Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
11-01-2021 13:35
Persoonlijk denk ik ook dat er wellicht wat managers uit het bedrijfsleven aangesteld moet worden bij scholen om te kijken hoe het afstandsonderwijs en de noodopvang beter kan worden georganiseerd en de kwaliteit ook omhoog kan. Daarnaast wellicht een goed moment om de hele cycli mbt wekenlange zomervakantie eens te heroverwegen nu overal achterstanden ontstaan en juist in de zomer corona minder impact heeft. De scholen klagen over werkdruk maar wat denk je van alle thuiswerkende ouders die onderwijs moeten geven en tegelijk een spagaat voelen met hun werk waarmee ze in hun levensonderhoud moeten voorzien. Is dat geen werkdruk? Als in dan hier lees dat leerkrachten niet bereikbaar zijn door de week, verhalen hoor over stagiaires voor de klas, geen overleg mogelijk met ouders in de avonduren. Het klinkt zo inefficiënt. Wellicht dus dat managers uit het bedrijfsleven die aan efficiëntie gewend zijn hierin iets kunnen betekenen.
Nee, er zijn geen managers nodig vanuit het bedrijfsleven. Een goede schoolleider en IB-er, die zich inlezen in de actuele onderzoeken en het team aansturen, zou genoeg moeten zijn. Bijvoorbeeld met het volgende onderzoek: https://www.onderwijsinspectie.nl/actue ... sonderwijs
Best interessant en handig....
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
11-01-2021 15:34
Ik krijg gemiddeld 4 mails per dag van klagende ouders. Sommige ouders willen dat ik minder les geef over Corona, sommige ouders willen dat ik meer de actualiteit volg en er met de leerlingen dus veel over spreek. Sommige ouders willen dat ik hun eigen kind uit bed trommel en ervoor zorg dat ze online zijn, andere ouders vinden dat ik de leerlingen moet begrijpen en dat ik dus moet snappen dat ze soms wat later zijn. ( WiFi uitgevallen, de hond moest nog uit, boterhammetje was nog niet op, broertje zat te klieren)
Sommige ouders vinden dat het rooster gevolgd moet worden en klagen dat hun kind een verkort lesrooster krijgt, andere ouders vinden dat hun kind teveel achter het beeldscherm hangt en vinden dat tot 12.00 uur online lesgeven voldoende is.
Sommige ouders vinden mijn online uitleg te lang ( hun kind kan zich niet zolang concentreren) Sommige ouders vinden dat ik te kort uitleg en dat hun kind aan het werk moet terwijl het nog langer uitleg nodig had.
En het toppunt: Ik kreeg net een mailtje dat ik een half uur niet bereikbaar was voor hun kind, terwijl ze wisten dat het gewoon mijn werkdag was.
Ik was in een 1 op 1 gesprek met een andere leerling.
Gelukkig zijn er ook ouders die wel tevreden zijn.

Met wat voor over het paard getilde ouders en dito kinderen werk jij?! o_o
Wat een instelling van die ouders zeg...

School zou hoofdzakelijk het domein van de onderwijzer moeten zijn, en zo lang de juf niet loopt te verkondigen dat Adolf H. eigenlijk best een toffe gozer was, zie ik geen reden om in te grijpen.
Wat natuurlijk niet betekent dat je niet af en toe wat kunt vragen of je je zorgen kunt uiten als die er zijn, maar wat jij schrijft gaat volgens mij echt alle perken te buiten.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
koko67 schreef:
11-01-2021 18:19
Ik wil graag dat ouders en leerlingen mij lastigvallen. Maar dan niet met verwijten en geklaag, maar graag met vragen. Dan krijg ik de kans iets uit te leggen.
Ik en mijn collega’s werken hard om alles zo goed mogelijk te regelen en om het elke ouder naar de zin te maken.
Ik maak mij niet zo’n zorgen om mijn mentorleerlingen, die redden het wel. Soms moet ik een leerling achter de broek zitten, soms moet ik een leerling de regels nog eens laten opsommen. ( camera aan, je zit aangekleed aan een tafel) maar eigenlijk doen ze het heel goed.
Een aantal balen en voelen zich onzeker en daar praat ik via Teams na de lessen mee, de meesten zijn gelaten en wachten de tijd af.
Ouders daarentegen maken zich enorm zorgen en een aantal van die ouders uiten die zorgen door te klagen, kritiek te uiten op bijna alles en te denken dat ze mij moeten vertellen hoe ik mijn vak uit moet oefenen.
Gelukkig zijn de meeste ouders niet zo, het zijn er een paar en altijd dezelfde.
Goed om te horen. Mijn oudste red zichzelf en die juf is net zo goed bezig als jou en ik laat hem wel zelf de dingen oplossen of uitzoeken en vragen. Hij is 10 in gr 7. Die juf heeft meerdere malen persoonlijk contact met kind en heeft instructie. Ze is ook heel erg van gaat het goed met de kids , is het teveel, worden er foutjes gemaakt wil
Je dan nog een extra instructieles.

Bij mijn jongste gr 4 is er 1 instructie moment nadat ze haar huiswerk al bijna af heeft. Deze juf zoekt geen persoonlijk contact en vraagt ook niets aan de kinderen , zij deelt alleen mee. Ik heb daar niks mee , normaal krijgt mijn dochter extra instructie met rekenen met andere kinderen. Nu dus niet en er word ook niet geopperd of iemand überhaupt hulp Nodig heeft. daarom ga ik mijn eigen dochter ondersteunen vandaar ook mijn laatste gedeelte dat ik me er mee red.
gaultier schreef:
11-01-2021 20:25
Dat we als ouders verwachten dat leerkrachten zo maar ineens ook master worden in het geven van afstandsonderwijs. Laten we redelijk zijn met zijn allen en accepteren dat het gewoon niet optimaal loopt.
Voor scholen is dit een hele mooie manier om te zien of hun 21e eeuwse skills goed zijn. Ik zie heel veel scholen daarmee pronken, nu kunnen ze zien hoe mooi hun veren zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-01-2021 12:11
Dat denk ik eigenlijk wel, want de gemiste lessen worden nu thuis gedraaid. En daarnaast: alles wat nu niet geleerd is moet er op een ander moment bij en is er minder tijd voor nieuwe stof, dat anders standaard op dat moment op de planning staat.
Ja zeker. Dochter groep 3 krijgt nu vooral herhaling. En dus geen nieuwe letters. Dat moet later dus ingehaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
11-01-2021 15:48
Het verschilt enorm per school. Ik heb 2 kinderen op verschillende scholen.

Zoon in groep 8 heeft 3 ochtenden per week een contactmoment met de klas via teams. Gewoon even bijkletsen en iets leuks doen, een quiz of een spel en ook gewoon over het werk praten, of alles lukt bij iedereen. Verder een duidelijke werkplanning, uitgewerkt per dag, met instructiefilmpjes en soms klassikale instructie via teams. Leerkracht belt 1 a 2x per week met elk kind individueel om even te vragen hoe het gaat. Als kind vragen heeft kan hij chatten via teams en de leerkracht reageert dan snel.

Bij dochter in groep 5 is het een weekplanning met wat linkjes naar YouTube filmpjes voor soms wat uitleg en dat is het. Leraar is amper bereikbaar, reageert vrijwel niet op mail en doet verder niks klassikaal via teams oid. Dochter mist het contact met klasgenoten enorm.
Ja en dan vraag ik mij af waar die leerkracht van dochter de hele dag mee bezig is.???
mabelle schreef:
11-01-2021 23:28
Ja zeker. Dochter groep 3 krijgt nu vooral herhaling. En dus geen nieuwe letters. Dat moet later dus ingehaald worden.

Rond kerst zijn alle letters meestal al aan bod gekomen. Als jullie de laatste groep waren die zomervakantie kreeg dan zijn er mogelijk nog enkele letters te leren, maar meestal kennen de kinderen die ook al omdat ze weten welke letters ze nog gaan leren.

Bij ons vorige week ook herhalingen, deze week gewoon een nieuwe week volgens de methode. Zo uitgekiend omdat we nog hoopten dat het echt maar twee weken zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
11-01-2021 23:41
Ja en dan vraag ik mij af waar die leerkracht van dochter de hele dag mee bezig is.???
Tja ik ga er (misschien naïef) toch wel vanuit dat hij hard aan het werk is. Misschien in de noodopvang of met andere kinderen die meer hulp nodig hebben... Ik vind het vooral heel jammer voor dochter dat de leerkracht het sociale deel zo laat zitten, helemaal nu dochter en ik zien hoe het ook anders kan.
Alle reacties Link kopieren
Alsjeblieft, geen avondklok! Ik loop in de avond een rondje om de dag van me af te laten glijden. Dit deed ik normaal in de middag maar dat kan niet meer vanwege de kinderen thuis. Als ze dat ook nog afpakken, hoe blijf ik dan mentaal nog gezond?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
12-01-2021 23:33
Alsjeblieft, geen avondklok! Ik loop in de avond een rondje om de dag van me af te laten glijden. Dit deed ik normaal in de middag maar dat kan niet meer vanwege de kinderen thuis. Als ze dat ook nog afpakken, hoe blijf ik dan mentaal nog gezond?
Ik deed dat ook in de avond, maar heb nu mijn werkdag verschoven (Gelukkig kan dat met mijn werk) In de ochtend doe ik nu het thuisonderwijs daarna lunch en een wandeling. In de middag meetings indien nodig. En in de avond werk, waarbij ik niet gestoord wordt door telefoontjes van collega’s. Het was even wennen, maar voor nu een relaxed schema wat voor ons gezin de minste stress oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
12-01-2021 23:33
Alsjeblieft, geen avondklok! Ik loop in de avond een rondje om de dag van me af te laten glijden. Dit deed ik normaal in de middag maar dat kan niet meer vanwege de kinderen thuis. Als ze dat ook nog afpakken, hoe blijf ik dan mentaal nog gezond?
Hier - België - is officieel ook al maanden een avondklok.

Die loopt van ... 12u 's nachts tot 5u 's ochtends ofzo.

Ik gok dat je je rondje niet midden in de nacht gaat lopen :-) ?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
13-01-2021 00:23
Hier - België - is officieel ook al maanden een avondklok.

Die loopt van ... 12u 's nachts tot 5u 's ochtends ofzo.

Ik gok dat je je rondje niet midden in de nacht gaat lopen :-) ?

Hij moet hier om 20.00 uur ingaan. Volgen die dwazen.
Ik hoop ook echt niet dat dat doorgaat, dan kunnen kinderen ook niet meer sporten.

Sowieso absurd idee. Laat ze beginnen met het sluiten van kerken en het handhaven van overtredingen. Feesten en grote samenscholingen zoals in Staphorst onlangs laten ze gewoon toe. Ze staan erbij en kijken ernaar.
Ze staan erbij en kijken ernaar idd.

Er is blijkbaar ook geen handhaving op de quarantaine- en isolatie maatregelen voor mensen die positief getest zijn. Er werd gisteren gezegd dat een kwart!!! van de de positief geteste toch naar buiten gaat, boodschappen doet etc. Dat is toch bizar???? Waarom krijgen die mensen geen enkelband en torenhoge boetes????
Nee, in plaats daarvan krijgen ouders van schoolgaande kinderen een enkelband door de scholen te sluiten :frusty:
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
11-01-2021 23:41
Ja en dan vraag ik mij af waar die leerkracht van dochter de hele dag mee bezig is.???
Misschien met de noodopvang?
Pyjamaheldin schreef:
13-01-2021 08:12
Ze staan erbij en kijken ernaar idd.

Er is blijkbaar ook geen handhaving op de quarantaine- en isolatie maatregelen voor mensen die positief getest zijn. Er werd gisteren gezegd dat een kwart!!! van de de positief geteste toch naar buiten gaat, boodschappen doet etc. Dat is toch bizar???? Waarom krijgen die mensen geen enkelband en torenhoge boetes????
Nee, in plaats daarvan krijgen ouders van schoolgaande kinderen een enkelband door de scholen te sluiten :frusty:
Het gaat inderdaad steeds schever voelen. Bepaalde mensen ervaren nauwelijks last van Corona, bij anderen betalen een hoge prijs en staat het leven al bijna een jaar op z’n kop. Het voelt steeds onrechtvaardiger voelen. Het zou fijn zijn als iedereen iets zou inleveren zodat we het echt samen doen.
Alle reacties Link kopieren
Renske_ schreef:
13-01-2021 00:33
Hij moet hier om 20.00 uur ingaan. Volgen die dwazen.
Er is toch nog helemaal geen tijd genoemd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eames6 schreef:
13-01-2021 08:24
Het gaat inderdaad steeds schever voelen. Bepaalde mensen ervaren nauwelijks last van Corona, bij anderen betalen een hoge prijs en staat het leven al bijna een jaar op z’n kop. Het voelt steeds onrechtvaardiger voelen. Het zou fijn zijn als iedereen iets zou inleveren zodat we het echt samen doen.

Dit inderdaad! Ik werk op locatie (onderwijs) man werkt thuis. Wij zijn thuis en thuis en thuis, doen boodschappen en zijn weer thuis, en thuis en thuis. Sporten doen we thuis of buiten en alleen. Sinds oktober twee keer in het tuincentrum geweest en verder nergens. Enige bezoek dat hier komt is de vriendin van zoon, en mijn ouders maar meestal gaat ik even naar hen. Man bezoekt zijn ouders. Alle ouders zijn net wel of net geen tachtig en zien verder ook niemand. Hebben wel af en toe hulp nodig.

Ons kringetje is heel klein.

Bij mijn buren (80-) is het net de Zoete Inval. Dagelijks bezoek, zelf gaan ze ook elke dag wel samen weg, terwijl de boodschappen worden bezorgd. Sinds ze corona gehad hebben houden ze zich nog minder aan de regels.

Voelt zo ongelijk dat ik thuis zit om ouderen en zwakkeren te beschermen en zij gewoon doorleven of er niets aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
13-01-2021 08:24
Het gaat inderdaad steeds schever voelen. Bepaalde mensen ervaren nauwelijks last van Corona, bij anderen betalen een hoge prijs en staat het leven al bijna een jaar op z’n kop. Het voelt steeds onrechtvaardiger voelen. Het zou fijn zijn als iedereen iets zou inleveren zodat we het echt samen doen.
Klopt, voelt heel scheef allemaal. Wij werken beiden sinds maart fulltime thuis, laten de boodschappen bezorgen, zien enkel af en toe onze ouders en zijn vnl thuis, thuis, thuis, op dit moment gecombineerd met thuisonderwijs en werken op idiote tijdstippen. Ondertussen gaan bij de buren de kids naar de noodopvang, vrouw werkt idd in de zorg maar haar man is “in between jobs” en vind het thuisonderwijs (ik citeer) “niet zo leuk”.... en verder is het daar inderdaad ook de zoete inval net als bij de bejaarde buren aan de andere kant.

Het voelt voor mij ook een soort van onrechtvaardig dat wij al een jaar ons overal aan houden om ouderen en zwakkeren te beschermen, ons in allerlei bochten wringen qua werk, en dan als laatste gevaccineerd gaan worden; ik snap de rationale maar ik had toch graag bv van de zomer lekker met gezin op vakantie gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81, wow... die buren van jou hebben lef.
durven zeggen dat je het thuisonderwijs niet zo leuk vindt. Nou ik geloof dat niemand het leuk vindt !!

Bij vriend op werk (hij werkt in de industriele sector), was vorige week een collega van 65+ die stond te gillen tegen een andere collega (die s'ochtends om 6 uur nog niet wakker was en vergeten was zijn mondkapje op te doen) - DOE JE MONDKAP OP JA, IK WIL NIET BESMET WORDEN DOOR EEN JONGERE (40+) ZOALS JIJ !!

Wat denk je? De 65 Plusser heeft vorige week s'avonds gezellig met wat vrienden wat thuis gedronken en heeft dus nu corona opgelopen...
Maar wij gedragen ons allemaal netjes voor de oudere generatie....

En tuurlijk zijn er zat ouderen die wel keurig netjes zich overal aan houden, maar er zijn er ook nog zat die het niet doen.

Zag vanmorgen in de supermarkt ook nog een stel (man en vrouw) gezellig samen boodschappen doen. Allebei een kar. Mensen, alsjeblieft...
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
13-01-2021 09:19

Wat denk je? De 65 Plusser heeft vorige week s'avonds gezellig met wat vrienden wat thuis gedronken en heeft dus nu corona opgelopen...
Maar wij gedragen ons allemaal netjes voor de oudere generatie....
Hopelijk heeft die "jongere" het nu niet van hem.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-01-2021 09:24
Hopelijk heeft die "jongere" het nu niet van hem.
Nee te kort bij elkaar in de buurt geweest denk ik.
was echt 2 minuutjes bij het koffiezet apparaat en gewoon netjes op afstand.
Maar belachelijk toch, lopen gillen tegen een collega en zelf een soort feestje met vrienden thuis hebben.
Dan wil je het echt niet begrijpen.

Ik begin inmiddels als een kaarsje op te branden. 32 uur werken, thuisonderwijs (ik doe het graag want het helpt haar en op de noodopvang doen ze niks) en over 2,5 week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.... dus daar zit ik ook nog mee.
Het is hier 1 ontplofte berg thuis, heb het gevoel dat mijn hoofd over loopt
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ook nog verhuizen nu, dat is normaal al zo'n chaotische tijd. Ik kan me voorstellen dat je overloopt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De lockdown is natuurlijk niet alleen voor ouderen en zwakkeren. Steeds meer gezonde, jongere mensen worden getroffen door de heftige gevolgen van een besmetting met het Corona virus.
Ik ben besmet door een kind uit mijn klas. Ben nu bijna twee maanden thuis met heftige restverschijnselen.
Thuisblijven, afstand houden, handen wassen; we doen het niet alleen voor anderen, maar ook voor onszelf, natuurlijk. Dus bescherm jezelf en houd vol!
Toetie2020 schreef:
13-01-2021 10:16
De lockdown is natuurlijk niet alleen voor ouderen en zwakkeren. Steeds meer gezonde, jongere mensen worden getroffen door de heftige gevolgen van een besmetting met het Corona virus.
Ik ben besmet door een kind uit mijn klas. Ben nu bijna twee maanden thuis met heftige restverschijnselen.
Thuisblijven, afstand houden, handen wassen; we doen het niet alleen voor anderen, maar ook voor onszelf, natuurlijk. Dus bescherm jezelf en houd vol!

Natuurlijk doen we het ook voor onszelf, het voelt alleen niet goed dat niet iedereen dat doet.

Door thuis te blijven bescherm ik mezelf en zorg ik dat het virus niet verder kan uitbreiden. (Dus bescherm ik ook anderen én hoop ik dat de lockdown niet zo lang met duurt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven