Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Achterstand in vakken zoals taal en rekenen zal idd voor de kinderen die toch wel meekomen vast wel meevallen.
School is natuurlijk wel echt heel veel meer dan leren lezen en rekenen. De sociale omgang, je plek vinden in een groep, vertrouwen in iemand anders dan je eigen ouders. En in groep 5 loop je het sowieso makkelijker in dan in groep 8, of de kinderen die nu in groep 3 zitten, ik weet niet maar heb er inmiddels echt geen goed gevoel meer bij.
NoPepsiPlease schreef:
10-01-2021 17:56
Om de kwetsbare kinderen maak ik me zeker wel grote zorgen. Om het sociaal emotionele aspect ook. Ook voor de kinderen die het thuis gewoon goed hebben. Ik wil de kinderen op school zien.

Maar zorgen over leerachterstanden heb ik niet (die kwetsbare kinderen uitgezonderd). Dit is de tijd om in te zien dat het kind zelf leidend moet zijn, en niet de methode.
Over mijn basisschoolkind maak ik mij geen enkele zorgen. Over mijn zoon op het VO maak ik mij wel zorgen. Wij merkten achteraf pas dat hij in het voorjaar een behoorlijke achterstand heeft opgelopen.
Ligt ook aan hem zelf hoor: hij is niet bepaald leidend in zijn schoolontwikkeling.
Ik zeg het niet zo tegen zoon, maar ik beschouw dit jaar als een verloren jaar. Ik vermoed dat hij gaat afstromen en doubleren. Een grote groep (toevallig of niet) jongens staat er even beroerd voor (3 VWO).
Tsja, mijn vriendin haar kinderen (niet allemaal) mogen ook komen omdat ze dus een verhaal heeft gehouden over motivatie, niet trekken, achterstand etc. Ze hebben beide geen vitaal beroep.

Ik wil ook mijn kinderen wel naar school maar ja ik zou nooit bellen.

Ik maak me wel zorgen om bepaalde kinderen, niet om mijn oudste wel om de jongste. Als ik zie wat school in het voorjaar deed en nu is dat echt niet vergelijken bij wat mijn oudste krijgt qua instructie en hulp. Ik zal haar helpen maar het niet naar school kunnen trekt ze deze keer heel slecht. Ze mist haar vriendinnetje heel erg. Er is ook totaal geen uitzicht meer over wanneer ze dan wel zouden kunnen. Als mensen roepen tot de voorjaarsvakantie denk ik neeee, please.

1 kind van mijn zus zit op het VO die gaat zoals het nu staat ook blijven zitten, ben bang dat er dit jaar heel veel kinderen gaan blijven zitten en/of afzakken.
watdachtjehiervan schreef:
10-01-2021 17:45
Ik maak me daar niet zo'n zorgen over. Veel kinderen zullen een achterstand hebben dus daar gaan ze echt wel rekening mee houden en iets aan doen.
Maar dit is best nog lastig. Bij mijn kinderen op het VO zijn een aantal vakken tijdens de vorige sluiting niet gegeven (ook geen thuiswerk) en ik merk toch dat het vrij lastig blijkt om deze stof weer in te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn verhaal zo aanpassen. Ik praat volledig over het basisonderwijs. Ik trek mijn leerlingen na de lockdown heus bij. VO heb ik totaal geen zicht op. Voor hen vind ik het nog veel erger. Je wordt zo gevormd op die leeftijd 💔.

Ik lees net dat ze het nog 3 weken gaan verlengen. We zagen hem al hangen, maar toch KUT.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
NoPepsiPlease schreef:
10-01-2021 18:19
Ik zal mijn verhaal zo aanpassen. Ik praat volledig over het basisonderwijs. Ik trek mijn leerlingen na de lockdown heus bij. VO heb ik totaal geen zicht op. Voor hen vind ik het nog veel erger. Je wordt zo gevormd op die leeftijd 💔.

Ik lees net dat ze het nog 3 weken gaan verlengen. We zagen hem al hangen, maar toch KUT.
Ja, ik had er al wel op gerekend, maar ik baal wel.
Diep ademhalen en morgen maar weer vol goede moed aan de slag.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 10-01-2021 18:23
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
10-01-2021 18:10
Tsja, mijn vriendin haar kinderen (niet allemaal) mogen ook komen omdat ze dus een verhaal heeft gehouden over motivatie, niet trekken, achterstand etc. Ze hebben beide geen vitaal beroep.

Ik wil ook mijn kinderen wel naar school maar ja ik zou nooit bellen.

Ik maak me wel zorgen om bepaalde kinderen, niet om mijn oudste wel om de jongste. Als ik zie wat school in het voorjaar deed en nu is dat echt niet vergelijken bij wat mijn oudste krijgt qua instructie en hulp. Ik zal haar helpen maar het niet naar school kunnen trekt ze deze keer heel slecht. Ze mist haar vriendinnetje heel erg. Er is ook totaal geen uitzicht meer over wanneer ze dan wel zouden kunnen. Als mensen roepen tot de voorjaarsvakantie denk ik neeee, please.

1 kind van mijn zus zit op het VO die gaat zoals het nu staat ook blijven zitten, ben bang dat er dit jaar heel veel kinderen gaan blijven zitten en/of afzakken.
Kan je dochter niet een samenwerkafspraak maken? Hier komt morgen ook een vriendinnetje het thuiswerk maken. Was ik zelf niet opgekomen, maar haar moeder appte en dochter werd heel blij van alleen al de gedachte.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net dat ze het nog 3 weken gaan verlengen. We zagen hem al hangen, maar toch KUT.


Ik hoop dat, als dit ook voor het basisonderwijs geldt, er dit keer ten minste een betere reden is dan ouders verplichten thuis te blijven.
In mijn omgeving werkt iedereen wanneer het even kan al thuis sinds maart.
Gun de kinderen (en de ouders) dan toch dat zij iig wel naar school kunnen. Ik vind het bizar, alsof er echt niet beseft wordt wat de impact is..
Alle reacties Link kopieren
Ik was bij de eerst aankondiging al bang dat het langer gaat duren dan die 2 weken. Ik hoop dat dinsdag wordt aangekondigd dat ze of weer naar school mogen volgende week of over 3 weken, maar ik vrees dat het nog wel tot de voorjaarsvakantie kan duren.
Nu heb ik het wel makkelijker dan de vorige keer want vorige keer hadden we recht op noodopvang maar niet gedaan maar nu wel. Voelde mij schuldig om gemaakt te maken van de noodopvang, maar dat is weg na op het schoolplein mensen tegen te komen dat zelf zeiden dat ze weinig te doen hadden maar ze hadden recht op noodopvang en dat het makkelijk was.

Wat ik wel heel jammer vond is dat mijn kind op school extra begeleiding krijgt maar ze er nu niets aan zouden doen. Ik deed het namelijk vorige goed werd er geschreven. Dit alles kost mij alleen ontzettend veel tijd en energie. Vond ik echt heel zuur dat ik geen hulp kreeg terwijl de kinderen met ouders die het allemaal te lastig vonden vorige keer nu naar school mogen.
Ik had de kinderen al opgegeven voor noodopvang voor dat ik dit bericht kreeg alleen school had mijn aanvraag gemist.
Handbal schreef:
10-01-2021 18:43
Ik was bij de eerst aankondiging al bang dat het langer gaat duren dan die 2 weken. Ik hoop dat dinsdag wordt aangekondigd dat ze of weer naar school mogen volgende week of over 3 weken, maar ik vrees dat het nog wel tot de voorjaarsvakantie kan duren.
Nu heb ik het wel makkelijker dan de vorige keer want vorige keer hadden we recht op noodopvang maar niet gedaan maar nu wel. Voelde mij schuldig om gemaakt te maken van de noodopvang, maar dat is weg na op het schoolplein mensen tegen te komen dat zelf zeiden dat ze weinig te doen hadden maar ze hadden recht op noodopvang en dat het makkelijk was.

Wat ik wel heel jammer vond is dat mijn kind op school extra begeleiding krijgt maar ze er nu niets aan zouden doen. Ik deed het namelijk vorige goed werd er geschreven. Dit alles kost mij alleen ontzettend veel tijd en energie. Vond ik echt heel zuur dat ik geen hulp kreeg terwijl de kinderen met ouders die het allemaal te lastig vonden vorige keer nu naar school mogen.
Ik had de kinderen al opgegeven voor noodopvang voor dat ik dit bericht kreeg alleen school had mijn aanvraag gemist.
Ik ken er hier ook diverse van en vind het eigenlijk schandalig. De moeder van een klasgenoot van mijn kind werkt niet en vader heeft allesbehalve een vitaal beroep en kinderen zitten op noodopvang. Ander gezin werken weliswaar beide ouders in de zorg maar één van de twee zit ook thuis, kinderen toch naar noodopvang want recht op. Terwijl een ander die er geen recht op heeft zich thuis alle stress op de hals moet halen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
10-01-2021 18:22
Ja, ik had er al wel op gerekend, maar ik baal wel.
Diep ademhalen en morgen maar weer vol goede moed aan de slag.
Ik merk dat ik nu echt begin te balen.
Ze hebben nu vanuit school verzocht om op kinderen van klasgenoten te passen aangezien de noodopvang te vol is. En daardoor thuis onderwijs in geding is. Welk thuis onderwijs?? De juf logt 1 uur per dag in. De rest kan ze dan toch kinderen van de noodopvang helpen??

Plus ik en man hebben cruciaal beroep. Ik werk veel thuis soms bij client, man volledig buitenshuis. Dus ik kan niet zonder die noodopvang. Plus dat mijn kinderen vanaf baby af aan al die ene dag per week naar de opvang gaan.

Mijn werk is lastiger en er ligt meer druk aangezien ik cliënten op afstand moet begeleiden wat het gewoon lastiger maakt. Cliënten die ook meer stress ervaren.
Vorig jaar lang eruit gelegen vanwege depressie. Dus dit verzoek ga ik niet oppakken. En noodopvang van mijn kids die ene dag laat ik ook daar. Ik wil niet kopje onder.

Kind groep 3 leest net en het niveau is nog niet denderend. Ze zou extra lees onderwijs krijgen. Uiteraard lezen we thuis dagelijks maar ook dit geeft zorgen.

Sorry voor mijn relaas maar ik baal gewoon even en wilde even spuien...
Zouden de kinderen nu serieus pas op 1 februari weer naar school kunnen?
Dus nog 4 weken thuis.. als enkelband van de ouders ..

Waar kan ik protesteren? :bonk:
NoPepsiPlease schreef:
10-01-2021 18:22
Kan je dochter niet een samenwerkafspraak maken? Hier komt morgen ook een vriendinnetje het thuiswerk maken. Was ik zelf niet opgekomen, maar haar moeder appte en dochter werd heel blij van alleen al de gedachte.

Oh wat fijn . Ik heb haar vorige week bij haar vriendinnetje gebracht dat vond ze al fijn dus dat gaan we er nu wekelijks er in houden. Ze is nog maar 7 dus zelf ergens heen gaan is nog niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Tot 8 feb, voor basisscholen is het nog niet zeker. Ik duim dat zij de uitzondering zullen zijn! (En als ik dan m’n verzoek in mag indienen, bij voorkeur ook nog volledige klassen graag🤞)
Alle reacties Link kopieren
saar5 schreef:
10-01-2021 19:06
Tot 8 feb, voor basisscholen is het nog niet zeker. Ik duim dat zij de uitzondering zullen zijn! (En als ik dan m’n verzoek in mag indienen, bij voorkeur ook nog volledige klassen graag🤞)
Waar heb je de informatie vandaan dat basisscholen mogelijk een uitzondering zijn bij het verlengen van de lockdown?
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
Alle reacties Link kopieren
saar5 schreef:
10-01-2021 19:06
Tot 8 feb, voor basisscholen is het nog niet zeker. Ik duim dat zij de uitzondering zullen zijn! (En als ik dan m’n verzoek in mag indienen, bij voorkeur ook nog volledige klassen graag🤞)
Echt waar? Staat er ergens apart benoemd dat ze over het basisonderwijs twijfelen?
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
10-01-2021 18:56
Zouden de kinderen nu serieus pas op 1 februari weer naar school kunnen?
Dus nog 4 weken thuis.. als enkelband van de ouders ..

Waar kan ik protesteren? :bonk:
Ja ik ben dus echt bang dat het zeker tot en met de voorjaarsvakantie gaat duren, hoor. Drie weken verlengen, dan zitten we op 8 februari en de week daarna is het voorjaarsvakantie. Ik kan me niet voorstellen dat de school voor 1 week tot de vakantie wel open mag. Dus dan zitten de kinderen straks dus weer dik 2 maanden thuis. :cry:
Lillybit schreef:
10-01-2021 18:56
Zouden de kinderen nu serieus pas op 1 februari weer naar school kunnen?
Ik lees 8 februari.
Muze84 schreef:
10-01-2021 19:28
Waar heb je de informatie vandaan dat basisscholen mogelijk een uitzondering zijn bij het verlengen van de lockdown?
Ik ben ook benieuwd naar deze hoopvolle informatie.
Alle reacties Link kopieren
happyapple schreef:
10-01-2021 19:34
Ja ik ben dus echt bang dat het zeker tot en met de voorjaarsvakantie gaat duren, hoor. Drie weken verlengen, dan zitten we op 8 februari en de week daarna is het voorjaarsvakantie. Ik kan me niet voorstellen dat de school voor 1 week tot de vakantie wel open mag. Dus dan zitten de kinderen straks dus weer dik 2 maanden thuis. :cry:
Ik lees op de site van de Volkskrant:

"Basisonderwijs
Alleen een besluit over de basisscholen staat nog niet vast. In de Tweede Kamer is dat het meest omstreden deel van de lockdown, omdat uit het onderwijs voortdurend signalen komen dat het thuisonderwijs aan een deel van de leerlingen volledig voorbijgaat. Experts vrezen grote onderwijsachterstanden, juist voor leerlingen die het toch al moeilijk hebben. Ook ligt het in de Kamer niet lekker dat de basisscholen vooral zijn gesloten vanuit de redenering dat dan ook de ouders gedwongen zijn thuis te blijven. De werkvloer was in het najaar een belangrijke bron van besmettingen.


Toch durft het kabinet de schooldeuren nog niet te openen. Daarvoor wacht het op advies van het RIVM en het OMT over met name het effect van de nieuwe Britse virusvariant. Die lijkt ook voor kinderen onder de 12 jaar besmettelijker te zijn dan de oude variant. Dat advies wordt binnen enkele dagen verwacht. In de loop van de week moeten de basisscholen weten waar ze aan toe zijn. "

Het lijkt mij echt zo sterk dat als basisscholen het grote twijfelpunt zijn bij de huidige verlenging, ze dan juist die nog een paar weken extra gaan dichtgooien zodat het zo lekker aansluit bij de voorjaarsvakantie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in elk geval nergens dat ze überhaupt overwegen om van basisscholen een uitzondering te maken.. voorjaarsvakantie begint hier (noord) 20 februari.
Edit: hm, alleen de Volkskrant dus.
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
Alle reacties Link kopieren
AD:

"Op één punt is nog geen besluit genomen: het primaire onderwijs kan mogelijk wel al eerder weer de schooldeuren openen. Het kabinet wacht nog op informatie over hoe de verspreiding van de Britse mutatie van het virus verloopt onder kinderen. Als dit meevalt, kunnen basisscholen wellicht toch eerder open. "

https://www.ad.nl/dossier-lockdown/lock ... ~ab90f6c6/
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Telegraaf:

"Daarom houdt het kabinet de strenge lockdown – waarin onder meer ook scholen en winkels de deuren moesten sluiten – voorlopig in stand. Het kabinet kijkt de komende dagen nog wel of er voor de basisscholen een iets soepeler regime mogelijk is. Op de scholen speelt wel het probleem van de Britse variant van het virus die daar rondwaart. Dat zorgt volgens een bron voor ’terughoudendheid’ in het kabinet, en een ’pas-op-de-plaats-gevoel’."

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1285295 ... ndernemers
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Muze84 schreef:
10-01-2021 19:39
Ik lees in elk geval nergens dat ze überhaupt overwegen om van basisscholen een uitzondering te maken.. voorjaarsvakantie begint hier (noord) 20 februari.
Edit: hm, alleen de Volkskrant dus.
In het AD staat het ook. OMT doet nog onderzoek naar de Britse mutatie. Over een paar dagen verwachten ze te kunnen zeggen of basisscholen dicht blijven.
Alle reacties Link kopieren
Nog maar een paar dagen afwachten dan wat ze met basisscholen gaan doen.
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven