Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Andersom schreef:
17-01-2021 18:16
Dat spitsen was bij ons best lastig omdat de kinderen thuis dan niet zo goed mee konden doen. Kijken of de klas meedoet en het snapt en dan ook nog in de gaten houden of 12 tot 15 kinderen in teams meedoen is gewoon heel lastig voor één leerkracht. Dan zou elke leerkracht een assistent in de klas moeten hebben. Daar moet dan rap geld voor beschikbaar komen.

Zelf een online-cursus gehad waar de cursusleider inderdaad een assistent had. De assistent gaf fysiek materialen aan waardoor de cursusleider niet uit beeld ging, ook hield de assistent de chat bij een gaf aan als er vragen waren die direct in de les behandeld konden worden. Was echt zo goed geregeld.
Hier was het bij het splitsen zo dat je de dag thuis zelfstandig moest werken. Liep je daarin vast en konden ouders niet helpen dan kon je dat op jouw dag weer vragen. Niet ideaal maar liep bij de meeste mensen redelijk goed.
Een andere school had om de reden die jij noemt voor halve schooldagen gekozen. Iedereen moest een halve dag thuis zelfstandig werken en de andere helft van de dag op school. Leerkrachten zagen de leerlingen elke dag en konden zo snel inspringen. Tegen de vraag vanuit de overheid in. Meeste ouders waren er niet blij mee want nog geen hele dag om te werken maar wel te verdedigen vanuit school gezien.
Andersom schreef:
17-01-2021 20:17
Maar dan krijg je in een week minder gedaan dan als iedereen op school komt.
Qua werkbladen etc kan er evenveel gedaan worden als nu en kinderen krijgen meer uitleg en begeleiding vanuit de leerkracht dan nu.
Renske_ schreef:
17-01-2021 18:54
Mag ik even een enorm teiltje?
Natuurlijk, is vervelend he? Kotsen vanwege jaloezie.
sprietgras schreef:
17-01-2021 20:32
Qua werkbladen etc kan er evenveel gedaan worden als nu en kinderen krijgen meer uitleg en begeleiding vanuit de leerkracht dan nu.
Mijn dochter had vorig jaar ook 2 dagen school en andere 3 dagen thuis.
ze vond het onwijs moeilijk om heel de tijd de schakel te moeten maken tussen thuis verwerken met info die je gisteren gehad hebt en een andere dag weer live op school verwerken. Ze had constant het idee dat ze iets vergeten was.
Of dat ze niet goed opgelet had bij de uitleg.

Het enige positieve voor haar was dat de klas gehalveerd was.

Ze zei net boven tegen me : Mama, ik vind het thuisonderwijs zoveel fijner. Want je hebt genoeg tijd om alles te doen. En je moet het niet heel snel af hebben, als ik er iets langer over doe dan is het niet erg.
Ik weet dat naar school gaan beter voor haar is, maar als ik dit dan hoor, dan denk ik (als enige) laat het thuisonderwijs alsjeblieft nog even doorgaan.
fanatic schreef:
17-01-2021 21:01
ze vond het onwijs moeilijk om heel de tijd de schakel te moeten maken tussen thuis verwerken met info die je gisteren gehad hebt en een andere dag weer live op school verwerken. Ze had constant het idee dat ze iets vergeten was.

Ze zei net boven tegen me : Mama, ik vind het thuisonderwijs zoveel fijner. Want je hebt genoeg tijd om alles te doen. En je moet het niet heel snel af hebben, als ik er iets langer over doe dan is het niet erg.
Ik weet dat naar school gaan beter voor haar is, maar als ik dit dan hoor, dan denk ik (als enige) laat het thuisonderwijs alsjeblieft nog even doorgaan.
Ja dat snap ik best. Er zitten denk ik voor een heel deel van de kinderen ook best voordelen aan onderwijs thuis.

Mijn oudste dochter is thuis veel sneller met dingen klaar dan op school. Ook heeft ze meer concentratie voor de dingen die ze leuk vindt. Daardoor kan ze die nu ook makkelijk een niveau hoger doen. Dingen waar ze geen zin in heeft worden thuis nu echter afgeraffeld. En ouders die zeggen dat ze netter moet schrijven maken minder indruk dan de juf. Handschrift gaat echt achteruit.

Voor jongste is dit niks. Kleuterklas is toch vooral spelend leren en ook juist sociaal leren. En vooral dat laatste mist thuis.
Mijn dochter moet van mij ook in haar nette schoolhandschrift schrijven (behalve in haar Engelse werkboek, daarin is de ruimte voor je antwoord zo krap dat ik al blij ben als ze het er op de een of andere manier tussengekrabbeld krijgt - dat lukt haast niet aan elkaar).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
sprietgras schreef:
17-01-2021 19:55
Maar dat hoeft toch niet? Gewoon dag 1 stof aanbieden voor groep A. Groep B werkt thuis aan materiaal voor die week waar minder uitleg bij nodig is (bijv leeswerk, weektaak, online taken in gynzy/redactiesommen/moo ofzo).
Dag 2 andersom.

Dochter in groep 4 heeft nu ook geen online les. Alleen korte instructiefilmpjes die klaarstaan. Die kunnen dan vervallen want uitleg op school (eind van de dag evt vast voor dag erna). En 1 inbelmoment om te kletsen/spelletjes te doen. Maar dat hoeft niet als ze de juf de dag erna ziet.
Dochter in groep 1 heeft alleen een filmpje van de juf. Kan ook vervallen als ze de juf de dag erna ziet.

Op de thuisdagen kunnen de kinderen dan verder werken zoals nu. Je zou zelfs kunnen denken aan elke groep 2 dagen per week en de woensdag (bij ons korte dag) voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Dit vond ik in het voorjaar prima werken. Kind ook trouwens, want kleine klas en veel persoonlijke aandacht van de meester. Jammer dat deze optie (2 dagen per week school) nu helemaal niet meer genoemd wordt.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 22:57
1.29% gewijzigd
sprietgras schreef:
17-01-2021 21:18
Ja dat snap ik best. Er zitten denk ik voor een heel deel van de kinderen ook best voordelen aan onderwijs thuis.

Mijn oudste dochter is thuis veel sneller met dingen klaar dan op school. Ook heeft ze meer concentratie voor de dingen die ze leuk vindt. Daardoor kan ze die nu ook makkelijk een niveau hoger doen. Dingen waar ze geen zin in heeft worden thuis nu echter afgeraffeld. En ouders die zeggen dat ze netter moet schrijven maken minder indruk dan de juf. Handschrift gaat echt achteruit.

Voor jongste is dit niks. Kleuterklas is toch vooral spelend leren en ook juist sociaal leren. En vooral dat laatste mist thuis.
Hier wordt bijna niet geschreven: 2 x per week een bladzijde in het schrijfschrift en verder alles op de pc. In het voorjaar is er helemaal niet op papier gewerkt. Toen kon mijn kind gelijk naar de fysio toen de scholen weer begonnen.
fanatic schreef:
17-01-2021 21:01

Nou, daar ben je niet de enige in hoor.
Wat mij betreft mag het nog lang duren.
Maar ik weet dat dat heel egoïstisch is, want ik zie ook hoe moeilijk anderen het hebben.
Maar goed, mijn dochter heeft het normaal gesproken op school juist moeilijk. Dus ik ga me er niet schuldig over voelen dat wij van het thuisonderwijs genieten.
Snouth schreef:
17-01-2021 22:59
Maar ik weet dat dat heel egoïstisch is, want ik zie ook hoe moeilijk anderen het hebben.
Maar goed, mijn dochter heeft het normaal gesproken op school juist moeilijk. Dus ik ga me er niet schuldig over voelen dat wij van het thuisonderwijs genieten.
Hier ook hetzelfde...
Snouth schreef:
Het is ook onzin om je daar schuldig om te voelen. En ik vind het ook niet eens egoïstisch. Het is toch niet dat jij die andere kinderen onderwijs ontzegt omdat dat voor jouw kind zo fijn is? Het gaat zoals het gaat en toevallig pakt dat voor jouw dochter goed uit. En daar mag je gewoon blij om zijn. Het zou wat zijn als je dat niet zou mogen opmerken of er niet iets bij zou mogen voelen, het is niet dat de rest zich beter voelt als jij je uit loyaliteit ook maar een potje k*t gaat zitten voelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
17-01-2021 23:16
Het is ook onzin om je daar schuldig om te voelen. En ik vind het ook niet eens egoïstisch. Het is toch niet dat jij die andere kinderen onderwijs ontzegt omdat dat voor jouw kind zo fijn is? Het gaat zoals het gaat en toevallig pakt dat voor jouw dochter goed uit. En daar mag je gewoon blij om zijn. Het zou wat zijn als je dat niet zou mogen opmerken of er niet iets bij zou mogen voelen, het is niet dat de rest zich beter voelt als jij je uit loyaliteit ook maar een potje k*t gaat zitten voelen.
Dank je.... dat is lief...
Susan schreef:
17-01-2021 23:16
Mee eens hoor. Ik ken een heleboel kinderen die welvaren bij onderwijs op afstand en ik snap dat ook wel. Vooral niet schuldig om voelen (vorig jaar was online onderwijs ook de redding voor mijn dochter, die veel stress van school had).
Snouth schreef:
Ik vind het voor mezelf heel vervelend, maar mijn dochter vindt het wel prima zo. Ze kan idd lekker alles op haar eigen tempo doen. Is snel klaar en kan lekker spelen. Ik kan op Snappet zien wat haar groei is, en ze is enorm omhoog geschoten in alle vakken. Zonder dat ik echt help. Ze heeft in haar plusje weleens een som die dan te moeilijk is om zelf aan te pakken. Dan leg ik kort iets uit, en daarna snapt ze het en gaat zelf verder. Juf doet dat niet want "Ja, dat hoef je eigenlijk niet te weten" en heeft t druk met andere kinderen. Dus kind is blij dat ze echt dingen leert die ze nog niet kon.
Daarnaast heb ik gewoon hele leuke kinderen, haha, ik vind het echt fijn om ze veel om me heen te hebben. Ik denk dat ik dat straks ga missen. Vorige keer kon ik daar niet van genieten omdat mijn vader op de IC lag met corona. Nu geniet ik wel van mijn bubbel. Dus je bent echt niet de enige.

Maar als het om mijn werk gaat wil ik liever vandaag dan morgen open.
Snouth schreef:
Ik vind het ook niet egoïstisch hoor. Logisch dat je ervan geniet als het thuisonderwijzen je kind goed doet.

Daarentegen voel ik me ook wel weer schuldig dat ik de scholen open wil hebben. Ook al zou dat betekenen dat er meer corona slachtoffers zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven