Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
09-01-2021 13:46
Tegen de lente gaan de kinderen weer naar school. Wat ik erger vind is dat de klassen vol zitten. En de leraren de aandacht moeten verdelen. Ik moet dus zelf programma in elkaar zetten om ervoor te zorgen dat niet achterop raken.
Bedoel je de noodopvang?
Dat is inderdaad echt bizar, deze lockdown. Op mijn school zit de noodopvang bomvol, zodat er dagelijks minstens 8 leerkrachten van de 14 groepen iedere dag op school moeten zijn om al die kinderen op te vangen. En dan moeten ze ook nog online lesgeven aan hun eigen klas. Gewoon geen doen.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
09-01-2021 19:13
Wat krijft jouw 4 jarige dan aan schoolwerk? Die van mij nagenoeg niets, 15 min per dag een werkje maar niets online verder. Hij verveelt zich dus enorm en dat is eigenlijk ons grootste 'probleem' nu. De oudste van 7 moeten we af en toe helpen, maar die red zich goed met haar werk. We zijn veel bezig met de jongste, speelt absoluut niet alleen dus hij hangt veel in huis en werken met hem erbij is niet te doen,
Schoolwerk voor hem is hier ook bijna niets. Ik heb dus zelf werkboekjes uitgeprint, hij is reuze geïnteresseerd in Basispoort, op spelletjesplein heb je kleuterspelletjes en zo vermaak ik hem tot zijn grote broer het werk af heeft. En dan kunnen ze samen spelen wat ze maar willen.

En man en ik konden ons op onze verdeelde schooldagen ook écht vrij roosteren zodat we geen werk hoeven te doen. Hooguit voor het ontbijt of in de avond.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
09-01-2021 19:48
Schoolwerk voor hem is hier ook bijna niets. Ik heb dus zelf werkboekjes uitgeprint, hij is reuze geïnteresseerd in Basispoort, op spelletjesplein heb je kleuterspelletjes en zo vermaak ik hem tot zijn grote broer het werk af heeft. En dan kunnen ze samen spelen wat ze maar willen.

En man en ik konden ons op onze verdeelde schooldagen ook écht vrij roosteren zodat we geen werk hoeven te doen. Hooguit voor het ontbijt of in de avond.
Als je thuis wat meer/anders zou willen doen kun je ook gebruik maken Squla, de voorleeshoek is gratis nu met de lockdown en ook op logo3000 (woordenschat) kun je gratis oefenen.
https://www.logo3000.nl/gratis-thuis-oe ... 0-dec-2020
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
09-01-2021 19:48
Schoolwerk voor hem is hier ook bijna niets. Ik heb dus zelf werkboekjes uitgeprint, hij is reuze geïnteresseerd in Basispoort, op spelletjesplein heb je kleuterspelletjes en zo vermaak ik hem tot zijn grote broer het werk af heeft. En dan kunnen ze samen spelen wat ze maar willen.

En man en ik konden ons op onze verdeelde schooldagen ook écht vrij roosteren zodat we geen werk hoeven te doen. Hooguit voor het ontbijt of in de avond.
Bedankt voor de tip! Basispoort had ik niet aan gedacht voor hem, ga ik naar kijken
Zwartgroen schreef:
05-01-2021 09:47
Op die manier klinkt het inderdaad heerlijk :heart: Het scheelt al heel veel als je aandacht niet continu op meerdere plekken tegelijk hoeft te zijn. Geniet ervan zou ik zeggen. ;)
Als ik thuis was zou ik het ook fijn vinden, dat was hier vorige week 1 dag. De rest van de dagen zat ze op de noodopvang (die school interpreteert als een soort daklozenopvang, dus een dak boven je hoofd en dat is het). Ik ben er wel achter dat een dag thuisonderwijs starten om 19 uur niet meer echt gezellig is.
En dan zit de noodopvang hier niet vol. Varieerde tussen 2 en 6 leerlingen...... maar nee, als ouder mocht je daar niets van verwachten..... en er werd niet eens online onderwijs gegeven.
Ik kan er nog steeds zo boos om worden.
Als het nog langer duurt, dan hebben we straks allemaal kwetsbare kinderen met leerachterstand.
Het is inmiddels al het tweede schooljaar dat het prut is.
newspaper schreef:
09-01-2021 19:13
Wat krijft jouw 4 jarige dan aan schoolwerk? Die van mij nagenoeg niets, 15 min per dag een werkje maar niets online verder. Hij verveelt zich dus enorm en dat is eigenlijk ons grootste 'probleem' nu. De oudste van 7 moeten we af en toe helpen, maar die red zich goed met haar werk. We zijn veel bezig met de jongste, speelt absoluut niet alleen dus hij hangt veel in huis en werken met hem erbij is niet te doen,
Hier ook zo. Ik ben allang blij dat de oudste dit keer wel een takenprogramma heeft gekregen én dat er elke dag minimaal 2x wordt ingelogd via Teams (dagopening+instructie en een dagafsluiting) en al is dat bij elkaar niet meer dan een uur, beter dan wekenlang helemaal geen contact of schoolwerk!
Oudste redt het ook gewoon prima allemaal. Die bekijkt het dagprogramma, maakt het zowel online als in de werkboekjes, logt zelf in en uit op de laptop en eigenlijk "hoef ik mij er niet mee te bemoeien, mahàm, ik snap zelf wel hoe alles werkt" (kijk het toch wel na, want hij ziet soms iets over het hoofd).
Maar de van bijna vijf krijgt inderdaad geen (gerichte) opdrachten. Nu vind ik dat ook niet het belangrijkste, hij vermaakt zich op een dag wel met Squla, Bobo-tijdschriften, knutselen en véél aan het bouwen (spelen). Hij mist gewoon echt "de klas", het sociale van een kleuterklas dus in het algemeen. Gelukkig heeft hij in elk geval volgend schooljaar nog een "heel" kleuterjaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de scholen dicht blijven tot na de voorjaarsvakantie.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
10-01-2021 08:43
Als het nog langer duurt, dan hebben we straks allemaal kwetsbare kinderen met leerachterstand.
Het is inmiddels al het tweede schooljaar dat het prut is.
Dat sowieso. De achterstand is er nu al. In die zin dat ze geen tijd kunnen missen maar dat nu wel doen.
mabelle wijzigde dit bericht op 10-01-2021 18:38
0.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Halleluja schreef:
05-01-2021 08:03
Ik vind juist dat de werknemer gecompenseerd zou moeten worden in de vorm van ieder wat meer vakantiedagen.
En wie gaat dat betalen? Werkgevers krijgen al flinke klappen door de hele Corona crisis. Dat is ondernemersrisico maar er zijn heel wat werknemers die denken dat het geld nooit op kan bij werkgevers.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het pas na de voorjaarsvakantie weer open gaat. Los van de impact die dit heeft op de kinderen ben ik het zelf ook goed zat. We doen het want we moeten maar die lange adem die we moeten hebben is wel heel heel erg lang aan het worden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
10-01-2021 09:40
En wie gaat dat betalen? Werkgevers krijgen al flinke klappen door de hele Corona crisis. Dat is ondernemersrisico maar er zijn heel wat werknemers die denken dat het geld nooit op kan bij werkgevers.
Wie gaat anders de burnout bij ouders betalen? De extra lessen om de leerachterstand bij te spijkeren?
Dit is niet alleen een probleem van de werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
10-01-2021 10:39
Wie gaat anders de burnout bij ouders betalen? De extra lessen om de leerachterstand bij te spijkeren?
Dit is niet alleen een probleem van de werkgevers.
Een burn-out los je niet op door een paar extra vrije dagen. De leerachterstand ook niet.

Er moet flexibel gedacht worden door alle partijen..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
03-01-2021 20:00
Ik denk dat ze gaan openen na de voorjaarsvakantie, dus nog niet op 19 januari.
Dit is ook mijn inschatting
biol schreef:
10-01-2021 10:57
Een burn-out los je niet op door een paar extra vrije dagen. De leerachterstand ook niet.

Er moet flexibel gedacht worden door alle partijen..
Ja dat bedoel ik. Hoewel een paar extra vrije dagen misschien mensen (ouders) wel kan helpen om het hoofd boven water te houden? Ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
10-01-2021 10:57
Een burn-out los je niet op door een paar extra vrije dagen. De leerachterstand ook niet.

Er moet flexibel gedacht worden door alle partijen..
Voor ons helpt het wel enorm in het voorkomen ervan. Met de aankondiging van de sluiting schoten we enorm in de stress, echt tegen het plafond. Kennelijk nog uitgestelde stress van lockdown nr 1.

We werken echt even een paar weken substantieel minder uren, waardoor altijd iemand een hele dag kan werken en iemand een hele dag aandacht heeft voor de kinderen. Max 1 dagdeel buiten de reguliere uren (weekend of avond dus en niet allebei).
Dat komt neer op gemiddeld beide 3 dagen ipv 4 en is ook voor onze werkgevers acceptabel.

Het geeft zoveel rust in de tent. En de kinderen vinden het de hemel.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik denk dat een paar extra vrije dagen net wat extra lucht geeft. In Duitsland hebben ze meen ik ook tien dagen extra aan de werkende ouders gecompenseerd. Maar volgens mij komt dat uiteindelijk van de overheid. Ik zal eens kijken wat ik ervan kan vinden.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf60c359/

Tien dagen zorgverlof vanuit overheid, twintig voor alleenstaande.
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
10-01-2021 09:42
Ik denk ook dat het pas na de voorjaarsvakantie weer open gaat. Los van de impact die dit heeft op de kinderen ben ik het zelf ook goed zat. We doen het want we moeten maar die lange adem die we moeten hebben is wel heel heel erg lang aan het worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze na de voorjaarsvakantie pas naar school gaan. Dat is pas 22 februari! Dat is zo lang, dat lijkt me voor veel kinderen echt slecht (en ouders)
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
10-01-2021 13:48
Ik kan me niet voorstellen dat ze na de voorjaarsvakantie pas naar school gaan. Dat is pas 22 februari! Dat is zo lang, dat lijkt me voor veel kinderen echt slecht (en ouders)
Bij ons zelfs pas 1 maart. Maar ik stel me er wel op in dat het zo gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk en hoop dat de basisscholen 1 februari Open gaan
Alle reacties Link kopieren
Edit: nevermind
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop enorm dat de basisscholen de 19e wel open gaan. Vind echt dat het op deze manier teveel ten koste van de kinderen gaat.
Bij de eerste lockdown maakte ik me vooral zorgen om kwetsbare kinderen, inmiddels vrees ik dat op deze manier het ten koste gaat van zo’n beetje alle kinderen. Wie komt er dan voor hen op?
Vind dat kinderen (op op vo trouwens) inmiddels echt een buitensporig hoge prijs betalen.
saar5 schreef:
10-01-2021 17:34
Ik hoop enorm dat de basisscholen de 19e wel open gaan. Vind echt dat het op deze manier teveel ten koste van de kinderen gaat.
Bij de eerste lockdown maakte ik me vooral zorgen om kwetsbare kinderen, inmiddels vrees ik dat op deze manier het ten koste gaat van zo’n beetje alle kinderen. Wie komt er dan voor hen op?
Vind dat kinderen (op op vo trouwens) inmiddels echt een buitensporig hoge prijs betalen.
Ik maak me daar niet zo'n zorgen over. Veel kinderen zullen een achterstand hebben dus daar gaan ze echt wel rekening mee houden en iets aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Om de kwetsbare kinderen maak ik me zeker wel grote zorgen. Om het sociaal emotionele aspect ook. Ook voor de kinderen die het thuis gewoon goed hebben. Ik wil de kinderen op school zien.

Maar zorgen over leerachterstanden heb ik niet (die kwetsbare kinderen uitgezonderd). Dit is de tijd om in te zien dat het kind zelf leidend moet zijn, en niet de methode.

Dan heb ik het over basisonderwijs.
nopepsiplease wijzigde dit bericht op 10-01-2021 18:20
Reden: Aanvulling
4.87% gewijzigd
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven