Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nieuwe persconferentie

16-09-2020 16:51 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie?

Ik verwacht weer mondkapjes in de grote steden en gevolgen voor horeca en samenkomsten. Ik hoop zo dat het VO open blijft.....
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-09-2020 11:54
Dit is alles behalve stellig voor de redenering van hierboven dat kinderen niet besmettelijk zijn!

Hier staat dat de rol van kinderen in de pandemie beperkt lijkt. Hier staat niet dat oma gerust mag komen oppassen als Klaasje koorts heeft.
Nee dat snap ik haha. Ik heb deze week ook een aantal dagen binnen opgesloten gezeten omdat de 9 jarige koorts had en een test moest (gelukkig negatief), maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de risico's dan bewust op te zoeken, of andere mensen er bij te betrekken.

Ik vind het ZELF heel erg vreemd dat er in 2 landen waar de gezondheidszorg top is, er zo een verschil is van mening over in hoeverre jonge kinderen besmettelijk zijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 11:59
Worden kinderen ook niet gewoon minder getest? Ik ken op dit moment geen 1 ouder die zijn snotterende kind of zijn kind met koorts heeft laten testen.

Ze worden wel netjes thuisgehouden.
Zwaai!

Mijne is zaterdag getest. Ik had de GGD gebeld voor advies omdat voor mij niet duidelijk was of hij wel of niet getest moest (hij is 9), maar zij zeiden van wel.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
17-09-2020 12:01
Zwaai!

Mijne is zaterdag getest. Ik had de GGD gebeld voor advies omdat voor mij niet duidelijk was of hij wel of niet getest moest (hij is 9), maar zij zeiden van wel.
Netjes!

Ik ken hier niemand. Ik heb het gister toevallig gevraagd in de groepsapp.

Mijn kind heeft nog geen koorts gehad,
Maar anders zou ik hem ook niet laten testen. Ik hoop wel dat het makkelijker wordt de komende tijd. De test straat zit ver weg en dat is wel een ding met een ziek kind op de fiets en dan 50 km. Anders had ik hem, als het aan de orde zou zijn zeker laten testen.
Maleficent schreef:
17-09-2020 11:59
Nee dat snap ik haha. Ik heb deze week ook een aantal dagen binnen opgesloten gezeten omdat de 9 jarige koorts had en een test moest (gelukkig negatief), maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de risico's dan bewust op te zoeken, of andere mensen er bij te betrekken.

Ik vind het ZELF heel erg vreemd dat er in 2 landen waar de gezondheidszorg top is, er zo een verschil is van mening over in hoeverre jonge kinderen besmettelijk zijn.
Helemaal mee eens, gek word je van al die tegenstrijdigheden. Ik snap dan ook best dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Ik zit nu voor de tweede keer binnen een maand nodeloos verplicht thuis omdat we alleen al zoiets simpels als ons testbeleid niet op orde hebben.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 11:59
Worden kinderen ook niet gewoon minder getest? Ik ken op dit moment geen 1 ouder die zijn snotterende kind of zijn kind met koorts heeft laten testen.

Ze worden wel netjes thuisgehouden.
Geen idee, ik denk dat tieners wel gewoon getest worden, basisschoolkinderen misschien minder. In mijn ogen blijft het staan dat zij heel waarschijnlijk gewoon niet de motor van de verspreiding zijn op dit moment en dat er andere leeftijdsgroepen zijn waar ze zich momenteel beter op kunnen richten. En dus niet onderbouwers thuis laten zitten, gewoon omdat het kan.
susan wijzigde dit bericht op 17-09-2020 12:10
1.62% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Overigens worden ze bij ons dan niet netjes thuis gehouden als ze snotteren, ik had laatst ook een strontverkouden kind te spelen bij ons thuis.... daar baalde ik echt enorm van. Want die moeder wist het al wel en die weet ook van onze situatie.

Wij hebben een kind die in een instelling woont en wij mogen, als 1 van ons klachten heeft, alledrie niet op bezoek bij hem. Ook niet als het alleen maar een verkoudheidje is, want als we een begeleider aansteken moet die ook eerst weer thuis afwachten wat het is en dan zet je die zorg onnodig onder druk.

Maar goed, dat betekent dus voor nu concreet dat ik mijn oudste kind weer niet kan zien en dat is echt niet fijn. En wij zijn nog steeds enorm terughoudend in onze contacten dus onze jongste is wel ziek geworden op school. Dat is natuurlijk niet 100% te voorkomen, maar ik weet zeker dat er ouders zijn die het allemaal niet zo nauw nemen. Paracetamol er in en hup naar school, anders kunnen ze niet werken.
maleficent wijzigde dit bericht op 17-09-2020 12:12
0.47% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Green17 schreef:
17-09-2020 11:59
Worden kinderen ook niet gewoon minder getest? Ik ken op dit moment geen 1 ouder die zijn snotterende kind of zijn kind met koorts heeft laten testen.

Ze worden wel netjes thuisgehouden.
Toen mijn kind 3 weken geleden naar huis was gestuurd voor een hoest heb ik kind laten testen.
Afgelopen maandag weer naar huis gestuurd, maar nu hou ik er wel mee op.

Ik denk dat als het seizoen zo door gaat ik elke 2-3 weken mijn kinderen moeten laten testen en daar zie totaal het nut niet van in.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
17-09-2020 12:10
Overigens worden ze bij ons dan niet netjes thuis gehouden als ze snotteren, ik had laatst ook een strontverkouden kind te spelen bij ons thuis.... daar baalde ik echt enorm van. Want die moeder wist het al wel en die weer ook van onze situatie.

Wij hebben een kind hebben die in een instelling woont en wij mogen, als 1 van ons klachten heeft, alledrie niet op bezoek bij hem. Ook niet als het alleen maar een verkoudheidje is, want als we een begeleider aansteken moet die ook eerst weer thuis afwachten wat het is en dan zet je die zorg onnodig onder druk.

Maar goed, dat betekent dus voor nu concreet dat ik mijn oudste kind weer niet kan zien en dat is echt niet fijn. En wij zijn nog steeds enorm terughoudend in onze contacten dus onze jongste is wel ziek geworden op school. Dat is natuurlijk niet 100% te voorkomen, maar ik weet zeker dat er ouders zijn die het allemaal niet zo nauw nemen. Paracetamol er in en hup naar school, anders kunnen ze niet werken.
Dat is niet netjes! Ik herken het wel hoor. Sommige ouders lijken het stoer te vinden om hun verkouden kind naar school te sturen. Die staan trots te verkondigen dat ze lak hebben aan de regels en dat is zwart op wit, want het gaat via de app.

School is sinds deze week wel strenger in het handhaven. De nieuwe beslisboom is doorgestuurd en kinderen zijn actief naar huis gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten wel blijven testen vanwege ons oudste zoontje. Die is echt heel kwetsbaar.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
17-09-2020 12:10
Overigens worden ze bij ons dan niet netjes thuis gehouden als ze snotteren, ik had laatst ook een strontverkouden kind te spelen bij ons thuis.... daar baalde ik echt enorm van. Want die moeder wist het al wel en die weer ook van onze situatie.

Wij hebben een kind hebben die in een instelling woont en wij mogen, als 1 van ons klachten heeft, alledrie niet op bezoek bij hem. Ook niet als het alleen maar een verkoudheidje is, want als we een begeleider aansteken moet die ook eerst weer thuis afwachten wat het is en dan zet je die zorg onnodig onder druk.

Maar goed, dat betekent dus voor nu concreet dat ik mijn oudste kind weer niet kan zien en dat is echt niet fijn. En wij zijn nog steeds enorm terughoudend in onze contacten dus onze jongste is wel ziek geworden op school. Dat is natuurlijk niet 100% te voorkomen, maar ik weet zeker dat er ouders zijn die het allemaal niet zo nauw nemen. Paracetamol er in en hup naar school, anders kunnen ze niet werken.
Heel irritant en ik begrijp je helemaal. Maar ook met de beste bedoelingen loop je tegen een muur op. Kind snottert, maar de GGD weigert te testen. Wat moet je dan? Het kind de hele week thuis houden vanwege een snotneus? En de week daarna? Het officiële antwoord is natuurlijk ja. Maar hoe houden we dat vol? Gegarandeerd dat ze volgende maand weer snottert.

We hebben onze zaken gewoon niet goed op orde in dit land.
We zijn een land van regeltjes maar in deze pandemie kunnen we dat niet waarmaken en breekt het ons op.
kadanz schreef:
17-09-2020 12:09
Helemaal mee eens, gek word je van al die tegenstrijdigheden. Ik snap dan ook best dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Ik zit nu voor de tweede keer binnen een maand nodeloos verplicht thuis omdat we alleen al zoiets simpels als ons testbeleid niet op orde hebben.
Tsja, dat is typisch Nederlands. In Nederland is preventieve gezondheidszorg absoluut minder dan in vrijwel alle andere landen. Dus niet zo gek dat we op dat punt gewoon een derdewereldland zijn.

Ik ben hier opgegroeid, dus voor mij is het normaal, mijn vriendin denkt echt dat we hier compleet idioot zijn. Al is ze over corona wel stil omdat het in de VS helemaal een puinhoop is. ;)
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 12:13
Dat is niet netjes! Ik herken het wel hoor. Sommige ouders lijken het stoer te vinden om hun verkouden kind naar school te sturen. Die staan trots te verkondigen dat ze lak hebben aan de regels en dat is zwart op wit, want het gaat via de app.
Nou ik begrijp heel erg goed dat iedereen er klaar mee is hoor, dat ben ik ook.
Alleen is voor ons de consequentie dat we ons kind niet mogen zien als 1 van ons ziek is.

En dat is best wel heftig. We hebben hem tijdens de hele lockdown ook niet mogen bezoeken.
En ik ben wel bang dat het die kant weer op gaat :|
Stressed is just desserts spelled backwards
DS1971 schreef:
17-09-2020 12:16
Tsja, dat is typisch Nederlands. In Nederland is preventieve gezondheidszorg absoluut minder dan in vrijwel alle andere landen. Dus niet zo gek dat we op dat punt gewoon een derdewereldland zijn.

Ik ben hier opgegroeid, dus voor mij is het normaal, mijn vriendin denkt echt dat we hier compleet idioot zijn. Al is ze over corona wel stil omdat het in de VS helemaal een puinhoop is. ;)
Maar zoveel beter dan de VS doen we het ook weer niet!
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
17-09-2020 12:13
Wij moeten wel blijven testen vanwege ons oudste zoontje. Die is echt heel kwetsbaar.
Ik vind dat ze het echt niet op orde hebben in de teststraten. Voor ons is het dichtstbijzijnde punt 25 km verderop. En we hebben allebei geen rijbewijs. Dus dat is bijna niet te doen als je echt ziek bent. Bij een verkoudheid zou ik wel kunnen testen. Maar vaak is hij daar al binnen 4/5 dagen vanaf.
Maleficent schreef:
17-09-2020 12:10
Overigens worden ze bij ons dan niet netjes thuis gehouden als ze snotteren, ik had laatst ook een strontverkouden kind te spelen bij ons thuis.... daar baalde ik echt enorm van. Want die moeder wist het al wel en die weet ook van onze situatie.

Wij hebben een kind die in een instelling woont en wij mogen, als 1 van ons klachten heeft, alledrie niet op bezoek bij hem. Ook niet als het alleen maar een verkoudheidje is, want als we een begeleider aansteken moet die ook eerst weer thuis afwachten wat het is en dan zet je die zorg onnodig onder druk.

Maar goed, dat betekent dus voor nu concreet dat ik mijn oudste kind weer niet kan zien en dat is echt niet fijn. En wij zijn nog steeds enorm terughoudend in onze contacten dus onze jongste is wel ziek geworden op school. Dat is natuurlijk niet 100% te voorkomen, maar ik weet zeker dat er ouders zijn die het allemaal niet zo nauw nemen. Paracetamol er in en hup naar school, anders kunnen ze niet werken.
Dat is inderdaad wel heel vervelend dat je je oudste kind niet kan zien. Ook wel heel dom, om niet te zeggen asociaal, van die moeder dat ze geen rekening met jullie situatie houdt.

Dat er ouders zijn die hun kinderen naar school sturen bij lichte klachten kan ik wel begrijpen. Veel mensen zitten gewoon klem. Vakantiedagen zijn al op en niet iedere werkgever kan er rekening mee houden. Dit soort overwegingen mis ik dan ook wel bij sommige maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
17-09-2020 12:17
Ik vind dat ze het echt niet op orde hebben in de teststraten. Voor ons is het dichtstbijzijnde punt 25 km verderop. En we hebben allebei geen rijbewijs. Dus dat is bijna niet te doen als je echt ziek bent. Bij een verkoudheid zou ik wel kunnen testen. Maar vaak is hij daar al binnen 4/5 dagen vanaf.
Dat is inderdaad niet fijn geregeld. Wij hebben nu alledrie een test moeten doen in de afgelopen maanden en ik moet zeggen dat wij ook geen enkele keer in de woonplaats terecht konden. Man en ik moesten beiden naar een stad verderop (35 km) en afgelopen zaterdag moesten we weer naar een andere stad, gelukkig wel wat dichterbij (20 km). Maar dan konden we wel de volgende dag komen. Dat is in de Randstad momenteel heel andere koek. En gelukkig hebben we wel eigen vervoer. Want zaterdag had zoon rond de 39 gr koorts, dan stap ik niet lekker in de bus en alles met hem.
Stressed is just desserts spelled backwards
kadanz schreef:
17-09-2020 12:17
Maar zoveel beter dan de VS doen we het ook weer niet!
Dat ben ik niet met je eens eerlijk gezegd. Ik denk dat Nederland het buiten het testbeleid om, waar we gewoon te laat mee waren, het op zichzelf redelijk goed doet. Er valt genoeg te mekkeren, maar als ik het vergelijk met andere landen, dan ben ik toch blij dat ik hier woon.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
17-09-2020 12:22
Dat ben ik niet met je eens eerlijk gezegd. Ik denk dat Nederland het buiten het testbeleid om, waar we gewoon te laat mee waren, het op zichzelf redelijk goed doet. Er valt genoeg te mekkeren, maar als ik het vergelijk met andere landen, dan ben ik toch blij dat ik hier woon.
Om nog maar te zwijgen over de ziektekostenverzekering in de VS...
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
17-09-2020 12:20

Dat er ouders zijn die hun kinderen naar school sturen bij lichte klachten kan ik wel begrijpen. Veel mensen zitten gewoon klem. Vakantiedagen zijn al op en niet iedere werkgever kan er rekening mee houden. Dit soort overwegingen mis ik dan ook wel bij sommige maatregelen.
Ja ik begrijp dat ook zeker wel. Echt.

Je houdt er alleen wel het cirkeltje waar iedereen last van heeft mee in stand. Ik had mijn zoon ook weer naar school kunnen sturen maandag.
Het was immers geen corona en de koorts was gezakt naar verhoging. Maar hij hoestte nog wel heel erg en als hij weer anderen aansteekt zitten die ouders met hetzelfde probleem en als de leerkracht wordt aangestoken dan zit de hele klas straks thuis. Dus dat zijn zeker wel afwegingen die je moet maken, ook voor de anderen om je heen.

Hij is daarom dus vandaag pas weer naar school gegaan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Dolfijn911 schreef:
17-09-2020 12:25
Om nog maar te zwijgen over de ziektekostenverzekering in de VS...
Als je in de VS niet bij de rijkere helft hoort, dan heb je een probleem ja.

Het is een geweldig land, maar het kan zoveel beter. Alleen: dat willen ze daar zelf ook niet. Althans, wel beter dan nu, maar ze geloven daar echt nog steeds in de droom.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik weet voor nu ook echt de oplossing niet, als het gaat om het snotseizoen op school. Wij kunnen allebei ook makkelijk thuis werken en dat geldt niet voor iedereen :(
Stressed is just desserts spelled backwards
DS1971 schreef:
17-09-2020 12:22
Dat ben ik niet met je eens eerlijk gezegd. Ik denk dat Nederland het buiten het testbeleid om, waar we gewoon te laat mee waren, het op zichzelf redelijk goed doet. Er valt genoeg te mekkeren, maar als ik het vergelijk met andere landen, dan ben ik toch blij dat ik hier woon.
Ik doelde meer op de doden en bijvoorbeeld hoe zelfs onze toekomstige elite zich niet eens kan gedragen in een pandemie..
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 23:04
Volgens het Rivm was het aandeel van scholen en kinderopvang samen afgelopen week 3 procent. Dat kan regionaal natuurlijk wel anders zijn. Ik heb kinderen op het vo, maar hier is 1 leraar positief getest in al die tijd dat de scholen open zijn en die heeft het elders opgelopen. Maar hier zijn sowieso vrij weinig besmettingen. Hier in de buurt wordt elke positieve test in een brief aan alle ouders gemeld. Alle scholen doen dat. Dus heel transparant.

Hier zijn in de regio heel veel besmettingen. Bij dochter op de basisschool tot nu toe 3 leerlingen, meteen al in de eerste week school na de vakantie. Allerdrie uit andere klassen en bij alledrie geen andere kinderen uit de klas positief getest (wel een aantal getest ivm klachten).
kadanz schreef:
17-09-2020 12:30
Ik doelde meer op de doden en bijvoorbeeld hoe zelfs onze toekomstige elite zich niet eens kan gedragen in een pandemie..
Relatief gezien zit de VS op bijna het dubbele aantal doden tov Nederland. Maar het is vooral een puinhoop omdat er een enorme brij aan misinformatie is vanuit de overheid. Daar is waar het bij Trump misgaat. Die roept vooral wat hij denkt dat het beste is voor hem en dat kan per dag nog verschillen ook. Gisteren weer dat hij een deskundige corrigeerde, die gewoon vertelt hoe het zit. Dat is toch wel om je kapot over te schamen.

Ik heb denk ik iets gemist over de toekomstige elite. Wie bedoel je daarmee?
Maleficent schreef:
17-09-2020 12:28
Maar ik weet voor nu ook echt de oplossing niet, als het gaat om het snotseizoen op school. Wij kunnen allebei ook makkelijk thuis werken en dat geldt niet voor iedereen :(
Daar zit voor veel mensen inderdaad het probleem. Dat ze niet thuis kunnen werken en met de thuisstudie eerder dit jaar al in hoog tempo de vakantiedagen er doorheen hebben gedraaid.

Misschien zou de overheid daar eens gerichte steun voor moeten geven. Dat als je kind thuis moet blijven van school dat dan de overheid bijspringt, zodat het geen vakantiedagen kost. Overigens is daarmee ook niet meteen alles opgelost, dus ik roep ook maar wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven