Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vergoeding van werkgever voor thuiswerken?

27-07-2020 22:03 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. dit artikel;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

ben ik benieuwd of er mensen zijn die een vergoeding van hun werkgever krijgen voor het thuiswerken. Ikzelf niet, en vraag me af of ik dit zou kunnen vragen. We gaan nu de 20e week in en voorlopig blijft het; werk zoveel mogelijk thuis.

Dus, krijg jij een vergoeding? Kwam de werkgever daar zelf mee, of heb je erom gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Pijnboompitje25 schreef:
27-07-2020 22:24
Sommige collega’s hebben hun WiFi snelheid en limiet moeten verhogen om nog in te kunnen bellen in vergaderingen. Voornamelijk de mensen met gezinnen waarvan de partner ook op het internet zat te videobellen en kinderen online les kregen. Dat tegelijk samen kon de WiFi niet aan. Dus het kan wel duurder worden afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Ok, fair enough, ik heb geen medewerkers met hele gezinnen die thuis moesten werken, dat kan inderdaad. Maar dan vraag ik me wel meteen af hoe ze die rekening dan verdelen. Twee ouders en twee kinderen die thuiswerken/onderwijs volgen. Worden de extra kosten dan door 4 gedeeld waarvan de helft voor de ouders zelf (kosten van de kinderen), en een kwart voor beide werkgevers? Of wordt de hele rekening maar gewoon bij de werkgever gelegd? Want zo wordt dan vaak wel weer geredeneerd.

Ik wil overigens best meedenken hoor, als mensen echt kosten moeten maken. Of als iemand echt heel krap zit en aangeeft dat software voorschieten een probleem is. Of hij thuis geen internet heeft om financiële redenen. Dan wil ik heus wel kijken wat we kunnen doen. Maar mensen die gaan miepen over wc papier of dat ze nu hun eigen koffie moeten betalen, nee, daar heb ik weinig geduld voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik niet. Vraag er ook niet om want ik krijg volle reiskosten en werk min. 50% thuis.

Man wel. Meteen vanaf het begin ook, boden ze zelf aan, 50 euro pm. Hij werkt 100% thuis. Mag ook alles wat nodig is op kantoor halen (bureaustoel bijvoorbeeld). Maar hij werkt bij een buitenlands bedrijf, die lijken er echt anders in te staan in zulke dingen.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Bij ons nog geen vergoeding, dat komt omdat het dan wordt gezien als verkapt loon en daar moet volgens mij de werkkostenregeling op worden aangepast (ambtenaar). Zo snel stampen ze dat nog niet uit de grond, dus als er wat aan vergoeding komt dan verwacht ik dat pas Q4 van dit jaar. Qua techniek en werkplek kan ik alles van mn werk lenen (maar ik heb thuis zelf al voorzien in een goede werkplek).
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zelf ook niet bedelen om koffie en wc papier geld. Maar qua verwarming van de winter (indien dan nog nodig), dat kan wel aan gaan tikken.

Mijn vriend krijgt van zijn werkgever een buro, stoel, 2 schermen en een toetsenbord. Ik heb een (kleine) werklaptop en heb zelf bij de kringloop een monitor en toetsenbord gekocht. Ondanks dat er veel afgeschreven monitors in de organisatie zijn (staan te niksen in het archief) mogen deze niet uitgeleend worden.

Interessant om te lezen hoe elk bedrijf hier weer anders om gaat.
Alle reacties Link kopieren
Iris29 schreef:
28-07-2020 00:06
Ik ga zelf ook niet bedelen om koffie en wc papier geld. Maar qua verwarming van de winter (indien dan nog nodig), dat kan wel aan gaan tikken.

Mijn vriend krijgt van zijn werkgever een buro, stoel, 2 schermen en een toetsenbord. Ik heb een (kleine) werklaptop en heb zelf bij de kringloop een monitor en toetsenbord gekocht. Ondanks dat er veel afgeschreven monitors in de organisatie zijn (staan te niksen in het archief) mogen deze niet uitgeleend worden.

Interessant om te lezen hoe elk bedrijf hier weer anders om gaat.
Het gekke is dat ik vorig jaar winter de hele winter thuis geweest ben ivm zwangerschapsverlof (van november tot maart, dus echt precies de koudste maanden). Toen is de kachel dus elke dag aan geweest, en ook nog een tijdje s nachts ook op 19 graden ivm hele kleine baby die niet goed op temperatuur bleef. Ik dacht dat ik wel flink bij zou moeten betalen, maar ik had mínder gas gebruikt dan de jaren ervoor (echt minder in m3, dus kwam niet omdat het gewoon toevallig goedkoper was geworden). Er zijn echt huizen waar een meer gelijkmatige temperatuur ipv steeds aan-uit minder gas kost. Het zou heel wat mensen dus wel eens mee kunnen vallen met dat ‘veel meer stookkosten omdat we meer thuis zijn.
Ja ik krijg een maandelijkse thuiswerkvergoeding van een paar tientjes. Vanuit de werkgever zelf geregeld.

Reiskostenvergoeding is teruggebracht naar de dagen die je daadwerkelijk naar kantoor komt (1 per week, max.).

Verder zijn alle benodigdheden beschikbaar gesteld; laptop, stoel, scherm. En iedereen kan een noisecancelling headphone aanschaffen op kosten van de zaak.

Prima geregeld, ik ben fan van thuiswerken. Ga echt niet meer hele werkweken naar kantoor als dat ooit weer zou kunnen/mogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een klein bedrag voor de belkosten. Reiskosten krijg ik niet meer.

Ik heb inderdaad Wi-Fi aan moeten passen maar ben daardoor uiteindelijk goedkoper uit :) ivm nekklachten heb ik een pc gekocht ipv laptop.

Mij hoor je niet klagen, koffie thuis is beter dan op kantoor, poepen deed ik toch al thuis en de belkosten dekken ook echt. De auto kan jaren langer mee, heb meer vrije tijd, geen haast geen stress... heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de reiskosten vergoeding gestopt. Binnenkort gaat daar wel een thuiswerkvergoeding voor in de plaats komen. Hoe die er uit komt te zien wordt nu landelijk naar gekeken.

Hier hebben vanwege het werk 2 auto's voor de deur staan. Nu ik bijna volledig thuiswerk staat er 1 auto stil. Aan die auto heb ik wil wel kosten dus dat ik geen kosten heb is niet waar. Daarnaast heeft niet iedereen een laptop van de zaak en er waren er ook niet genoeg om iedereen er 1 te geven. Thuis hadden 1 tablet en een laptop. Daar moesten 2 kinderen en 1 volwassen mee werken. Mijn man heeft wel een laptop van de zaak. Bij onze laptop bleek het geluid niet goed te zijn waardoor video bellen niet ging. Ik heb mijn presentatie online voor het bestuur gegeven met de laptop van mijn man. Ik had uiteindelijk mazzel en heb als nog een laptop van de zaak gehad. Alleen collega's waarbij nu hun laptop niet meer goed werkt daarvoor zijn er geen laptops meer.
Ik ben inmiddels bezig om een aparte ruimte te maken waar ik kan werken. Heb een goed bureau gekocht en ben nu aan het kijken hoe ik deze ruimte van de rest kan afsluiten. Dit alles kost mij geld of gaat het kosten, want 50% thuis werken wordt standaard. Ik heb de ruimte om iets te doen, maar er zijn ook zat collega's die dit niet hebben. Deze collega's weten niet goed wat ze moeten doen. Aan de eettafel werken is niet erg voor een paar weken/maanden maar nu het meer definitie wordt moet je toch iets anders.
nausicaa schreef:
28-07-2020 00:19
Het gekke is dat ik vorig jaar winter de hele winter thuis geweest ben ivm zwangerschapsverlof (van november tot maart, dus echt precies de koudste maanden). Toen is de kachel dus elke dag aan geweest, en ook nog een tijdje s nachts ook op 19 graden ivm hele kleine baby die niet goed op temperatuur bleef. Ik dacht dat ik wel flink bij zou moeten betalen, maar ik had mínder gas gebruikt dan de jaren ervoor (echt minder in m3, dus kwam niet omdat het gewoon toevallig goedkoper was geworden). Er zijn echt huizen waar een meer gelijkmatige temperatuur ipv steeds aan-uit minder gas kost. Het zou heel wat mensen dus wel eens mee kunnen vallen met dat ‘veel meer stookkosten omdat we meer thuis zijn.
Het was nagenoeg ook geen winter
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
27-07-2020 22:21
Ik ontvang al maanden mijn reiskosten vergoeding zonder dat ik die kosten maak. En een representativiteit vergoeding terwijl ik in mijn jogging broek zit. Uhm nee.
Mijn representativiteitsvergoeding was gehalveerd. En vaak zat ik in blousje met jogginbroek voor een skype meeting dus ook wel terecht :P
Vergoeding is sinds deze maand weer 100% maar kom nu ook weer meer blij klanten.
Alle reacties Link kopieren
.
dweilstok wijzigde dit bericht op 28-07-2020 09:38
99.21% gewijzigd
Ik mocht altijd al thuiswerken 1 dag in de week en nu doe ik dat volledig en mag ik af en toe naar kantoor om te printen. Thuiswerken is en blijft de norm voorlopig. Ik heb een werklaptop en mocht extra scherm, bureaustoel en dockinstation ophalen.

Ik heb een bureau gekocht en gekeken of die straks ook leuk staat in de kinderkamer van dochter die nu 5 is. Als dit ooit allemaal weer voorbij is kan deze dan eventueel naar haar kamer. Ik denk dat ik straks als de zomervakantie voorbij is ook weer vaker aan de keukentafel werk dan boven. Ook omdat ik dan alleen de woonkamer hoe te stoken. Reiskosten voor wie met de auto komt is gestopt en gaat nu op declaratiebasis als je toch naar kantoor moet komen. Ik heb een ov kaart die je ook prive door heel Nederland mag gebruiken en die blijft voorlopig nog. Verder krijgen we nu iets van 20 euro thuiswerkvergoeding per maand.

Ik vind mijn baas dit allemaal meer dan redelijk oplossen. Roep om meer hoor ik van niemand.
sneeuwwitje80 schreef:
28-07-2020 09:38
Ik mocht altijd al thuiswerken 1 dag in de week en nu doe ik dat volledig en mag ik af en toe naar kantoor om te printen.
Hier ook. Bureau en stoel had ik al, laptop van de zaak. En die paar telefoontjes zijn ook de ergste kosten niet. Reiskosten worden ook nog steeds betaald dus ik ga er in feite op vooruit.
Alle reacties Link kopieren
Iris29 schreef:
27-07-2020 22:03


Dus, krijg jij een vergoeding? Kwam de werkgever daar zelf mee, of heb je erom gevraagd?

Nee, geen aparte vergoeding. Ik heb 3 maanden volledig moeten thuiswerken (nu weer fulltime op kantoor) en de reiskostenvergoeding liep gewoon door. Ik heb een laptop en mobiel van het werk en als je wilde, mocht je een bureaustoel en een beeldscherm meenemen.

Ik heb niet moeilijk gedaan over de nieuwe toner die ik heb gekocht, het papier of de extra energiekosten. Mijn werkgever heeft niet moeilijk gedaan over mijn fors verminderde productiviteit tijdens die periode. Ik vond het wel een goede deal :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de mogelijkheid gehad om bureau en bureaustoel te laten bezorgen, geen gebruik van gemaakt. Verder kon je andere ondersteunende middelen aanvragen. Mijn fietsvergoeding loopt door geloof ik, maar ik ben ivm topdrukte door Corona in het begin ook nog heel veel naar kantoor geweest. Ik werk eigenlijk pas sinds een week of drie structureel thuis.

Ik denk dat ik nu kosten bespaar, omdat ik Normaal gesproken veel geld uitgeef aan makkelijke dingen op kantoor, zoals lunch en lekkere koffie. Daarvoor in de plaats komen kosten voor extra koffie thuis (nespresso dus dat tikt wel aan 😉), water, elektriciteit en boodschappen. In de winter komen daar natuurlijk de stookkosten bij, en in mijn slecht geïsoleerde appartement kan dat natuurlijk wel oplopen. Denk dat ik dan quitte speel. Maar ik heb een goede werkgever en ik hoor er eigenlijk geen collega’s over klagen tot dusver. Hooguit dat niet ieders huis even geschikt is om thuis te werken. Ik werk zelf ook aan de keukentafel, had geen rekening gehouden met een structurele thuiswerk plek, en ik hoop ook echt niet dat thuiswerken voor ons de norm blijft.
malibu82 schreef:
28-07-2020 09:54
Nee, geen aparte vergoeding. Ik heb 3 maanden volledig moeten thuiswerken (nu weer fulltime op kantoor) en de reiskostenvergoeding liep gewoon door. Ik heb een laptop en mobiel van het werk en als je wilde, mocht je een bureaustoel en een beeldscherm meenemen.

Ik heb niet moeilijk gedaan over de nieuwe toner die ik heb gekocht, het papier of de extra energiekosten. Mijn werkgever heeft niet moeilijk gedaan over mijn fors verminderde productiviteit tijdens die periode. Ik vond het wel een goede deal :)
Wat jammer dat productiviteit eronder leed.
Ze hebben hier in ons bedrijf onderzoek naar gedaan en gebleken is dat ziekteverzuim omlaag is gegaan en productiviteit hetzelfde is gebleven, verder gaven veel mensen aan dat ze vonden dat privé en werk nu meer in balans is.
Waarschijnlijk gaan wij straks nog maar voor een dag per week terug. Voor wie thuis wil blijven werken dan.
Alle reacties Link kopieren
Nu mijn vriend en ik beiden thuis werken, komen we erachter dat we een werkkamer te weinig hebben. Ik heb in de woonkamer een werkhoekje in moeten richten en voor de lange termijn vind ik dat niet prettig. Eén van de redenen dat we op zoek gaan naar een ander huis. Wat denken jullie, zou ik verhuiskosten kunnen declareren bij mij werkgever? :proud:

Zonder dollen... vooralsnog geen thuiswerkvergoeding hier. Nu ontving ik in maart en april nog volledige reiskostenvergoeding, die de extra thuis geconsumeerde koffie ruimschoots compenseerde.
Ons internet abonnement wordt voor een groot deel al vergoed door werkgever van mijn vriend (daar is 50% thuiswerken al jaren de norm).

Als thuiswerken bij ons post-corona de norm wordt, zou ik een bijdrage voor de inrichting (een goede stoel bijvoorbeeld) op prijs stellen. Maar ik ga zeker niet klagen als het er niet in zit.
Laptop en telefoon van zaak had ik sowieso al.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Nee, geen maandelijkse vergoeding. Wel wordt de aanschaf van kleine apparaten als een webcam, headset, muis of internetkabel vergoed.

Grote zaken als een computer, bureaustoel etcetera is voor eigen rekening.

Wij werken tot eind 2020 sowieso nog thuis.
Alle reacties Link kopieren
Iris29 schreef:
28-07-2020 00:06
Ik ga zelf ook niet bedelen om koffie en wc papier geld. Maar qua verwarming van de winter (indien dan nog nodig), dat kan wel aan gaan tikken.

Mijn vriend krijgt van zijn werkgever een buro, stoel, 2 schermen en een toetsenbord. Ik heb een (kleine) werklaptop en heb zelf bij de kringloop een monitor en toetsenbord gekocht. Ondanks dat er veel afgeschreven monitors in de organisatie zijn (staan te niksen in het archief) mogen deze niet uitgeleend worden.

Interessant om te lezen hoe elk bedrijf hier weer anders om gaat.
Afhankelijk van het huis en hoe er normaal gestookt wordt. Hier zal het niet uitmaken, want ik heb een warmtepomp en die staat altijd op dezelfde temperatuur. Sowieso heeft thermokleding tzt meer zin, omdat ik het toch wel koud krijg als ik lang stil zit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
27-07-2020 22:09
He ja!
De economie staat op omvallen, banen op de tocht.. laten we bij onze werkgevers om een extra 2 Euro per dag gaan zeuren!!
Je moet toch immers vaker thuis je wc doortrekken en je eigen koffie zetten.
dit ja!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allemaal zo overdreven, dat geklaag over extra onkosten.
Ik zie het bij vriendinnen van me.
Ze laten tijdens het thuiswerken nu zelf hun hond even uit (waar voorheen een dure uitlaatservice dit deed).
Ze hebben nu de tijd om onder werktijd hun wasgoed in het zonnetje uit te hangen i.p.v het s'avonds in een stroomvretende droger te stoppen.
De lunch is nu gewoon thuis een boterham met beleg waar dat voorheen vaak in de bedrijfskantine voor veel meer gekocht werd.
Veel kostenbesparingen dus waar men heel gemakkelijk overheen lijkt te kijken..
Geeft niet, het is voor iedereen een nieuwe wereld en het is ook wennen geblazen..

Maar dan over de kosten van je wc doortrekken, wc papier en koffie beginnen....?
Serieus??
Alle reacties Link kopieren
Tja, die koffie en pleepapier ... daar maak ik me ook zeker niet druk om.
Maar kijk ik naar mijn vriend.... zijn werkgever heeft een jaar of wat terug een vestiging gesloten en opereert bewust vanuit een pand dat slechts de helft van het personeel kan herbergen. Een kostenbesparing voor hen dus. Dan is het wel zaak dat je dat faciliteert voor je personeel, met goede ICT voorzieningen enzo. Daarnaast gaat zo'n werkgever er dus maar vanuit dat je hier structureel ruimte voor hebt thuis. Incidenteel en/of tijdelijk aan de eettafel is prima te doen, voor structureel is dat erg vervelend.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
28-07-2020 10:16
Wat jammer dat productiviteit eronder leed.
Ze hebben hier in ons bedrijf onderzoek naar gedaan en gebleken is dat ziekteverzuim omlaag is gegaan en productiviteit hetzelfde is gebleven, verder gaven veel mensen aan dat ze vonden dat privé en werk nu meer in balans is.
Waarschijnlijk gaan wij straks nog maar voor een dag per week terug. Voor wie thuis wil blijven werken dan.

Het verschilde per persoon. Ik ben blijkbaar niet geschikt om dag in dag uit in mijn uppie thuis te werken, ik mis dan mensen en prikkels om me heen. Ook is de productiviteit en kwaliteit van ons team als geheel gedaald, wij moeten heel veel onderling en met andere collega's afstemmen en soms heel snel actie ondernemen en dat gaat een stuk lastiger met videobellen. Om die reden mogen wij weer naar kantoor.

Maar het ligt bij ons ook aan de functie; de backoffice taken kunnen makkelijker vanuit huis en de meeste collega's die daar werken vinden dat juist fijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Malibu! Ik vind één of twee dagen per week thuiswerken prima, maar die 12 volle weken dat ik thuis zat stompte ik echt af. Ik miste de link met collega's, het gevoel van verbondenheid, de reuring. En die werk-privé balans? Ik vond er teveel werk in mijn privé zitten!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we hebben een vergoeding gekregen. Eenmalig € 200 om het thuiswerken prettiger te maken die je vrij mocht besteden. Nu eenmalig € 100 euro om de extra kosten (zoals elektra) te dekken. De reiskostenvergoeding is na 1 maand stopgezet en deze is voortaan op declaratiebasis (de bedoeling is dat ook na corona meer thuisgewerkt wordt en ons kantoor wordt meer een ontmoetingsplek. De vaste werkplekken zijn allemaal weg op een paar bureau's na. Vanaf september mogen we weer terug naar kantoor voor 1/2 dag(en) per week). Ze zijn nu in gesprek met de OR over een vaste thuiswerkvergoeding.
Een laptop en telefoon van de zaak hadden we allemaal gelukkig al. Beeldschermen, toetsenborden en een muis mochten we allemaal al meenemen naar huis en een bureaustoel van kantoor kwamen ze op verzoek brengen. Prima geregeld dus allemaal :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven