze deze keuze wel maken in de oranje gebieden.

Als blijkt dat er echt veel besmettingen zijn op scholen dan. Want dat heb ik nog steeds nergens zwart op wit gezien. Ik hoor het nu vooral.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een regio met redelijk wat besmettingen, niet een van de drie met de meeste, en ik heb zelf helemaal geen kind op de middelbare school. Het lijkt me gewoon geen logische keus om de maatregelen te richten op jonge tieners.

Ja, er zullen kinderen van die leeftijd zijn die anderen besmetten, zoals dat waarschijnlijk in alle leeftijdsgroepen heus wel voorkomt, maar het is gewoon niet de groep waar nu het grootste probleem ligt en ik kan me dus ook niet voorstellen dat ze daar regionale maatregelen op gaan richten. Wel op een school waar daadwerkelijk besmettingen zijn, dan kan ik me voorstellen dat die school tijdelijk (deels) dichtgaat, maar dat is iets anders dan op voorhand de middelbare scholen in een hele regio of provincie dichtgooien voor alle klassen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Als je bijvoorbeeld naar de besmettingen van de afgelopen week kijkt dan zit 3,3% van de besmettingen bij de leeftijdsgroep 10-14 jaar. De leeftijdsgroepen daarboven tot en met de groep 60-64 nemen allemaal een hoger percentage voor hun rekening. Dan lijkt het mij echt heel raar als ze dan voor die groep zo'n ingrijpende maatregel nemen terwijl die kinderen nota bene pas net weer op school zitten en dus al heel lang onder die maatregel te lijden hebben gehad.

Alles kan, maar ik mag echt hopen dat ze dat niet doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Maleficent schreef:
17-09-2020 11:16
Het RIVM is best stellig hoor:

Het nieuwe coronavirus verspreidt zich vooral onder volwassenen en van volwassen familieleden naar kinderen. Verspreiding van COVID-19 onder kinderen of van kinderen naar volwassenen komt minder vaak voor. Over het algemeen geldt; hoe jonger het kind, hoe minder groot de rol bij de verspreiding van het virus is.
Dit is alles behalve stellig voor de redenering van hierboven dat kinderen niet besmettelijk zijn!

Hier staat dat de rol van kinderen in de pandemie beperkt lijkt. Hier staat niet dat oma gerust mag komen oppassen als Klaasje koorts heeft.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-09-2020 11:33
Als je bijvoorbeeld naar de besmettingen van de afgelopen week kijkt dan zit 3,3% van de besmettingen bij de leeftijdsgroep 10-14 jaar. De leeftijdsgroepen daarboven tot en met de groep 60-64 nemen allemaal een hoger percentage voor hun rekening. Dan lijkt het mij echt heel raar als ze dan voor die groep zo'n ingrijpende maatregel nemen terwijl die kinderen nota bene pas net weer op school zitten en dus al heel lang onder die maatregel te lijden hebben gehad.

Alles kan, maar ik mag echt hopen dat ze dat niet doen.
Worden kinderen ook niet gewoon minder getest? Ik ken op dit moment geen 1 ouder die zijn snotterende kind of zijn kind met koorts heeft laten testen.

Ze worden wel netjes thuisgehouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven