Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vergoeding van werkgever voor thuiswerken?

27-07-2020 22:03 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. dit artikel;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

ben ik benieuwd of er mensen zijn die een vergoeding van hun werkgever krijgen voor het thuiswerken. Ikzelf niet, en vraag me af of ik dit zou kunnen vragen. We gaan nu de 20e week in en voorlopig blijft het; werk zoveel mogelijk thuis.

Dus, krijg jij een vergoeding? Kwam de werkgever daar zelf mee, of heb je erom gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen geen vergoeding van werkgever maar kunnen wel scherm, stoel en dergelijke ophalen van het werk.

Reiskosten worden ook alleen betaald voor zover we op kantoor werken maar bij mensen waarbij het wel doorbetaald wordt.. heb je dan uiteindelijk geen collega’s die daarover weer gaan zeuren? Als iedereen volledig thuis werkt maar de een € 50 per maand krijgt aan reiskostenvergoeding en de ander € 300.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
28-07-2020 10:42
Herkenbaar Malibu! Ik vind één of twee dagen per week thuiswerken prima, maar die 12 volle weken dat ik thuis zat stompte ik echt af. Ik miste de link met collega's, het gevoel van verbondenheid, de reuring. En die werk-privé balans? Ik vond er teveel werk in mijn privé zitten!

Helemaal mee eens :)

Ik denk dat werkgevers er goed aan doen om straks voor maatwerk te kiezen. Een deel van de mensen doet het enorm goed op thuiswerken, een deel doet het juist veel beter in een kantoorsetting en een grote groep zit er ergens tussenin. Volgens mij valt daar een enorme winst te behalen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat je nog lekker kan thuiswerken. Ik zit weer elke dag op kantoor.

Ik vind het verder echt not done om een vergoeding te vragen als je thuiswerkt
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
Het Nibud heeft zijn berekeningen er ook op los gelaten, dit zag ik vanmorgen:

https://www.nu.nl/economie/6067069/nibu ... -jaar.html
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte al op een laptop met los toetsenbord en scherm en het was geen probleem om deze dingen te lenen van het werk. Decaf filterkoffie dronk ik op het werk ook al op eigen kosten. Extra uitgaven heb ik niet veel en maak ik me niet druk om.

Waar ik inmiddels meer moeite mee heb is dat ik in mijn piekleine woning de eettafel in de woonkamer heb moeten opofferen voor de kantooropstelling. Resultaat is dat ik nu 24 uur per dag op kantoor zit, of ik nou werk of niet. Eten doen we op de bank, met uitzicht op, jawel, het thuiskantoor. Voor een paar maanden is dat wel avontuurlijk, maar als dat nog een jaar zo doorgaat dan wordt het wel bikkelen. Wat mij betreft mag mijn werkgever zo'n mooie hippe zeecontainer als kantoorruimte in de tuin voor me sponsoren. En een kerstdiner buiten de deur, als ik tegen die tijd mijn eettafel nog steeds niet terug heb.
Alle reacties Link kopieren
En wat bespaar je aan kosten als je thuiswerkt.
Ik trap af;
Kleding
Reiskosten (want de reiskostenvergoeding van de werkgever vergoedt een gedeelte)
Lekkere broodjes, soep, en andere verleidingen in de personeelskantine..
2020Suzuki schreef:
28-07-2020 11:58
En wat bespaar je aan kosten als je thuiswerkt.
Ik trap af;
Kleding
Reiskosten (want de reiskostenvergoeding van de werkgever vergoedt een gedeelte)
Lekkere broodjes, soep, en andere verleidingen in de personeelskantine..
Ik vind dit zo betrekkelijk, voor iedereen is het anders toch?
Ik nam op mijn werk al mijn eigen brood mee. Dus nee, ik bespaar geen lekker broodjes en soep.

Kleding bespaar ik ook al niet op. Want ik koop nu meer van die leuke maxi-jurken die ik niet naar mijn werk aantrek en normaal te duur vind.
Loesiepoesie schreef:
28-07-2020 11:28
Wees blij dat je nog lekker kan thuiswerken. Ik zit weer elke dag op kantoor.

Ik vind het verder echt not done om een vergoeding te vragen als je thuiswerkt
Zullen we ruilen? :P

Ik ben niet gemaakt voor thuiswerken. Ik mis mijn fijne kantoor en collega’s. Thuis is het toch behelpen. Moet je rekening houden met huisgenoten en zij met jou. En ben een stuk minder productief, waardoor ik nu meer uren draai dan waar ik voor wordt betaald.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
28-07-2020 09:18
Het was nagenoeg ook geen winter
Het gaat om de winter daarvoor. Toen is het wel koud geweest, en had ik dus nog minder gebruikt dan de afgelopen niet bestaande winter.
2020Suzuki schreef:
28-07-2020 11:58
En wat bespaar je aan kosten als je thuiswerkt.
Ik trap af;
Kleding
Reiskosten (want de reiskostenvergoeding van de werkgever vergoedt een gedeelte)
Lekkere broodjes, soep, en andere verleidingen in de personeelskantine..
Ik bespaar alleen op reiskosten en koffie.

Lunch nam ik altijd al zelf mee. Ik moet nu naar een copyshop als ik wil printen. Heb een bureaustoel en bureau moeten aanschaffen. Ik werk meer uren. Internetabonnement is verhoogd.

Maar, mijn reiskosten waren dermate hoog (> 200 euro) dat ik dat er dus wel uit ga kunnen halen in 9 maanden thuiswerken.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg nu alleen reiskostenvergoeding voor daadwerkelijk gemaakte kilometers ipv de vaste vergoeding per maand. Ik verbruik weliswaar minder brandstof, maar belasting en verzekering lopen gewoon door (de auto heb ik vanwege de baan; met OV of fiets is geen optie).

Kleding draag ik thuis ook. Op kantoor eet ik ook zelf klaargemaakte boterhammen (en is de neiging tot snaaien minder want geen keukenkastje).

Wel bespaar ik op reistijd en eerlijk is eerlijk: dat is op een werkdag al snel 2x 40 minuten.

Maar... wat Foechoer zegt: dat mijn huiskamer nu ook werkkamer is, vind ik op de lange termijn niet fijn. Als mijn werkgever er zonder meer vanuit gaat dat ik mijn huis als werkplek in ga zetten, vind ik dat daar wel iets tegenover mag staan. In de huidig (corona)tijd hoor je me daar echt niet over. Als het beleid wordt, vind ik dat er op zijn minst bij stil gestaan mag worden.
doornroosje75 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 13:44
0.17% gewijzigd
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Mijn werkgever heeft sinds een paar maanden de reiskostenvergoeding (vrijwel iedereen werkte volledig thuis) stopgezet, en daarvoor in de plaats is er een maandelijkse thuiswerkvergoeding van € 45,00 netto gekomen. Ook kun je van de werkgever een laptop, beeldscherm, bureaustoel, etc. (te leen) krijgen. De thuiswerkvergoeding is bedoeld voor o.a. koffie, elektriciteit, idd sneller internet, zelf aanschaffen van kleine benodigdheden (bijv. muis). Een beperkt aantal collega’s werkt inmiddels 1 dag in de week op kantoor en die reiskosten kunnen ze declareren. Ik vind het heel netjes geregeld.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 31-07-2020 16:57
0.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik krijg 250 euro aan reiskosten per maand (nog steeds doorbetaald ondanks dat ik nu thuis werk) dus ik ga echt niet zeiken.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik ben echt jaloers geloof ik.

Hier wel al jaren een laptop, los toetsenbord, losse muis en telefoon van de zaak. Toevallig heeft de werkgever net voor de lockdown wat oude schermen uitgedeeld en heb ik er eentje gekregen, waardoor ik nu ook een los scherm heb.

Bureaustoelen mochten opgehaald worden, indien gewenst.
So far so good dus.

Maar aan de andere kant lever ik maandelijks netto 5% van mijn salaris in als solidariteitsbijdrage. En daar vind ik heel veel van (in negatieve zin). De druk om dit te accepteren was groot en niet akkoord gaan was eigenlijk geen optie. De reiskostenvergoeding is stopgezet, wat ik heel logisch vind, want geen reiskosten meer. Maar degenen met een lease auto leveren dus maandelijks die 5% salaris in, terwijl die lease auto natuurlijk niet ineens mij minder kost ofzo per maand, dat loopt gewoon door, of ik nu wel of niet in die lease auto rijd.

En dan lees ik hier dus over mensen die gewoon nog reiskosten krijgen of zelfs een extra vergoeding. Mij kost deze crisis alleen maar geld.

Maar goed, het gaat ontzettend slecht met het bedrijf (en de branche). Dus ik snap het allemaal wel. Maar leuk is anders. Ik hoop echt dat ik straks nog een baan heb en die bijdrage geholpen heeft, anders is het helemaal zuur.
Alle reacties Link kopieren
Dat je je laptop meeneemt en een goede bureaustoel mag lenen vind ik eigenlijk vanzelfsprekend, dat hoort bij goed werkgeverschap. Wij krijgen geen thuiswerkvergoeding maar degenen met een reiskostenvergoeding houden deze wel. Die is voor mij ca 50 euro, maar er zijn er ook met 0 of juist meer. Mensen die door omstandigheden, kleine kinderen thuis e.d., niet hun volledige uren kunnen werken kunnen dat als buitengewoon verlof boeken. Ze leveren wel (logischerwijs) eerst hun ATV-uren in.
Hopelijk mogen we vanaf september weer naar kantoor. Daar is ca 40% van de werkplekken beschikbaar, dus je moet vooraf intekenen. Nu kan dat ook, maar alleen bij hoge uitzondering als je iets moet doen wat niet thuis kan.
Marana schreef:
27-07-2020 22:14
En alle uren die je niet meer aan reistijd kwijt bent, compenseert dat de boel niet een beetje?

Als je netto een tientje per uur betaald krijgt, dan is 2 euro per dag equivalent aan 2x 6 minuten woon-werk en weer terug. Reis je langer dan 6 minuten enkele reis naar je werk (en krijg je de reistijd niet betaald) dan hou je dus eigenlijk over door het thuiswerken. Heb je een hoger uurloon dan is het nog sneller terugverdiend.

Van die uren kan ik geen boodschappen kopen. Dus dat vind ik echt een werkgevers-argument.

Wij krijgen onze reiskosten gewoon doorbetaald (plus nog een extra vergoeding die je netto uit je bruto eindejaarsuitkering kunt laten uitbetalen) dus ik hoef niet nog meer vergoedingen van mijn werkgever.
Ook heb ik de schermen van kantoor kunnen ophalen. Ik bof dat ik al een kantoor in huis had met een bureau en een goede bureaustoel.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
27-07-2020 22:09
He ja!
De economie staat op omvallen, banen op de tocht.. laten we bij onze werkgevers om een extra 2 Euro per dag gaan zeuren!!
Je moet toch immers vaker thuis je wc doortrekken en je eigen koffie zetten.
Eens, wees gewoon blij dat je nog een baan hebt.
Al die mensen die door Corona hun baan kwijt zijn moeten nu ook hun eigen koffie, toiletpapier etc. betalen.
Niet alle bedrijven zitten in zwaar weer, hè.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
28-07-2020 15:47
Eens, wees gewoon blij dat je nog een baan hebt.
Al die mensen die door Corona hun baan kwijt zijn moeten nu ook hun eigen koffie, toiletpapier etc. betalen.
Dus omdat anderen het moeilijker hebben moet je vooral niet zeiken en hoeft jouw werkgever niet te voldoen aan goed werkgeverschap, bijzonder..... :sarcastic:

Ik heb het drukker dan ooit nu we allemaal thuiswerken, er wordt veel van mij (en andere collega's) verwacht. Daar mag best wat tegenover staan en dat staat helemaal los van of andere mensen hun baan of inkomen verliezen. Er is geen correlatie tussen dit. Ik vind dit zo'n dooddoener, er zijn altijd wel mensen die het slechter hebben dat jij.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
27-07-2020 22:09
He ja!
De economie staat op omvallen, banen op de tocht.. laten we bij onze werkgevers om een extra 2 Euro per dag gaan zeuren!!
Je moet toch immers vaker thuis je wc doortrekken en je eigen koffie zetten.

Ja was benieuwd of er ook zo iemand over dacht. Ja dus.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
28-07-2020 16:26
Dus omdat anderen het moeilijker hebben moet je vooral niet zeiken en hoeft jouw werkgever niet te voldoen aan goed werkgeverschap, bijzonder..... :sarcastic:

Ik heb het drukker dan ooit nu we allemaal thuiswerken, er wordt veel van mij (en andere collega's) verwacht. Daar mag best wat tegenover staan en dat staat helemaal los van of andere mensen hun baan of inkomen verliezen. Er is geen correlatie tussen dit. Ik vind dit zo'n dooddoener, er zijn altijd wel mensen die het slechter hebben dat jij.
Het is nu niet het moment te klagen.
En ja, sommige mensen moeten nu een paar stappen harder lopen, het is even niet anders.
Er komen heus wel weer betere tijden en dan is dat het moment om te bepalen of je vind dat je werkgever je een financiële vergoeding verschuldigd is.

Wie het onderste uit de kan wil hebben die valt het lid op de neus.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
28-07-2020 16:47
Het is nu niet het moment te klagen.
En ja, sommige mensen moeten nu een paar stappen harder lopen, het is even niet anders.
Er komen heus wel weer betere tijden en dan is dat het moment om te bepalen of je vind dat je werkgever je Een financiële vergoeding verschuldigd is.

Wie het onderste uit de kan wil hebben die valt het lid op de neus.
Bijzondere instelling. Wat heeft goed werkgeverschap te maken met het onderste uit de kan willen hebben? Een werkgever wilt graag de beste medewerkers. Dus die goed zijn in hun werk, expertise hebben en flexibel zijn. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zijn goede mensen schaars. Ik lever dit aan mijn werkgever en mijn werkgever mag dit ook van mij verwachten en mij erop aanspreken als ik hier niet aan voldoe. Daar staat tegenover dat ik ook wat van mijn werkgever verwacht, goed werkgeverschap, ook in deze situatie. Kunnen ze daar niet aan voldoen, dan ben ik weg (en veel collega's met mij). Gelukkig snapt mijn werkgever heel goed dat als je wat verwacht van je werknemers dat daar ook wat tegenover hoort te staan.

En niet elk bedrijf staat nu op rand van een faillissement he.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we krijgen een paar tientjes per maand voor de internet kosten. Maar als het niet zo was had ik het ook niet erg gevonden.

Ik koop meer koffiebonen en WC papier, maar geen latte of lunch onderweg. Tenzij je heel krap zit, zijn dat geen betekenisvolle bedragen op het geheel.

De grootste veranderingen in mijn uitgavenpatroon zijn echt vrijwillig. Doordat ik meer thuis en in mijn eigen wijk ben heb ik meer behoefte gevoeld om spullen voor in huis en voor hobbies te bestellen en doordat ik amper buiten mijn wijk kom heb ik minder verlangen naar nieuwe kleding en uit eten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
28-07-2020 16:53
Bijzondere instelling. Wat heeft goed werkgeverschap te maken met het onderste uit de kan willen hebben? Een werkgever wilt graag de beste medewerkers. Dus die goed zijn in hun werk, expertise hebben en flexibel zijn. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zijn goede mensen schaars. Ik lever dit aan mijn werkgever en mijn werkgever mag dit ook van mij verwachten en mij erop aanspreken als ik hier niet aan voldoe. Daar staat tegenover dat ik ook wat van mijn werkgever verwacht, goed werkgeverschap, ook in deze situatie. Kunnen ze daar niet aan voldoen, dan ben ik weg (en veel collega's met mij). Gelukkig snapt mijn werkgever heel goed dat als je wat verwacht van je werknemers dat daar ook wat tegenover hoort te staan.

En niet elk bedrijf staat nu op rand van een faillissement he.
Thuis werken kun je ook scharen onder flexibel zijn lijkt mij.

Maar gelukkig voor jou staat jouw werkgever er financieel goed voor en kan hij je zelfs compenseren voor het thuis werken.
(Dit bedoel ik niet sarcastisch).
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
28-07-2020 15:04
Jeetje, ik ben echt jaloers geloof ik.

Hier wel al jaren een laptop, los toetsenbord, losse muis en telefoon van de zaak. Toevallig heeft de werkgever net voor de lockdown wat oude schermen uitgedeeld en heb ik er eentje gekregen, waardoor ik nu ook een los scherm heb.

Bureaustoelen mochten opgehaald worden, indien gewenst.
So far so good dus.

Maar aan de andere kant lever ik maandelijks netto 5% van mijn salaris in als solidariteitsbijdrage. En daar vind ik heel veel van (in negatieve zin). De druk om dit te accepteren was groot en niet akkoord gaan was eigenlijk geen optie.
De reiskostenvergoeding is stopgezet, wat ik heel logisch vind, want geen reiskosten meer. Maar degenen met een lease auto leveren dus maandelijks die 5% salaris in, terwijl die lease auto natuurlijk niet ineens mij minder kost ofzo per maand, dat loopt gewoon door, of ik nu wel of niet in die lease auto rijd.

En dan lees ik hier dus over mensen die gewoon nog reiskosten krijgen of zelfs een extra vergoeding. Mij kost deze crisis alleen maar geld.

Maar goed, het gaat ontzettend slecht met het bedrijf (en de branche). Dus ik snap het allemaal wel. Maar leuk is anders. Ik hoop echt dat ik straks nog een baan heb en die bijdrage geholpen heeft, anders is het helemaal zuur.

O_o dit is echt niet oké, al helemaal niet onder druk. En als de boel omvalt dus ook minder recht op de e.d.? Damn.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven