Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nu de maatregelen zijn versoepeld...

22-05-2020 17:54 380 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de maatregelen zijn versoepeld voel ik me veel onveiliger dan eerst. Thuiszitten ging prima en met mooi weer rustig plekje in de natuur. Vandaag wat tuinspullen opgehaald (zijn met tuin bezig, wel fijn om de zomer in door te brengen). Het begon al bij de karren. Winkelmedewerker ging eerst de kar schoonmaken, die wij al hadden gepakt :facepalm: , waarbij hij dichtbij mijn man ging staan. Ondertussen liepen een paar oudere echtparen zo naar binnen. In de winkel prima en ruim, totdat twee vrouwen druk bellend een pad versperden en pissig werden toen mijn man vroeg of ze wat ruimte wilden maken. Tweede keer weer diezelfde vrouwen, moest hij zich langs wurmen.

Net ging de deurbel. Kwam, heel lief, iemand iets brengen. Man deed stap naar achteren en zei 'ik houd afstand', waarop de dame in kwestie (dik in de risicogroep) zei: 'o, ben je ziek dan?'.

Vanmorgen sprak ik nog iemand die het alleen maar bangmakerij vond, dat het wel meeviel met de zieken en dat ze er helemaal klaar mee was. 'Ik verhuis wel naar Zweden' zei ze.

Wij zijn heel veel thuis geweest en het voelt nu gewoon naar en onveilig om buiten de deur te komen. Hoe ervaren jullie dat?
Ik word er verdrietig van.

O, en ik ben mantelzorger, dus extra bang om besmet te worden.
merano schreef:
28-05-2020 07:16
Ja hoor. Als ik toch 20% van de dinge die ik vroeger kocht niet nodig blijk te hebben kan ik ook met 20% minder salaris toe.
Overigens hoeft dat niet via loonverlaging. Je ziet nu al dat veel prijzen stijgen.

Dus inflatie zorgt er straks vanzelf voor dat mijn koopkracht achteruit gaat.
Hetgeen een "ja maar, laat het toch maar via een andere manier lopen"-antwoord is. Toch niet zo overtuigd dus, anders kon je hier en nu je baas waarschuwen dat ie vanaf nu slechts 80% van je salaris mag storten en de rest mag houden.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
28-05-2020 10:25
Hetgeen een "ja maar, laat het toch maar via een andere manier lopen"-antwoord is. Toch niet zo overtuigd dus, anders kon je hier en nu je baas waarschuwen dat ie vanaf nu slechts 80% van je salaris mag storten en de rest mag houden.


Waarom? Bij economische groei gaat mijn baas me toch ook niet spontaan 20% meer betalen? Dat regelt de markt, het geheel aan cao's en arbeidsvoorwaarden in combi met overheidsbeleid. En wat je met dat geld kunt kopen (want geld is alleen de gekwantificeerde ruilwaarde van producten en diensten) ook.

Dat duurt alleen even. Wat ik intussen overhoud stop ik gewoon in een oude sok. Daar ligt het prima. Of ik geeft het aan Greenpeace.

;-)
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
28-05-2020 11:38
Waarom? Bij economische groei gaat mijn baas me toch ook niet spontaan 20% meer betalen? Dat regelt de markt, het geheel aan cao's en arbeidsvoorwaarden in combi met overheidsbeleid. En wat je met dat geld kunt kopen (want geld is alleen de gekwantificeerde ruilwaarde van producten en diensten) ook.

Dat duurt alleen even. Wat ik intussen overhoud stop ik gewoon in een oude sok. Daar ligt het prima. Of ik geeft het aan Greenpeace.

;-)
Omdat je dan tenminste consistent bent met je eerdere statements. Nu ben je dat niet, maar bon, dat was nu ook niet de bedoeling :)
hollebollegijs schreef:
25-05-2020 22:01
We hebben een overschot aan mensen, ik zou zeggen 120.000 is een acceptabele BOVEN grens want in de praktijk kan je die 1% eenvoudig reduceren door massa-evenementen tot er een vaccin is in de ban te doen, je hebt dan nog wel meer zieken dan nu maar de IC capaciteit blijft dan wel voldoende.
Wat sympathiek dat je jezelf aanbiedt :@@:
Vind het asociaal dat er mensen zijn die voor anderen bepalen dat het 'veilig' is en dus maar heel dichtbij je komen.

Vooral als ik zelf afstand houd en iemand die achter mij staat in de supermarkt gewoon naast me gaat inpakken of al in mijn nek hangt als ik betaal.
Ze zien dat ik me wel aan de afstand houd maar lijken te provoceren en komen zo in mijn zone waarmee ze dus wel even bepalen dat ik niks over mijn eigen lichaam en zone heb te zeggen..

Doe niet paranoia in het openbaar maar vraag wel of diegene aub wat afstand wil houden.
Wil ik even passeren en iemand blijft staan en vraagt wat ik wil en doet alsof dat niet duidelijk is met zo'n zogenaamd verbaasde kop vind ik dan wel erg irritant.

Zoiets als honden in training met een 'aai mij niet hesje' toch gaan aaien, vind ik toch altijd van die miskukel types.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net voor het eerst met vriend en dochter naar het winkelcentrum geweest.
we hadden echt een paar dingen nodig.
Wat een verschrikking.
Ik kan oprecht zeggen dat de mensen in mijn woonplaats (onder de rook van rotterdam) het niet echt nauw nemen met de regels. Ze komen gerust heeeeel dicht naast je staan. En diep zuchten en rollen met ogen als ik dan besluit een stapje opzij te doen.
Laat mij gewoon lekker een stapje opzij doen als ik me daar gelukkiger bij voel !!!

Ik heb me kapot lopen ergeren. Vind het knap dat mensen dit opzij kunnen zetten. Zelf heb ik het daar heel erg moeilijk mee. Omdat ik me zo erger word ik er heel sacho van...

dochter verbaasde zich vooral (ze is 10). Mama, waarom houden al die mensen geen afstand? Dat moet toch van meneer rutte?

Echt ik ben blij dat ik weer thuis ben, heb het geprobeerd.
De rest bestel ik wel online
Alle reacties Link kopieren
Als ik echt iets nodig heb ga ik op een doordeweekse ochtend or whatever; maar in elk geval niet op zaterdag tussen 10 en 4. Maar goed, ik haat drukte, dus die tijd vermeed ik altijd al.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
30-05-2020 14:34
Als ik echt iets nodig heb ga ik op een doordeweekse ochtend or whatever; maar in elk geval niet op zaterdag tussen 10 en 4. Maar goed, ik haat drukte, dus die tijd vermeed ik altijd al.
Ja dat gaat hier dus niet. Wij zijn allebei aan het werk doordeweeks en op de enige dag dat het zou kunnen moet ik dochter thuis les geven (de woensdag)
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
30-05-2020 14:42
Ja dat gaat hier dus niet. Wij zijn allebei aan het werk doordeweeks en op de enige dag dat het zou kunnen moet ik dochter thuis les geven (de woensdag)
Zaterdagochtend is denk ik ook goed te doen, ik ga alleen s ochtends naar bepaalde winkels omdat ik geen zin heb om in de rij te staan
Maar realiseer je ajb dat we nu meer weten dan twee maanden geleden. Je kan niet besmet raken omdat iemand een paar seconden dicht in de buurt is. (zolang die persoon niet in je gezicht niest of hoest natuurlijk)
Ik probeer wel afstand te houden waar mogelijk (Ook omdat ik natuurlijk niets weet van de gezondheid van de ander), maar altijd 1.50 meter is een utopie in de stad
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
30-05-2020 15:01
Zaterdagochtend is denk ik ook goed te doen, ik ga alleen s ochtends naar bepaalde winkels omdat ik geen zin heb om in de rij te staan
Maar realiseer je ajb dat we nu meer weten dan twee maanden geleden. Je kan niet besmet raken omdat iemand een paar seconden dicht in de buurt is. (zolang die persoon niet in je gezicht niest of hoest natuurlijk)
Ik probeer wel afstand te houden waar mogelijk (Ook omdat ik natuurlijk niets weet van de gezondheid van de ander), maar altijd 1.50 meter is een utopie in de stad
Precies. Nederland is het meest dichtbevolkte land van Europa en bepaalde delen, met name in de Randstad, vallen zelfs officieel onder de kwalificatie "overbevolkt". Dus als mensen daar weer gewoon de straat op gaan en naar winkels gaan, dan is het houden van anderhalve meter afstand vaak een utopie. Niet omdat die mensen "de regels" aan hun laars lappen, maar gewoon omdat de ruimte er niet is om dat in de praktijk waar te maken.

Ik vraag me in datzelfde kader ook af hoe ze toerisme en recreatie willen gaan regelen. Enerzijds is er een oproep om dit jaar vooral in eigen land te recreëren en vakantie te houden, maar dan moet je ook accepteren dat het waarschijnlijk op bepaalde plaatsen erg druk gaat worden. Je kan nou eenmaal moeilijk verlangen dat 60% van de Nederlanders alleen maar in de eigen achtertuin blijft zitten, omdat het strand of het bos anders te druk gaat worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
30-05-2020 17:37
Precies. Nederland is het meest dichtbevolkte land van Europa en bepaalde delen, met name in de Randstad, vallen zelfs officieel onder de kwalificatie "overbevolkt". Dus als mensen daar weer gewoon de straat op gaan en naar winkels gaan, dan is het houden van anderhalve meter afstand vaak een utopie. Niet omdat die mensen "de regels" aan hun laars lappen, maar gewoon omdat de ruimte er niet is om dat in de praktijk waar te maken.

Ik vraag me in datzelfde kader ook af hoe ze toerisme en recreatie willen gaan regelen. Enerzijds is er een oproep om dit jaar vooral in eigen land te recreëren en vakantie te houden, maar dan moet je ook accepteren dat het waarschijnlijk op bepaalde plaatsen erg druk gaat worden. Je kan nou eenmaal moeilijk verlangen dat 60% van de Nederlanders alleen maar in de eigen achtertuin blijft zitten, omdat het strand of het bos anders te druk gaat worden.
De overheid roept ook maar wat. Ze hebben helemaal geen plan. Je kan bv wel denken dat iedereen op het strand lekker 1,5 meter afstand moet houden, maar waarom zou 80% van de mensen thuisblijven?

Het enige wat ze doen is iedere keer dreigen met een nieuwe lockdown.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-05-2020 18:10
De overheid roept ook maar wat. Ze hebben helemaal geen plan. Je kan bv wel denken dat iedereen op het strand lekker 1,5 meter afstand moet houden, maar waarom zou 80% van de mensen thuisblijven?

Het enige wat ze doen is iedere keer dreigen met een nieuwe lockdown.
De overheid heeft een feestje nu natuurlijk, als het gaat om orde in de samenleving. De crisis in de ziekenhuizen was eigenlijk na een goede 3 weken al gestabiliseerd en nam vanaf dat moment zienderogen af, dus daar hoeven ze allang niet meer wakker van te liggen.

Maar de samenleving is voor de overheid nu een paradijs. Geen festivals meer, geen sportwedstrijden meer, geen uitgaansdrukte meer, geen trubbel op Schiphol, het autoverkeer levert nauwelijks problemen op, nergens drukte of mensenmassa's die in goede banen moeten worden geleid, geen vechtpartijtjes of vandalisme meer na het sluiten van de kroegen, geen voetbalhooligans op straat, noem maar op. Bovendien geen hordes buitenlandse toeristen die naar Nederland komen om feest te vieren. De overheid vindt het fantastisch zo. Lekker rustig. Iedereen braaf thuis en durven ze tóch met meerdere mensen in het openbaar te verschijnen, dan is er wel een BOA die de boete uitschrijft. Wat de overheid betreft, wordt dit een permanente situatie. Besturen is nog nooit zo heerlijk geweest...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
fanatic schreef:
30-05-2020 14:42
Ja dat gaat hier dus niet. Wij zijn allebei aan het werk doordeweeks en op de enige dag dat het zou kunnen moet ik dochter thuis les geven (de woensdag)
Zorg dan volgende keer dat je sochtens vroeg gaat. Zzaterdagmiddag 2 uur is t drukst van de week..
fanatic schreef:
30-05-2020 14:42
Ja dat gaat hier dus niet. Wij zijn allebei aan het werk doordeweeks en op de enige dag dat het zou kunnen moet ik dochter thuis les geven (de woensdag)
Dan ga je eerst even shoppen 's ochtends zodra de winkels openen en doe je daarna je kind lesgeven.
Snap echt niet dat mensen massaal op zaterdagmiddag naar de winkels gaan. Rond etenstijd 's avonds is ook nog een optie waarop het vaak minder druk is.
Alle reacties Link kopieren
Door Corona en de maatregelen die ze opvoeren is een hoop leuks weg in ons leven. Vakanties kermissen festivals enz enz. Lijkt me echt klote als je nu een jaar of 16, 17 bent. En in de herfst begint het hele circus weer waarschijnlijk. Mensen roepen ja zolang het vaccin er niet is dan ... en dan nog, en ik zal echt niet de enige zijn, ik wil dat vaccin niet. En voor nu, ik wil gewoon op vakantie zonder restricties, ik wil gewoon uit eten of op het terras , en naar de kermis enz enz. Maar dat is nu allemaal vernaait om iets wat blijvend is, en dan zitten we fijn vast aan deze puinhoop. Waarvan zoals hierboven al gezegd de regering vast heel blij is. En straks worden uitkeringen gekort, belastingen gaan omhoog etc omdat de burgers ook de klappen mogen opvangen om het financiële leed dat nu wordt gedaan.
Mia1981 schreef:
30-05-2020 18:36
Door Corona en de maatregelen die ze opvoeren is een hoop leuks weg in ons leven. Vakanties kermissen festivals enz enz. Lijkt me echt klote als je nu een jaar of 16, 17 bent. En in de herfst begint het hele circus weer waarschijnlijk. Mensen roepen ja zolang het vaccin er niet is dan ... en dan nog, en ik zal echt niet de enige zijn, ik wil dat vaccin niet. En voor nu, ik wil gewoon op vakantie zonder restricties, ik wil gewoon uit eten of op het terras , en naar de kermis enz enz. Maar dat is nu allemaal vernaait om iets wat blijvend is, en dan zitten we fijn vast aan deze puinhoop. Waarvan zoals hierboven al gezegd de regering vast heel blij is. En straks worden uitkeringen gekort, belastingen gaan omhoog etc omdat de burgers ook de klappen mogen opvangen om het financiële leed dat nu wordt gedaan.
Dat is wel heel negatief!! Geniet er van dat je lekker weer uit eten en naar terras kan. Je weet helemaal niet hoe t straks gaat lopen. Dus nu lekker genieten!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-05-2020 18:30
Dan ga je eerst even shoppen 's ochtends zodra de winkels openen en doe je daarna je kind lesgeven.
Snap echt niet dat mensen massaal op zaterdagmiddag naar de winkels gaan. Rond etenstijd 's avonds is ook nog een optie waarop het vaak minder druk is.
Echt niet. Als ik hier in de supermarkt kijk: er wordt aan alle kanten opgeroepen om bezoek te spreiden, en te gaan inkopen op momenten dat het niet al te druk is. Met name oudere mensen hebben daar maling aan. Als ik van mijn werk terugkom rond half 6 en ik moet nog even snel 1 vers artikel hebben voor het avondeten, loopt de hele winkel vol met pensionada's die héél de dag de tijd hebben om hun halfje brood en pakje melk te gaan halen, maar nee, die moeten natúúrlijk precies tussen half 6 en 6 uur naar de winkel. Ook wordt er opgeroepen om alleen te komen inkopen, maar ook hier weer: met name de pensionada's komen paarsgewijs inkopen, want blijkbaar past het niet in hun programma dat óf alleen de man óf alleen de vrouw naar de supermarkt gaat. Nee, die móeten sámen. Maakt mij niet zo veel uit, ik maak me er op zich niet druk om, maar los van mijn persoonlijke ideeën, houd ik me altijd netjes aan de geldende regels, maar veel ouderen hebben er blijkbaar lak aan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
redbulletje schreef:
30-05-2020 18:30
Dan ga je eerst even shoppen 's ochtends zodra de winkels openen en doe je daarna je kind lesgeven.
Snap echt niet dat mensen massaal op zaterdagmiddag naar de winkels gaan. Rond etenstijd 's avonds is ook nog een optie waarop het vaak minder druk is.
90% van de mensen die ik ken is gewoon aan het werk doordeweeks.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
30-05-2020 18:28
Zorg dan volgende keer dat je sochtens vroeg gaat. Zzaterdagmiddag 2 uur is t drukst van de week..
We waren er ook niet om 2 uur.
Meer rond half 12.

Overigens kan je perfect afstand houden in het winkelcentrum, maar mensen lopen in de onoverdekte delen hutje mutje op elkaar terwijl er een zee van ruimte over is.
In de overdekte delen hebben ze hekken geplaatst zodat je een heen en een terug pad hebt. Dat werkt best goed (behalve als mensen er voor kiezen om midden in het pad met elkaar gaan staan te kleppen haha)
Viel me vooral op hoe druk het was in de winkels zelf. En hoe mensen over je heen gaan hangen. Dat hoeft van mij allemaal niet.
Hou gewoon een beetje afstand.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
30-05-2020 18:38
Dat is wel heel negatief!! Geniet er van dat je lekker weer uit eten en naar terras kan. Je weet helemaal niet hoe t straks gaat lopen. Dus nu lekker genieten!
Mia is helemaal niet negatief. Die zegt zoals het is. Ik baal er soms ook van dat er in de media (door presentatoren van nieuws-shows etc.) zo gemaakt blij wordt gedaan dat we komende week weer op een terras kunnen zitten. Tief op. Dat is niks om blij over te doen, dat is gewoon zoals het normaal hoort, en zelfs dat "normaal" is nog niet terug met alle maatregelen die er nog aan vastkleven. Er is nog niks om feest over te vieren. We hebben nog maar 0,01% terug van ons normale leven. Pas als dat rond de 100% is, zal ik de vlag uithangen, en geen dag eerder. Tot die tijd is het surrogaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-05-2020 18:49
90% van de mensen die ik ken is gewoon aan het werk doordeweeks.
In bepaalde beroepen is dat gewoon; in andere beroepen is t heel gewoon dat je ook in t weekend en/of s avonds werkt.
Als je uitgebreid wilt shoppen, is dat idd een beetje moeilijk doordeweeks, als je van maandag tm vrijdag van 8 tot 6 uur niet beschikbaar bent ivm werk en woon-werkverkeer.
Maar RB heeft gelijk dat je ook best s om een uur of vijf een winkel kunt binnenlopen voor een nieuwe broek ofzo.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
pejeka schreef:
30-05-2020 18:56
Mia is helemaal niet negatief. Die zegt zoals het is. Ik baal er soms ook van dat er in de media (door presentatoren van nieuws-shows etc.) zo gemaakt blij wordt gedaan dat we komende week weer op een terras kunnen zitten. Tief op. Dat is niks om blij over te doen, dat is gewoon zoals het normaal hoort, en zelfs dat "normaal" is nog niet terug met alle maatregelen die er nog aan vastkleven. Er is nog niks om feest over te vieren. We hebben nog maar 0,01% terug van ons normale leven. Pas als dat rond de 100% is, zal ik de vlag uithangen, en geen dag eerder. Tot die tijd is het surrogaat.
Blijf lekker hangen in het negatieve. Ik geniet er van om volgende week op vakantie te gaan en er is dan bijna niets wat we niet kunnen doen wat vorig jaar wel kon.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
30-05-2020 19:16
Blijf lekker hangen in het negatieve. Ik geniet er van om volgende week op vakantie te gaan en er is dan bijna niets wat we niet kunnen doen wat vorig jaar wel kon.
Ik zou zeggen: geniet ervan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
30-05-2020 19:19
Ik zou zeggen: geniet ervan.
Dank je wel!!! :-]
Alle reacties Link kopieren
Is niet negatief. Mensen zijn nu net kleine kinderen. Blij dat ze mogen wandelen en op afspraak op een terras mogen voor een uur. En klikken wanneer iemand zich Niet aan de regering of zelfbedachte maatstaven Houdt.
Dus ik noem het realistisch zijn. Door middel van bang makerij hebben we nu handhaving die bepaald of we nog afstand van elkaar houden, die belachelijk hoge boetes oplegt want O jee met drie volwassenen in een auto. Wat ze helemaal geen flikker aangaat. Ook niet hoeveel mensen ik in mijn huis en tuin ontvang tegelijkertijd, ook niet wie wel of niet tot mijn familie behoort. En dan die belachelijke reclames over hoe goed we het doen nu in deze tijd, complimenten vd premier, en iedereen is trots op z’n gekregen schouderklopje. Kijken of iedereen nog zo blij is over een poosje. Dan is een groot deel vrijheid weg en daar hebben we zelf aan mee gewerkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven